Sisu Kontio L139CV-4600
Valvoja: sisua
Sisu Kontio L139CV-4600
Jatkuu tästä http://www.sisua.net/forum/viewtopic.php?f=2&t=2894
Projektia aloittelen, tässä hieman taustatietoa...
Sisu Kontio L-139CV/4600
-Moottori Leyland 401 eli 6.54 L ilman turboa
-Tuplaperä ATK jossa lukko
-Kippilava 2.4x5 m
-SA-vetokoukku
-Nosturi Ässä Nupe 5250
-Alustan paino 7400kg
-Kokonaispaino 13000 kg
-Ensirekisteröinti 1.11.1973
-Vimeisin katsastus 10.12.1996 jonka jälkeen seissyt vuoteen 2000 ja siitä asti ollut maatilalla peltotöissä vuoteen 2012.
-Edelliset rekisteritunnukset TGN-959 ja LGP-428
-Ovissa lukee ”VALMET”
-Ostaessa kilometrit 204515 km ja kotiin ajettuna 204594 km eli Sisu on ollut ajossa 23 vuotta sitten 18 vuotta käytännössä seissyt ja nyt taas jonkinlaisessa harrasteajossa.
Korjattavaa...
-hytin ruostevauriot, vaihdetaan todennäköisesti toinen hytti.
-Jarrut
-Lava
-Kytkin ?
Alkuperäisenä värinä on punainen ja maski + syvennys konepellissä ovat sinisiä, runko ja alusta ovat mustia ja lava harmaa.
Kontioon tulossa...
-Tuplavalot konepeltiin
-Punainen aurinkolippa
-Aurapuskuri tai omatekoinen kantikas puskuri
-Astinlaudat puskuriin
-Hydraulivinssi
-Renkaat ja vanteet vaihtoon 22.5”
Väriksi punainen hytti RAL 2002 ja maski + syvennys konepellissä ?
Runko musta, nosturi oranssi, lava ?
Hyttiin lisätään äänieristykset, kojelaudan alaosaan yhtenäinen paneeli, aikakaudelle sopiva radio, tavarakonsoli keskelle.
Nykyinen hyttihän on hieman mätä alaosastaan, esimerkkinä: Napautin akunkenkää varovasti niin
akku putosi paineilmasäiliön päälle. Hytin katto on painettu kasaan nosturilla, menin selälleen istuimelle ja nostin jaloilla peltiä ylemmäksi että mahtui istumaan kunnolla. Kaikki lasit ovat rikki.
Lava on myös entinen puuosiltaan ja pelti päällä on jo ruostunut läpi joten uusiksi menee, onneksi lavan runko on hyvä.
Kytkinhän tässä ei toiminut eikä jarrut ottaneet mainittavasti.
Tästä aloitetaan, autohan ei sovi nosturin takia ovista sisälle joten ulkohommia tiedossa.
Projektia aloittelen, tässä hieman taustatietoa...
Sisu Kontio L-139CV/4600
-Moottori Leyland 401 eli 6.54 L ilman turboa
-Tuplaperä ATK jossa lukko
-Kippilava 2.4x5 m
-SA-vetokoukku
-Nosturi Ässä Nupe 5250
-Alustan paino 7400kg
-Kokonaispaino 13000 kg
-Ensirekisteröinti 1.11.1973
-Vimeisin katsastus 10.12.1996 jonka jälkeen seissyt vuoteen 2000 ja siitä asti ollut maatilalla peltotöissä vuoteen 2012.
-Edelliset rekisteritunnukset TGN-959 ja LGP-428
-Ovissa lukee ”VALMET”
-Ostaessa kilometrit 204515 km ja kotiin ajettuna 204594 km eli Sisu on ollut ajossa 23 vuotta sitten 18 vuotta käytännössä seissyt ja nyt taas jonkinlaisessa harrasteajossa.
Korjattavaa...
-hytin ruostevauriot, vaihdetaan todennäköisesti toinen hytti.
