Proton akselit johonkin "Hilux" -projekti
Valvoja: sisua
Proton akselit johonkin "Hilux" -projekti
Pidemmittä puheitta, siirry linkkiin:
http://www.alanmiehet.com/?id=56&PHPSES ... e3ba6f8171
Edit: Muutin auton nimen vastaamaan todellisuutta.
http://www.alanmiehet.com/?id=56&PHPSES ... e3ba6f8171
Edit: Muutin auton nimen vastaamaan todellisuutta.
Viimeksi muokannut kivinen, La Joulu 29, 2012 10:13 pm. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Sitä jo ajattelin että hiluxin vapari diisseli tuskin tarvitsee sisun akseleita. Nyt loppuu sulta murroksien ja vetareitten vaihto...!?
Millainen auto tulee olemaan?
Millainen auto tulee olemaan?
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Hiluxilla tuli ajeltua tollanen kahdeksan vuotta. Jotenkin alko toi hitaasti ajelu tympimään, kun ei ollut muuta mahdollisuutta. Vaikka olisi millaiset välitykset, niin neljän pyörivän renkaan huippunopeus oli sen 25 km/h. Se ei riitä puhdistamaan kuviota tai liikuttamaan autoa liejussa.
Toivotaan, että tähän peliin tulee vähän enemmän nopeutta renkaille. Paino vaan tuntuu karkaavan käsistä ja se syö aina osansa kasvaneesta renkaan pyörintänopeudesta.
Toivotaan vetareiden kestävän jatkossa. Tarkoitus olisi ajaa aluksi 39,5" renkaalla. 38" tosin riittäisi samaan maavaraan Tojotan 9,5" akselin kanssa. Tavallinen trial rengas ja vanne ovat paljon kevyemmät kuin alkuperäiset, joten pyöriviä massojakin on vähemmän. Alkuperäiset jarrut vaihtuu johonkin muuhun, joten siinäkin säästetään.
Koria ei varmaan tule, joten kai siitä jonkinlainen matontamppausteline tulee.
Toivotaan, että tähän peliin tulee vähän enemmän nopeutta renkaille. Paino vaan tuntuu karkaavan käsistä ja se syö aina osansa kasvaneesta renkaan pyörintänopeudesta.
Toivotaan vetareiden kestävän jatkossa. Tarkoitus olisi ajaa aluksi 39,5" renkaalla. 38" tosin riittäisi samaan maavaraan Tojotan 9,5" akselin kanssa. Tavallinen trial rengas ja vanne ovat paljon kevyemmät kuin alkuperäiset, joten pyöriviä massojakin on vähemmän. Alkuperäiset jarrut vaihtuu johonkin muuhun, joten siinäkin säästetään.
Koria ei varmaan tule, joten kai siitä jonkinlainen matontamppausteline tulee.
Oletko punninnut sisun akselia? Bongo-rummut kun vaihtaa sopiviin laikkoihin, niin varmasti kevenee reilusti.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Ei ole ollut sopivaa vaakaa. Huhu kertoo uuden Pasin taka-akselin painavan 500 kg.
Sanoisin, että akselien painot on luokkaa: taka 500 kg, etu 650 kg. Jarrurumpu painaa noin 50 kg, jarrukengät ehkä 20 kg ja jarrukilpi jarrukellon kanssa 35 kg.
Nämä nyt on sellasia hihasta ravistettuja painoja.
Täytyy koittaa päästä vaa'alle kun tuo säksätin on valmis. Sieltä se totuus sitten tulee.
Sanoisin, että akselien painot on luokkaa: taka 500 kg, etu 650 kg. Jarrurumpu painaa noin 50 kg, jarrukengät ehkä 20 kg ja jarrukilpi jarrukellon kanssa 35 kg.
Nämä nyt on sellasia hihasta ravistettuja painoja.
Täytyy koittaa päästä vaa'alle kun tuo säksätin on valmis. Sieltä se totuus sitten tulee.
Ehkä off topic, mutta adminille suotakoon:
Joskus taannoin seikkailin Argentiinassa ja siellä on Bampaa lukemattomia (satoja) kilometrejä. Pohojjammaalla lakeus ajaa saman asian. Sattui olemaan sadeaika ja silloin ymmärsin, miksi suomalaiset eivät olleet menestuneet (siihen saakka) Argentiinan MM-ralleissa.
Tarvittaan riittävä kehänopeus, jotta renkaan ruusut putsaantuu liejusta. Eli metal-to-pedal periaatteella siellä parhaiten eteni akseleiden raapiessa maata. Turhaa siinä vaiheessa oli enää autoa hiljakseen nytkytellä savessa ees'taas Suomen talvioppien mukaisesti. Sillä menetelmällä omat kalossit kuraantui varmasti
Joskus taannoin seikkailin Argentiinassa ja siellä on Bampaa lukemattomia (satoja) kilometrejä. Pohojjammaalla lakeus ajaa saman asian. Sattui olemaan sadeaika ja silloin ymmärsin, miksi suomalaiset eivät olleet menestuneet (siihen saakka) Argentiinan MM-ralleissa.
Tarvittaan riittävä kehänopeus, jotta renkaan ruusut putsaantuu liejusta. Eli metal-to-pedal periaatteella siellä parhaiten eteni akseleiden raapiessa maata. Turhaa siinä vaiheessa oli enää autoa hiljakseen nytkytellä savessa ees'taas Suomen talvioppien mukaisesti. Sillä menetelmällä omat kalossit kuraantui varmasti
Re: Proton akselit johonkin muuhun -projekti
Päivitystä tullut tähän projektiin. Akselien kuvia löytyy sivun alareunasta.
