Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on Su Syys 23, 2018 7:05 am

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 104 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 57 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Karhu-Sisu
ViestiLähetetty: Pe Elo 15, 2008 9:53 pm 
Poissa
Site Admin
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 5:45 pm
Viestit: 1702
Paikkakunta: Turku ja E-Pohjanmaa
Muutama kuva "Kontion" Karhu-Sisuista:
http://www.sisua.net/gallery/v/kontio/kontio/
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Karhu-Sisu
ViestiLähetetty: Ti Loka 21, 2008 10:03 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 10:02 pm
Viestit: 649
Paikkakunta: Pietarsaari
Vaihteistoremppa http://www.sisua.net/forum/viewtopic.php?f=5&t=1396


Kuva

Tämä pitäisi vaihtaa tuon yllä olevan karhun päälle, kunhan se on vain tullut maalaamosta.
Tästä on nyt ruostereiät hitsattu ja lattia paikattu.
Karhun omassa hytissä ei olekaan juuri mitään muuta lattialla kuin lattiamatot, peltiä ei sieltä enään juurikaan löydy :mrgreen:


Viimeksi muokannut Kontio, Ke Heinä 16, 2014 8:32 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Karhu-Sisu
ViestiLähetetty: La Marras 08, 2008 6:47 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 10:02 pm
Viestit: 649
Paikkakunta: Pietarsaari
Noniin taas on saatu jotain aikaiseksi, hytti ei ole vielä aivan valmiiksi saakka maalattu, mutta tältä se nyt tällä hetkellä näyttää:
Kuva
Kuva

Maalaamolla kävi vain pieni kämmi tuon valkoisen kylkiraidan kanssa, eli se on liian leveä jolloin se ei osu oikein tuohon konepeiton pokkaukseen, mutta asia on luvattu korjata.
Lisäksi pitää nyt vetää linjaus tuohon konepeittoon että se osuu oikein tuon valkoisen raidan kanssa ja viedä se takaisin sinne maalaamoon, niin eiköhän tässä kohta saa aloittaa hytin vaihto operaation... 8)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Karhu-Sisu
ViestiLähetetty: Ma Marras 24, 2008 7:41 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 10:02 pm
Viestit: 649
Paikkakunta: Pietarsaari
Tästä se lähtee 8)
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Sitten jos aloittais tekniikan siirron toiseen hyttiin.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Karhu-Sisu
ViestiLähetetty: Su Touko 31, 2009 5:40 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 10:02 pm
Viestit: 649
Paikkakunta: Pietarsaari
Tässäpä muutama kesäpäivä puuhasteluvinkki, jos ei mitään muuta tekemistä keksi +25celsiuksen lämpötilassa :mrgreen:

Eli siis pesemme ja säädämme etupyörän laakerit, ja siinä samalla laitetaan olka-akselin säädöt kohilleen.

Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Karhu-Sisu
ViestiLähetetty: Pe Kesä 26, 2009 7:09 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 10:02 pm
Viestit: 649
Paikkakunta: Pietarsaari
No nyt taas muutama projektikuva, tästä tämä lähtee

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Ja siellä on.

Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Karhu-Sisu
ViestiLähetetty: Pe Kesä 26, 2009 10:08 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2912
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
Hyvältä näyttää. :D

Onko tuo kalkkuna-volvokin laitettu, näyttää niin siistiltä?

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Karhu-Sisu
ViestiLähetetty: Pe Kesä 26, 2009 10:27 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 10:02 pm
Viestit: 649
Paikkakunta: Pietarsaari
sisua45 kirjoitti:
Hyvältä näyttää. :D

Onko tuo kalkkuna-volvokin laitettu, näyttää niin siistiltä?


Juu, minäkin katsoin aikoinaan nettikoneessa, että ompas komean näköinen volvo myynnissä. No kaupathan syntyi ja kun volvo oli saatu omalle ranchille, niin sitten sen vasta huomasi että maali tekee paljon, mutta eihän se pelkkä maali korjaa konetta...
Ensiksi sylinterikansi koneistamoon, seuraavaksi koko taka-akseli remonttiin, pitäis vielä joskus vaihteistokin pudottaa pois paikoiltaan ja etsiä paineneulalaakerille paikka vaihteistosta -kun neulat ja neulakehä tuli pois öljynvaihdon aikana öljyropusta :evil: :x

Mutta kyllähän se sitten alkaa olla jotenkin jo laitettu, tässä taas oppi sen ettei pidä mennä sekaantumaan näihin äkkiä myyntimaalattuihin koneisiin.

