Sivu 3/17

Re: Sisu SA-150 1983

Lähetetty: Ke Helmi 07, 2018 6:37 am
Kirjoittaja FBW
Tuo etuakselille menevä lähtö on huomattavasti pidempi kuin Protossa. Laatikko voi ehkä olla muuten sama? Täytyy katsoa Proton alle ja napata vaikka kuva....

EDIT: On se sama laatikko...

Re: Sisu SA-150 1983

Lähetetty: Ke Helmi 07, 2018 7:19 am
Kirjoittaja Neliveto Sisu
Onkos tuo proton jakovaihteisto merkiltään STEYER?

Re: Sisu SA-150 1983

Lähetetty: Ke Helmi 07, 2018 8:08 am
Kirjoittaja FBW
Rockwell, Made in USA - osanumerot by Sisu :mrgreen:

Re: Sisu SA-150 1983

Lähetetty: Ke Helmi 07, 2018 10:58 am
Kirjoittaja FBW
Asia jäi häiritsemään mieltä joten kävin nappaamassa kuvan oman Proton alakerrasta. Kyllä se näköjään näyttääkin samalta kuin K-44SP:n kuvassa. Muistin hieman väärin tuon kardaanilähdön, sen verran aikaa kun on Proton tekniikan kanssa pelattu.

Re: Sisu SA-150 1983

Lähetetty: Ke Helmi 07, 2018 1:04 pm
Kirjoittaja ZAU
Jakis on kuulemma sama mutta pieniä eroavaisuuksia on,nopeustieto masissa päävaihteistolta,vetolaippa vaihteistolta jakikseen erilainen,kytkentä sylinterit erilailla ym ja tod näk välitys erilainen.Sopii siis protosta masiin ja päinvastoin saamani tiedon mukaan.

Re: Sisu SA-150 1983

Lähetetty: Ke Helmi 07, 2018 4:44 pm
Kirjoittaja Kaato
Jahas, täällä onkin jo ratkottu jakolaatikon arvoitusta, hieno homma.
Kiitokset erityisesti kuvien laittajille.

Edellisellä sivulla oli juttua autokorteista. Niitä ei SA-ajoneuvoihin Sisu Autolta löydy, vaan Patrialta Hämeenlinnasta.
Sieltä luvattiin moinen sähköpostilla toimittaa.

Re: Sisu SA-150 1983

Lähetetty: Ke Helmi 07, 2018 6:23 pm
Kirjoittaja sisua45
Neliveto Sisu kirjoitti:Eikös tässä olekaan sitä öljynsuodattimen vieressä olevaa rautakuoren sisällä olevaa suodatinta? ainakin vuoden 1985 611:ssä on myös sellainen.
Tässä Masissa on tosiaan uudemman mallinen öljynjäähdytin. Vanhemmassa on kenno alumiinikuoren sisällä, ja telineet ovat valurautaa. Vanha kenno vaihtui uudempaan "donitsiin" joskus 1980 luvun alkupuolella-puolivälissä.
Kaato kirjoitti:Kansista pultit auki. Nämä lienee ne venyvät versiot.
Ovat venymä malliset joo. Pultit vaihtuivat tavallisista venyviin joskus 1982-84 tietämissä.

Vielä noista moottorien eroista ja vuosimallista... Koska kyseessä on kotimainen auto, jossa on kotimainen moottori, niin vuosimallit ovat ohjeellisia. Aina löytyy jostain se yksilö, joka on koottu "väärillä" osilla jo tehtaalla. Lisäksi moottoreita kunnostetaan, ja silloin saatetaan vaihtaa uudemman mallin osia tilalle.
Kaato kirjoitti:Ai niin, vauhtipyöräkotelosta löytyi vähän irtohiluja.
Mitä lie hiluja, moottorista eivät ole peräisin.

A-45 "Proto" ja SA-150 "Masi" jakolaatikoissa on molemmissa sama 2.68 välitys.