Tuossa lyhyempi linkki:
http://www.alanmiehet.com/?id=56
Tuossa lyhyempi linkki:
http://www.alanmiehet.com/?id=56
Re: Proton akselit johonkin muuhun -projekti
Noo, kaikki kiva maksaa ja siinä mielessä noiden aksiloiden pitäisi olla aika pirun kivat.
Re: Proton akselit johonkin muuhun -projekti
Päivitystä tullut jonkun verran. Jarruja on mietitty ja sellasta. Vanhat linkit toimii.
Re: Proton akselit johonkin muuhun -projekti
Tuli tuosta laikan sorvaus kuvasta sisu-verstaan sorvi mieleen. (kuva alla)
Mikä pulttijako napaan tuli, lähelle 300mm?
- Liitteet
-
- 30102006.jpg (119.67 KiB) Katsottu 20315 kertaa
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Proton akselit johonkin muuhun -projekti
Siellä huitteilla. Tuossa 15" vanteen ja levyjarrujen sovittelussa on niin vahva käsityön leima, että mitat menettää hiljalleen merkityksensä. Osien sopiminen toistensa kanssa on tässä tärkeintä.sisua45 kirjoitti:
Mikä pulttijako napaan tuli, lähelle 300mm?
Tuo sorvi on vuodelta -54, Max Muller -merkkinen. Siirrellessä kaveri lohkasi:" Oisit ny perkele ostanu mielummin Medium Mullerin, niin saatais tää liikkeelle.
Mutta aika saman oloinen on sisu sorvin kanssa.
- planeettanapa
- Viestit: 1311
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Proton akselit johonkin muuhun -projekti
On muuten tosi hieno pylväsporakone sulla!
Ja työ sitten tosi hienoa. Ei mikään turha Kivinen.
Re: Proton akselit johonkin muuhun -projekti
Onhan mulla ihan "oikeakin" kiinanpylväskone. Mutta kun ei tullu nopeesti mieleen mitään muutakaan millä porata rei'ät samalle säteelle, niin piti virittää tollanen "säteisporakone".
Pulttiväli piti alunperin ottaa sorvin vaihteistosta rattaiden hammastuksen mukaan, mutta se ei osunut oikeen sopivasti tuohon napaan. Sitten tempasin rei'ät yhteen keskiölevyyn ja käytin sitä sapluunana muiden poraukseen.
Samalla idealla tein nuo beadlock levyt. Siinä sapluunana toimi yksi laserilla leikattu vanha levy.
Pulttiväli piti alunperin ottaa sorvin vaihteistosta rattaiden hammastuksen mukaan, mutta se ei osunut oikeen sopivasti tuohon napaan. Sitten tempasin rei'ät yhteen keskiölevyyn ja käytin sitä sapluunana muiden poraukseen.
Samalla idealla tein nuo beadlock levyt. Siinä sapluunana toimi yksi laserilla leikattu vanha levy.
Re: Proton akselit johonkin muuhun -projekti
Tässä on tapahtunut pientä edistystä.
Väsäsin uuden suoran raidetangon ja muutin sen paikan taakse ylös. Raidetangon päät on muuton 30x1,5 mm kierteellä. Toinen on vasen- ja toinen oikeakätinen. Vasenkätinen on sen säätöholkin sisällä.
Siinä tangossa, joka tulee simpukalta akselille on samalla kartiolla ja oikeakätisellä kierteellä olevat nivelet. Siispä tein kaverin idean perusteella kaksi tankoa, joissa toisessa on vasen- ja oikeakätinen kierre ja toisessa oikea-oikea. On sitten vaihtoehto jos vasuri -nivel menee väljäksi.
Tuon Hi-Steer muutoksen takia täytyy kääntövarsia hioa muutama milli, jotta varsi kääntyy koko käytettävissä olevan sektorin. Valutyö ei ole taas ollut turhan tarkkaa, sillä varsia piti hioa eri määrät. Tässä valossa jotkut varret voi toimia ilman hiontaakin.
Väsäsin uuden suoran raidetangon ja muutin sen paikan taakse ylös. Raidetangon päät on muuton 30x1,5 mm kierteellä. Toinen on vasen- ja toinen oikeakätinen. Vasenkätinen on sen säätöholkin sisällä.
Siinä tangossa, joka tulee simpukalta akselille on samalla kartiolla ja oikeakätisellä kierteellä olevat nivelet. Siispä tein kaverin idean perusteella kaksi tankoa, joissa toisessa on vasen- ja oikeakätinen kierre ja toisessa oikea-oikea. On sitten vaihtoehto jos vasuri -nivel menee väljäksi.
Tuon Hi-Steer muutoksen takia täytyy kääntövarsia hioa muutama milli, jotta varsi kääntyy koko käytettävissä olevan sektorin. Valutyö ei ole taas ollut turhan tarkkaa, sillä varsia piti hioa eri määrät. Tässä valossa jotkut varret voi toimia ilman hiontaakin.
Re: Proton akselit johonkin muuhun -projekti
Toinen "sisu" joka on saanut super swamper renkaat alle.
Oletko muuten puntaroinut paljonko kavennettu levyjarrullinen akseli tuli painamaan?
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218