MAZ-537G -77
Valvoja: sisua
MAZ-537G -77
Tämä tarina alkoi, kun kuukausi sitten luin Sisua palstaa, kohdasta vanhemmet sisut ja latolöydöt..
SA-1331.n ottamat kuvat Mazista saivat kiinnostuksen heräämään. Olihan ajoneuvo suomen puolustusvoimien vanha (10 kpl suomessa) ja tarkoitetu hyökkäysvaunun kuljetuslavetin vetoon. Sopisi siis yritykseni http://www.mil-safarit.com kalustoon hyvin. Viikon miettimisen jälkeen yv.tä SA-1331.lle ja kyselyä tietääkö autosta enempää ja missä se tarkalleen Virroilla sijaitsee.. Kiitoksia sinne vielä!
Hallin omistajan selvittelyn jälkeen soittelua ja lopulta omistaja löytyy, kyselyä autosta jne.. Parin viikon kaupan hieromisen jälkeen pääsimme yhteisymmärrykseen..
Omistaja asui eteläsuomessa ja auto siis oli Virroilla, käynyt viimeksi 1-2 vuotta sitten, jolloin omistajakin sen viimeksi oli nähnyt. Sovittiin että saan mennä omin nokkineni katsomaan Mazia, laittaa käymään ja jos toimii, niin lavetilla kotiin ja tehdään kaupat.
Siis yksi lauantai aamu kello 6.00 Pornaisista Virroille (300 km suunta), uudet akut kiinni, moottorin irtikytkentä vaihteistosta ja öljynpaineiden nostoa sähköpumpulla. (sain käyttöohje kirjan etukäteen, joten kaikki oli etukäteen suunnilleen selvää mitä tehdään), starttausta, ei tule savua putkista.
Koneen ilmausta, huomataan että polttoainetankit ihan tyhjät. (varmaan joku letkuttanu ne omaan tankkiin.) Huoltsikalta 60 litraa dieseliä kannuilla tankkiin ja ilmaus.
Koneen starttausta ja jo käy. Käyttelyä, sammutus ja koneen kytkentä vaihteistoon. Koneet käymään ja ykköstä sisään. (Mazissa on siis kolmi vaihteinen puoliautomaatti laatikko, eli itse joutuu valitsemaan oikisen vaihteen. Muuten kuin normaali automaattilaatikkoinen auto, kaasua vaan niin lähtee eteen päin ja jarrua kun haluu pysähtyä. Ai niin, myös turbiini lukko on manuaalitoiminen ja sitä käytetään kojelaudan sähkökatkaisijoilla. Lisäksi löytyy nopea, vapaa, hidas ja hidas lukittu asento jakolaatikosta, jota ohjataan paineilmalla. Etuakseleissa on kitkalukot, taka-akseleissa on palalukot. )
Koe ajo hallin ympäri ja lavatin tilaus paikalle. Kello 20.00 lavetilta purku Pornaisissa asfalttitien varressa, kyllä naapurit taas ihmettelivät..
Sen jälkeen sille ei ole paljon ehtinyt tekemään, viikonloppuna pesin sen ja vähän käyttelin, sekä lisäsin glygolia syyläreihin. Renkaisiin yritin lisätä ilmaa. 5 renkaaseen se onnistui, mutta kolmesta eturenkaasta sisärenkaan venttiili oli paennut vanteen sisää. Paha taka-isku! Nyt joutuu avaamaan kolme rengasta. Syy on varmaan siinä että on ajettu tyhjillä renkailla. Renkaat ovat 24 kankaiset ja näyttävät että niissä olis ilmaa, vaikka ovatkin tyhjät..
Autossa on myös iso vinssi, jolla risa hyökkäysvaunu on voitu vinssata lavetille.
Pelkän nupin paino on 21 tonnia, leveys jotain 289 cm ja pituus noin 9 metriä..
Tämän kunnostus jatkuu kun aikaa on..
Ainoa puute ajoneuvossa on vetopöytä, joka on irroitettu ja hävinnyt ?!
SA-1331.n ottamat kuvat Mazista saivat kiinnostuksen heräämään. Olihan ajoneuvo suomen puolustusvoimien vanha (10 kpl suomessa) ja tarkoitetu hyökkäysvaunun kuljetuslavetin vetoon. Sopisi siis yritykseni http://www.mil-safarit.com kalustoon hyvin. Viikon miettimisen jälkeen yv.tä SA-1331.lle ja kyselyä tietääkö autosta enempää ja missä se tarkalleen Virroilla sijaitsee.. Kiitoksia sinne vielä!
Hallin omistajan selvittelyn jälkeen soittelua ja lopulta omistaja löytyy, kyselyä autosta jne.. Parin viikon kaupan hieromisen jälkeen pääsimme yhteisymmärrykseen..
Omistaja asui eteläsuomessa ja auto siis oli Virroilla, käynyt viimeksi 1-2 vuotta sitten, jolloin omistajakin sen viimeksi oli nähnyt. Sovittiin että saan mennä omin nokkineni katsomaan Mazia, laittaa käymään ja jos toimii, niin lavetilla kotiin ja tehdään kaupat.
Siis yksi lauantai aamu kello 6.00 Pornaisista Virroille (300 km suunta), uudet akut kiinni, moottorin irtikytkentä vaihteistosta ja öljynpaineiden nostoa sähköpumpulla. (sain käyttöohje kirjan etukäteen, joten kaikki oli etukäteen suunnilleen selvää mitä tehdään), starttausta, ei tule savua putkista.
