Karhu-Sisu
Valvoja: sisua
Re: Karhu-Sisu
Vaihteistoremppa http://www.sisua.net/forum/viewtopic.php?f=5&t=1396
Tämä pitäisi vaihtaa tuon yllä olevan karhun päälle, kunhan se on vain tullut maalaamosta.
Tästä on nyt ruostereiät hitsattu ja lattia paikattu.
Karhun omassa hytissä ei olekaan juuri mitään muuta lattialla kuin lattiamatot, peltiä ei sieltä enään juurikaan löydy
Tämä pitäisi vaihtaa tuon yllä olevan karhun päälle, kunhan se on vain tullut maalaamosta.
Tästä on nyt ruostereiät hitsattu ja lattia paikattu.
Karhun omassa hytissä ei olekaan juuri mitään muuta lattialla kuin lattiamatot, peltiä ei sieltä enään juurikaan löydy
Viimeksi muokannut Kontio, Ke Heinä 16, 2014 8:32 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Karhu-Sisu
Noniin taas on saatu jotain aikaiseksi, hytti ei ole vielä aivan valmiiksi saakka maalattu, mutta tältä se nyt tällä hetkellä näyttää:
Maalaamolla kävi vain pieni kämmi tuon valkoisen kylkiraidan kanssa, eli se on liian leveä jolloin se ei osu oikein tuohon konepeiton pokkaukseen, mutta asia on luvattu korjata.
Lisäksi pitää nyt vetää linjaus tuohon konepeittoon että se osuu oikein tuon valkoisen raidan kanssa ja viedä se takaisin sinne maalaamoon, niin eiköhän tässä kohta saa aloittaa hytin vaihto operaation...
Maalaamolla kävi vain pieni kämmi tuon valkoisen kylkiraidan kanssa, eli se on liian leveä jolloin se ei osu oikein tuohon konepeiton pokkaukseen, mutta asia on luvattu korjata.
Lisäksi pitää nyt vetää linjaus tuohon konepeittoon että se osuu oikein tuon valkoisen raidan kanssa ja viedä se takaisin sinne maalaamoon, niin eiköhän tässä kohta saa aloittaa hytin vaihto operaation...
Re: Karhu-Sisu
Tästä se lähtee
Sitten jos aloittais tekniikan siirron toiseen hyttiin.
Sitten jos aloittais tekniikan siirron toiseen hyttiin.
Re: Karhu-Sisu
Tässäpä muutama kesäpäivä puuhasteluvinkki, jos ei mitään muuta tekemistä keksi +25celsiuksen lämpötilassa
Eli siis pesemme ja säädämme etupyörän laakerit, ja siinä samalla laitetaan olka-akselin säädöt kohilleen.
Eli siis pesemme ja säädämme etupyörän laakerit, ja siinä samalla laitetaan olka-akselin säädöt kohilleen.
Re: Karhu-Sisu
No nyt taas muutama projektikuva, tästä tämä lähtee
Ja siellä on.
Ja siellä on.
Re: Karhu-Sisu
Hyvältä näyttää.
Onko tuo kalkkuna-volvokin laitettu, näyttää niin siistiltä?
Onko tuo kalkkuna-volvokin laitettu, näyttää niin siistiltä?
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Karhu-Sisu
Juu, minäkin katsoin aikoinaan nettikoneessa, että ompas komean näköinen volvo myynnissä. No kaupathan syntyi ja kun volvo oli saatu omalle ranchille, niin sitten sen vasta huomasi että maali tekee paljon, mutta eihän se pelkkä maali korjaa konetta...sisua45 kirjoitti:Hyvältä näyttää.
Onko tuo kalkkuna-volvokin laitettu, näyttää niin siistiltä?
Ensiksi sylinterikansi koneistamoon, seuraavaksi koko taka-akseli remonttiin, pitäis vielä joskus vaihteistokin pudottaa pois paikoiltaan ja etsiä paineneulalaakerille paikka vaihteistosta -kun neulat ja neulakehä tuli pois öljynvaihdon aikana öljyropusta
Mutta kyllähän se sitten alkaa olla jotenkin jo laitettu, tässä taas oppi sen ettei pidä mennä sekaantumaan näihin äkkiä myyntimaalattuihin koneisiin.
Tuo "kalkkuna" olikin aivan uusi ilmaus minulle tuosta koneesta, kaikkea muuta nimiä siitä on käytetty, mutta ei vielä kalkkunaa
Re: Karhu-Sisu
Täälläpäin on tuota kalkkunaa viljelty. Ex-työpaikalla oli aikanaan monta kalkkunaa, vanhimmat etuvetosia, kolme pyttysiä. 90-luvun alussa oli vielä yksi nelivetoinen vara koneena. Sen turbiini luisti aivan älyttömästi... Muuten aika hyvä peli.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Karhu-Sisu
Homma nytkähti jälleen askeleen verran eteenpäin, nyt voisi sanoa että aletaan olla jo voitonpuolella.
Sisu on jälleen herätetty henkiin vuoden seisonnan jälkeen ja samalla sai ensimetrit ajettua myös.
Tässäpä jälleen muutama kuva...
Sisu on jälleen herätetty henkiin vuoden seisonnan jälkeen ja samalla sai ensimetrit ajettua myös.
Tässäpä jälleen muutama kuva...
- planeettanapa
- Viestit: 1311
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Karhu-Sisu
Kerrotko lissää tuosta olka-akseleiden säädöstä? Mä epäilen, että ne jumittaa mulla. Kun tuolla Kontiolla ajelin, niin ohjaus ei tuntunut aivan siltä, kuin pitäisi. Ei palauttanut kunnolla ja ohjaus oli jäykähköä.Kontio kirjoitti:Tässäpä muutama kesäpäivä puuhasteluvinkki, jos ei mitään muuta tekemistä keksi +25celsiuksen lämpötilassa
Eli siis pesemme ja säädämme etupyörän laakerit, ja siinä samalla laitetaan olka-akselin säädöt kohilleen.
Re: Karhu-Sisu
Tässä autossahan on vielä sellainen shimmi levyillä säädettävä välys. Eli alimmaisen painenastan alle laitetaan sopiva määrä levyjä ja asetetaan alalaippa paikoilleen kevyesti ruuveilla, sen jälkeen mittaillaan rakotulkilla, olikohan se nyt 0.1mm levyllä että se menee joka kohdasta "sopivasti" sisään. Tuon mukaan säädetään ne välykset.
Tuossa on hyvin paljon mahdollista, niinkuin omassakin autossa oli, että olka-akselin välys oli päässyt kasvamaan niin suureksi, että etuakseli ja olka-akseli ottivat toisiinsa kiinni ja aiheuttivat jumittamista ja väljyyttä.
Tässä vielä kuva siitä alakannesta ja painenastoista.
Kontion käsikirjassa on muuten selitetty tuo olka-akselin säätö hyvin, kannattaa katsoa sieltä ohjetta, jos tuosta minun sepustuksestani ei saanut mitään selvää
Uudemmissa karhuissa on jo sitten ruuvisäätö tuolla olka-akselin alapäässä joka helpottaa säätöä.
Jyryissähän on sitten alapäässä laakerina kartiorullalaakeri ja niiden säätö on sitten toinen juttu. Tuollainen jyryn kaltainen rullalaakeri olka-akselin alapää löytyy muuten myös eräistä kontio sisuista, kuten LV 132 mallista.
Tuossa on hyvin paljon mahdollista, niinkuin omassakin autossa oli, että olka-akselin välys oli päässyt kasvamaan niin suureksi, että etuakseli ja olka-akseli ottivat toisiinsa kiinni ja aiheuttivat jumittamista ja väljyyttä.
Tässä vielä kuva siitä alakannesta ja painenastoista.
Kontion käsikirjassa on muuten selitetty tuo olka-akselin säätö hyvin, kannattaa katsoa sieltä ohjetta, jos tuosta minun sepustuksestani ei saanut mitään selvää
Uudemmissa karhuissa on jo sitten ruuvisäätö tuolla olka-akselin alapäässä joka helpottaa säätöä.
Jyryissähän on sitten alapäässä laakerina kartiorullalaakeri ja niiden säätö on sitten toinen juttu. Tuollainen jyryn kaltainen rullalaakeri olka-akselin alapää löytyy muuten myös eräistä kontio sisuista, kuten LV 132 mallista.
Re: Karhu-Sisu
Laitan tänne vielä taka-akselin vetopyörästön stefan vaihto kuvasarjan. Vaikkakin tämä saattaa olla useimmille palstalaisille tuttua huttua, niin saattaapa siitä olla hyötyä kuitenkin jollekin.
Eli kaikkihan alkoi vain ja ainoastaan takarenkaiden vaihdolla, no renkaat pois ja sen jälkeen paljastui märkä jarrurumpu.
Jarrurumpuhan on kiinni neljällä ruuvilla, joidenka irroittamisen jälkeen päästään kiertämään ulos jarrurumpua (tätä ennen on löysätty käsijarrusylinterit siitä ruuvista joka on niiden päällä, ja tässä tapauksessa jouduin löysäämään lisää vielä jarruräikästä)
Jarrurummun kehällä on kaksi M12 kierrereikää joista päästään vetämään ulos sitä rumpua.
Kannattaa putsata hyvin rummun ohjausreikä, ettei rumpu takerru kiinni akseliin.
Ja tässä varoittava esimerkki miten käy kun vääntää tarpeeksi lujaa ulosvetoruuvista
Rummuntausta näytti tältä:
Seuraavaksi aloin irroittamaan vetoakselia navan päästä, yllä oleva kuva näyttää myös miten se tapahtuu.
