A-45 ex SA-1337

Sisu-miesten projekteja museovehkeistä tuuninkiin / Projects by Sisu-doers starting from antique trucks to tuning

Valvoja: sisua

Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: A-45 ex SA-1337

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Jos proto kuulostaa joskus tältä, niin olen enemmän kuin tyytyväinen. :wink: http://www.youtube.com/watch?v=Ozvl9Tz8e1Q" onclick="window.open(this.href);return false;

Valmet 800 on veljeni (betonisuutari) kone. Vielä täydessä työssä, vaikka vuosimalli on 1978. Ollut hänellä jo yli 20 vuotta, eipä noitakaan enää kauheasti näe. Siinä on muuten caterpillarin akselit, ja clarkin laatikko. Muu on melkein väännetty metritavarasta.

Älä suotta kauhean useaan palstaa selaa, tämä projekti etenee hitaasti mutta epävarmasti. Olen omistanut kaksitahti-päristimen jo kolme viikkoa, mutta se ei ole vielä edes omalla verstaalla. :mrgreen: No, kohta on...
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: A-45 ex SA-1337

Viesti Kirjoittaja FBW »

Ei voi olla rakastamatta Amerikkalaisvalmisteista V-moottoria jossa on mekaaninen ahdin hattuna :D Tuo 2-tahtisuus tekee siitä todella kireän ja kierrosherkän kuuloisen. Kone varmasti kestää ikuisesti, en epäile ettei se toimisi myös todella pitkänkin seisonnan jäljiltä. En osaa vastata tuohon hevosvoimapuoleen, paitsi että näyttää tuo 318hp olevan "enemmistönä", ainakin netissä.

Jay Leno on mun suosikkityyppejä (vaikka sekin on kyllä siirtynyt aika muovisiin uusiin autoihin), tuossa työntekijän pikku Flxible projekti :) Alkuperäinen kone oli Detroit Diesel 8V92 (277hp) joka sitten korvattiin vähän jytymmällä 6V92 (400+hp), ekalla videolla näkyy vähän tehtaankin miehiä :) Samassa näkyy se mielenkiintoinen seikka että jälkimmäisessä koneessa on sekä ahdin että turbo. Vaikka se ei nyt 71-sarjalainen olekaan vaan sen johdannainen, niin mielenkiintoiset pätkät kuitenkin (ainakin minusta).
Part 1: http://www.jaylenosgarage.com/video/196 ... -1/187723/" onclick="window.open(this.href);return false;
Part 2: http://www.jaylenosgarage.com/video/196 ... -2/187745/" onclick="window.open(this.href);return false;
Part 3 (testiajo): http://www.jaylenosgarage.com/video/196 ... -3/187744/" onclick="window.open(this.href);return false;

Toivottavasti sulla on sitten projektin valmistuttua samanlaiset fiilingit kuin tuossa viimeisessä pätkässä! Veikkaan nimittäin että jo se 318hp takaa aika ripeän matkanteon!
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: A-45 ex SA-1337

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

En ala tuota väkisin käyntiin laittamaan, vaan pikku hiljaa. Kone on seisonut useamman vuoden, joten sitä täytyy ensin vähän herkistellä. Sain moottorin myyjältä lainaksi 5 cm paksun DD-kirjan, jossa on paljon hyödyllistä tietoa.

Offipalstalta sain tälläisen hyvän linkin TM-beetuihin: http://www.trucknetuk.com/phpBB/viewtop ... 88e3955cbd" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuva

Kuva

Hevosvoima määrään ei tullut vielä tarkkaa selvyyttä. Englannin kielisessä esitteessä lukee 296 hv, ja suomalaisessa 318.

"The Muscle Trucks" :mrgreen:

PS: Jos joltain löytyy Detroit Diesel-merkki auton nokkaan, niin voisin ostaa pois.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Wonderi
Viestit: 528
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: A-45 ex SA-1337

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Onkos tuo DD+Spicer paketti paljon lyhyempi vai pidempi kuin proton vakiokone+vaihteisto?
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: A-45 ex SA-1337

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Wonderi kirjoitti:Onkos tuo DD+Spicer paketti paljon lyhyempi vai pidempi kuin proton vakiokone+vaihteisto?
Proton lavalla on vielä puoli metriä lunta, joten en ole vielä kunnolla mitannut. Mutta tuo uusi voimalinja on noin 10 cm pitempi, kuin leukku+ZF. Aika lailla samaa luokkaa kuin valmet+ZF.

