Sivu 5/5

Lähetetty: La Joulu 22, 2007 11:21 pm
Kirjoittaja planeettanapa
Heiheihei, nuo kunnon moottorit on liian pitkiä protoon. Tulee ongelmia saada soviteltua enään sitä jakolaatikkoa järkevästi paikoilleen. Tosin tosiharrastajaa se ei paljoa hidasta, mutta helpommalla pääsee laittamalla näitä pikkulohkoja.

Olisin itse laittanut Scanian moottorin alunperin, mutta luovuin siitä yhtälöstä moottorin pituuden vuoksi. Sitten tuollainen Fulleri tuo vielä kymmeniä senttejä lisää mittaa, niin kone onkin jo hytin puolella.

Jokin v- moottori tulisi parhaiten kyseeseen. Esin mersun v6 tai cummins v8 pikkulohko. Jos saan käsiini toisen tällaisen, niin sinne tulee vinkkeli(ja 500 hp min.).

Mutta nuo akselit ja jakolaatikko pitäisi kestää, käytetäänhän niitä ihan kuorma-autoissa, joilla vedetään tukkikuormia. Tai oikeestaan on joskus vedetty.

Lähetetty: Su Joulu 23, 2007 5:48 pm
Kirjoittaja sisua45
Jokin v- moottori tulisi parhaiten kyseeseen. Esin mersun v6 tai cummins v8 pikkulohko. Jos saan käsiini toisen tällaisen, niin sinne tulee vinkkeli(ja 500 hp min.).
Veljellä on 1619 mersu, jossa on vapaasti hengittävä OM 401 V6. Kone 9.57 litrainen, ja se on kyllä todella lyhyt. Uudempi OM 421 LA olisi hyvä virityksen aihio, se on noin 11 litrainen.

Lähetetty: Ti Joulu 25, 2007 7:04 pm
Kirjoittaja sisua45
Lefa voikin tuoda matkoillaan jonkun kivan V8 mersun koneen kun tänne päin tulee. :lol:

Tuosta koneen tilasta. Jos ottaa jäähdyttimen pois, ja laittaa sen muualle, niin silloin sopii aika miehekkään kokoinen suora kuutonen. Ja jää vielä tilaa isommalle laatikolle.

Juu, olis se iso kone kiva. Kun vaan ehtisi edes tuon orkkis leukun ahtaa...

Lähetetty: To Joulu 27, 2007 11:20 am
Kirjoittaja sisua
Noiden DuraMax-käärmeenpesien jälkeen Leukun vapaasti hengästyvä kutonen näyttää suorastaan kauniilta (ja niin yksinkertaiselta ;))

Olishan nuo DuraMaxit aika HiPo-vehkeitä, mutta ovatko kaikki jenkkivehkeet vieläkin tuumamitoissa? Taalakurssi tekee rapakon takaiset hankinnat edullisiksi. Omat aikaisemmat eBay-hankinnat ovat olleet odotusten mukaisia, joten sieltä vaan :)

Lähetetty: Pe Tammi 04, 2008 10:40 pm
Kirjoittaja sisua
Uusia kuvia korotetusta alustasta rengaskoolle 14x20
http://www.sisua.net/gallery/v/proto/korokepalat/

Lähetetty: La Tammi 05, 2008 6:37 pm
Kirjoittaja proto
jeps.. paikallinen metalli verstas koneisti noi korotuspalat alumiinista ja maksoikin sopivat 50 egee :) jousethan kävi vallilantakomossa ja auto nousi sillä vajaa 5cm galleriassa on kuviakin jousista.. nyt on auto vaaterissa myös pituus suunnassa ennen oli keula alempana :) nyt mahtuu pasin pyörät pyörimään paremmin.

Lähetetty: La Tammi 05, 2008 8:29 pm
Kirjoittaja at7
Teepä mittapiirros ja pistä jakoon.

