Sisu SA-150 1983
Valvoja: sisua
Re: Sisu SA-150 1983
Myös tämä projekti on sellainen, jolle todella nostan hattua!
Re: Sisu SA-150 1983
Tänään meni kytkin, vaihdelaatikko ja ohjaustehostin paikoilleen.
Jos huomenna punnertaisi jakolaatikon, niin sitten alkaa olla ns painavat osat laitettu.
Ei puutu ku loput
Jos huomenna punnertaisi jakolaatikon, niin sitten alkaa olla ns painavat osat laitettu.
Ei puutu ku loput
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Re: Sisu SA-150 1983
Viitsisikö joku Proton omistaja mitata päävaihteiston ja jakovaihteiston välisen kardaanin booriakselin paksuuden?
Paikallaan ollessa ei taida oikein boorin kohdalta pystyä mittaamaan, mutta siitä sileältä osuudeltakin suoritettu mittaus riittää.
Tuo mun jakovaihteisto on ns proton laipalla, siihen ei masin välikardaani sovi suoraan...joten kartoitan hieman vaihtoehtoja miten selviäisi vähimmällä sepittämisellä.
Paikallaan ollessa ei taida oikein boorin kohdalta pystyä mittaamaan, mutta siitä sileältä osuudeltakin suoritettu mittaus riittää.
Tuo mun jakovaihteisto on ns proton laipalla, siihen ei masin välikardaani sovi suoraan...joten kartoitan hieman vaihtoehtoja miten selviäisi vähimmällä sepittämisellä.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Re: Sisu SA-150 1983
Vähän näperrelty.
Ohjauspyörästä on taas yhteys etuakseliin.
Ohjauspyörästä on taas yhteys etuakseliin.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Re: Sisu SA-150 1983
Tänään korvasin katkotut ilmaputket kokonaan uusilla, nyt se savotta on lähes tehty, jäi vajaaksi kahden liittimen verran kun loppuivat kesken.
Jessus että on mukavaa tehdä vaihteeksi tuollaista remonttia jossa saa ruuvailla uusia putkia/liittimiä paikoilleen.
Saanut jonkin verran taistella ruosteisten pulttien kanssa varsinkin purkuvaiheessa
Jessus että on mukavaa tehdä vaihteeksi tuollaista remonttia jossa saa ruuvailla uusia putkia/liittimiä paikoilleen.
Saanut jonkin verran taistella ruosteisten pulttien kanssa varsinkin purkuvaiheessa
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Re: Sisu SA-150 1983
Ohjaamon takaseinän verhoilu on elämää nähnyt.
Leikkasin vanerista sopivan palan jonka päälle ensin äänieristehuopa.
Ja lopuksi musta verhoilukangas.
Leikkasin vanerista sopivan palan jonka päälle ensin äänieristehuopa.
Ja lopuksi musta verhoilukangas.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Re: Sisu SA-150 1983
Nostin polttoainesäiliön takaisin rungolle.
Pohjaroppu oli jumalattoman tiukassa, sain sen kuitenkin auki eikä tankin pohjalta löytynyt muuta kuin hieman dieseliä.
Aluevaihtajan ja etuvedon irroituksen pitäisi nyt toimia, kunhan järjestelmään saadaan paineilmaa.
Pohjaroppu oli jumalattoman tiukassa, sain sen kuitenkin auki eikä tankin pohjalta löytynyt muuta kuin hieman dieseliä.
Aluevaihtajan ja etuvedon irroituksen pitäisi nyt toimia, kunhan järjestelmään saadaan paineilmaa.
Viimeksi muokannut Kaato, Ma Heinä 30, 2018 1:27 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Re: Sisu SA-150 1983
Hieno tulee, projektia on ilo seurata
Huomaa kyllä että Masi on uutta sukupolvea Proton jälkeen, toteutus on jo huomattavasti modernimpi. Vaikka lähtökohta onkin ollut puutteellinen, on osien kunto ainakin ulkoisesti paljon parempi kuin varmaan yhdessäkään armeijalta luovutetussa Protossa. Tuohan on rakentelun parasta aikaa kun homma etenee, uusia osia voi pulttailla kiinni jne. Hyvät tilat näkyy olevan myös käytössä...