Spicer on aika lyhyt, noin 70 cm pitkä. Leveyttä sillä on puoli metriä.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: A-45 ex SA-1337

Viesti Kirjoittaja FBW »

Proton jäähdytin tuskin riittää tuolle monsterille, vai mitä luulet? Joutunet siis varmasti tekemään lavaankin (+lavan etummaiseen tukijalkaan joka on samalla sen jäähdyttimen kannatin) hieman muutoksia (tai uuden) jotta isompi jäähdytin sopii, hyvä olisi jos saisi jotenkin mahtumaan vielä sähköiset lisäflektitkin, mutta aika litteät pitää olla - meille tuli ahdasta jo sen King Kongin koneen (SL:stä), sen vesipumpun, viskon ja Proton alkuperäisen jäähdyttimen kanssa - johtui varmaan siitä että se vesipumppu+viskopaketti on selvästi isompi kuin vakio Valmetissa. Vähän koneistusta piti tehdä ja nyt kaikki istuu. Meinaan vaan että kannattaa ottaa huomioon myös apulaitteiden ja ehkä jopa paksumman jäähdyttimen vaatima tila. Eteenpäin on hankala tehdä tilaa, ellei sitten flekti hoida myös kuljettajan jäähdytystä :mrgreen:

Vinssistä sinun varmaan täytyy luopua, oletko miettinyt mitään hydraulista tms. tilalle? Napamoottoriperusteinen vinssihän olisi jopa historiallisesti korrekti valinta :D Siitä tuleekin heti jatkokysymys - onko tuohon DD:hen helppoa saada hydrauliikkapumppua lisäksi vai pitääkö ottaa kampiakselin päästä voima?
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: A-45 ex SA-1337

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Kuva

Spicerin kyljessä on voiman ulosotto, joten teoriassa voin säilyttää mekaanisen vinssin. En ole vielä tehnyt tarkkuus mittauksia (eli rullamitta), joten en tiedä kuinka lähelle tuo osuu. Mutta jos ei onnaa, niin eiköhän sitä jotain keksi. Vinssistä en kyllä mielelläni luovu.

Kauppaan kuului myös Bedfordin jäähdytin, jonka saan kunhan lumet sulavat. On kuulemma ns piilossa. Detroitissa on etupäässä hihnavälityksellä vain tuulettajan siivet. Vesipumppu on hammaspyörä vetoinen, ja laturia pyörittää toinen nokka-akseli remmillä koneen takapäässä. Eli jos tulee tiukkaa, niin moottoria saa 5cm lyhyemmäksi melko helposti. Enemmänkin saa, kun sorvaa hihnapyöriä rankemmalla kädellä.

Proton lavalla oli lunta laitojen yläputkiin saakka. Avasin eilen laitoja aurinkoon päin, ja lapioin konekopan ja "pariovet" näkyviin. Parin aurinkoisen päivän jälkeen pääsee tekemään tarkempia mittauksia. Ja nyt sain sen koneenkin jo oman verstaan sisälle.

Kuva

"Etuvetoinen V8-valmet" :wink:
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: A-45 ex SA-1337

Viesti Kirjoittaja FBW »

Kyllä Sisulla tehtiin emämunaus kun aikanaan soviteltiin GM:n 6.2l Dieseliä Proton runkoaisojen väliin, tällä DD yhdistelmällä sille olisi varmasti löytynyt kiinnostuneita ehdokkaita, jos ei muita niin ainakin sitten Jay Leno :mrgreen: Veikkaan että noi vaihteet tulee olemaan aika tarpeettomat...

Tuli sellainen mieleen - omien projektien perusteella, että Proton runko kun laskee koko matkan ohjaamosta takapäähän asti niin on hankalaa saada autosta tarkkaa vaakalinjaa selville. Koko auto pitäisi vaa´ittaa (kuinka tuo kirjoitetaan?) joka kulmasta siten että auto olisi täysin vaakatasossa (=vaatii sisätilat tai kovan alustan), meinaan sun tarvitsee varmaan mittailla se kone+vaihteistoasetelma aika tarkkaan oikeisiin kulmiin. Runkoon ei voi luottaa yhtään, joustaa joka suuntaan ja varmaan sinullakin on jo valmiiksi vähän kierossa jompaan kumpaan etunurkan suuntaan). Tai sitten otat referenssiarvot vanhasta koneesta, mutta toleranssia tulee pakostakin. Mahtaako tietenkään loppupeleissä jollain asteen virheellä olla merkitystä, en tiedä. Se nyt kuitenkin olisi tärkeätä ettei pulttaa konetta+vaihteistoa kymmenestä kohdasta runkoon kiinni, alkuperäinenhän "kelluu" neljän kohdan varassa.

