proton turbotus

Sisu-miesten projekteja museovehkeistä tuuninkiin / Projects by Sisu-doers starting from antique trucks to tuning

Valvoja: sisua

proto
Viestit: 604
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

proton turbotus

Viesti Kirjoittaja proto »

jep. nyt kun löyty proto painoitteinen sivusto niin pakkohan tänne on kirjoitella omista projekteista jos vaikka apuja saisi :D niin protossani on valmet 611 ja pasin renkaat kyllähän se etenee ilman turboakin mutta kun sai sopivasti turbon ja muitakin aiheeseen liittyviä tarvikeita niin aloitin turbotuksen :D oikeastaan kaikki muu on selvää mutta pikku selvennystä kaipaisin tuohon valmetin moottoriin eli mistä turbolle öljy ja mihin paluu letku? kaikista selvintä olisi jos olisi kuva missä näkyisi valmetin öljykanavat :) lohkossa näkyisi olevan muutama proppu mistä ehkä voisi ottaa oljyt turbolle mutta olisi kiva tietää että ei avaa vahingossa jotain öljyn ylipaine venttilin proppua.. :shock:
Avatar
at7
Viestit: 569
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja at7 »

Terve.
Turbon asennuskuvia varmaan löytyy pienellä hakemisella. minulla on ainakin paperisena valmet turbon asennuskuva.

masinisti sivulla on muutama keskusteluhaara, joka kannattaa käydä lukemassa.
Tässä on esim 702:seen laitetun 611 turbotus (taitaa olla protoni:n sisun vanha kone?)
http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... a6d4dcbc66
(yleistä keskustelua)
http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... a6d4dcbc66
http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... a6d4dcbc66

Otahan projektista kuvia ja kirjoittele tänne kokemuksia.
proto
Viestit: 604
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja proto »

masinisti sivujen kauta löytykin hyvä kuva ja sain varmistettua öljy letkujen paikat :) kiitos vihjeestä :D nyt onkin jo turbo sovitettu paikoilleen sopi suoraan pakosarjaan ilman muutoksia sitten sain tehtyä uutta pakoputkea osat on heftissä ehkä joskus ens viikolla kerkiää jo hitsaamaan saumat kiinni :D olen ottannut projekti kuvia ahkerasti niin kunhan homma valmistuu niin jos ne siten tänne jotenkin sais laitettua :roll: .
Avatar
at7
Viestit: 569
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja at7 »

Minkä merkkisen turbon laitoit.
Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1814
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja sisua »

Tänne vois laitella tietoja myös turbojen sopivuudesta Leyland / Valmet. Kävin kesällä Kiinassa turbotehtaassa, jossa ainakin Garretin tuotanto oli hyvin edustettuna. Hintoja en kehtaa edes täällä mainita, mutta halpoja olivat.
proto
Viestit: 604
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja proto »

switzer turbo tuli laitettua ostin sen paikaliselta traktori huoltajalta ollut jossain leikkuu puimurissa missä 7,2 kone ,turbo on lähes uusi se kuulemma vaihdettiin "vahingossa" takuuseen :? vika olikin sitten jossain muualla :D .turbo on ilman hukkaporttia olisiko ollut s2 se malli jos oikein muistan. siitä turbosta hauska juttu kun kävin turbo huollosta hakemassa pari tiivistettä niin sanoivat että aloita tolla ja ota sitten vuoden päästä 1000 euroa mukaan ja hae täältä kunnon turbo mikä toimii :D on kuulemma toi switzer/kkk 70 luvun aerodynamiikkaa muuten ihan hyvä.. no kokeilemalla sen sit huomaa kelpaako se omaan käyttöön.. luulisin :D . nyt on jo pakoputki paikoillaan ja öljynpaine putki paikoillaan :) huomenna töissä jossain välissä teen laipat öljyn paluu putkelle siitä se pikkuhiljaa edistyy vielä sitten paineputkien tekoa välijäähdytin sovitusta ja uusi putki ilman putsarilta ym pientä. turbot kuulemma sopii kun on vaan suurin piirtein samankokoisesta koneesta ja tietty diesel ja bensa erikseen :shock: hienosäätö sitten onkin eri juttu 8)
Avatar
sisua45
Viestit: 3103
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Ahtimen kyljessä on pieni alumiinilätkä, katso numero siitä. Se on 8368-?????. Kerron lisää ahtimesta kun saat numeron selville.