-Jarrut
-Lava
-Kytkin ?
Alkuperäisenä värinä on punainen ja maski + syvennys konepellissä ovat sinisiä, runko ja alusta ovat mustia ja lava harmaa.
Kontioon tulossa...
-Tuplavalot konepeltiin
-Punainen aurinkolippa
-Aurapuskuri tai omatekoinen kantikas puskuri
-Astinlaudat puskuriin
-Hydraulivinssi
-Renkaat ja vanteet vaihtoon 22.5”
Väriksi punainen hytti RAL 2002 ja maski + syvennys konepellissä ?
Runko musta, nosturi oranssi, lava ?
Hyttiin lisätään äänieristykset, kojelaudan alaosaan yhtenäinen paneeli, aikakaudelle sopiva radio, tavarakonsoli keskelle.
Nykyinen hyttihän on hieman mätä alaosastaan, esimerkkinä: Napautin akunkenkää varovasti niin
akku putosi paineilmasäiliön päälle. Hytin katto on painettu kasaan nosturilla, menin selälleen istuimelle ja nostin jaloilla peltiä ylemmäksi että mahtui istumaan kunnolla. Kaikki lasit ovat rikki.
Lava on myös entinen puuosiltaan ja pelti päällä on jo ruostunut läpi joten uusiksi menee, onneksi lavan runko on hyvä.
Kytkinhän tässä ei toiminut eikä jarrut ottaneet mainittavasti.
Tästä aloitetaan, autohan ei sovi nosturin takia ovista sisälle joten ulkohommia tiedossa.
Re: Sisu Kontio L139CV-4600
RAL 2002 on oranssin ja punaisen rajamaastosta, ja on paljon käytetty väri. Esim Palfingerin nosturit, osa Scanian moottoreista, ja tuoreemmat Zetorit on maalattu sillä.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Sisu Kontio L139CV-4600
Sisu pesty painepesurilla kertaalleen hämähäkinseiteistä.
Jarruja ihmettelin kun ei oikein tapahdu mitään ja pestessä huomasin takajarrujen taaimmaisen letkun haurastuneen puhki eli pitää ryhtyä etsimään jarruletkua jostain mutta mistä? Saa antaa vinkkiä mistä löytyy paineilmatehosteisen nestejarrujen takajarruletku. Letkussa tunnus: 1/4 4FBB SAE 100 RT
Aiemmin huomasin että jarrunestesäiliöiden kumiletkut vuotivat ja nostin ylös koko apukuskin istuinkotelon ja myös lattian sai nostella pois kun oli niin mätä. Lattiaan pitää tehdä levy vaikka todennäköisesti vaihdankin hytin. Ruostevauriot johtuvat rikkinäisistä takaikkunoista.
Käsijarru ei lukkiintunut ja siihen nuppiin olin jo ruiskinut WD40 mutta ei apua joten se suojakumi pois ja vipu oli alhaalta jumissa eli puhdistus ja öljyä niin rupesi toimimaan oikein ja käsijarru pysyy päällä.
Lämmityslaitteen puhallin tuntui olevan tehoton ja puhaltimen kyljessä olevaa liitintä heiluttelemalla tuli toinenkin nopeus eli tämänkin sain kuntoon vähällä vaivalla.
Akut latauksessa ja ulosoton vipu öljyssä liossa kun on umpijumissa.
Kierroslukumittarin vaijeri on rikki alapäästään, en muista onko uudessa hytissä ehjä vaijeri mutta sen näkee sitten joskus.
Ratti oli ala-asennossa eli säädin sen ylös kun tuntui olevan sylissä.
Nosturin venttiililohkosta huomasin että siinä on kaksi venttiiliä käyttämättä eli saan toiseen niistä yhdistettyä joskus hydraylivinssin.
Kyllä on vielä tekemistä ennen kuin uskaltaa taas lähteä siirtokilvillä tien päälle hakemaan toista hyttiä.
