proton turbotus
Valvoja: sisua
proton turbotus
jep. nyt kun löyty proto painoitteinen sivusto niin pakkohan tänne on kirjoitella omista projekteista jos vaikka apuja saisi niin protossani on valmet 611 ja pasin renkaat kyllähän se etenee ilman turboakin mutta kun sai sopivasti turbon ja muitakin aiheeseen liittyviä tarvikeita niin aloitin turbotuksen oikeastaan kaikki muu on selvää mutta pikku selvennystä kaipaisin tuohon valmetin moottoriin eli mistä turbolle öljy ja mihin paluu letku? kaikista selvintä olisi jos olisi kuva missä näkyisi valmetin öljykanavat lohkossa näkyisi olevan muutama proppu mistä ehkä voisi ottaa oljyt turbolle mutta olisi kiva tietää että ei avaa vahingossa jotain öljyn ylipaine venttilin proppua..
Terve.
Turbon asennuskuvia varmaan löytyy pienellä hakemisella. minulla on ainakin paperisena valmet turbon asennuskuva.
masinisti sivulla on muutama keskusteluhaara, joka kannattaa käydä lukemassa.
Tässä on esim 702:seen laitetun 611 turbotus (taitaa olla protoni:n sisun vanha kone?)
http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... a6d4dcbc66
(yleistä keskustelua)
http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... a6d4dcbc66
http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... a6d4dcbc66
Otahan projektista kuvia ja kirjoittele tänne kokemuksia.
Turbon asennuskuvia varmaan löytyy pienellä hakemisella. minulla on ainakin paperisena valmet turbon asennuskuva.
masinisti sivulla on muutama keskusteluhaara, joka kannattaa käydä lukemassa.
Tässä on esim 702:seen laitetun 611 turbotus (taitaa olla protoni:n sisun vanha kone?)
http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... a6d4dcbc66
(yleistä keskustelua)
http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... a6d4dcbc66
http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... a6d4dcbc66
Otahan projektista kuvia ja kirjoittele tänne kokemuksia.
masinisti sivujen kauta löytykin hyvä kuva ja sain varmistettua öljy letkujen paikat kiitos vihjeestä nyt onkin jo turbo sovitettu paikoilleen sopi suoraan pakosarjaan ilman muutoksia sitten sain tehtyä uutta pakoputkea osat on heftissä ehkä joskus ens viikolla kerkiää jo hitsaamaan saumat kiinni olen ottannut projekti kuvia ahkerasti niin kunhan homma valmistuu niin jos ne siten tänne jotenkin sais laitettua .
switzer turbo tuli laitettua ostin sen paikaliselta traktori huoltajalta ollut jossain leikkuu puimurissa missä 7,2 kone ,turbo on lähes uusi se kuulemma vaihdettiin "vahingossa" takuuseen vika olikin sitten jossain muualla .turbo on ilman hukkaporttia olisiko ollut s2 se malli jos oikein muistan. siitä turbosta hauska juttu kun kävin turbo huollosta hakemassa pari tiivistettä niin sanoivat että aloita tolla ja ota sitten vuoden päästä 1000 euroa mukaan ja hae täältä kunnon turbo mikä toimii on kuulemma toi switzer/kkk 70 luvun aerodynamiikkaa muuten ihan hyvä.. no kokeilemalla sen sit huomaa kelpaako se omaan käyttöön.. luulisin . nyt on jo pakoputki paikoillaan ja öljynpaine putki paikoillaan huomenna töissä jossain välissä teen laipat öljyn paluu putkelle siitä se pikkuhiljaa edistyy vielä sitten paineputkien tekoa välijäähdytin sovitusta ja uusi putki ilman putsarilta ym pientä. turbot kuulemma sopii kun on vaan suurin piirtein samankokoisesta koneesta ja tietty diesel ja bensa erikseen hienosäätö sitten onkin eri juttu
Ahtimen kyljessä on pieni alumiinilätkä, katso numero siitä. Se on 8368-?????. Kerron lisää ahtimesta kun saat numeron selville.
