Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on La Loka 20, 2018 9:46 pm

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 112 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 14 5 6 7 8
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: A-45 ex SA-1337
ViestiLähetetty: Su Syys 13, 2015 10:51 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2912
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
Kuva

Kuva

No nyt mulla on nosturiauto käytettävissä. :wink: Nostoteho on vähän heikko, mutta maasto-ominaisuudet ovat sentään melko hyvät?

Koko roska on maksanut tähän mennessä noin 3000e, väittäisin että on ollut hintansa väärti. :D

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: A-45 ex SA-1337
ViestiLähetetty: Su Heinä 24, 2016 11:55 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2912
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
Alku keväästä oli kova tohina päällä. Lavan laitoja oli tarkoitus uusia, ja maalata autoa muutenkin. Mutta kompastus kiveksi muodostui se, että minkä värinen auto on ollut uutena?

Asiaa on tiedusteltu Sisulta, Tikkurilan maalilinjalta, vakava henkisiltä armeija-ajoneuvo harrastajilta, jne... Vielä ei ole saatu varmistusta, että mikä on ollut auton alkuperäinen väritys. Tämä on siis 1973 mallinen peli, ja nykyinen kolmen värin maasto maalaus on tehty siihen vuonna 1982. Jos jollain on tietoa, että minkä värisiä maasto-sisut olivat vuosina 1964-1982, niin laittakaa ihmeessä viestiä.

Kuva

Mutta on sitä tullut ulkoilutettua sentään. Kuvassa toukokuussa Kalkun huutokaupassa, mikä on eräänlainen epävirallinen armeija-ajoneuvo kokoontumisajo.

Kuva

Heinäkuu, Jämi Fly In tapahtuma. Ajoneuvoja oli paikalla lauantaina meidät mukaan lukien 6 kpl, sunnuntaina puolet vähemmän. (Jakolaatikon ja etunapojen öljyt vaihdettu, tuskin ketään kiinnostaa, mutta onpahan itsellä muistissa?)

Kuva

Apupoika Antero, pienessä kaljassa keksitty juttu. Jalkapallo, Neuvostoliittolainen kaasunaamari, ja Bulgarialainen kypärä. Koko homma on viritetty "rekka-valon" varaan.

Kuva

Sunnuntaina Jämillä esiinty Hevisaurus. Meillä oli lavalla noin 30 lasta katsomassa esitystä. Muutaman ensimmäisen lapsen vanhempi kysyi, että saako tulla lavalle. Seuraavat 25 eivät kyselleet mitään. ;) Kuva on peräisin netistä, siinä näkyy allekirjoittaneen M62 kuosiin puettu leveä selkä :D

Ajoneuvoja ei Jämillä ollut montaa, mutta monen miehen kanssa tuli juteltua Proto-Sisuista. On se vaan sellainen peli, että se on jättänyt ikuisen muiston sadoille tuhansille varusmiehille.

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: A-45 ex SA-1337
ViestiLähetetty: Pe Heinä 29, 2016 10:14 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Maalis 08, 2009 1:07 pm
Viestit: 522
sisua45 kirjoitti:
Ajoneuvoja ei Jämillä ollut montaa, mutta monen miehen kanssa tuli juteltua Proto-Sisuista. On se vaan sellainen peli, että se on jättänyt ikuisen muiston sadoille tuhansille varusmiehille.

Moniko muistelee samalla tavalla Masia? Vaikka Masi on hyttiä vaille about joka kohdasta parempi auto, ei se ainakaan minuun sellaista jälkeä jättänyt. Proto on sympaattinen.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: A-45 ex SA-1337
ViestiLähetetty: La Heinä 30, 2016 10:20 am 
Poissa

Liittynyt: To Marras 04, 2010 9:15 pm
Viestit: 17
Olisiko tästä apuja maaliasiaan?

Kuskin ovessa pitäisi alun perin olla tällainen laatta. Alkuperäinen maalityyppi ja sävy on siihen merkitty tässä tapauksessa Sadolyn 012 alkydimaali sävyllä 5516. Kuva on vm. -80 protosta. Samaa maalia on ainakin ollut vielä saatavilla Venäjältä ja Ukrainasta.

Maalin historiasta kiinnostuneille:
http://www.hs.fi/talous/a1413687901184 (tämän linkin mies voi tietää enemmänkin)
http://rusnewsjournal.com/1/19562/


Liitteet:
WP_20160730_10_49_47_Pro.jpg
WP_20160730_10_49_47_Pro.jpg [ 80.54 KiB | Katsottu 3400 kertaa ]
Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: A-45 ex SA-1337
ViestiLähetetty: Ti Elo 02, 2016 12:41 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2912
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
vr4 kirjoitti:
Olisiko tästä apuja maaliasiaan?

Kuskin ovessa pitäisi alun perin olla tällainen laatta. Alkuperäinen maalityyppi ja sävy on siihen merkitty tässä tapauksessa Sadolyn 012 alkydimaali sävyllä 5516. Kuva on vm. -80 protosta. Samaa maalia on ainakin ollut vielä saatavilla Venäjältä ja Ukrainasta.

