Kontio LP-138 CVT

Sisu-miesten projekteja museovehkeistä tuuninkiin / Projects by Sisu-doers starting from antique trucks to tuning

Valvoja: sisua

TapsaR
Viestit: 68
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Kontio LP-138 CVT

Viesti Kirjoittaja TapsaR »

Otsikon auto tuli hankittua höyrylokomobiili ja harrastelaite kuljetuksiin, tosin vielä kotiin hakematta... Malli LP-138 CVT / 4400, vaihtolavalaite Multilift CL-12, auton valmistenumero 30080, vuosimalli 1978. Yksilö ollut uutena Partek / Nordkalk huoltoautona, josta myyty pois käytöstä poistettuna 2001 Paraisille jollekin yksityishenkilölle, samalla kilvet palautettu. Jolta auton ostin hankkinut sen 2012 ja aloittanut kunnostuksen rakentamalla hytin lattiat ja kynnyskotolet uudelleen (tehty todella hyvin) maalattu ja suojattu, runko puhallettu ja maalattu, vaihteisto vaihdettu puolustusvoimilta ostettuun peruskorjattuun, kuskin penkki verhoiltu, öljyt vaihdeltu. Näiden remppojen jälkeen jäänyt kesken ja ollut vähäisillä ajoilla, hiekkaa ja lavan siirtoa nurkissa.

Nyt siis vielä listalla ainakin seuraavat:
- Hyttiin; ovi- ja takaseinäpahvit, lattiaverhoilut, repsikan penkki, tuulilasit
- Eturenkaat, nykyiset huonot, vanteet ok kuntoiset lukkovanteet.
- Jarrujen tarkastus ja letkujen uusinta (jarrut pitäisi olla Partekilla tehty)
- Polttoaineputken vaihto, vetää ilmaa pidemällä seisonnalla
- ja paljon muuta...

Muutama kuva alkuun:
https://aijaa.com/5pWrti
https://aijaa.com/38NSsB

Isommat sammaleet pestynä https://aijaa.com/nbfWng
Viimeksi muokannut TapsaR, Ti Loka 06, 2020 9:56 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
LP-138 CVT
Höyrykoneita ja maamoottoreita
Avatar
Kontiosusi
Viestit: 195
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kontio LP-138 CVT

Viesti Kirjoittaja Kontiosusi »

Tuttu auto, joskus kävin omistajalta hakemassa ylimääräiset etulamput Kontioon ja tämä Kontio oli silloin kaupan, mutta ei ollut tarvetta. Paljonhan tuohon autoon on töitä jo tehty.
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
TapsaR
Viestit: 68
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kontio LP-138 CVT

Viesti Kirjoittaja TapsaR »

Kontiosusi kirjoitti: Ti Syys 15, 2020 7:36 pm Tuttu auto, joskus kävin omistajalta hakemassa ylimääräiset etulamput Kontioon ja tämä Kontio oli silloin kaupan, mutta ei ollut tarvetta. Paljonhan tuohon autoon on töitä jo tehty.
Itsekin kävin tätä jo aiemmin katsomassa olikohan talvi 18, jäi silloin kaupan teko vaiheeseen, mutta kerkiää sitä myöhemminkin...
LP-138 CVT
Höyrykoneita ja maamoottoreita
SR-300
Viestit: 157
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kontio LP-138 CVT

Viesti Kirjoittaja SR-300 »

Mulla olis tuossa Kontion etupää ylimääräisenä.....
TapsaR
Viestit: 68
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kontio LP-138 CVT

Viesti Kirjoittaja TapsaR »

SR-300 kirjoitti: To Syys 17, 2020 9:53 am Mulla olis tuossa Kontion etupää ylimääräisenä.....
Sait YV
LP-138 CVT
Höyrykoneita ja maamoottoreita
TapsaR
Viestit: 68
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kontio LP-138 CVT

Viesti Kirjoittaja TapsaR »

Onko jollain tietoa mikä on perän stefan mitat se "kardaanilaippa stefa"
Perä näyttää varaosakirjan mukaan kuvista katsoen ATK perältä, koska 2-nopeus murikan päällä luukku 4pultilla kiinni. tyyppikilpi puhallettu ja maalattu kunnolla yli.
Jos ATK niin stefan osanumero olisi 090 500 7020-1
Tuo pitää vaihtaa ja hommaa helpottaisi paljon se että saisi uuden hankittua valmiiksi niin menisi samalla vauhdilla nippuun.
LP-138 CVT
Höyrykoneita ja maamoottoreita
TapsaR
Viestit: 68
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kontio LP-138 CVT