Siis jo kyseessä on sisudieselissä käytetty svitseri...
Siis jo kyseessä on sisudieselissä käytetty svitseri...
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
turbon no. 836859788 ei kyllä ollut tän traktori huoltajan kanssa juttua moottorin merkistä mutta jos jotain selviää niin ihan mielenkiintoista proton valmetti pitäisi olla vm 1989 on ton huolto kirjan mukaan tehty silloin moottorin vaihto ja runkoa jatkettu ym. soitin joskus linnavuoren moottori tehtaalle ja kyselin kestääkö tuo turbotusta sanoi että ihan hyvin jos alle 1bar no itse ajattelin sen pitää 0,5 paikkeilla onhan sit ainakin varmempi.. meinasin laittaa siihen sellasen jälkiasennus hukkaportin varmuuden vuoksi että on sit joku vara venttiili jos jostain syystä paineet meinaisi nousta liikaa.. siis koneessa
8368-59788 on sisudieselin ahdin, en nyt heti muista tarkempia arvoja tuosta. Numero on kyllä tuttu, olen noita kiinni ruuvaillut. Täytyy joku päivä ottaa selvää mikä puhallin tuo on.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
kiitos jo etukäteen vaivannäöstä saako selville millään onko turbon männät ja venttiilit erinlaisia ilman että purkaa moottorin kun jostain olen lukenut että niissä olisi turbon osat ja joku sit taas sanoo että ei ole
Viimeksi muokannut proto, Ma Loka 29, 2007 6:37 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Venttiilit ovat samoja osia turbo/vapari koneissa. 611-mallien männistä en sano mitään, kun en ole niitä itse tehnyt. Onko se muuten 611 C vai D?
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Turbo-projektikuvia:
http://www.sisua.net/gallery/main.php?g2_itemId=426
http://www.sisua.net/gallery/main.php?g2_itemId=426
- planeettanapa
- Viestit: 1311
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Himputti, kun en ottanut kesällä talteen tuollaisen Valmetin turbopakosarjaa. Oli myynnissä huimaan 15€ hintaan. Siinä on tuo putkenlähtö keskellä pakosarjaa.
Hienoa tuo sähköflekti, sellainen ollut myös suunnitelmissa, mutta ei ole vielä ajankohtainen. Minne sijoitat coolerin? Syylärin etupuolelle?
Hienoa tuo sähköflekti, sellainen ollut myös suunnitelmissa, mutta ei ole vielä ajankohtainen. Minne sijoitat coolerin? Syylärin etupuolelle?
Kyselin tänään työkaverilta asiasta, hän vahvisti sen mitä muistelin. Tuota ahdinta on käytetty mm Sampo-rosenlewin puimureissa, ja Massikan traktoreissa 634DSB-moottoreissa. Massikassa tehoa oli 200hv, puimureitten tehoa en muista.
Eli ei varmasti ahdista 611 pannua, toivottavasti herää tarpeeksi alhaalta. On ehkä yhden pykälän liian iso. 634DSB on 7.4 litrainen, ja siinä on iso Bosch P-pumppu.
Yhdellä kaverilla oli tuollainen ahdin vähän aikaa 740 turbo-volvossa alkuperäisen tilalla. Oli kuulemma vähän ilkeä ajaa, kun potkaisi aina perän rinnalle yli 4000 kierroksen kohdalla, sen alla ei tapahtunut mitään. Vaihtoi myöhemmin alkuperäisen hyrrän takaisin...
Eli ei varmasti ahdista 611 pannua, toivottavasti herää tarpeeksi alhaalta. On ehkä yhden pykälän liian iso. 634DSB on 7.4 litrainen, ja siinä on iso Bosch P-pumppu.
Yhdellä kaverilla oli tuollainen ahdin vähän aikaa 740 turbo-volvossa alkuperäisen tilalla. Oli kuulemma vähän ilkeä ajaa, kun potkaisi aina perän rinnalle yli 4000 kierroksen kohdalla, sen alla ei tapahtunut mitään. Vaihtoi myöhemmin alkuperäisen hyrrän takaisin...
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218