Jarruja ihmettelin kun ei oikein tapahdu mitään ja pestessä huomasin takajarrujen taaimmaisen letkun haurastuneen puhki eli pitää ryhtyä etsimään jarruletkua jostain mutta mistä? Saa antaa vinkkiä mistä löytyy paineilmatehosteisen nestejarrujen takajarruletku. Letkussa tunnus: 1/4 4FBB SAE 100 RT
Aiemmin huomasin että jarrunestesäiliöiden kumiletkut vuotivat ja nostin ylös koko apukuskin istuinkotelon ja myös lattian sai nostella pois kun oli niin mätä. Lattiaan pitää tehdä levy vaikka todennäköisesti vaihdankin hytin. Ruostevauriot johtuvat rikkinäisistä takaikkunoista.
Käsijarru ei lukkiintunut ja siihen nuppiin olin jo ruiskinut WD40 mutta ei apua joten se suojakumi pois ja vipu oli alhaalta jumissa eli puhdistus ja öljyä niin rupesi toimimaan oikein ja käsijarru pysyy päällä.
Lämmityslaitteen puhallin tuntui olevan tehoton ja puhaltimen kyljessä olevaa liitintä heiluttelemalla tuli toinenkin nopeus eli tämänkin sain kuntoon vähällä vaivalla.
Akut latauksessa ja ulosoton vipu öljyssä liossa kun on umpijumissa.
Kierroslukumittarin vaijeri on rikki alapäästään, en muista onko uudessa hytissä ehjä vaijeri mutta sen näkee sitten joskus.
Ratti oli ala-asennossa eli säädin sen ylös kun tuntui olevan sylissä.
Nosturin venttiililohkosta huomasin että siinä on kaksi venttiiliä käyttämättä eli saan toiseen niistä yhdistettyä joskus hydraylivinssin.
Kyllä on vielä tekemistä ennen kuin uskaltaa taas lähteä siirtokilvillä tien päälle hakemaan toista hyttiä.
-
- Viestit: 294
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Sisu Kontio L139CV-4600
Onhan tuo jo varsin kypsään kuntoon kerennyt ohjaamo. Mites jos ottas alkuperäisen jarruletkun irti ja sen kanssa paikalliseen hydrauliliikkeeseen, osanneevat tehdä jonkinlaisen korvikkeen?
Re: Sisu Kontio L139CV-4600
Pari kuukautta pidetty taukoa, tänään otin traktorilla lumet Sisun takaa että pääsi peruuttamaan ensiksi pellolle ja sieltä poispäin. Hyvinhän tuo lähti ja lukko päällä tuli ihan ilman sutimista. Käyntiinkin lähti ensimmäisellä, tosin tuo imuilmanlämmitin ei taida pelata kun ei saa virtoja, vika löytyy virtalukosta.
Jarruletkun uusin taakse paikallisessa liikkeessä mutta pitää tilata alkuperäiset letkut kun noita on vielä saatavilla Englannista.
On ollut joko pakkasta tai tullut lunta niin ei ole viitsinyt olla Sisun kimpussa.
Jarruletkun uusin taakse paikallisessa liikkeessä mutta pitää tilata alkuperäiset letkut kun noita on vielä saatavilla Englannista.
On ollut joko pakkasta tai tullut lunta niin ei ole viitsinyt olla Sisun kimpussa.
Re: Sisu Kontio L139CV-4600
Tätäkin projektia jatkettiin jo viime kesänä mutta sitten petti terveys ja tuli tauko,,,varovaisesti aloiteltu taas eteenpäin.
Uudemman 1982 hytin sovittelin paikoilleen.
Lattiatkin näyttää jo paremmalta.
Laturi pitäisi kytkeä...
Mitenkä Butec kytketään erilliseen säätimen jossa on D+,D-,DF ja 61 (valo) ?
Uudemman 1982 hytin sovittelin paikoilleen.