Toinen asia joka kiinnostaa, kuinkahan "syvälle" runkoon tuo V-kone uppoaa? Meinaan että kuinkahan korkealle lopulta jää vaihteistosta kardaanilähtö? Pahimmillaan joudut myös lavaa leventämään tuosta kohtaa (ellei se DD ole sen verran matalampi "veemäisyydestä" johtuen), lavan leventäminen siitä on sitten ikävä juttu, ne profiilit siinä ovat lavan selkäranka - tulee melkoinen homma uusia lähes koko lavan etuosa keskiosasta lähtien jos näin käy (lavaputkethan menevät myös noiden profiilien lävitse). Muistaakseni ne profiilit olivat 80x40x3 vahvuiset, joten materiaalit kyllä kaupasta löytyy :)

Onneksi sä teet näitä konehommia työksesi, tuskin ovat sinulle mikään probleema :) Sori että heitän tälläisiä ongelmia esiin, olet varmasti miettinyt noita - sikäli kuitenkin KUN ONNISTUT koneen sovittamisessa on se hatunnoston arvoinen suoritus! Äkkiseltään yksinkertainen projekti on paljon isompi kuin arvaisi.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: A-45 ex SA-1337

Viesti Kirjoittaja FBW »

Ei tosta varmaan mitään apua ole, mutta pari Proton runkokuvaa kuitenkin mielenhäiriöksi:

Runkohan on tässä sitten väärinpäin:
Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: A-45 ex SA-1337

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Moottori on alhaalta melko kapea, poislukien öljynsuodatin ja polttoaineen suodattimet. P-a suotimet siirtää nopeasti, ne ovat letkuilla kytketty. Öljynsuodattimelle voi joutua tekemään laipan koneen kylkeen, ja siirtoputsari sopivaan kohtaan. Yksi iso putsarin jalka löytyy valmiiksi.

Tuota lavan reikään sopimista olen myös miettinyt. Pienen rulla-mitta-session jälkeen sekin selviää... Moottorin asennus korkeutta ajattelin matkia nykyisestä koneesta. Jos väli kardaani jurnuttaa, niin muutan sitten.

Uraliin tälläinen paketti uppoisi varmaan aika helposti.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
kivinen
Viestit: 753
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: A-45 ex SA-1337

Viesti Kirjoittaja kivinen »

Muutaman moottorin sovittaneena väittäisin, että asteen tai parin heitto ei vaikuta mihinkään. Muutamaa muiden tekemää ratkaisua olen ihmetellyt, että miten voi toimia niin hyvin, vaikka kone on esim. aivan rungon toisessa laidassa tai ihan oudossa kulmassa johonkin suuntaan.

Suurimmat ongelmat esiintyy mielestäni erillisten jakolaatikoiden ja päävaihteiston linjaamisessa, sekä jakolaatikon ja akseleiden välillä. Jälkimmäisessä onnistutaan menemään pieleen vaikkapa pienellä joustovarojen lisäämisellä. :wink:

Jäähdytysongelmat teettää kanssa päänvaivaa monella. Alkuperäisen flektin ympäriltä ei kannata poistaa tuulitunnelia kuin viimeisenä keinona ja flektin mahdollisen "nestekytkimen" tai mikä lienee sen palikan nimi toiminta olisi hyvä varmistaa.

Sähköflektien kanssa kannattaa tarkistaa onko kyseessä puhaltava vai imevä malli ja sen perusteella sijoittaa se oikealle puolelle jäähdytintä. Sähköropelien tehoissakin on hurjasti eroa, kannattaa hankkia sellasia mitä muut kehuu tehokkaiksi, niin ei tarvi montaa ostaa ja rakentaa suoraan lämpöanturilla toimivaksi. Aika moni kiehuttanut koneita manuaalikäytön unohtuessa väärään asentoon :wink:

Varmaan ihan tuttua tarinaa, mutta eipä ollu muutakaan tekemistä kun kirjotella joutavia.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: A-45 ex SA-1337

Viesti Kirjoittaja FBW »

Sama kun minä otan näitä kysymyksiä esiin, aivan kuin kusisi vastatuuleen, kaikki tulee päälle - kyllä Sisua45 varmasti on miettinyt näitä asioita ja turha lähteä neuvomaan :D Kiusata voi kuitenkin!