Huomaa kyllä että Masi on uutta sukupolvea Proton jälkeen, toteutus on jo huomattavasti modernimpi. Vaikka lähtökohta onkin ollut puutteellinen, on osien kunto ainakin ulkoisesti paljon parempi kuin varmaan yhdessäkään armeijalta luovutetussa Protossa. Tuohan on rakentelun parasta aikaa kun homma etenee, uusia osia voi pulttailla kiinni jne. Hyvät tilat näkyy olevan myös käytössä...
Re: Sisu SA-150 1983
Ahtimen pakopesää piti kääntää jotta öljyliitännät sai oikeaan asentoon.
Holsetti oli vuosien saatossa hiukan karstoittunut, eikä meinannut ensin liikkua mihinkään, mutta vanha kunnon happi+asetyleeni ei pettänyt tälläkään kertaa.
Huolellisen puhdistuksen jälkeen laitoin vastinpintoihin ohuelti kuparitahnaa, saattaa helpottaa mahdollista seuraavaa avauskertaa.
Holsetti oli vuosien saatossa hiukan karstoittunut, eikä meinannut ensin liikkua mihinkään, mutta vanha kunnon happi+asetyleeni ei pettänyt tälläkään kertaa.
Huolellisen puhdistuksen jälkeen laitoin vastinpintoihin ohuelti kuparitahnaa, saattaa helpottaa mahdollista seuraavaa avauskertaa.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Re: Sisu SA-150 1983
Ohjaamon takaseinän verhoilu paikoilleen.
Jakkara vielä puuttuu.
Jakkara vielä puuttuu.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Re: Sisu SA-150 1983
Kaadoin tänään öljyt jakolaatikkoon, paljon muuta ei tullut tehtyäkään, ei ole mitään hätäisen miehen hommaa tuo hypoidin kaato
No, laitamma sorvin pyörimään.
Vastaan itselleni, akselin paksuus on aika liki mutta booritus erilainen.Kaato kirjoitti:Viitsisikö joku Proton omistaja mitata päävaihteiston ja jakovaihteiston välisen kardaanin booriakselin paksuuden?
Paikallaan ollessa ei taida oikein boorin kohdalta pystyä mittaamaan, mutta siitä sileältä osuudeltakin suoritettu mittaus riittää.
Tuo mun jakovaihteisto on ns proton laipalla, siihen ei masin välikardaani sovi suoraan...joten kartoitan hieman vaihtoehtoja miten selviäisi vähimmällä sepittämisellä.
No, laitamma sorvin pyörimään.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Re: Sisu SA-150 1983
Parikin eri tahoa on epäillyt että olen alkanut virittelemään pontikkapannua. Kyseessä kuitenkin on Sisun alavesiletkuun tuleva putki jossa letkulähdöt.
Alkuperäinen osa on jäänyt jonnekin matkalle (tai varikolle).
Tämä on nyt ehkä hieman yltiöpositiivista ennakointia, pikkuhiljaa on varauduttu jo ekaan starttiin tai sen yritykseen
Kaikkea pientä kuitenkin puuttuu, joten ainakin muutama viikko menee.
Tämä ei nyt liity auton kunnostamiseen mitenkään, mutta osui Tori.fi:ssä silmään Sisu-valomainos ja kun sattui olemaan niin liki, kävin hakemassa pois.
Mitään sen kummempaa käyttötarkoitusta tuolle en ole keksinyt, menee nyt ainakin alkuun koristamaan pajan seinää.
Alkuperäinen osa on jäänyt jonnekin matkalle (tai varikolle).
Tämä on nyt ehkä hieman yltiöpositiivista ennakointia, pikkuhiljaa on varauduttu jo ekaan starttiin tai sen yritykseen
Kaikkea pientä kuitenkin puuttuu, joten ainakin muutama viikko menee.
Tämä ei nyt liity auton kunnostamiseen mitenkään, mutta osui Tori.fi:ssä silmään Sisu-valomainos ja kun sattui olemaan niin liki, kävin hakemassa pois.
Mitään sen kummempaa käyttötarkoitusta tuolle en ole keksinyt, menee nyt ainakin alkuun koristamaan pajan seinää.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Re: Sisu SA-150 1983
Eilen pääsin ihailemaan Nokian MPT Agile 2 renkaita, kylläpä olisi Sisuun komeat kumit.
Harmi vaan kun hankintahinta ylittää budjetin moninkertaisesti.
Tänään kaadoin moottoriin öljyt ja tankkiin parikymmentä litraa dieseliä.
Sitten pääsikin ilmaushommiin.
