Ikuisuusprojekti - R-144BPT-4x4

Sisu-miesten projekteja museovehkeistä tuuninkiin / Projects by Sisu-doers starting from antique trucks to tuning

Valvoja: sisua

R-144BPT-4x4
Viestit: 4
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Ikuisuusprojekti - R-144BPT-4x4

Viesti Kirjoittaja R-144BPT-4x4 »

Tervehdys kaikille Sisuihin hurahtaneille!

Reipas vuosi sitten minulla oli semmoset fiilikset, että nyt pitää proto-sisu saaha :). No aattelin, että siitähän se kuume menee ku vähän outtelen. Muutamia Sisuja treffattuani täytyi todeta, että menihän se kuume... mutta ei ilman sisun hommaamista...

...kävi vaan niin, että en protoa saanu, vaan ihan aikamiesten lelun, nelivetoisen Jyryn :D , josta niccikin kertoo :).

Ihanuuden kuva liitteessä Sisu 002.jpg (liekkö pitää oma kuvaserveri laittaa vai mitenhän tää kuvien liittäminen menee?. Joku vois kertoa kuinka kuvakertomus väkerretään foorumille asti.)

Juu - siis tämä tapahtui noin vuosi sitten.

...jatketaan tarinaa, jos tämän lähettäminen onnistuu...

Pasi
Liitteet
Isäukko hykertelee ratissa.
Isäukko hykertelee ratissa.
Sisu 002_1.jpg (229.47 KiB) Katsottu 14766 kertaa
R-144BPT-4x4
Viestit: 4
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Ikuisuusprojekti - R-144BPT-4x4

Viesti Kirjoittaja R-144BPT-4x4 »

no perskutarallaa...tulihan tuo kuvatuskin foorumille.

...elikkä jatketaan :D

Ihq :D auto löyty sitten Suolahdesta. Oli ollut paikallisen putkiurakoitsijan kaukolämpöputkien kuljetusautona. Putkitelineet lavalla olivat sellaiset, että maksimi etuylitys ja takaylitys oli mahdollinen. No se siitä.

Kaupat autosta sovittiin omistajan (yrityksen) kanssa puhelimessa ja sovittiin hakupäivä. Olin hommanut siirtokilvet valmiiksi, koska auton luvattiin olevan ajokelpoinen. Eihän sitä kukaan ollut tarkistanut, vaan auto oli siinä kunnossa, johon se oli pari (- n) vuotta sitten hylätty. Akut jäässä ja jarruventtiili jumiin hapettuneena :).
No mukavahan sitä leukkua oli alkaa herätteleen henkiin, kun oli kuitenkin uudet täysmittaiset akut mukana. Ekana ilmattiin pumppu ja sitten jo kone vahingossa hörähtikin... Pakkasta ei ollu kuin pari astetta.
Oli se melkoista utua kun 11l turboleukku laitettiin pitkän seisonnan jälkeen tulille... Onneksi jääjdytysjärjestelmä oli ~tiivis ja kunnossa. Jarrujärjestelmän paineet nousi ja suupielet oli korvia kohti :)
Nooh - ilo oli kuitenkin kovin lyhytaikainen. Jo ennen käynnistystä huomattiin, että jarruventtiili oli jumissa. Toivottiin vaan parasta, että se paineiden noustua irtoaisi (haave jo alkuaan). Eipä se poljin tietenkään miksikään muuttunu. Kun poljinta alettiin tarkemmin tutkia, niin se huomattiinkin osittain jo puretuksi. Polkimen sokat oli irroiteltu niiltä osin kuin ne olivat lähteneet irti...
Eihän siinä sitten mikään auttanut... Irroitusöljyllä ei jarruventtiilin mäntä lähtenyt liikkeelle ja kun koko venttiilin runko näytti lähestulkoon jauhoksi muuttuneen... niin ankarammat otteethan sitä vallan sai. Piti tietysti alkaa purkaan venttiiliä :lol:
naps-poikki... naps...poikki ...ja onneksi naps-auki sano jarruventtiilin laipan pultit...
...ja lohkesihan siitä venttiilin rungostakin neliösentin palanen...
Perusongelma saatiin kuitenkin korjattua ... polkimen mäntä lähti liikkeelle erillään jyskäämällä. Sitten vaan venttiili rohkeasti kasaan yhdellä ruuvilla ja testaamaan...
Pari kierrosta paikallisen teollisuusalueen ympäri vakuutti minut siitä, että "hädän tullen" jarrut ainakin osittain auttaisivat pysäyttämän pedon, vaikkakin ilmavuodot olivat massiiviset. Enimmäkseen "ajoharjoittelu" auttoi kuitenkin vaihteiston pykälien "löytämiseen". Sitten vaan rohkeutta kehiin ja kotia kohti...
Melkeen 250km ajon jälkeen ...huonoilla jarruilla...ilman jarru- ja vilkkuvaloja... otsa hiessä:) oltiin kotona. :; Muutaman kerran ahisti kun oli autoja pöpelikössä liukkauden takia - mua ei liukkaus haitannu ...vaan jarrujen puute :lol:

