M-168 BEV rojekti
Valvoja: sisua
M-168 BEV rojekti
Hei,
Aikaisemmin olin lähinnä haaveillut omasta Sisusta, tai ainakin autosta jossa on Fuller vaihteisto..
No ensin piti ostaa Dodge Cumminsilla ja sitten tuli vastaan tämä Sisu Cumminsilla ja fullerilla ja eihän siinä sitten enää auttanut kuin ruveta selvittämään asiaa..
Jokusen kuukauden omistajan jäljityksen päätteeksi on kauppakirja tehty ja tässä pyhien aikaan iso Cummins pyörähti jo iloisesti toisella startin pyöräytyksellä käyntiin..
Tässä siirtoa valmistellessa todettiin että ainakin käsijarru vaikutti vapautuvan (paineet eivät nousseet yli 6 baarin..) ja sitten lopuksi tippuivat pysyäkseen 4:ssä (tenu purkin luota puhalteli kokoajan ylipainepuolelta ulos tai mikälie vapaakierto onkin..)
Tenua lisäsin systeemiin, mutta jos joku osaisi täsmentää mihin päin nuppi pitää olla että tenun syöttö olisi täysillä?
joku kertoi että "ylöspäin" asento olisi kiinni, pitäneekö paikkansa?
Ilman paineita systeemissä vipstaakki pyörähtää ympäri, paineisena vain 3/4 kierrosta.. eli 3:ssa eri asennossa pystyy käymään..
Pitäisikö aerolin lisäksi systeemiin lisätä glygoolia?
Painemittarista:
valkoinen neula nousi 6:een, onko keltainen neula toisiopiirin paine vai?
Paikaltaan tuo ei jaksanut nousta, sen verran on uponnut etupää..
Telikään ei noussut kun paineilma karkaa yhdestä sinnepäin menevästä putkesta..
No, piirturissa lukemana 18 000 (toinen kierros?) auto kuulemma ollut välissä saksassakin ja toiminut nosturiautona ensin turussa á lauren oy:llä ja sitten vuoden 94 jälkeen tiettömän taipaleen asennus oy:llä erinäisillä työmailla..
Kaikenlainen tekninen tieto/käyttöohjeet, jne olisi kelpoa tavaraa kun tälläiseen alkaa tutustua..
Ensimmäinen oma täysikokoinen kuorma-auto itselle.. Muutoin tämä kalusto lähinnä tuttua ajamisesta töiden puolesta, mutta silloinkin yleensä volvolla..
Aikaisemmin olin lähinnä haaveillut omasta Sisusta, tai ainakin autosta jossa on Fuller vaihteisto..
No ensin piti ostaa Dodge Cumminsilla ja sitten tuli vastaan tämä Sisu Cumminsilla ja fullerilla ja eihän siinä sitten enää auttanut kuin ruveta selvittämään asiaa..
Jokusen kuukauden omistajan jäljityksen päätteeksi on kauppakirja tehty ja tässä pyhien aikaan iso Cummins pyörähti jo iloisesti toisella startin pyöräytyksellä käyntiin..
Tässä siirtoa valmistellessa todettiin että ainakin käsijarru vaikutti vapautuvan (paineet eivät nousseet yli 6 baarin..) ja sitten lopuksi tippuivat pysyäkseen 4:ssä (tenu purkin luota puhalteli kokoajan ylipainepuolelta ulos tai mikälie vapaakierto onkin..)
Tenua lisäsin systeemiin, mutta jos joku osaisi täsmentää mihin päin nuppi pitää olla että tenun syöttö olisi täysillä?
joku kertoi että "ylöspäin" asento olisi kiinni, pitäneekö paikkansa?
Ilman paineita systeemissä vipstaakki pyörähtää ympäri, paineisena vain 3/4 kierrosta.. eli 3:ssa eri asennossa pystyy käymään..