Tuo "kalkkuna" olikin aivan uusi ilmaus minulle tuosta koneesta, kaikkea muuta nimiä siitä on käytetty, mutta ei vielä kalkkunaa :lol:


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Karhu-Sisu
ViestiLähetetty: Pe Kesä 26, 2009 10:39 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2912
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
Täälläpäin on tuota kalkkunaa viljelty. Ex-työpaikalla oli aikanaan monta kalkkunaa, vanhimmat etuvetosia, kolme pyttysiä. 90-luvun alussa oli vielä yksi nelivetoinen vara koneena. Sen turbiini luisti aivan älyttömästi... :roll: Muuten aika hyvä peli.

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Karhu-Sisu
ViestiLähetetty: To Syys 03, 2009 8:07 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 10:02 pm
Viestit: 649
Paikkakunta: Pietarsaari
Homma nytkähti jälleen askeleen verran eteenpäin, nyt voisi sanoa että aletaan olla jo voitonpuolella.
Sisu on jälleen herätetty henkiin vuoden seisonnan jälkeen ja samalla sai ensimetrit ajettua myös.
Tässäpä jälleen muutama kuva...

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Karhu-Sisu
ViestiLähetetty: Pe Syys 04, 2009 8:32 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 7:59 pm
Viestit: 1311
Paikkakunta: pohojospohojammaa
Kontio kirjoitti:
Tässäpä muutama kesäpäivä puuhasteluvinkki, jos ei mitään muuta tekemistä keksi +25celsiuksen lämpötilassa :mrgreen:

Eli siis pesemme ja säädämme etupyörän laakerit, ja siinä samalla laitetaan olka-akselin säädöt kohilleen.

Kuva

Kerrotko lissää tuosta olka-akseleiden säädöstä? Mä epäilen, että ne jumittaa mulla. Kun tuolla Kontiolla ajelin, niin ohjaus ei tuntunut aivan siltä, kuin pitäisi. Ei palauttanut kunnolla ja ohjaus oli jäykähköä.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Karhu-Sisu
ViestiLähetetty: La Syys 05, 2009 7:25 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 10:02 pm
Viestit: 649
Paikkakunta: Pietarsaari
Tässä autossahan on vielä sellainen shimmi levyillä säädettävä välys. Eli alimmaisen painenastan alle laitetaan sopiva määrä levyjä ja asetetaan alalaippa paikoilleen kevyesti ruuveilla, sen jälkeen mittaillaan rakotulkilla, olikohan se nyt 0.1mm levyllä että se menee joka kohdasta "sopivasti" sisään. Tuon mukaan säädetään ne välykset.

Tuossa on hyvin paljon mahdollista, niinkuin omassakin autossa oli, että olka-akselin välys oli päässyt kasvamaan niin suureksi, että etuakseli ja olka-akseli ottivat toisiinsa kiinni ja aiheuttivat jumittamista ja väljyyttä.

Tässä vielä kuva siitä alakannesta ja painenastoista.
Kontion käsikirjassa on muuten selitetty tuo olka-akselin säätö hyvin, kannattaa katsoa sieltä ohjetta, jos tuosta minun sepustuksestani ei saanut mitään selvää :wink:

Kuva

Uudemmissa karhuissa on jo sitten ruuvisäätö tuolla olka-akselin alapäässä joka helpottaa säätöä.
Jyryissähän on sitten alapäässä laakerina kartiorullalaakeri ja niiden säätö on sitten toinen juttu. Tuollainen jyryn kaltainen rullalaakeri olka-akselin alapää löytyy muuten myös eräistä kontio sisuista, kuten LV 132 mallista.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Karhu-Sisu
ViestiLähetetty: Su Syys 20, 2009 7:22 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 10:02 pm
Viestit: 649
Paikkakunta: Pietarsaari
Laitan tänne vielä taka-akselin vetopyörästön stefan vaihto kuvasarjan. Vaikkakin tämä saattaa olla useimmille palstalaisille tuttua huttua, niin saattaapa siitä olla hyötyä kuitenkin jollekin.

Eli kaikkihan alkoi vain ja ainoastaan takarenkaiden vaihdolla, no renkaat pois ja sen jälkeen paljastui märkä jarrurumpu.
Jarrurumpuhan on kiinni neljällä ruuvilla, joidenka irroittamisen jälkeen päästään kiertämään ulos jarrurumpua (tätä ennen on löysätty käsijarrusylinterit siitä ruuvista joka on niiden päällä, ja tässä tapauksessa jouduin löysäämään lisää vielä jarruräikästä)
Jarrurummun kehällä on kaksi M12 kierrereikää joista päästään vetämään ulos sitä rumpua.
Kannattaa putsata hyvin rummun ohjausreikä, ettei rumpu takerru kiinni akseliin.

Ja tässä varoittava esimerkki miten käy kun vääntää tarpeeksi lujaa ulosvetoruuvista :evil:
Kuva

Rummuntausta näytti tältä:
Kuva

Seuraavaksi aloin irroittamaan vetoakselia navan päästä, yllä oleva kuva näyttää myös miten se tapahtuu.
Akselin päässähän on kahdeksan kappaletta kiristyskartioita, jotka oli sitten tosissaan kiinni. Huollossahan on erikoistyökalu näiden kartoiden irroittamiseen, mutta minullahan ei sellaista ole joten tähän tepsi ainoastaan iso leka, jolla sai antaa "pusuja" suoraan tuohon akselin päähän, ja tämän lisäksi annoin kaasupilleillä "kuumia" niitten kartioitten ympärille.
Aikansa kun hutki lekalla akselin päähän niin loputkin kartiot irtosi ja sain vetää akselin ulos.

Kuva

Vetoakselin tausta taas näytti tältä:
Kuva

Tuossa on sitten jo näkyvissä ensimmäinen stefa, mutta tämä ei ollut aiheuttanut sitä vuotoa, joten oli syytä jatkaa syvemmälle.

Kuva
Kuva

Seuraavaksi oli vastassa oli säätömutteri jolla säädetään laakerivälys, säätömutteri on lukittu kahdella kuusiokoloruuvilla joista toinen lukitsee kierteen "supistamalla" sitä mutteria, ja toinen taas menee tuosta mutterista läpi ja ottaa kiinni lukkolevyyn.
Kuva
Kuva

Mutterin poistamisen jälkeen voidaankin vetää napa pois paikoiltaan.
Kuva

Tässä näkyy jo sitten tuolla laakerin takana oleva syyllinen öljyvuotoon.
Kuva

Enään ei tarvinnut muutakuin ottaa pois tuo laakeri ja sen jälkeen pääsi käsiksi varsinaisesti tuohon vuotavaan stefaan.

Kuva
Laitan joskus vielä kokoonpano kuvat tänne, jahka olen saanut uudet stefat.
lopuksi jälleen kerran yleiskuva autosta.

Kuva
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Karhu-Sisu
ViestiLähetetty: Su Syys 20, 2009 8:00 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Su Loka 21, 2007 11:21 am
Viestit: 1133
Hyvä kuvasarja :D Kiitoksia, voi tulla tarpeeseen vielä.
Ps. Onkohan sisulla/veholla uusia jarrurumpuja? Jos olis malli millä menis kyselee.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: Karhu-Sisu
ViestiLähetetty: Su Syys 20, 2009 9:15 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 10:02 pm
Viestit: 649
Paikkakunta: Pietarsaari
Kyllä varmaan Veholtakin saattaisi löytyä jarrurumpu, mutta epäilen kyllä hintaa melkoisen suolaiseksi.
Pitää soitella Kauppilan romuttamolle, ja jos ei sieltä löydy niin sitten kysellä tuolta uusiokoneelta.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 104 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 57 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)