Viesti Kirjoittaja TapsaR »

Tullut selviteltyä monenlaista rojektiin liittyen, se mitä tullut tehtyä on lähinnä tutustunut hankintaan tarkemmin, rasvattu kaikki paikat, vähän ajeltu pihassa ja pihatiellä. Tänään tutustuin pyyhkijöiden toimimattomuuteen, ja samalla todettu että sähkövirityksiä voisi hieman vähentää, niin ei tulisi enään niin paljoa zup ja räps ääniä kun irtopäitä heiluttelee 🙈
Repsikan moottori toimii kun syötti suoraa katkaisijan puolen johdon päähän virtaa. Kuskin puoli oli mykkä mutta kun otin sen irti niin johdothan sieltä oli irrotettu ja moottorin suht uusi Made in Japan.
Katkaisija pitää vielä tutkia sähkökuvien kanssa, jos siitä selviäsi mikä mikäkin napa. Sitten perehtyä mistä kohtaa katkaisijan syöttö on poikki tai tuoda vaan uusi syöttä sulakkeen kautta.

Ja pestyäkin tuli isommat sammaleet pois https://aijaa.com/nbfWng
LP-138 CVT
Höyrykoneita ja maamoottoreita
MORSKU
Viestit: 556
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kontio LP-138 CVT

Viesti Kirjoittaja MORSKU »

Mulla olis Kontion maski ylimääräinen jos tarvetta ! Soittamalla tavoittaa o4oo 715 995. Jarruhihnoja löytyy uusia myös !
Lissää paskaa housuun ja ettepäin...
TapsaR
Viestit: 68
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kontio LP-138 CVT

Viesti Kirjoittaja TapsaR »

MORSKU kirjoitti: La Loka 17, 2020 7:17 pm Mulla olis Kontion maski ylimääräinen jos tarvetta ! Soittamalla tavoittaa o4oo 715 995. Jarruhihnoja löytyy uusia myös !
Morskun kanssa jo soiteltiin jarruhihnoista, pitää ne katsoa. Maski on olemassa.

Paljoa ei ole edennyt, mutta vannetta ja vannetta renkaineen on löytynyt. Jarruletkua tilauksessa.

Ovipahvit taidan nyt alkuun laittaa ihan vanerista tai kovalevystä, samoin takaseinän verhoilun. Ajaa asiansa noinkin

Lattia pitää vielä vetää puhtaaksi nykyisestä maalista se hilseilee helposti pois. joku vasaralakan tapainen taitaa olla nyt.

Ja pyyhkijät toimivat nyt. Onko jossain sopivaa lasinpesurin säiliötä ja pumppua tarjolla?
LP-138 CVT
Höyrykoneita ja maamoottoreita
Tyrvää
Viestit: 337
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kontio LP-138 CVT

Viesti Kirjoittaja Tyrvää »

Mulla olis säiliötä pumpulla, laita vaikka yv: nä puhelinnumeros, niin saat kuvan.
TapsaR
Viestit: 68
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kontio LP-138 CVT

Viesti Kirjoittaja TapsaR »

Projekti edennyt sen verran että hallia järjestelty uudelleen ja Sisu on nyt katon alla. Tarkoitus aloittaa perän stefasta ja takapään muista töistä, jarrukellot ja letkut sekä putket noin puoliväliin runkoa, takavalojen johdot kun ne on suht haperoa.
Etupäästä pitäisi miettiä kuinka tekee moottorin lämmittimen, läppärinkennon kiertoon saisi helposti pumpullisenlämmitinen tai rinnalle pumpullisenlämmittimen jonka kylkeen sulkuhana.
Lohkossa ei ilmeisesti ole paikkaa? Varsinaista talvikäyttöä tuskin tulee, mutta syksy ja kevät käyttöä voi olla ja vanhaa viitsi kiusata turhilla kylmä starteilla, vaikka hyvin se kyllä lähtee käyntiin.