Pitäisikö aerolin lisäksi systeemiin lisätä glygoolia?
Painemittarista:
valkoinen neula nousi 6:een, onko keltainen neula toisiopiirin paine vai?
Paikaltaan tuo ei jaksanut nousta, sen verran on uponnut etupää..
Telikään ei noussut kun paineilma karkaa yhdestä sinnepäin menevästä putkesta..
No, piirturissa lukemana 18 000 (toinen kierros?) auto kuulemma ollut välissä saksassakin ja toiminut nosturiautona ensin turussa á lauren oy:llä ja sitten vuoden 94 jälkeen tiettömän taipaleen asennus oy:llä erinäisillä työmailla..
Kaikenlainen tekninen tieto/käyttöohjeet, jne olisi kelpoa tavaraa kun tälläiseen alkaa tutustua..
Ensimmäinen oma täysikokoinen kuorma-auto itselle.. Muutoin tämä kalusto lähinnä tuttua ajamisesta töiden puolesta, mutta silloinkin yleensä volvolla..
Re: M-168 BEV rojekti
Hienoa että tämä nakkikoppi pelastuu!
Neliakselisia Niittareita ei ole koskaan liikaa.Melko ison projektin otit,isokokoinen, mahanalus akseleita täynnä ja isot kantavuudet veroja kartuttamassa.Ei auta kovin tiukkaa aikataulua kehittää,ettei ala tuntumaan toivottomalta.
Laita se telin ja tenutuksen ilmavuoto ensin kuntoon että saat auton irti.Muutenkaan ei kannata hirveitä repiä,tämän pienempikehäisen kytkimen saattaa polttaa melko helposti.Koitas näyttääkö se toinen viisari mitään kun painaa jarrupoljinta.Tenutuksen vipstaakia en enään muista,mutta saisiko sen kokonaan pois pelistä?Glykolia ei tartte erikseen tenuun lisätä,niissä taitaa kaikissa olla sitä valmiina. Onko päällirakenteet jo mietitty?
Neliakselisia Niittareita ei ole koskaan liikaa.Melko ison projektin otit,isokokoinen, mahanalus akseleita täynnä ja isot kantavuudet veroja kartuttamassa.Ei auta kovin tiukkaa aikataulua kehittää,ettei ala tuntumaan toivottomalta.
Laita se telin ja tenutuksen ilmavuoto ensin kuntoon että saat auton irti.Muutenkaan ei kannata hirveitä repiä,tämän pienempikehäisen kytkimen saattaa polttaa melko helposti.Koitas näyttääkö se toinen viisari mitään kun painaa jarrupoljinta.Tenutuksen vipstaakia en enään muista,mutta saisiko sen kokonaan pois pelistä?Glykolia ei tartte erikseen tenuun lisätä,niissä taitaa kaikissa olla sitä valmiina. Onko päällirakenteet jo mietitty?
Re: M-168 BEV rojekti
Onnea vaan rojektiin.Muistan kyllä tuon Sisun turunsuunnalla aikanaan liikkui.Isohko nosturi siinä oli hytin takana ja oisko ollut vaijerilaitteet siittä en ihan varmaksi muista.Laureenin aikaan oli ohjaamo punavalkonen niinkuin heillä vissiin vieläkin.Se tenuttaja on yläasennossa täysillä oikeella puoliteholla ja vasemmalla kiinni.Tuossa edellä tulikin jo hyviä ohjeita se teli tarttee tosiaan ilmaa n.5.5-6 bar muuten ei pysy ylhäällä.
Re: M-168 BEV rojekti
Kiitoksia kiitoksia.
Ahaa, joku väitti että tenuttaja on "kiinni" ylöspäin osottaessaan.. no annetaan olla oikeelle päin niin joko se on puolikas tai täysi..
Kohan pakkanen vähän armahtaa (-14 tällä hetkellä) niin ihmetellään lisää ja kun työviikko on lusittu että kerkeääkin..
