Sisu SA-150 1983
Valvoja: sisua
Re: Sisu SA-150 1983
Eräs tuttavani kertoi että nokian renkaat olisi ihan suositeltava sijoituskohde tällä hetkellä, joten poikkesin lauantain ratoksi pirkanmaalla.
Nyt on 4kpl Agilea valmiina odottamassa kunhan jossain vaiheessa talvea saa ne laitettua alle.
Nyt on 4kpl Agilea valmiina odottamassa kunhan jossain vaiheessa talvea saa ne laitettua alle.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Re: Sisu SA-150 1983
Nyt kun kiertovesipumppu toimii, kabiiniin alkoi tulvia lämmintä ilmaa ja pystyi jo ajelemaan ilman pipoa ja hanskoja.
Seuraava vaihe on todennäköisesti auton nostaminen pukkien päälle ja pyörien irroitus.
Seuraava vaihe on todennäköisesti auton nostaminen pukkien päälle ja pyörien irroitus.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Re: Sisu SA-150 1983
Joulunpyhinä ehtii tallillekin.
Irrotin takapyörät. Pultteja on joskus vähän rasvattukin niin lähti ilman suurempaa väkivaltaa.
Jarrurumpuja käytin sen verran pois paikoltaan että totesin rummun olevan sisäpuolelta ihan asiallisessa kunnossa ja jarrukengissäkin oli pintaa 15mm.
Ja vanne ei ainakaan ihan pienellä äheltämisellä irtoa renkaasta, mitä osasin jo odottaakin.
Täytyy vielä kokeilla isommilla työkaluilla, jospa se siitä.
Irrotin takapyörät. Pultteja on joskus vähän rasvattukin niin lähti ilman suurempaa väkivaltaa.
Jarrurumpuja käytin sen verran pois paikoltaan että totesin rummun olevan sisäpuolelta ihan asiallisessa kunnossa ja jarrukengissäkin oli pintaa 15mm.
Ja vanne ei ainakaan ihan pienellä äheltämisellä irtoa renkaasta, mitä osasin jo odottaakin.
Täytyy vielä kokeilla isommilla työkaluilla, jospa se siitä.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Re: Sisu SA-150 1983
Uudet renkaat ovat kyllä hienot, kelpaisivat minullekin Mitä Protosta on tullut renkaita vaihdettua, niin miesvoimalla ei yksikään kumi ole vanteesta lähtenyt. Sopivaa rengaskonetta ei ole, mutta trukin painoa hyväksi käyttäen on jokainen kumi lopulta vapautunut.
Hienosti on projekti edistynyt...!
Hienosti on projekti edistynyt...!
Re: Sisu SA-150 1983
"Uudet" lainausmerkissä, toki ne on käytetyt, uudet on hinnaltaan budjetin yläpuolellaFBW kirjoitti:Uudet renkaat ovat kyllä hienot, kelpaisivat minullekin Mitä Protosta on tullut renkaita vaihdettua, niin miesvoimalla ei yksikään kumi ole vanteesta lähtenyt. Sopivaa rengaskonetta ei ole, mutta trukin painoa hyväksi käyttäen on jokainen kumi lopulta vapautunut.
Hienosti on projekti edistynyt...!
Auto on reilun viikon päästä ollut minulla vuoden, eteneminen on ollut välillä nopeampaa ja välillä hitaampaa, riippuen siitä miten työt antaa myöten.
Sisu on nyt pukkien päällä, vuodenvaihteen jälkeen kyseltävä milloin vanteet saisi maalarille.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Re: Sisu SA-150 1983
Aamulla oli pakkasta -15, joten keli oli mitä sopivin sisähommiin.
Seuraavan luettuaan pussihousuja käyttävät henkilöt irtoavat henkseleistään, mutta koska autoa ei ole tarkoitus entisöidä pilkulleen (mikä olisi osapuutteiden takia melko hankala homma) suotakoon tässä projektissa joitakin muutoksia alkuperäiseen.
Sisun keulahan on alunperin näyttänyt tältä:
Kuvassa Rasi mutta älkää antako sen häiritä.
Olen eräältä alan mieheltä saanut hankittua ns uudemman mallisen maskin, joka näyttää siis tältä:
Uudemmalla maskilla varustetuissa autoissa myös puskuri on hiukan erilainen, sen muokkaaminen vanhasta oli tänään ohjelmassa.
Lähtötilanne oli tämä:
Leikkausta...
Ja liimausta...
Lopputuloksena ns uudemman mallin puskuri, parilla hinauspisteellä.
Puskurin sisäpuolelle rakennettiin kiinnikkeet H4-umpioille, jotta ajovalot saa paikolleen.
Seuraavan luettuaan pussihousuja käyttävät henkilöt irtoavat henkseleistään, mutta koska autoa ei ole tarkoitus entisöidä pilkulleen (mikä olisi osapuutteiden takia melko hankala homma) suotakoon tässä projektissa joitakin muutoksia alkuperäiseen.
Sisun keulahan on alunperin näyttänyt tältä:
Kuvassa Rasi mutta älkää antako sen häiritä.
Olen eräältä alan mieheltä saanut hankittua ns uudemman mallisen maskin, joka näyttää siis tältä:
Uudemmalla maskilla varustetuissa autoissa myös puskuri on hiukan erilainen, sen muokkaaminen vanhasta oli tänään ohjelmassa.
