Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on Ke Tammi 17, 2018 5:25 am

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 168 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 512 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Sisu A-45 SA-604 -72
ViestiLähetetty: Ma Loka 08, 2007 8:36 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 7:59 pm
Viestit: 1311
Paikkakunta: pohojospohojammaa
Kuva

Siinä olisi yksi talvinen kuva Sisusta metsässä. Tässä vielä 14.00-20 renkailla

Kuva

Tässä sitten nykykuosissa 54" boggereilla.

Tuossa olisi linkki tämän valokuva-albumiin.
http://www.sisua.net/gallery/v/planeettanapa/

Tämän yksilön ostin Tervolan huutokaupasta ja kaikennäköistä pientä parannusta siihen on sittemmin tullutkin. Ensimmäisenä uusi kytkinlevy, josta ei ollut mitään jäljellä. Ilmeisesti oli juuri talvella leirillä yritetty hinata jäätynyttä autoa käyntiin... Siinä on takuuvarma konsti rikkoa kytkin.


Viimeksi muokannut planeettanapa, Ti Helmi 03, 2009 6:08 pm. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Loka 10, 2007 5:16 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 7:59 pm
Viestit: 1311
Paikkakunta: pohojospohojammaa
Autoon on minulla ollessaan tehty monenlaista pientä ja jos oikein muistelee, niin ensimmäisenä oli uusi kytkinlevy. Yritetäämpä laittaa vielä aikajärjestykseen:

1. uusi kytkin
2. sähköt kuntoon
3. moottorin vaihto Valmet 611 --> 612
4. isommat renkaat mallia 14.00 - 20
5. kyytiläisille penkit Volvosta ja samalla lattia umpeen
6. rekisterikilvet
7. syöttöpumppu pajalle säätöön
8. äänieristystä ja hytin vuotojen paikkailua
9. Ebersbächer lämppäri,uusi joka tosin ei vieläkään toimi
10. jännitteen alennin 24V -> 12V ja tupakansytytin
11. ahtopainemittari ja kallistusmittari
12. apukuljettajan puolen jousien ponnekkuuden lisäystä
13. lavalle työkalulaatikot ja hanskalokero matkustamoon
14. korotuspalat jousien alle
15. 54" renkaat
16. sähkövinssi eteen
17. ilmajouset eteen
18. hyttiin paineen/korkeudensäädin ilmajousitukselle
19. kuppipenkki
20. 4 piste turvavyöt
21. lisätyövaloja

Sitten tulevista asioista, jotka odottelevat joskus tulemistaan:

0.1 taakse ilmajousitus ja iskarit eteen pitemmiksi
1. ~3 ton Hiab lavalle kuljettajan puoleiselle takakulmalle ja jonkinlainen tukijalka
2. automaattilaatikoksi allison(ei ehkä tule)
3. sisustan uusinta
4. ilmastointikoneen asennus
5. xxx
6. saunalava ja jotain muita kivoja ratkaisuja
7. kun mielikuvitus kehittyy...


Viimeksi muokannut planeettanapa, Ti Syys 22, 2009 11:56 pm. Yhteensä muokattu 10 kertaa.

Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ma Loka 15, 2007 9:24 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 7:59 pm
Viestit: 1311
Paikkakunta: pohojospohojammaa
Jep tuon hytin rakentelu on simppeliä, kun heittää vanhan kokonaan pois ja tekee mieluisan tilalle. Tuossa nykyisessä vain rajoittava tekijä on lattia, kun sitä ei voi madaltaa. Ottaa renkaat vastaan.

Kun tuo allison tulee, niin mulla on siihen jo ulosotto ja hemmetin suuri hydr.pumppu. Todellakin siitä vinssistä olisi tarkoitus tehdä kokonaan hydraulinen jo senkin takia, että voi ajaa taaksekkin päin.

Nuo renkaat ja moottori 300hp ovat otteessa. Kuorma-autossa ei ole mitään tehorajaa... Ja nuo rengas sännökset vaihtelee asemittain, osa väittää olevan samat rajat, kuin henkilöautoilla ja osa väittää, että vain kantavuus. Siitä vain valitsee mieluisan aseman :D


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Loka 16, 2007 9:05 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 7:59 pm
Viestit: 1311
Paikkakunta: pohojospohojammaa
Täällä Suomessa on jokin poikkeuslupa noille x-45 sarjan valoille, että sen saa rekisteröityä. En nyt muista mikä pykälä se olikaan, mutta asiantunteva katsastusviranomainen sen tietänee. Taitaa lukeakkin mun otteessa se pykälä.