Jos viikonlopun aikaan sais telin vuotavan putken fiksattua ja käyteltyä lisää (ja lisättyä tenttua suoraan ylimpään paineilma säiliöön ennen käyttöä..) niin nähdään tapahtuuko mitään lisää..
Ja joo, eikait tällä mitään aikataulua ole.. sen verran että saa "omalle" tontille tämän talven aikaan pois tuosta nykyisestä paikastaan ja jos jotain väliaika laseja tai varsinaisia saisi koppiin laiteltua että saa tilanteen säilymään ainakin tuollaisena.
Toinen neula ei näyttänyt mitään ja jarrupedaalikin oli "veltto" eli sen oloinen että sinne ei painetta tullut (4-tie venttiilikin jumissa?)
Käsijarrupiiri sen verran toimi että kellot liikkui ja selvästi vapautui pariksi hetkeksi..
Keulan huoltoluukusta (jäähdyttäjän nesteen tarkastusluukku) näkyy vihreää väriä, eli sellaistakin lienee joskus autossa ollut, vai onko sitten jotain pohjamaalia..
Päällirakenteet.. siinäpä sitä onkin.. mielessä kävi että jos hirsisaunan pykää kyytiin kettingillä kiinni apurungon päälle ja käy norjassa saunomassa kohan on kilvet takaisin..
Toki "kohtuulinen" nosturi ja vaihtolavalaitteet oisi kätevimmät ja niille oisi jotain hyötykäyttöäkin joskus tiedossa..
Ja joo, eikait näitä kytkimellä liiratakkaan, sen takiahan se teli nousee, on lukko ja pienet pykälät.. Apuvetoja todennäköisesti tarviaa joka tapauksessa noustakseen tuosta..
Akseleita on tosiaan sopivasti harrastekäyttöön.. Mutta ei anneta sen haitata..
Tuossahan on vähän tasasta ritilää telin päällä.. Sinne kyytiin ensimmäisille koeajoille olisi liitteen mukainen härveli..
Ahaa, joku väitti että tenuttaja on "kiinni" ylöspäin osottaessaan.. no annetaan olla oikeelle päin niin joko se on puolikas tai täysi..
Kohan pakkanen vähän armahtaa (-14 tällä hetkellä) niin ihmetellään lisää ja kun työviikko on lusittu että kerkeääkin..
Jos viikonlopun aikaan sais telin vuotavan putken fiksattua ja käyteltyä lisää (ja lisättyä tenttua suoraan ylimpään paineilma säiliöön ennen käyttöä..) niin nähdään tapahtuuko mitään lisää..
Ja joo, eikait tällä mitään aikataulua ole.. sen verran että saa "omalle" tontille tämän talven aikaan pois tuosta nykyisestä paikastaan ja jos jotain väliaika laseja tai varsinaisia saisi koppiin laiteltua että saa tilanteen säilymään ainakin tuollaisena.
Toinen neula ei näyttänyt mitään ja jarrupedaalikin oli "veltto" eli sen oloinen että sinne ei painetta tullut (4-tie venttiilikin jumissa?)
Käsijarrupiiri sen verran toimi että kellot liikkui ja selvästi vapautui pariksi hetkeksi..
Keulan huoltoluukusta (jäähdyttäjän nesteen tarkastusluukku) näkyy vihreää väriä, eli sellaistakin lienee joskus autossa ollut, vai onko sitten jotain pohjamaalia..
Päällirakenteet.. siinäpä sitä onkin.. mielessä kävi että jos hirsisaunan pykää kyytiin kettingillä kiinni apurungon päälle ja käy norjassa saunomassa kohan on kilvet takaisin..
Toki "kohtuulinen" nosturi ja vaihtolavalaitteet oisi kätevimmät ja niille oisi jotain hyötykäyttöäkin joskus tiedossa..