Lähtötilanne oli tämä:
Leikkausta...
Ja liimausta...
Lopputuloksena ns uudemman mallin puskuri, parilla hinauspisteellä.
Puskurin sisäpuolelle rakennettiin kiinnikkeet H4-umpioille, jotta ajovalot saa paikolleen.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Re: Sisu SA-150 1983
Hieno projekti, tätä on tullut aika paljon seurattua.
Mistä hommasit puuttuvat osat? (ohjausvaihde, jakovaihteisto..) Aika usein ne on otettu talteen poistoon menevistä autoista.
Kuulin töissä että joku oli kysellyt osia Masiin, mahdoitko olla sinä vai joku toinen foorumilainen, tuli kuitenkin heti tämä mieleen.
Mistä hommasit puuttuvat osat? (ohjausvaihde, jakovaihteisto..) Aika usein ne on otettu talteen poistoon menevistä autoista.
Kuulin töissä että joku oli kysellyt osia Masiin, mahdoitko olla sinä vai joku toinen foorumilainen, tuli kuitenkin heti tämä mieleen.
Re: Sisu SA-150 1983
Puuttuvia osia sain hankittua samalta "alan mieheltä" jolta ostin tuon uudemman mallisen maskin. Ja joitakin pienempiä osia hankin viime keväänä Kalkun huutokaupasta. Jotain on myös pitänyt valmistaa itse.kenobi kirjoitti:Hieno projekti, tätä on tullut aika paljon seurattua.
Mistä hommasit puuttuvat osat? (ohjausvaihde, jakovaihteisto..) Aika usein ne on otettu talteen poistoon menevistä autoista.
Kuulin töissä että joku oli kysellyt osia Masiin, mahdoitko olla sinä vai joku toinen foorumilainen, tuli kuitenkin heti tämä mieleen.
Viime aikoina en ole osia kysellyt...pitäisi olla suunnilleen kaikki tarvittava jotta auton saa kasaan. Ollut varmaan joku muu Masia työstävä harrastaja.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Re: Sisu SA-150 1983
Okei, hyvin on käynyt kun olet saanut hankittua melkein kaiken kerralla, ainakin tärkeimmät. Hyvä!
Muistelinkin ettei ole tainnut kertaakaan tulla vastaan huutokaupan luettelossa em. osia, tai sitten on vain mennyt ohi.
Mukava harrastaa kun on tilat, työkalut ja osat
Muistelinkin ettei ole tainnut kertaakaan tulla vastaan huutokaupan luettelossa em. osia, tai sitten on vain mennyt ohi.
Mukava harrastaa kun on tilat, työkalut ja osat
Re: Sisu SA-150 1983
Vanteet lähdössä maalattavaksi.
Hiekkapuhallus + pulverimaali. Pyysin mattamustan värin ja se sieltä tulikin.
Jos vaikka viikonloppuna ehtisi kokeilla rengasta vanteelle.
Hiekkapuhallus + pulverimaali. Pyysin mattamustan värin ja se sieltä tulikin.
Jos vaikka viikonloppuna ehtisi kokeilla rengasta vanteelle.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Re: Sisu SA-150 1983
Keulan päivitykselle annetaan 10 pistettä... Ulkonäkö paranee melkoisesti.
Re: Sisu SA-150 1983
"Uudet" renkaat meni vanteille yllättävän helposti.
Pyörät on nyt valmiina ja ne menee paikoilleen kunhan saan kaadettua napoihin hypoidit.
Pyörät on nyt valmiina ja ne menee paikoilleen kunhan saan kaadettua napoihin hypoidit.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Re: Sisu SA-150 1983
Rasvasin murrosnivelet ennen kuin laitoin etupyörät paikoilleen.
Vaihdon myös akselien kaikki rasvanipat uusiin ja tuuttasin uudet rasvat sisään.
Renkaisiin laitoin 3,5bar painetta.
Kun auton laski alas pukeilta, näytti siltä että ainakin etuakselin pyörät tarvitsee lisää ilmaa.
Onko kenelläkään tietoa tai arvausta paljonko noissa pitäisi olla?
Renkaan kyljestä löytyy merkintä "110psi" joka on noin 7,5bar
Se lienee renkaan maksimipaine.
Vaihdon myös akselien kaikki rasvanipat uusiin ja tuuttasin uudet rasvat sisään.
Renkaisiin laitoin 3,5bar painetta.
Kun auton laski alas pukeilta, näytti siltä että ainakin etuakselin pyörät tarvitsee lisää ilmaa.
Onko kenelläkään tietoa tai arvausta paljonko noissa pitäisi olla?
Renkaan kyljestä löytyy merkintä "110psi" joka on noin 7,5bar
Se lienee renkaan maksimipaine.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
-
- Viestit: 38
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Sisu SA-150 1983
Olen pitänyt tuossa scania sba:a G20 14.00R20 22PR Michelin XZA4 renkailla 6baria ja menee hyvin eikä lämpene(mittaillut välillä infrapuna mittarilla)
Re: Sisu SA-150 1983
Paine riippuu hieman käytöstä/painosta pitkille kesäisille maantietaipaleille 7- 7,5 bar, varsinkin jos on painoa kyydillä.
Maastossa vaikka 3bar että on hyvä pito.
Maastossa vaikka 3bar että on hyvä pito.