Sitten, kun pyyttää merkitsemään rekisteriin kirjaimen g, niin se on maastokuorma-auto, jolloin ei tarvitse lokareita.

Kun tarkasti pykälät kahtelee kohdilleen, niin katsastuskin käy kivuttomasti. Sitten tuo vuosimalli -72 antaa anteeksi myös jarruille, joita ei tartte syynätä. Viime katsastuksessa kahteltiin vaan niveliä ja valot. Ei ne osannu muuta tuolle tehdä, kuin lyödä leiman.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ti Loka 16, 2007 10:19 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Loka 09, 2007 9:48 am
Viestit: 119
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Valopäätös muistaakseni löytyy pitkän Valmet-koneisen tyyppitiedoista katsastuskonttorin tietokoneella. Siellä lukee että ajovalojen sijainti hyväksytty Liikenneministeriön päätöksellä "numero jotain/jotain" . AKE kyllä voi koittaa asiasta jumpittaa väittäen että se koskee vain sotavaltiota, mutta AKE nyt kuitenkin on ministeriön alapuolella... Asiasta väännettiin muutama vuosi sitten. Kaikkiin uutena siviiliin, esim palokunnille myytyihin on Patrian mukaan pistetty toiset valot ulommas puskuriin, siis runkoaisojen ulkopuolelle.

Kyllä ne jarrut sentään dynamolla pitää kattoa vanhemmistakin, ainoastaan sovituslaskelmaa ei tartte ottaa. Roiskesuojissakin AKE vetoaa EU-direktiiviin joka ne vaatii, mutta koska Suomen laki sanoo että ei tarvita niin "fiksu" katsastusmies useimmiten hyväksyy ilmankin.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Loka 17, 2007 7:41 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 7:59 pm
Viestit: 1311
Paikkakunta: pohojospohojammaa
Kyllä juttu meni tismalleen niin kuin mouhijärven mies kertoi.
Ei mun otteessa lukenutkaan noita valopykäliä ja tehojakin merkattiin vain 171 kW.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Marras 07, 2007 3:07 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Su Loka 21, 2007 11:21 am
Viestit: 1133
Missä konttorilla vois katsastaa ettei ajovaloja tarttis siirtää puskurin päihin? Oon kysellyt useammasta paikasta, eivät tiedä ainakaan ed.mainitusta pykälästä ja osassa vaatineet äärivaloja kopin katolle. Eräs puheli myös nopeusrajoittimesta?!


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Tammi 09, 2008 10:56 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ti Loka 09, 2007 9:02 am
Viestit: 569
Paikkakunta: oulun seutu
Löysin tämän vanhan keskustelun... tässä vähän yhteevetoa rekisteröintikatsastukseen:

Haukiputaan A-katsastus hoiti homman todella hyvin. Sieltä löysivät myös tuon ajovalo poikkeusluvan. Neuvovat myös puhelimella, kun ehtivät.
http://www.sisua.net/gallery/v/AT7/tekniikkaa/sisuPoikkeusLupa.jpg.html

Kuten planeettanapa mainitsi G-merkinnällä ajoneuvo on maastoversio, jolloin lokasuojista ei yms. ei tarvitse välittää. G-luokan maastoajoneuvolle on olemassa, jokin direktiivi, mutta sen sisu läpäisee helposti.

Tarvittavia muutoksia:
-Sotavalot piti poistaa (en alkanut tinkaamaan, jossakin ne on hyväksytty "koristeina").
-Takaheijastimia piti laskea 10cm (roikkuvat nyt kumin varassa)
-Perävaunu valo on eu:n myötä kielletty, mutta sitä ei tarvinnut poistaa.
-Takavalot vaihdoin semmoisiin, jossa on punainen jarruvalo (alkuperäisen keltaisen sijaan)
-Rekisterivalo taakse.
-Saastepäästöistä olin vähän huolissani, mutta valmetinkoneelle löytyi konttorin papereista todella rajut savustus arvot (7,4 ?). Rekisteröinnissä mittaus oli 4,5 myöhemmin kun pienensin syöttöä arvo on ollut alle 2.
-Runkonumeroa piti etsiä jonkin aikaa. se löytyy ohjaustehostimen kiinnityksen tienoilta runkopalkista, n. 2cm korkeat numerot -- vaikea löytää...