Ja joo, eikait näitä kytkimellä liiratakkaan, sen takiahan se teli nousee, on lukko ja pienet pykälät.. Apuvetoja todennäköisesti tarviaa joka tapauksessa noustakseen tuosta..
Akseleita on tosiaan sopivasti harrastekäyttöön.. Mutta ei anneta sen haitata..
Tuossahan on vähän tasasta ritilää telin päällä.. Sinne kyytiin ensimmäisille koeajoille olisi liitteen mukainen härveli..
Re: M-168 BEV rojekti
Pari kuvaa lisää..
Re: M-168 BEV rojekti
Juu,ei sitä kytkintä tietenkään liirata saa.Tarkoitin että kun montuista pois päästäkseen kytkimellä heijaa,niin se kärsii yllättävän helposti.Muutaman joutunut korjaamaan kun kuskit ovat rakennuksilla tai mettässä olleet autolla jumissa.SM:n kytkin on isompi ja myös kestävämpi,niitä ei juuri piloille ole poltettu.
Re: M-168 BEV rojekti
Oiskos jollain muute suodattimien koodeja/osanumeroita jos noita jostain puulaakista käy hakemassa..
eli polttoainesuodatin, öljynsuodatin koneelle, jäähdytysnesteelle taisi olla oma suodatin, jne..
eli ns. huoltotietoa kaipaisin tuosta nte-400 koneesta mutta internet tuntuu olevan tyhjä asian tiimoilta.
SM:n osalta nuo listat näyttää aina vuosimallia 82->tuoreempaan päin vai onko kaikki suodattimet vielä esim. samoja?
eli polttoainesuodatin, öljynsuodatin koneelle, jäähdytysnesteelle taisi olla oma suodatin, jne..
eli ns. huoltotietoa kaipaisin tuosta nte-400 koneesta mutta internet tuntuu olevan tyhjä asian tiimoilta.
SM:n osalta nuo listat näyttää aina vuosimallia 82->tuoreempaan päin vai onko kaikki suodattimet vielä esim. samoja?
Re: M-168 BEV rojekti
Toi NTE-400 oli Sisuissa käytössa vuoteen-93asti joten SM suodattimet käy.Ainut ero oli että vanhemmissa oli sellaisessa peltipurkissa iso öljyn suodatin ja moottorin kyljessä vaihdettava patruuna uudemmissa ei tuota isoa enää ollut niissä kaksi vaihdettavaa patruunaa.Sitä en enää muista missä vaiheessa muutos tuli eli saattaa alkupään S-sarjassa olla vielä tuo peltipönttö suodin.Sen muistan että oli tarkka siittä pannasta millä suodatin on "kiinni"muuten vuoti.
Re: M-168 BEV rojekti
Näinnikkäästi..
Sisu on nyt siirretty huilaamaan hallin pihaan talven yli.. Lupasi sen verran pakkasia että kovin kauheasti tuskin lähiviikkoina tapahtuu..
Nöyrästi pyörähti tällä toisellakin kertaa ~2:lla kampiakselin kierroksella käyntiin..
Painepuolen kanssa edelleen probleemaa, sulateltiin venttiilileitä sieltä ja täältä joku tovi ja tenuteltiin vähän jokapuolelta että saatiin paineet nousemaan..
Tosin nytkään paineet ei nousseet kuin ensiöpuolella sen verran että käsijarru vapautui..
No paikallinen Apu Pesoset Oy paikalle sovitusti ja vetämään.. tiukassa oli mutta lähti kun sisu puhisi itse apuna pienimmällä pykälällä..
No sitten kun päästiin tasaiselle asfaltille huomattiin että öljyä tulee vähän liikaa aikasempaan tilanteeseen (öljytön tie..) verrattuna ja sehän se iso vanha peltisuodatin antautui ulkokuorestaan (!) ja loppu matka mentiinkin puomin perässä ulkopuolisella paineilmalla kone sammuksissa..