Siirtopumppu alkoikin nostamaan yllättävän vaivattomasti eikä kauaa tarvinnut käsipelissä nitkuttaa kun vedenerotin ja suodattimet oli täynnä, samoin syöttöpumpun ilmausruuveista alkoi polttoaine valua.
Siinä tohinassa aloin kuunnella että mikäs nyt pitää ääntä ja huomasin että hehkun säiliön kannessa olevasta reiästä tulee polttoainetta kaaressa
Säiliöstähän lähtee paluulinja, joten käsitin että sitä pitkin ylimääräisen p-aineen (siis myös suuttimilta tulevan) pitäisi palata tankkiin.
Osaako joku asiaan enemmän perehtynyt sanoa jatkuuko tuo hehkusäiliön tulviminen myös sitten kun koneen lyö käyntiin...?
Vai onko kytkennöissä tapahtunut joku erhe, ainakin korjaamokirjan mukaan kaikki pitäisi olla ihan kohdallaan.
Harmi vaan kun hankintahinta ylittää budjetin moninkertaisesti.
Tänään kaadoin moottoriin öljyt ja tankkiin parikymmentä litraa dieseliä.
Sitten pääsikin ilmaushommiin.
Siirtopumppu alkoikin nostamaan yllättävän vaivattomasti eikä kauaa tarvinnut käsipelissä nitkuttaa kun vedenerotin ja suodattimet oli täynnä, samoin syöttöpumpun ilmausruuveista alkoi polttoaine valua.
Siinä tohinassa aloin kuunnella että mikäs nyt pitää ääntä ja huomasin että hehkun säiliön kannessa olevasta reiästä tulee polttoainetta kaaressa
Säiliöstähän lähtee paluulinja, joten käsitin että sitä pitkin ylimääräisen p-aineen (siis myös suuttimilta tulevan) pitäisi palata tankkiin.
Osaako joku asiaan enemmän perehtynyt sanoa jatkuuko tuo hehkusäiliön tulviminen myös sitten kun koneen lyö käyntiin...?
Vai onko kytkennöissä tapahtunut joku erhe, ainakin korjaamokirjan mukaan kaikki pitäisi olla ihan kohdallaan.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Re: Sisu SA-150 1983
Taisinkin jo löytää vastauksia hehkusäiliön sielunelämään.
http://www.sisua.net/forum/viewtopic.php?t=469
Pitääpä tutkia tilannetta.
http://www.sisua.net/forum/viewtopic.php?t=469
Pitääpä tutkia tilannetta.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Re: Sisu SA-150 1983
Hehkusäiliöongelman kanssa päädyin siihen, että vedin suodatinasetelman ylivuodon suoraan tankkiin ja suuttimien ohivuoto menee hehkusäiliölle, sieltä paluu tankille polttoainepinnan yläpuolelle.
Polttoainepuoli pitäisi nyt olla reilassa. Sain tänään viriteltyä myös akuilta lähtevät kaapelit paikoilleen.
Vielä pitää rakennella paisuntasäiliölle jokin väliaikainen ratkaisu, sen paikkahan on lavan etuosassa, eikä lavaa autoon tule ennen ensi kesää. Sitten muutama vesiletku, ohjaustehostimen letkut, kytkinnesteet ym pientä ja olisi aika kääntää päävirtakatkaisin ON-asentoon, siitä lienee jokunen vuosi kun Sisussa on viimeksi virrat olleet päällä.
Pakoputkellekin on jo lähtö olemassa.
Niin ja ilmansuodattimen pönttö...joku väliaikaisratkaisu siihenkin jotta voi konetta koekäyttää.
Polttoainepuoli pitäisi nyt olla reilassa. Sain tänään viriteltyä myös akuilta lähtevät kaapelit paikoilleen.
Vielä pitää rakennella paisuntasäiliölle jokin väliaikainen ratkaisu, sen paikkahan on lavan etuosassa, eikä lavaa autoon tule ennen ensi kesää. Sitten muutama vesiletku, ohjaustehostimen letkut, kytkinnesteet ym pientä ja olisi aika kääntää päävirtakatkaisin ON-asentoon, siitä lienee jokunen vuosi kun Sisussa on viimeksi virrat olleet päällä.
Pakoputkellekin on jo lähtö olemassa.
Niin ja ilmansuodattimen pönttö...joku väliaikaisratkaisu siihenkin jotta voi konetta koekäyttää.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä