2-tahtiset Detroit Dieselit
Valvoja: sisua
2-tahtiset Detroit Dieselit
Kaksitahtiset DD koneet tulivat markkinoille jo 30-luvun lopussa, ja pitivät pintansa aina 90-luvun loppupuolelle. Syynä poistumiseen oli alati kiristyvät melu- ja päästömääräykset. Moottoreita tehtiin 1, 2, 3, 4, 6, 8, 12, 16, 20, ja 24 sylinterisinä. Tunnusomaista 2-tahti Detroitille on koneen kyljessä, oikealla tai vasemmalla, oleva huuhtelupumppu. V-koneissa blower on kansien välissä. Tämä pumppu ei ahda moottoria, vaan hoitaa ilman saannin. Näitä huuhtelupumppuja, eli blowereita on jokainen nähnyt V8-magazinessa bensakasien niskassa. 4-71:n ahdin oli suosittu pikkulohko kaseissa, 6-71 ahtoi sopivasti isolohkoja. DD koneita on myös pakokaasuahdettuja, ahdin järjestely on sinänsä ihan tavanomainen.
Pienemmät moottorit olivat käytössä työkoneissa, ja traktoreissa. Keskikokoiset linja- ja kuorma-autoissa. Suuret koneet olivat laivoja, ja junia varten. Generaattori käytössä oli kaiken kokoisia koneita.
Moottorisarjoja oli useita. Tyyppinumerossa ennen viivaa olevat numero/numerot tarkoittavat sylinterilukua. Viivan jälkeen oleva luku on yhden sylinterin tilavuus kuutiotuumina. Jos numoitten välissä on V-kirjain, niin moottori on V-mallinen. Selkeää, eikö totta.
53-sarja Poraus 98mm, isku 114 mm.
3-53 iskutilavuus 2,6 litraa
4-53 3,5
6V-53 5,2
71-sarja Poraus 108mm, isku 127mm.
1-71 1,2 iskutilavuus litraa
2-71 2,3
3-71 3,5
4-71 4,7
6-71 7,0
6V-71 7,0
8V-71 9,3
12V-71 14,0
16V-71 18,6
24V-71 27,9
92-sarja Poraus 123mm, isku 127mm.
4V-92 iskutilavuus 6,0 litraa
6V-92 9,1
8V-92 12,1
12V-92 18,1
16V-92 24,1
149-sarja Poraus 146mm, isku 146mm.
8V-149 iskutilavuus 19,5 litraa
12V-149 29,4
16V-149 39,2
20V-149 48,8
Lista ei ole täydellinen. Esim 6-110, 2-51, ja 4-51 puuttuvat siitä. En ole löytänyt kunnon tietoa 51- ja 110-sarjasta.
Pienemmät moottorit olivat käytössä työkoneissa, ja traktoreissa. Keskikokoiset linja- ja kuorma-autoissa. Suuret koneet olivat laivoja, ja junia varten. Generaattori käytössä oli kaiken kokoisia koneita.
Moottorisarjoja oli useita. Tyyppinumerossa ennen viivaa olevat numero/numerot tarkoittavat sylinterilukua. Viivan jälkeen oleva luku on yhden sylinterin tilavuus kuutiotuumina. Jos numoitten välissä on V-kirjain, niin moottori on V-mallinen. Selkeää, eikö totta.
53-sarja Poraus 98mm, isku 114 mm.
3-53 iskutilavuus 2,6 litraa
4-53 3,5
6V-53 5,2
71-sarja Poraus 108mm, isku 127mm.
1-71 1,2 iskutilavuus litraa
2-71 2,3
3-71 3,5
4-71 4,7
6-71 7,0
6V-71 7,0
8V-71 9,3
12V-71 14,0
16V-71 18,6
24V-71 27,9
92-sarja Poraus 123mm, isku 127mm.
4V-92 iskutilavuus 6,0 litraa
6V-92 9,1
8V-92 12,1
12V-92 18,1
16V-92 24,1
149-sarja Poraus 146mm, isku 146mm.
8V-149 iskutilavuus 19,5 litraa
12V-149 29,4
16V-149 39,2
20V-149 48,8
Lista ei ole täydellinen. Esim 6-110, 2-51, ja 4-51 puuttuvat siitä. En ole löytänyt kunnon tietoa 51- ja 110-sarjasta.
Viimeksi muokannut sisua45, Ma Heinä 20, 2009 11:19 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: 2-tahtiset Detroit Dieselit
4-53
6V-53
6V-53 Turbo
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: 2-tahtiset Detroit Dieselit
3-71
4-71
6-71
6-71 Turbo
8V-71
8V-71 Turbo
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: 2-tahtiset Detroit Dieselit
8V-92
16V-92 Turbo
12V-149
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: 2-tahtiset Detroit Dieselit
You Tube on täynnä videoita Detroit Dieseleistä. Tässä malliksi muutama.
4-53: http://www.youtube.com/watch?v=E0o1o5W_f6o&NR=1
6V-53: http://www.youtube.com/watch?v=LEsOjMFcgyg&NR=1
3-71: http://www.youtube.com/watch?v=yty-SaoJWT0
12V-71: http://www.youtube.com/watch?v=rWpINBnz ... re=related
6V-92: http://www.youtube.com/watch?v=dVjXwS8HzFw
4-53: http://www.youtube.com/watch?v=E0o1o5W_f6o&NR=1
6V-53: http://www.youtube.com/watch?v=LEsOjMFcgyg&NR=1
3-71: http://www.youtube.com/watch?v=yty-SaoJWT0
12V-71: http://www.youtube.com/watch?v=rWpINBnz ... re=related
6V-92: http://www.youtube.com/watch?v=dVjXwS8HzFw
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: 2-tahtiset Detroit Dieselit
Minkälaisilla kierroksilla noita käytetään? Kuullostaa joltain ihan muulta kuin kuorma-auton moottorilta...
Re: 2-tahtiset Detroit Dieselit
Ihan samanlaisilla kierroksilla kuin muitakin vastaavan kokoisia koneita. Tuo kaksitahtisuus saa ne kuulostamaan, että olisi puolet lisää jenkaa koneessa. Puolet enemmän räjähdyksiä sylinterissä samoilla kierroksilla. Lisäksi noissa videoissa ajetaan "sukka syylärissä".
Kaksitahti moottori on toisaalta nerokas keksintö, enemmän voimaa samoilla kierroksilla. Aikanaan DD koneet olivat kokoluokassaan tehokkaita.
Kaksitahti moottori on toisaalta nerokas keksintö, enemmän voimaa samoilla kierroksilla. Aikanaan DD koneet olivat kokoluokassaan tehokkaita.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
-
- Viestit: 74
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: 2-tahtiset Detroit Dieselit
nii aina kun mäntä käy ylhäällä niin potku tulee.
kuulostaa että on kierroksia mutta ei kuitenkaan ole.
vaikka onkin kaksitahtinen niin löytyy kannesta pakoventtiilit.
eli ei oo detroitdiesellissä etuna perinteisen kaksitahtisen etua
eli yksinkertaisuutta.
näähän jotkut dd sylinteriryhmät olivat symmetrisiä joten
jakopää siirrettiin toiseenpäähän ja kas, moottori vaihtoi
pyörimis-suuntaa. tai jotain sinnepäin..
multa löytyy 2kpl 2-71 moottoreita, ovat olleet generaattorikäytössä.
eivät myytävänä ku joku kumminki kysyy.
käyntikuntoisia ovat lisäksi.
kuulostaa että on kierroksia mutta ei kuitenkaan ole.
vaikka onkin kaksitahtinen niin löytyy kannesta pakoventtiilit.
eli ei oo detroitdiesellissä etuna perinteisen kaksitahtisen etua
eli yksinkertaisuutta.
näähän jotkut dd sylinteriryhmät olivat symmetrisiä joten
jakopää siirrettiin toiseenpäähän ja kas, moottori vaihtoi
pyörimis-suuntaa. tai jotain sinnepäin..
multa löytyy 2kpl 2-71 moottoreita, ovat olleet generaattorikäytössä.
eivät myytävänä ku joku kumminki kysyy.
käyntikuntoisia ovat lisäksi.
Re: 2-tahtiset Detroit Dieselit
Ollessani Tammelundin liikenteellä tuurarina,tuli DD:t tutuiksi koska heillä oli näitä busseissa jälkiasennuspakettina,DD + Allison.Koneen tyypillisestä käyntiäänestä sokeat mummelit tunnisti sen kaukaa ja osasivat nousta oikeaan bussiin .
Katsokaa niitä kuvia joissa näkyy sylinteriputkia ja mäntiä ,näkyy myös huuhtelukanavat joiden kautta bloweri työntää sylinteriin ilmaa,ja kaikki venttiilithän on pakoventtiilejä tässä kone tyypissä.
Nuo mainitut bussit oli ihan vakiokamaa ,Kutter 9:n koppaa,DD-takatuupparina ,sekä taisi olla kaksi vanhaa Ajokkiakin Sisun alustalla.
Katsokaa niitä kuvia joissa näkyy sylinteriputkia ja mäntiä ,näkyy myös huuhtelukanavat joiden kautta bloweri työntää sylinteriin ilmaa,ja kaikki venttiilithän on pakoventtiilejä tässä kone tyypissä.
Nuo mainitut bussit oli ihan vakiokamaa ,Kutter 9:n koppaa,DD-takatuupparina ,sekä taisi olla kaksi vanhaa Ajokkiakin Sisun alustalla.