Maalin historiasta kiinnostuneille:
http://www.hs.fi/talous/a1413687901184 (tämän linkin mies voi tietää enemmänkin)
http://rusnewsjournal.com/1/19562/


Hmm, mielenkiitoista...

En ole nähnyt tuollaista kilpeä vanhemmissa Protoissa. Minun oma, ja armeijan kuittiauto, ovat 1973 mallisia, eikä niissä kilpeä ollut.

Laitoin Sadolin/AKZOlle sähköpostia, saa nähdä mitä vastaavat.

Mutta hyvä vinkki, kiiitoos...!!! :D

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: A-45 ex SA-1337
ViestiLähetetty: Su Joulu 17, 2017 3:47 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2912
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
Summa summaarim, vuosi 2017...

Kuva


Toveri ZAUn kanssa olemme tuota Sisun alkuperäistä maalia selvitellyt jo hyvän aikaa. Mutta viimein se selvisi, tarvittiin ZAUn varmuusvarastosta löytynyt uusi A-45 ovitasku. Kiikutin sen paikalliselle automaalarille, se heidän skanneri näytti tätä.

Kuva

Teetin heti pienen purnukan tuota maalia, ja tulos oli tämä. Tuo lattaraudasta ja 11 (!) millin pyörötangonsta tehty laitasarana on maalattu kaavan mukaan. Taustalla oleva ovitasku on Sisun maalaama. Ja katos vaan, samaa väriä ovat! Eihän se vaatinut kuin kaksi vuotta, kymmeniä kyselyjä moneen paikkaan, jne. Mutta kun saatiin hyvä värimalli, niin heti löytyi. Omassa Sisussa tuota alkuperäistä väri on esillä noin 2x3 cm alue ovenkarmissa...

Kuva

Keväällä viritettiin pojan kanssa Leylandia. Tilapäinen, 14 vuotta vuotta paikalla ollut mikälie hätä-apu ilmansuodatin sai lähteä, ja uusi (käytetty) paikallismoottorin putsaripönttö kiinnitettiin lavan verkkoon. Tuo putsari on tarkoitettu 400 hevosvoiman koneisiin, riittänee vapari-leukkuun? Vihreä letku on (käyttämätöntä, kerrankin) paskaputkea, oikein viimeisen päälle kovaa kampetta.

Kuva tuli väärinpäin, mutta saatte sentään niska jumppaa, nörtit.

Kuva

Kalkun huutokaupissa tuli käytyä keväällä ja syksyllä. Masia tekisi vähän mieli?

Ennen joulukuun ajoja teki mieli testata valoja. Vain yksi lähivalo paloi, ei ehkä ihanne tilanne? Sulakkeista oli päädyt palaneet, alumiiniset kun vaihtoi kuparisiin, niin ongelmia oli vähemmän. A-45 Sisussa on ollut alunperin hehkulamppu umpiot. Tähänkin yksilöön on vaihdettu H4 halogeelit, mutta toinen lamppu olikin hehkulamppu malli! Kaivoin omia varastoja, ja löysin Pajeron (easterbunny...) vanhoja 7 tuuman Hella umpioita. Hella sopi hienosti Sisun lampun kuoriin, mutta kiinntys klipsujen kanssa oli ohjelmaa. Ne pienet rautalangasta taivutetut väkäset ovat joko ruostuneet olemattomiin, tai sitten ne singahtivat avatessa hevon kuuseen? Voi v*ttu sentään näiden kanssa. Onneksi UAZin varaosista löytyi sopivia klipsuja, eläköön Suomi- Neuvostoliito seura.

Kuvia tästä episodista ei ole, käyttäkää mielikuvitusta.


Kuva


Itsenäisyyspäivänä tuli käytyä erään vakavasti otettavan armeija-ajoneuvo harrastajan luona. Rivi on vakuuttava, mutta kovin Neuvostoliittolainen, niin lisäsimme sinne palan kotimaisuutta, koska Suomi 100v.

Kuva

Muutama päivä siitä oli Patrian huutokaupa Hämeenlinnassa. 130 kilometriä suuntaansa, no problemo. Sisu toimi kuin Valmet seinäkello, miehistö (sisua45 ja hänen 16 v nuorisohuligaani poikansa) vain tahtoivat väsyä. 84 km/h oli tavoite nopeus, konetiellä se oli helppo pitää.

Tänä vuonna Sisu taittoi noin 1000 kilometriä. Eihän se paljoa ole, mutta vanhalle armeija kuorma-autoille ihan hyvä määrä. Nyt Sisu on ajettu verstaan taakse talvi unille, ja akut otetaan pian sisälle.

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: A-45 ex SA-1337
ViestiLähetetty: Su Joulu 17, 2017 3:55 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2912
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
https://www.youtube.com/watch?v=HVtHdoJ ... e=youtu.be

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 112 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 14 5 6 7 8

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)