Katselin tuota laatikkoa ja se näyttää hieman tukevammalta kuin alkuperäinen ZF - joka makaa ikäänkuin kyljellään. Sehän on itseasiassa todella lähellä runkopalkkia ja siten varmasti tulee soviteltavaa tuon laatikon kanssa. Onko ulosotto tuo vaihteiston alla näkyvä mötti? ZF:ssähän se on vaihteiston perässä ja tulee täsmälleen yhden poikittaisin runkopalkin taakse. Voi olla että joutunet sitä palkkia vähän muokkaamaan, muuten varmaan paketti sitten sopiikin paikalleen. Onneksi sinulla on tuo Valmet-pillari apuna :)

Tuli mieleen sekin että pakokaasujarrun saa varmasti helposti iskettyä DD:n pakoputkiin kiinni, käyttö vaikka jalkakytkimellä ja paineilmasylintereillä (oletan että teet tuplaputket suoraan taivasta kohti!). Jos se DD:n käyntiäänin on jo parasta maailmassa, niin se + pakokaasujarru räjäyttää jo tajunnan - siitä ei kuorkin äänet enää parane!
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: A-45 ex SA-1337

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

FBW kirjoitti: kyllä Sisua45 varmasti on miettinyt näitä asioita ja turha lähteä neuvomaan :D
Ajatuksia on hyvä heitellä, niistä on aina apua tälläisissä viritelmissä. Enkä minä tätä kokoonpanoa turhan paljoa miettinyt silloin kun sen hankin. :mrgreen:
FBW kirjoitti:oletan että teet tuplaputket suoraan taivasta kohti!
Tuo on ollut selvä asia jo alusta lähtien.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: A-45 ex SA-1337

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Kävin verstaalla tekemässä pieniä mittauksia...

Leyland + ZF on tuulettajan siivistä --> kardaanin lähtöön noin 1730 mm pitkä. DD + Spicer kampiakselin hihnapyörästä --> kardaanin lähtöön 1820 mm. Eli tiukkaa tekee, mutta uskon että pituus on hallittavissa.

Runkon sisämitta on 775 mm. Kampiakselin keskikohta on moottorin etupäässä noin 70 mm rungon yläpintaa alempana. Ymmärsiköhän tuosta mitään? Vaihdelootan takapään vastaava mitta on 110 mm. Moottori sopii aisojen väliin, ilman muutoksia. Öljyn lauhdutin saattaa tulla muutaman sentin päähän rungosta, mutta sopii. Vaihdelaatikon alla oleva rungon poikkipalkki sen sijaan on tiellä. Äkkiä mitattuna sitä täytyy madaltaa keskeltä noin 50 mm. Ei mikään mahdoton homma sekään.

Lavan reikä on 1040 mm leveä. En mitannut tarkemmin DD:n leveyttä sillä korkeudella. Kyllä se reiästä sopii sisälle, mutta kuinka asia on joustoissa?

Täytyy tässä kevään korvalla laittaa sisu käyntiin, ja ajella siitä runkoa mutkalle lumikasoissa. Pääsee mittaamaan kuinka paljon runko, lava, ja moottori elävät toisiinsa nähden.

Tämän päivän mittauksien perusteella sanoisin, että DD:n paikalleen asennus ei ole täysin mahdoton homma. Ainoastaan saatanan hankala. :mrgreen:
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: A-45 ex SA-1337

Viesti Kirjoittaja FBW »

Eihän Hämeessä nyt ole vain jääty liian pitkäksi aikaa miettimään syntyjä syviä - ei muuta kuin rälläkkä käteen ja ylimääräisiä osia leikkaamaan :lol: Katselin sitä poikittaispalkkia joka tulee vaihteiston alle. Ei se varmasti mikään ongelma ole - tekee väliaikaisen tuen sille kohtaa ja leikkaa palkin pois. Varmasti sinun taidoillasi siihen syntyy sitten joku vastaava ratkaisu.

Mulla on muuten jonkinverran kokemusta tuosta innolla ylimääräisten osien leikkaamisesta. Eräänkin kerran tallissa seisoi neitseellinen Jaguar XJS HE-V12, otin varmaan siinä illalla muutaman ylimääräisen paukun koska päätin toteuttaa Jaguarin avoautoksi muuttamisen vielä saman illan aikana. Tuli leikattua aika reilusti ja tietysti isolla laikalla :mrgreen:

Kertakaikkiaan mahtava projekti jossa myös Detroit Dieselit (671) - tällä kertaa tuplana... Omistajalla on varmasti syvät taskut, lähes kaikki työt teetetään ulkopuolisella. Kyseessä siis M10 panssarivaunun entisöinti, kannattaa lukea ja ihailla työn jälkeä: http://hmvf.co.uk/forumvb/showthread.ph ... estoration" onclick="window.open(this.href);return false;

Kuva

Kuva
Vastaa Viestiin