Re: 2-tahtiset Detroit Dieselit
Minkälaiset männänrenkaat noissa on, niinkuin mopoissa? Meinasin vaan ettei kraappaa huuhtelukanavaan kiinni. Sylinterikansi on suhteellisen helppo suunnitella, ei tartte kuin pakoreikiä tehdä siihen. Ja neliventtiilisyys kuulostaa tietenkin hienolta, vaikka ne onkin kaikki pakopuolella. Vanhemmissa DD:ssä oli kaksi pakoventtiiliä.
Tuo on näppärää kun blowerin saa kummalle puolelle tahansa. Kuvissa on 6-71 oikean ja vasemman puolen pumpulla.
Mikähän moottorimalli tuossa Butecin mainitsemassa mummo-kuljettimessa oli?
Tuo on näppärää kun blowerin saa kummalle puolelle tahansa. Kuvissa on 6-71 oikean ja vasemman puolen pumpulla.
Mikähän moottorimalli tuossa Butecin mainitsemassa mummo-kuljettimessa oli?
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
- Komissarov
- Viestit: 171
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: 2-tahtiset Detroit Dieselit
Enpäs tiedä, mutta nuo autot muistan kyllä. Mutta muistaako Butec, oliko joissakin muinaisen Posti- ja Telahallituksen 76(?)-mallisissa Sisu-tuuppareissa myös DD? Ääni oli ainakin kovasti sen tyyppinen...sisua45 kirjoitti:Mikähän moottorimalli tuossa Butecin mainitsemassa mummo-kuljettimessa oli?
Meillä on tytäryhtiön puolella tuollainen häkkyrä. Kone on DD 12V-??, en ole sillä silmällä tutkinut sen tarkemmin. Mutta ääni on aika mielenkiintoinen...
Re: 2-tahtiset Detroit Dieselit
http://vaunut.org/kuvat/fa926b9a71b06cc ... 929831.jpg
Tuo sinun linkki näytti minulla kiellettyä, mutta kikkailemalla löysin tämän kuvan. Onko oikea?
Tuo sinun linkki näytti minulla kiellettyä, mutta kikkailemalla löysin tämän kuvan. Onko oikea?
Viimeksi muokannut sisua45, Ma Heinä 27, 2009 9:41 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
- Komissarov
- Viestit: 171
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: 2-tahtiset Detroit Dieselit
Jup, oikea on...sisua45 kirjoitti:Tuo sinun linkki näytti minulla kiellettyä, mutta kikkailemalla löysin tämän kuvan. Onko oikea?
Re: 2-tahtiset Detroit Dieselit
Kone oli 6V71T eli turbokone.Näitä busseja oli 2 kpl,Kutter 9:n koppa ,kone takana.Järjestysnumerot 18 ja 19 jos nyt ei muista väärin.Tammelundilla oli muitakin DD koneellisia,pitäis oikein dösäharrastaja sivuilta urkkia tarkennuksia ettei tule horistua soopaa.sisua45 kirjoitti:Minkälaiset männänrenkaat noissa on, niinkuin mopoissa? Meinasin vaan ettei kraappaa huuhtelukanavaan kiinni. Sylinterikansi on suhteellisen helppo suunnitella, ei tartte kuin pakoreikiä tehdä siihen. Ja neliventtiilisyys kuulostaa tietenkin hienolta, vaikka ne onkin kaikki pakopuolella. Vanhemmissa DD:ssä oli kaksi pakoventtiiliä.
Tuo on näppärää kun blowerin saa kummalle puolelle tahansa. Kuvissa on 6-71 oikean ja vasemman puolen pumpulla.
Mikähän moottorimalli tuossa Butecin mainitsemassa mummo-kuljettimessa oli?
Näissä oli vielä muistettava kun öljyä lisäsi että piti olla Shellin Rimulaa ,kaksitahtareiden voiltuöljyissä oli omat vaatimuksensa.
Re: 2-tahtiset Detroit Dieselit
Jos Hesan varikon autoista puhutaan,ei DD:tä tainnut olla,taidankin tietää ko bussin jota toveri Komissarov tarkoittaa,,Komissarov kirjoitti:Enpäs tiedä, mutta nuo autot muistan kyllä. Mutta muistaako Butec, oliko joissakin muinaisen Posti- ja Telahallituksen 76(?)-mallisissa Sisu-tuuppareissa myös DD? Ääni oli ainakin kovasti sen tyyppinen...sisua45 kirjoitti:Mikähän moottorimalli tuossa Butecin mainitsemassa mummo-kuljettimessa oli?
Meillä on tytäryhtiön puolella tuollainen häkkyrä. Kone on DD 12V-??, en ole sillä silmällä tutkinut sen tarkemmin. Mutta ääni on aika mielenkiintoinen...
ja siinä taisi olla AEC; pata.Aloin kelaamaan ettei siinä olisi ollut surullisen kuuluisaa Cumminsin V8 joka oli nopeakäyntinen
ja lyhytikäinen koska kuskit ei mieltäneet sen ominaísuutta ja ne vedätettiin paskaksi varmaan kaikki missä niitä nyt olikin.