Lähetetty: La Tammi 05, 2008 9:57 pm
Kirjoittaja proto
mitta piirros löytyy galleriasta turbotus kuvien läheltä :) sieltä löytyy myös naisten asevelvollisuus laki :lol:

Lähetetty: La Tammi 05, 2008 10:18 pm
Kirjoittaja sisua45
Palikat lienee 50mm paksut? Mulla on pahvilapulla ihan samanlaiset piirustukset, siinä on mitat 138 ja 108mm. :wink: Saa nähdä teenkö osista hitsaamalla, vai umpijöötistä.

Asevelvollisuus laki on hyvä, taidan lukea lakia vaimolle. :D

Lähetetty: La Tammi 05, 2008 11:15 pm
Kirjoittaja proto
juu oikein arvasit :) 50mm paksut on. se oli sopiva mitta mun autoon mut jos on vaikka valmiiksi jouset kippuralla niin ei tarvi niin paksuja. vaikka auto nousi vain 50mm niin sen kyllä huomaa tuntuu et olis noussu enemmänkin joutuu oikein ponnistelee että pääsee hyttiin :? taitaa olla huono kunto vaan :oops:

Re: proton turbotus

Lähetetty: Pe Helmi 08, 2008 7:37 am
Kirjoittaja sisua45

Lainaa:
Näkyykö sua noissa alastonkuvissa?


Ei näy, tykkäisitkö... :lol:

Selkeästi Linnavuorelaista "juntti-huumoria" :mrgreen:
Joulukuussa tässä topicissa oli "ihan pientä" off-topic jutustelua. Tässä todistus juntti-huumorista, eräs moottori asentajamme. :lol: (en minä...)

Kuva

http://www.nelonen.fi/kesasika/finalistit2007.asp

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: proton turbotus

Lähetetty: Pe Helmi 08, 2008 7:54 pm
Kirjoittaja exSA-738
Tuossahan on tyypillinen Proto-harrastaja. Siis piha täynnä romuja. Muutenkin tavallisen näköinen heppu.

Re: proton turbotus

Lähetetty: La Huhti 12, 2008 9:48 pm
Kirjoittaja sisua
Palataan turbotukseen taas :lol:
Masinistien palstalta 611 + turbo littyvää aihetta:

http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... 38ebc8e20b

Onko viestin kirjoittaja Jarza täällä mukana? Tunteeko "UN-Proto" Jarzaa?

Re: proton turbotus

Lähetetty: La Huhti 12, 2008 11:55 pm
Kirjoittaja UN-Proto
Tietääkseni en. Samat hommat joudun tekee kuin JARZA, Turbokin täytyy kunnostuttaa. Miten näiden turbojen tyyppi menee, kun valmetin koneesta otettu on Garrett TO4 ja mulla on myös toinen TO4, mutta siinä on suuremmat pako ja imu pesät että lähdöt?! Kiinnitys laippa pakosarjaan kuitenkin samanlainen. Olisiko isompi parempi? :roll:

Re:

Lähetetty: Ke Huhti 16, 2008 5:39 pm
Kirjoittaja Diesel jeans
at7 kirjoitti:Terve.
Turbon asennuskuvia varmaan löytyy pienellä hakemisella. minulla on ainakin paperisena valmet turbon asennuskuva.

masinisti sivulla on muutama keskusteluhaara, joka kannattaa käydä lukemassa.
Tässä on esim 702:seen laitetun 611 turbotus (taitaa olla protoni:n sisun vanha kone?)
http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... a6d4dcbc66
(yleistä keskustelua)
http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... a6d4dcbc66
http://www.masinistit.com/viewtopic.php ... a6d4dcbc66

Otahan projektista kuvia ja kirjoittele tänne kokemuksia.
Sen verran tarkennusta että moottorin vaihto kohde oli 1102 Valmetti, 702:n voimansiirto ei taida kestää turbotettua 611 konetta. Ajattelin vain että jos joku ajattelee samaa niin 1102:ssa on paljon järeämpi voimansiirto joka kestää.