Lattiatkin näyttää jo paremmalta.
Laturi pitäisi kytkeä...
Mitenkä Butec kytketään erilliseen säätimen jossa on D+,D-,DF ja 61 (valo) ?
Viimeksi muokannut L139CV, Ma Heinä 25, 2016 7:53 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Sisu Kontio L139CV-4600
moro
Joko aurinkolippa on hommattu?
Löytyis hyväkuntoinen kiinnikkeineen ja punainen.
Itselle tarpeeton. Alle 51€ ei lähde.
0400660121
Joko aurinkolippa on hommattu?
Löytyis hyväkuntoinen kiinnikkeineen ja punainen.
Itselle tarpeeton. Alle 51€ ei lähde.
0400660121
Re: Sisu Kontio L139CV-4600
Kiitos lippatarjouksesta mutta tuli hytin mukana kaikki tarpeellinen, lippa, valot, aurapuskuri yms ja väriksi tulee nyt sininen.
Hytin/rungon/moottorin maadoituksia laittelin uusiksi tänään.
Uutta 10 mm polttoaineputkea hain myös.
Laturin johdot Butecissa vielä hukassa, oliko niin että alimmaisesta vaakaruuvista toiseen pystyruuvviin johto ja siitä D+:ään ja toisesta pystyruuvista DF:ään ja D- laturin miinukseen?
Kiekkamittarin lähtöä ei taida Butecista saada?
Hytin/rungon/moottorin maadoituksia laittelin uusiksi tänään.
Uutta 10 mm polttoaineputkea hain myös.
Laturin johdot Butecissa vielä hukassa, oliko niin että alimmaisesta vaakaruuvista toiseen pystyruuvviin johto ja siitä D+:ään ja toisesta pystyruuvista DF:ään ja D- laturin miinukseen?
Kiekkamittarin lähtöä ei taida Butecista saada?
Re: Sisu Kontio L139CV-4600
Onkos tuo muuten Jyryn hytti ? Oven alareuna ja tuo patti konehuoneen puolelta hyttiin päin näin juoruaisi...
Mulla oli joskus myös tuollainen Monark Dieselin, tai itse asiassa kaksikin tuollaista lataussäädintä, joita koitin naittaa sähkökaavion mukaan Butecin perään. Ja molemmilla kerroilla hartsin haju paljasti kytkennän epäonnistuneen...
Se toinen säädin oli vielä suoraan paketista paikoilleen laitettu ja samantien savu nousi sieltä kun koneen käyntiin laittoi. Eli ainakaan sen alkuperäisen sähkökaavion avulla sitä en saanut toimivaksi.
Kauppilan autohajottamosta sitten löytyi alkuperäinen kolmetolppainen lataussäädin, sillä tuo laturi alkoi toimimaan oikein, eikä mistään noussut toimintasavu.
Mulla oli joskus myös tuollainen Monark Dieselin, tai itse asiassa kaksikin tuollaista lataussäädintä, joita koitin naittaa sähkökaavion mukaan Butecin perään. Ja molemmilla kerroilla hartsin haju paljasti kytkennän epäonnistuneen...
Se toinen säädin oli vielä suoraan paketista paikoilleen laitettu ja samantien savu nousi sieltä kun koneen käyntiin laittoi. Eli ainakaan sen alkuperäisen sähkökaavion avulla sitä en saanut toimivaksi.
Kauppilan autohajottamosta sitten löytyi alkuperäinen kolmetolppainen lataussäädin, sillä tuo laturi alkoi toimimaan oikein, eikä mistään noussut toimintasavu.
Re: Sisu Kontio L139CV-4600
Viimeksi muokannut L139CV, To Elo 11, 2016 12:17 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Sisu Kontio L139CV-4600
Meinaatko laittaa Jyryn hytin Kontioon
Re: Sisu Kontio L139CV-4600
Laitoin jo ennen kuin kukaan sanoo että ei voi laittaa ja se ei siihen käy
Tosiasiassa nosturi aiheutti sen että hyttiä ei voinut siirtää taaksepäin tarpeeksi jolloin se olisi käynyt suoraan paikoilleen.