Pasi
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Ikuisuusprojekti - R-144BPT-4x4

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Hieno peli. :D

Kippiä ei taida lavassa olla, kun on niin matala. Onko keulassa kaksi muovista pesuvatia vastakkain, vai vinssi? :wink:

Onko näissäkin A-45 mallinen etuakseli?
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
R-144BPT-4x4
Viestit: 4
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Ikuisuusprojekti - R-144BPT-4x4

Viesti Kirjoittaja R-144BPT-4x4 »

sisua45 kirjoitti:Hieno peli. :D

Kippiä ei taida lavassa olla, kun on niin matala. Onko keulassa kaksi muovista pesuvatia vastakkain, vai vinssi? :wink:

Onko näissäkin A-45 mallinen etuakseli?
Autohan on "viritelty" vanha TVH:n juhta. Lavassa ei tosiaan ole kippiä. Siitä myöhemmin...

Keulalla on ihan oikea vinssi, josta tosin hydraulimoottori on hävinnyt. Vinssi on pullmaster PL4 muistaakseni.

Etuakseli ainakin ulkonäöllisesti muistuttaa A-45:n akselia. En ole tutkinut tarkemmin.
R-144BPT-4x4
Viestit: 4
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Ikuisuusprojekti - R-144BPT-4x4

Viesti Kirjoittaja R-144BPT-4x4 »

...sitten loppuikin vapaa-ajan ongelmat. Parin kuukauden ajan viikonloppujen ohjelmassa oli pelkkää jyryn korjausta.
Eniten töitä aiheutti hytin lattian uusiminen. Oishan sitä peltiä turruuttanu kiinni, mutta välistä aina ehjä palkki tuntui olevan liika kaukana. Pikku reikien paikkaamisesta kehkeytyikin lähes koko lattian uusinta. Pahinta tuhoa oli aiheutunut entisistä korjauksista. Taisipa löytyä moninkertaisiakin paikkauksia.

Jarruventtiili piti tietysti uusia kokonaan, koska olin murjonut sen romuksi autoa liikenteeseen saattaessa. Onneksi samanlainen venttiili löytyi läheiseltä hajottamolta. Samalla tuli uusittua ilmaputket venttiilin ympäriltä. Jarrut vaikuttivat kelvollisen oloisilta, mutta lopuksi tuli vielä yllätyksenä se, että taka-akselilla toisessa rummussa oli reilusti vaseliinia ja toinen puoli pyrki jumittumaan. No vaseliinit laitettiin oikeaan paikkaan ja liiat siivottiin pois.

Muutama päivä kului myös "pienten" sähkövikojen parissa. Oli puuttuvia releitä ja katkenneita johtoja yms. ...mutta pikkuhiljaa kaikki tarvittavat johdonpäät löytyi.

Vihdoin pääsiäisenä 2008 oli jyry iskussa ja valmiina ensimmäiselle "työkeikalle" pitkiin aikoihin (varustettuna ihkauusilla ylileveän kuljetuksen valoilla).
Liitteet
Jyryn eka duunikeikka
Jyryn eka duunikeikka
Sisu 002_2.jpg (245.02 KiB) Katsottu 14710 kertaa
exSA-738
Viestit: 276
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Ikuisuusprojekti - R-144BPT-4x4

Viesti Kirjoittaja exSA-738 »

Tuo on hienompi kuin Proto. Ne on kaikki keskenään liki samanlaisia mutta maantie-Sisut on kaikki yksilöitä. Lisäksi Proto on käyttökelvoton muuhun kuin huviajeluun. Tavallisella lava-autolla voi jotain tavaraa kuljettaakin.
Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Ikuisuusprojekti - R-144BPT-4x4

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

Hieno on auto! Mutta ethän mene tuota millään maalaan, vaikka sitä naapurin Maija moittis. Tuo on alkuperäisenä elämää ja aurinkoa nähneenä kaikkein kaunein. Vielä koittaa aika, jolloin mulla on 4x4 Karhu. Jyrykin sopivasti kelpaisi.
proto
Viestit: 603
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Ikuisuusprojekti - R-144BPT-4x4

Viesti Kirjoittaja proto »

kyllähän se protokin kelpaa tavarankuljetukseen :mrgreen: .
http://www.sisua.net/gallery/v/proto/kuormaa/
Vastaa Viestiin