Akselin päässähän on kahdeksan kappaletta kiristyskartioita, jotka oli sitten tosissaan kiinni. Huollossahan on erikoistyökalu näiden kartoiden irroittamiseen, mutta minullahan ei sellaista ole joten tähän tepsi ainoastaan iso leka, jolla sai antaa "pusuja" suoraan tuohon akselin päähän, ja tämän lisäksi annoin kaasupilleillä "kuumia" niitten kartioitten ympärille.
Aikansa kun hutki lekalla akselin päähän niin loputkin kartiot irtosi ja sain vetää akselin ulos.
Vetoakselin tausta taas näytti tältä:
Tuossa on sitten jo näkyvissä ensimmäinen stefa, mutta tämä ei ollut aiheuttanut sitä vuotoa, joten oli syytä jatkaa syvemmälle.
Seuraavaksi oli vastassa oli säätömutteri jolla säädetään laakerivälys, säätömutteri on lukittu kahdella kuusiokoloruuvilla joista toinen lukitsee kierteen "supistamalla" sitä mutteria, ja toinen taas menee tuosta mutterista läpi ja ottaa kiinni lukkolevyyn.
Mutterin poistamisen jälkeen voidaankin vetää napa pois paikoiltaan.
Tässä näkyy jo sitten tuolla laakerin takana oleva syyllinen öljyvuotoon.
Enään ei tarvinnut muutakuin ottaa pois tuo laakeri ja sen jälkeen pääsi käsiksi varsinaisesti tuohon vuotavaan stefaan.
Laitan joskus vielä kokoonpano kuvat tänne, jahka olen saanut uudet stefat.
lopuksi jälleen kerran yleiskuva autosta.
Eli kaikkihan alkoi vain ja ainoastaan takarenkaiden vaihdolla, no renkaat pois ja sen jälkeen paljastui märkä jarrurumpu.
Jarrurumpuhan on kiinni neljällä ruuvilla, joidenka irroittamisen jälkeen päästään kiertämään ulos jarrurumpua (tätä ennen on löysätty käsijarrusylinterit siitä ruuvista joka on niiden päällä, ja tässä tapauksessa jouduin löysäämään lisää vielä jarruräikästä)
Jarrurummun kehällä on kaksi M12 kierrereikää joista päästään vetämään ulos sitä rumpua.
Kannattaa putsata hyvin rummun ohjausreikä, ettei rumpu takerru kiinni akseliin.
Ja tässä varoittava esimerkki miten käy kun vääntää tarpeeksi lujaa ulosvetoruuvista
Rummuntausta näytti tältä:
Seuraavaksi aloin irroittamaan vetoakselia navan päästä, yllä oleva kuva näyttää myös miten se tapahtuu.
Akselin päässähän on kahdeksan kappaletta kiristyskartioita, jotka oli sitten tosissaan kiinni. Huollossahan on erikoistyökalu näiden kartoiden irroittamiseen, mutta minullahan ei sellaista ole joten tähän tepsi ainoastaan iso leka, jolla sai antaa "pusuja" suoraan tuohon akselin päähän, ja tämän lisäksi annoin kaasupilleillä "kuumia" niitten kartioitten ympärille.
Aikansa kun hutki lekalla akselin päähän niin loputkin kartiot irtosi ja sain vetää akselin ulos.
Vetoakselin tausta taas näytti tältä:
Tuossa on sitten jo näkyvissä ensimmäinen stefa, mutta tämä ei ollut aiheuttanut sitä vuotoa, joten oli syytä jatkaa syvemmälle.
Seuraavaksi oli vastassa oli säätömutteri jolla säädetään laakerivälys, säätömutteri on lukittu kahdella kuusiokoloruuvilla joista toinen lukitsee kierteen "supistamalla" sitä mutteria, ja toinen taas menee tuosta mutterista läpi ja ottaa kiinni lukkolevyyn.
Mutterin poistamisen jälkeen voidaankin vetää napa pois paikoiltaan.
Tässä näkyy jo sitten tuolla laakerin takana oleva syyllinen öljyvuotoon.
Enään ei tarvinnut muutakuin ottaa pois tuo laakeri ja sen jälkeen pääsi käsiksi varsinaisesti tuohon vuotavaan stefaan.
Laitan joskus vielä kokoonpano kuvat tänne, jahka olen saanut uudet stefat.
lopuksi jälleen kerran yleiskuva autosta.
Re: Karhu-Sisu
Hyvä kuvasarja Kiitoksia, voi tulla tarpeeseen vielä.
Ps. Onkohan sisulla/veholla uusia jarrurumpuja? Jos olis malli millä menis kyselee.
Ps. Onkohan sisulla/veholla uusia jarrurumpuja? Jos olis malli millä menis kyselee.
Re: Karhu-Sisu
Kyllä varmaan Veholtakin saattaisi löytyä jarrurumpu, mutta epäilen kyllä hintaa melkoisen suolaiseksi.
Pitää soitella Kauppilan romuttamolle, ja jos ei sieltä löydy niin sitten kysellä tuolta uusiokoneelta.
Pitää soitella Kauppilan romuttamolle, ja jos ei sieltä löydy niin sitten kysellä tuolta uusiokoneelta.