No siinä sitten todettiin että tämä Sisu allergisoi ulkopuolista paineilmaa ja jouduttiin 500 metrin jälkeen jarrutkin pyörittelemään kelloista auki, mutta perille saatiin..
Liitteeksi muutama kuva... Tähän on hyvä päättää tämä kulunut vuosi ja aloittaa ensi vuosi uusin suunnitelmin..
Sisu on nyt siirretty huilaamaan hallin pihaan talven yli.. Lupasi sen verran pakkasia että kovin kauheasti tuskin lähiviikkoina tapahtuu..
Nöyrästi pyörähti tällä toisellakin kertaa ~2:lla kampiakselin kierroksella käyntiin..
Painepuolen kanssa edelleen probleemaa, sulateltiin venttiilileitä sieltä ja täältä joku tovi ja tenuteltiin vähän jokapuolelta että saatiin paineet nousemaan..
Tosin nytkään paineet ei nousseet kuin ensiöpuolella sen verran että käsijarru vapautui..
No paikallinen Apu Pesoset Oy paikalle sovitusti ja vetämään.. tiukassa oli mutta lähti kun sisu puhisi itse apuna pienimmällä pykälällä..
No sitten kun päästiin tasaiselle asfaltille huomattiin että öljyä tulee vähän liikaa aikasempaan tilanteeseen (öljytön tie..) verrattuna ja sehän se iso vanha peltisuodatin antautui ulkokuorestaan (!) ja loppu matka mentiinkin puomin perässä ulkopuolisella paineilmalla kone sammuksissa..
No siinä sitten todettiin että tämä Sisu allergisoi ulkopuolista paineilmaa ja jouduttiin 500 metrin jälkeen jarrutkin pyörittelemään kelloista auki, mutta perille saatiin..
Liitteeksi muutama kuva... Tähän on hyvä päättää tämä kulunut vuosi ja aloittaa ensi vuosi uusin suunnitelmin..
Re: M-168 BEV rojekti
Pari kuvaa lisää..
Re: M-168 BEV rojekti
Moro jälleen..
Tänään kävin pistelemässä pressua särkyneiden ikkunoiden eteen ettei kopin sisusta kastu/saa lunta enää enempää sisäänsä kun sitä täällä idässä koittaa sadella hiljakseen..
Ihmettelin hetken ajan kuskinpaikalla asioita lisää ja vilkku/pitkien viiksessä on numeroita 0-1-2 ja jotain toiseenkin suuntaan.. herää siis kysymys, olikos näissä jotain pakokaasu/jaakopin-jarru systeemiä vai mitä se tuo mahtaa tehdä?
Pyyhkijöille kumminkin näytti olevan oma vipunsa kojelaudassa..
Pakkasta näyttää olevan -12 joten auton luona tutkiskelut jäävät vähiin, mutta joku mötikkähän siellä imusarjan keskellä näytti olevan.. Joku tietänee asiasta paremmin tai osaa vaikka kaivella tänne liitteeksi myyntiesitteen tai jotain aiheesta?
Tänään kävin pistelemässä pressua särkyneiden ikkunoiden eteen ettei kopin sisusta kastu/saa lunta enää enempää sisäänsä kun sitä täällä idässä koittaa sadella hiljakseen..
Ihmettelin hetken ajan kuskinpaikalla asioita lisää ja vilkku/pitkien viiksessä on numeroita 0-1-2 ja jotain toiseenkin suuntaan.. herää siis kysymys, olikos näissä jotain pakokaasu/jaakopin-jarru systeemiä vai mitä se tuo mahtaa tehdä?
Pyyhkijöille kumminkin näytti olevan oma vipunsa kojelaudassa..
Pakkasta näyttää olevan -12 joten auton luona tutkiskelut jäävät vähiin, mutta joku mötikkähän siellä imusarjan keskellä näytti olevan.. Joku tietänee asiasta paremmin tai osaa vaikka kaivella tänne liitteeksi myyntiesitteen tai jotain aiheesta?