Re: Sisu SA-150 1983

Lähetetty: Ke Helmi 07, 2018 6:26 pm
Kirjoittaja sisua45
Pyyhippäs muuten hieman männän lakea, ja katso lukeeko siellä CS vai DS?

Re: Sisu SA-150 1983

Lähetetty: Ke Helmi 07, 2018 7:39 pm
Kirjoittaja Kaato
sisua45 kirjoitti:Mitä lie hiluja, moottorista eivät ole peräisin.
Mistä ne on vauhtipyöräkoteloon päätyneet :shock:
Tuo kahtia mennyt peltiläpyskä on aika tarkalleen silmälaakerin kokoinen halkaisijaltaan.
Ja muut hilut ovat mielestäni rullalaakerin rullia.

Se on jäänyt mainitsematta että imusarjasta löytyi tarra "Reconditioned by Tammer Diesel"
Eli moottori on joskus kunnostettu.

Männän laesta erottui ilman pyyhkimistäkin kirjaimet "DS"

Re: Sisu SA-150 1983

Lähetetty: Ke Helmi 07, 2018 10:20 pm
Kirjoittaja Neliveto Sisu
sisua45 kirjoitti:
Neliveto Sisu kirjoitti:Eikös tässä olekaan sitä öljynsuodattimen vieressä olevaa rautakuoren sisällä olevaa suodatinta? ainakin vuoden 1985 611:ssä on myös sellainen.
sisua45 kirjoitti:Tässä Masissa on tosiaan uudemman mallinen öljynjäähdytin. Vanhemmassa on kenno alumiinikuoren sisällä, ja telineet ovat valurautaa. Vanha kenno vaihtui uudempaan "donitsiin" joskus 1980 luvun alkupuolella-puolivälissä.

Vielä noista moottorien eroista ja vuosimallista... Koska kyseessä on kotimainen auto, jossa on kotimainen moottori, niin vuosimallit ovat ohjeellisia. Aina löytyy jostain se yksilö, joka on koottu "väärillä" osilla jo tehtaalla. Lisäksi moottoreita kunnostetaan, ja silloin saatetaan vaihtaa uudemman mallin osia.
Niin sellainen alumiinikuorinen öljynjäähdytin on siis tässä vuoden 1985 611:ssä siinä öljynsuodattimen vieressä, lieneekö sitten koottu jo tehtaalla "väärillä" osilla, jos kerran vaihtui erilaiseksi jo aikaisemmin. Ei ole tiedettävästi koskaan vaihdettu öljynjäähdytintä erilaiseen.

Re: Sisu SA-150 1983

Lähetetty: Ke Helmi 07, 2018 10:24 pm
Kirjoittaja sisua45
Uskon, että tuohon 1983 Masiin on vaihdettu uudemman mallinen jäähdytin jossain vaiheessa. Mutta, kuten sanottua, tarkkaa rajaa ei tiedä kukaan. Koko ajan tehdään vanhoilla ja uusilla osilla koneita, yhtä aikaa.

Re: Sisu SA-150 1983

Lähetetty: Ke Helmi 07, 2018 10:26 pm
Kirjoittaja Neliveto Sisu
Niin ja jos tuon Masin moottori on joskus peruskorjattu, niin öljynjäähdytin on melko varmasti vaihdettu uuteen.

Re: Sisu SA-150 1983

Lähetetty: La Helmi 10, 2018 4:24 pm
Kirjoittaja Kaato
Päällisin puolin tarkasteltuna ZF näyttää olevan ihan ok kunnossa.

Kuva

Re: Sisu SA-150 1983

Lähetetty: La Helmi 10, 2018 4:34 pm
Kirjoittaja Neliveto Sisu
Minkäs mallinen tuon ZF on?

Re: Sisu SA-150 1983

Lähetetty: La Helmi 10, 2018 4:49 pm
Kirjoittaja Kaato
Laatikosta ei löydy muuta tyyppikilpeä kuin se Sisun oma, joten hyviä arvauksia otetaan vastaan.