Jarrut, valot, nivelet yms. jutut katsotaan.

-Ajonestolaitetta, turvavöitä, nopeusmittaria (oli silloin rikki), nopeusrajottimia, laminoituja tuulilaseja, äärivaloja, sivuheijastimia, yms.. nykyajan hömpötyksiä ei tarvita näin vanhoissa autoissa.
-Ajopiirturia ei tarvita, jos auto menee yksityiskäytöön.

Uusimissa (eli niissä jotka on tehtaalta tulleet 3700-pitkinä) n.1981 voi joutua teetättämään laminoidut tuulilasit. Omani oli viimeisiä ns. vanhaa mallia.

Pyytämällä sai lyhyet rekisterikilvet, jotka pysyi myöhemmin vaihtaamaan ilman eu tähtiä oleviin (8€). Takana on aika ahdastila rekisterikilvelle.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Tammi 10, 2008 5:10 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2867
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
KOSKA BOGGERIT TULEE....!?

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Tammi 10, 2008 11:54 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 7:59 pm
Viestit: 1311
Paikkakunta: pohojospohojammaa
Viikolla 5 pitäisi olla täällä. Kärsivällisyyttä :D Korokekapulatkin on vielä ruuvaamatta paikolilleen ja akut siirtämättä edestä.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Su Tammi 13, 2008 8:18 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2867
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
Valmistajan mukaan 12 tuumaa leveä vanne riittää. A-45 vanne on sisun mukaan 11, mutta minun mielestäni leveämpi, melkein 12 tuumaa.

http://www.intercotire.com/site28.php

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Tammi 30, 2008 4:53 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 7:59 pm
Viestit: 1311
Paikkakunta: pohojospohojammaa
Kuva

Siinäpäs olisi nyt kuvaa 54".

Kahtellaan myöhemmin parempaa kunhan kerkiää. Ovat todella huonot ajaa. Ainakaan pyöreitä nuo gummit ei ole. Eikä sovi kunnolla kääntyileen ja sentti piti laittaa rikkoja vanteiden alle, ettei niin paljoa ota kiinni jarrukelloihin. Saisi olla 14" leveille vanteille nuo renkaat.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Tammi 30, 2008 8:23 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2867
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
Tuli kuvasta ensin mieleen, että olet vaan pyörittänyt rengasta hangessa. :wink: Tuo irtoreunan muokkaus on hyvä idea, sillä saisi rengasta ulospäin.

Ja niitä kuvia kiitos... :shock:

Edit: Olihan siellä pl-navan galleriassa kuva renkaista, vaatisi leveemmän vanteen joo. Paljonko renkaissa on kankaita, ja painetta?

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: Ke Tammi 30, 2008 11:02 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 7:59 pm
Viestit: 1311
Paikkakunta: pohojospohojammaa
Ilmanpainetta renkaissa on saman verran, kuin moottorissa, eli 1,75 bar.

Tuo levitysidea oli loistava! Teen sen noille, jos ei löydy valmiita vanteita. Sinne pitää vain laittaa erilainen suojus sitten sisärenkaalle. Tuohon ei löytynyt sopivia sisuskumeja, niin venttilinpaikkaa muuttamalla saatiin laitettua sinne 22" vanteille tarkoitetut sisukset. Sitten jos tuo levitys onnistuu, niin ei tartte edes välilaippaa sinne vanteen ja rummun väliin, kun tuo kumi nyt pullottaa melko helv...sti.
Ei tullut kamera mukaan, kun lähdin niin aamusta ajeleen Kalajoelle renkaan laittoon. Siellä kyllä otettiin kuvia ja laitan niitä muutosleikkejä sitten, kun niitä tulee mulle asti.

Ja nuita renkaita ei sitten kannata yrittääkään mihinkään turbottomaan vehkeeseen. Meni aika vaisuksi tuo mun kapistuskin.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: To Tammi 31, 2008 3:38 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 7:59 pm
Viestit: 1311
Paikkakunta: pohojospohojammaa
Tuossa olis etukuvaa:

Kuva

Ja profiilia:

Kuva

Siellä näyttelyn puolella on kuva siitä välistä, mikä jäi renkaan ja jarrukellon väliin. Ei ole paljon. Vänkärin puolen jarruletkut oli hioutunut pikkasen. Oli onneksi teräskudos letkut...


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 168 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 512 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)