Jäähdytin, 7,5*22,5 vanteet, tuulilasit, piirturiton nopeusmittari ja uusi mittarinvaijeri hankittu.
LP-138 CVT
Höyrykoneita ja maamoottoreita
count
Viestit: 25
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kontio LP-138 CVT

Viesti Kirjoittaja count »

Minun Kontiossa on ilmeisesti ihan tehtaalta tullut sähkökäyttöinen moottorin lämmitin. Siinä on vastus ja vesipumppu, joka kierrättää jäähdytinnestettä lohkossa. Laite on kuskin puolella suunnilleen etupyörän takana, yläpuolelta katsottuna ohjaustehostimen alla. Pitääkin ihan perehtyä siihen tarkemmin että miten ne letkut on kytketty. Hyvin se toimii ainakin.

T: Jussi ja LV-131 CVT
TapsaR
Viestit: 68
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kontio LP-138 CVT

Viesti Kirjoittaja TapsaR »

Tuo olisi hyvä jos katsoisit miten lämmitin on kytketty.

Lämppärin kennon rinnalle, sulkuhana kanssa tai sarjaan olisi helppo laittaa pumpullinenlämmitin.
LP-138 CVT
Höyrykoneita ja maamoottoreita
count
Viestit: 25
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kontio LP-138 CVT

Viesti Kirjoittaja count »

Alkoi kevätaurinko lämmittää sen verran että innostuin käymään Kontiota pitelemässä. Nostin mittariston ylös ja irroitin kierroslukumittarin vaijerin. Oli muuten perkeleellisen hankalasti laitettu konehuoneen puolella paisuntasäiliön kannakkeiden ja tulipellin väliin niin ettei millään meinannut liittimen kera mahtua sieltä pois. Sain sen kuitenkin irti ja seuraavaksi Palanto mallaamaan ehjää tilalle.

Samalla kun kerran konepeiton nostin ja tarkastelin huoltokohteita, niin muistin tämän lämppäriasian. Minun Kontiossa kiertovesilämmitin on siis kuskin puolella runkopalkin sisäpuolella suunnilleen syöttöpumpun alapuolella. Moottorin vesipumpun alemmasta letkuhaarasta lähtee lämmittimelle oma letku. Lämmittimen toisesta päästä lähtee taas letku, joka yhtyy kannen taakse menevään kiinteään putkeen. Tuo siis ilmeisesti kierrättää jäähdytinnestettä moottorin läpi jompaan kumpaan suuntaan.

T: Jussi ja LV-131 CVT
TapsaR
Viestit: 68
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kontio LP-138 CVT

Viesti Kirjoittaja TapsaR »

count kirjoitti: Su Maalis 28, 2021 1:46 pm . Minun Kontiossa kiertovesilämmitin on siis kuskin puolella runkopalkin sisäpuolella suunnilleen syöttöpumpun alapuolella. Moottorin vesipumpun alemmasta letkuhaarasta lähtee lämmittimelle oma letku. Lämmittimen toisesta päästä lähtee taas letku, joka yhtyy kannen taakse menevään kiinteään putkeen. Tuo siis ilmeisesti kierrättää jäähdytinnestettä moottorin läpi jompaan kumpaan suuntaan.

T: Jussi ja LV-131 CVT
Juuri noin se saisi olla, kylmä otetaan alhaalta ja lämmin ylös. Taitaa vaan olla hieman erilailla tehty jo alunperin nuo vesiletkut ja putket autoihin joissa on alunperin ollut moottorinlämmitin. Tai voi olla muutenkin eroa.
Itsellä ei ole kannen takapäässä paikkaa mihin saisi letkun liitettyä. Ehkä sitten pitää harkita tyhjennyshanan liitosta ja menoa lämmityslaitteen putkeen termarille.

Muuten on tullut purettua takajarrukellot, hydrauliöljysäiliö ja muuta pientä irti. Jarrukellot on kasaamista vailla, uudet kalvot tulee käyttöjarruihin, hydrauliöljysäiliö pitää vielä pestä kunnolla, nyt on isoin vesiöljyräkä ja metallinpalat (joku prikka paloina) kerätty pois pohjilta, sekä paluusuodattin laittaa, nyt kun ei ole ollut mitään suodatusta ja kaikki sonta on kiertänyt läpi, että varmaan vielä uusitaan pumppua ja vetomoottoriakin 😬
Vielä ilmalinjat uusia taakse ja johtoja valoille, ovat hyvät tehdä kun kardaani ja jarrukellot pois tieltä.
LP-138 CVT
Höyrykoneita ja maamoottoreita
Vastaa Viestiin