Johtosarjaa kävin läpi kun ei starttaa eli ohjaamon solenoidi ei lyönyt päälle, johto 3 joka tulee virtalukon ig:ltä ei saanut virtoja eli vika oli virtalukossa, otin vierestä virran joten startti toimii.
Tosiasiassa nosturi aiheutti sen että hyttiä ei voinut siirtää taaksepäin tarpeeksi jolloin se olisi käynyt suoraan paikoilleen.
Johtosarjaa kävin läpi kun ei starttaa eli ohjaamon solenoidi ei lyönyt päälle, johto 3 joka tulee virtalukon ig:ltä ei saanut virtoja eli vika oli virtalukossa, otin vierestä virran joten startti toimii.
Re: Sisu Kontio L139CV-4600
Laitatko Jyryn konepeiton ja lokasuojat myös ,jos et niin niille saattais löytyä ostaja.
Re: Sisu Kontio L139CV-4600
Meni paikoilleen koko hytti kaikkine osineen.
Tämä jyryhän oli jo katkottu kärryksi, etupää kokonaan tuli minulle ,Rolssin 3-versio 265 hv ja Fulleri, näitä en sentään laittanut kontioon, olisi varmaan ollut liian painava paketti.
Solenoidin kun sain pelaamaan niin käänsin virta-avainta ja oikein säikähdin sillä sisu oli samalla sekunnilla pyörimässä tyhjäkäynnillä, oli seissyt nyt yksi ja puoli vuotta eli hyvin lähti käyntiin.
Jyryn kytkimen letku ei käy kontioon joten sen joutuu käymään teettämässä, yksi työ kerrallaan eteenpäin...
Tämä jyryhän oli jo katkottu kärryksi, etupää kokonaan tuli minulle ,Rolssin 3-versio 265 hv ja Fulleri, näitä en sentään laittanut kontioon, olisi varmaan ollut liian painava paketti.
Solenoidin kun sain pelaamaan niin käänsin virta-avainta ja oikein säikähdin sillä sisu oli samalla sekunnilla pyörimässä tyhjäkäynnillä, oli seissyt nyt yksi ja puoli vuotta eli hyvin lähti käyntiin.
Jyryn kytkimen letku ei käy kontioon joten sen joutuu käymään teettämässä, yksi työ kerrallaan eteenpäin...
Re: Sisu Kontio L139CV-4600
Erikoinen ja ennakkoluuloton ratkaisu, laita ihmeessä lisää kuvia kun homma etenee.
Saatan nyt olla täysin väärässä mutta ohjaako tuo säädin maa puolta alunperin? Siksi se diodisilta laturin perässä pitää maadottaa erikseen. Valohan on helppo laittaa säätimen kaveriksi, mutta toimiiko se Butecin kanssa onkin eriasia. Hämeen autosähkössä maksoi noin 55e uusi sopiva elektroninen lataussäädin.
Mistäs se kiekkamittari Kontiossa kierrokset nuuhkii?L139CV kirjoitti: Laturin johdot Butecissa vielä hukassa, oliko niin että alimmaisesta vaakaruuvista toiseen pystyruuvviin johto ja siitä D+:ään ja toisesta pystyruuvista DF:ään ja D- laturin miinukseen?
Kiekkamittarin lähtöä ei taida Butecista saada?
Saatan nyt olla täysin väärässä mutta ohjaako tuo säädin maa puolta alunperin? Siksi se diodisilta laturin perässä pitää maadottaa erikseen. Valohan on helppo laittaa säätimen kaveriksi, mutta toimiiko se Butecin kanssa onkin eriasia. Hämeen autosähkössä maksoi noin 55e uusi sopiva elektroninen lataussäädin.