No niin, laitetaas jotain pientä ilmoille...
Perjantaina tuli vähän purettua woimakonetta, otin vaihdelaatikon ja huuhtelupumpun pois. Lootan otin siksi pois, että pääsen tarkastamaa kytkimen kunnon. Huuhtelupumppu lähti siitä syystä, että se tuntui olevan jumissa. Kun kampiakselilta pyöritti, niin kaikki muu pyöri paitsi tuo blower.
Spicer lepää siinä kuormalavan päällä. Kytkinkoppa alumiinia, laatikko valurautaa. 250kg Demag jaksoi nostaa sen ylös, luulin että on painavampi.
Kytkin sen sijaan yllätti painavuudellaan. Asetelma+painelaakeri painaa noin 50kg. Siihen päälle kaksi kytkin levyä, ja niiden välilaippa. Jossain 70 kg tietämillä ollaan yhteensä.
Kyllä, se on kaksi levy kytkin. Levyjen halkaisija on 15 1/4 tuumaa. Protossa on alkuperäisenä yksi 14" levy. Näissä levyissä on vielä runsaasti pintaa jäljellä.
Kytkin on Englannissa tehty. Samoin on koko vaihdelaatikko, ohjaustehostimen pumppu, ja laturi. Startista en saanut tolkkua, kun sen kilpi on saanut kipeätä. Tästä tuli mieleeni, että onko DD moottoreita tehty englannissa lisenssillä?
Tässä näkyy kuinka apulaitteet ovat ripusteltu koneeseen. Koneen etupäässä on myös hihnapyörä laturia varten, on helppo lisätä toinen laturi jos on tarvetta.
Siinä se bloweri makaa maassa. Kaksi tahti dieselin huuhtelupumput ovat tuttuja kaikille, jotka ovat lukeneet pikkupoikana V8-magazinea.
Näitä laitettiin ameriikassa bensa kaseihin, kun ei silloin parempaakaan tapaa ollut ahtaa niitä. Pumppu on tosiaan jumissa, täytyy selvittää mikä on vialla. Huomaa täys ammattilais mallinen ahtimen nostorauta, onko niillä siellä detroitissakaan noin hienoa?
Se on nurkista löytynyt lisävalojen kiinnitysrauta, sopi tuohon hommaan täydellisesti.
Ahtimen etupuolella näkyy säädin, jonka päällä on kaasu- ja pysäytin vivut. Sen alapuolella on polttoaineen siirtopumppu, hammasratas tyyppinen.
Kun huuhtelupumppu on otettu pois, niin sen alla näkyy ilmakanava sylintereille. Pimeä kuin mörön p*rsereikä.
Siinä näkyy sylinteriputket, ja niiden reiät. Männätkin kurkistelevat sieltä. Ilmakanava on todella öljyinen, se täytyy puhdistaa. Samalla on oiva tilaisuus tarkistaa, etteivät männän renkaat ole jumissa. Niitä voisi vaikka vähän voidella ensimmäistä starttia varten.
Vanhan 2 kg Glorian uusiokäyttöä. Olen tyhjentänyt ja puhdistanut sammuttimen, sekä tehnyt siihen pieniä muutoksia. Letkun päässä olevassa nipassa on 1/4" putkikierre, joka sopii DD:n pääöljykanavaan. Kun laittaa öljyä säiliöön, ja työntää kompuralla paineen , niin voi paine voidella koneen ennen käynnistämistä. Pitkään seisseelle koneelle tekee hyvää, kun saa huuhdeltua vanhat öljyn kurat kanavista pois. Maalasin säiliön harmaaksi, ettei kukaan yritä käyttää sitä hätätilanteessa sammuttimena.