Siis jo kyseessä on sisudieselissä käytetty svitseri... :wink:
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
proto
Viestit: 604
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja proto »

turbon no. 836859788 ei kyllä ollut tän traktori huoltajan kanssa juttua moottorin merkistä mutta jos jotain selviää niin ihan mielenkiintoista :D proton valmetti pitäisi olla vm 1989 on ton huolto kirjan mukaan tehty silloin moottorin vaihto ja runkoa jatkettu ym. soitin joskus linnavuoren moottori tehtaalle ja kyselin kestääkö tuo turbotusta sanoi että ihan hyvin jos alle 1bar :) no itse ajattelin sen pitää 0,5 paikkeilla onhan sit ainakin varmempi.. meinasin laittaa siihen sellasen jälkiasennus hukkaportin varmuuden vuoksi että on sit joku vara venttiili jos jostain syystä paineet meinaisi nousta liikaa.. siis koneessa :oops:
Avatar
sisua45
Viestit: 3103
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

8368-59788 on sisudieselin ahdin, en nyt heti muista tarkempia arvoja tuosta. Numero on kyllä tuttu, olen noita kiinni ruuvaillut. Täytyy joku päivä ottaa selvää mikä puhallin tuo on.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
proto
Viestit: 604
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja proto »

kiitos jo etukäteen vaivannäöstä :D saako selville millään onko turbon männät ja venttiilit erinlaisia ilman että purkaa moottorin :shock: kun jostain olen lukenut että niissä olisi turbon osat ja joku sit taas sanoo että ei ole :?
Viimeksi muokannut proto, Ma Loka 29, 2007 6:37 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
sisua45
Viestit: 3103
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Venttiilit ovat samoja osia turbo/vapari koneissa. 611-mallien männistä en sano mitään, kun en ole niitä itse tehnyt. Onko se muuten 611 C vai D?
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
proto
Viestit: 604
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja proto »

611c. lähetin tonne kuvaosioon projekti kuvia saa nähdä koska tulee näkyviin ja kuvia tulee sitämukaa lisää kun homma etenee :D
Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1814
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja sisua »

Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

Himputti, kun en ottanut kesällä talteen tuollaisen Valmetin turbopakosarjaa. Oli myynnissä huimaan 15€ hintaan. Siinä on tuo putkenlähtö keskellä pakosarjaa.

Hienoa tuo sähköflekti, sellainen ollut myös suunnitelmissa, mutta ei ole vielä ajankohtainen. Minne sijoitat coolerin? Syylärin etupuolelle?
Avatar
sisua45
Viestit: 3103
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Kyselin tänään työkaverilta asiasta, hän vahvisti sen mitä muistelin. Tuota ahdinta on käytetty mm Sampo-rosenlewin puimureissa, ja Massikan traktoreissa 634DSB-moottoreissa. Massikassa tehoa oli 200hv, puimureitten tehoa en muista.

Eli ei varmasti ahdista 611 pannua, toivottavasti herää tarpeeksi alhaalta. On ehkä yhden pykälän liian iso. 634DSB on 7.4 litrainen, ja siinä on iso Bosch P-pumppu.

Yhdellä kaverilla oli tuollainen ahdin vähän aikaa 740 turbo-volvossa alkuperäisen tilalla. Oli kuulemma vähän ilkeä ajaa, kun potkaisi aina perän rinnalle yli 4000 kierroksen kohdalla, sen alla ei tapahtunut mitään. :lol: Vaihtoi myöhemmin alkuperäisen hyrrän takaisin...
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Vastaa Viestiin