Re: M-168 BEV rojekti
Tuosta pyyhkimestä tuli heti mieleen yksi Niittikopin hakureissu muutaman vuoden takaa. Meikäläinen joka ei ollut ikinä ennen Niittikopilla ajanut joutui ratin taa kotimatkalle. Tietysti syksyhämärä ja vettä rupesi tihkumaan. No pyyhkijää päälle sieltä kojelaudan vivusta ja ...kele ei pelaa kun apukuskin puoli! Mukava siinä oli sitte tähystää välillä sivulasista ja apukuskin puolelta kurkkien. No selvishän se sitte myöhemmin että kuskinpuolen pyyhin on viiksessä ja apparin kojelaudassa....
Re: M-168 BEV rojekti
Heh.. No sehän kuulostaa juuri siltä mitä näistä "kotitekosista" voi oottaa..
Jossain vaan oli jopa esite jaakopin jarrusta..
Jossain vaan oli jopa esite jaakopin jarrusta..
Re: M-168 BEV rojekti
Miten osa sivuikkunoista on hajalla? Olisiko perinteinen, että pennut on käyneet kivittämässä? Kunhan vaan ei olisi kovin montaa vuotta ollut tuuletus käynnissä... lähinnä sitä mietin, että miten verhoilu on tuosta tykännyt
Jos tuon ikäisissä Cumminseissa (ja Caterpillareissa) on Jaakobin jarru, pitäisi sylinterikannen ja venttiilikopan välissä näkyä "korokepala", kun systeemi on asennettuna venttiilikoneiston yhteyteen. (mikäli ihan oikein muistan)
Ilmeisesti näitä Jaakobin moottorijarruja on Sisuihinkin asennettu, mutta nähtävästi todella vähän? Luulisin, että aika hintava varuste täällä Suomessa?
Sisu & Jake Brake: tästä aiheesta haluaisin kuulla enemmänkin
Jos tuon ikäisissä Cumminseissa (ja Caterpillareissa) on Jaakobin jarru, pitäisi sylinterikannen ja venttiilikopan välissä näkyä "korokepala", kun systeemi on asennettuna venttiilikoneiston yhteyteen. (mikäli ihan oikein muistan)
Ilmeisesti näitä Jaakobin moottorijarruja on Sisuihinkin asennettu, mutta nähtävästi todella vähän? Luulisin, että aika hintava varuste täällä Suomessa?
Sisu & Jake Brake: tästä aiheesta haluaisin kuulla enemmänkin
Re: M-168 BEV rojekti
Pennuthan ne on särkenyt hanttarin puolen sivuikkunat + molemmat tuulilasit kuuleman mukaan ~2 vuotta sitten..
Sisusta on sinensä harvinaisen ehjän oloinen.. ehkä ympäröivä pajukko on suojannut enimmiltä tuulilta ja tuiskuilta.. (kuvaliite kesältä jolloin ko. yksilön löysin..)
Juu ei siinä kyllä korokepaloja ole, ameriikan ihmemaasta jonkun saman aikakauden kuvan Cummins+jaakoppi yhdistelmästä löysin..
Oisi vaan melko miehekäs varuste volvon VEPpiä ja muihin vastaaviin verrattuna..
Sisusta on sinensä harvinaisen ehjän oloinen.. ehkä ympäröivä pajukko on suojannut enimmiltä tuulilta ja tuiskuilta.. (kuvaliite kesältä jolloin ko. yksilön löysin..)
Juu ei siinä kyllä korokepaloja ole, ameriikan ihmemaasta jonkun saman aikakauden kuvan Cummins+jaakoppi yhdistelmästä löysin..
Oisi vaan melko miehekäs varuste volvon VEPpiä ja muihin vastaaviin verrattuna..