Koneen ilmausta, huomataan että polttoainetankit ihan tyhjät. (varmaan joku letkuttanu ne omaan tankkiin.) Huoltsikalta 60 litraa dieseliä kannuilla tankkiin ja ilmaus.
Koneen starttausta ja jo käy. Käyttelyä, sammutus ja koneen kytkentä vaihteistoon. Koneet käymään ja ykköstä sisään. (Mazissa on siis kolmi vaihteinen puoliautomaatti laatikko, eli itse joutuu valitsemaan oikisen vaihteen. Muuten kuin normaali automaattilaatikkoinen auto, kaasua vaan niin lähtee eteen päin ja jarrua kun haluu pysähtyä. Ai niin, myös turbiini lukko on manuaalitoiminen ja sitä käytetään kojelaudan sähkökatkaisijoilla. Lisäksi löytyy nopea, vapaa, hidas ja hidas lukittu asento jakolaatikosta, jota ohjataan paineilmalla. Etuakseleissa on kitkalukot, taka-akseleissa on palalukot. )
Koe ajo hallin ympäri ja lavatin tilaus paikalle. Kello 20.00 lavetilta purku Pornaisissa asfalttitien varressa, kyllä naapurit taas ihmettelivät..
Sen jälkeen sille ei ole paljon ehtinyt tekemään, viikonloppuna pesin sen ja vähän käyttelin, sekä lisäsin glygolia syyläreihin. Renkaisiin yritin lisätä ilmaa. 5 renkaaseen se onnistui, mutta kolmesta eturenkaasta sisärenkaan venttiili oli paennut vanteen sisää. Paha taka-isku! Nyt joutuu avaamaan kolme rengasta. Syy on varmaan siinä että on ajettu tyhjillä renkailla. Renkaat ovat 24 kankaiset ja näyttävät että niissä olis ilmaa, vaikka ovatkin tyhjät..
Autossa on myös iso vinssi, jolla risa hyökkäysvaunu on voitu vinssata lavetille.
Pelkän nupin paino on 21 tonnia, leveys jotain 289 cm ja pituus noin 9 metriä..
Tämän kunnostus jatkuu kun aikaa on..
Ainoa puute ajoneuvossa on vetopöytä, joka on irroitettu ja hävinnyt ?!
- Liitteet
-
- Kylmäkäynnistys, savutus vähenee kun moottori lämpenee. Autolla on muuten ajettu 4700 km.
- gazmaz 067.JPG (117.18 KiB) Katsottu 17263 kertaa
-
- istumapaikat neljälle rinnakkain, kuvassa keskipenkki irti akkukotelon pesun takia.
- gazmaz 066.JPG (92.76 KiB) Katsottu 17267 kertaa
-
- 38.3 litran v-12 diesel noin 600hv
- gazmaz 063.JPG (126.8 KiB) Katsottu 17274 kertaa
Re: MAZ-537G -77
Jee asiallista.
Hyvä kun säästyy romutukselta ja menee kunnon käyttöön.
Noissa oli kyllä mahtavat murinat kun niitä oli ajossa parolassa silloin kun olin intissä.
Muistaakseni toi kone on melkein sama kuin T55 panssarivaunussa ainakin muistasin niin kerrotun kurssilla (olin panssarivaunu asentaja) kun noitahan ajoi vaan värvätyt ja kapiaiset.
Noihinhan myytiin myös varaosia huutokaupassa erikseen isot kasat puulaatikoissa.
Jaa niin myiköhän ne niitä lavetteja kanssa en muista ihan varmaksi.
Hyvä kun säästyy romutukselta ja menee kunnon käyttöön.
Noissa oli kyllä mahtavat murinat kun niitä oli ajossa parolassa silloin kun olin intissä.
Muistaakseni toi kone on melkein sama kuin T55 panssarivaunussa ainakin muistasin niin kerrotun kurssilla (olin panssarivaunu asentaja) kun noitahan ajoi vaan värvätyt ja kapiaiset.
Noihinhan myytiin myös varaosia huutokaupassa erikseen isot kasat puulaatikoissa.
Jaa niin myiköhän ne niitä lavetteja kanssa en muista ihan varmaksi.
- planeettanapa
- Viestit: 1311
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: MAZ-537G -77
Hieno peli! Onnea hankinnalle.
Re: MAZ-537G -77
Nyt Maz pääs arvoiseensa seuraan - onnea hankinnalle.
Me tullaankin ensi kesänä koko porukka (taas) ihailemaan uutta hankintaa
Me tullaankin ensi kesänä koko porukka (taas) ihailemaan uutta hankintaa
Re: MAZ-537G -77
Hieno peli, ota lisää kuvia kun joudat. MAZ maastoreitillä on varmasti kuvaamisen arvoinen.
Tuo on vähän semmoinen äärimmäinen maastokuorma-auto. Onhan itänaapurissa vielä isompaa MAZ, BAZ yms kalustoa, mutta tuota isompaa ei suomesta taida löytyä.
Tuo on vähän semmoinen äärimmäinen maastokuorma-auto. Onhan itänaapurissa vielä isompaa MAZ, BAZ yms kalustoa, mutta tuota isompaa ei suomesta taida löytyä.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: MAZ-537G -77
Kerrankin asiallinen pick-uppi.
- Vedenkeittäjä
- Viestit: 32
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: MAZ-537G -77
Onnea hankinnalle !!!
Kuulin työkavereitteni kautta, että olit hommannut jonkun järkyttävän kokoisen mörssärin. Olivat käyneet safarilla reilu viikko takaperin.
Nyt selvisi minullekin.
Täytyisi käydä ihastelemassa lähempääkin joskus. Lähtisiköhän tuo Sotarautakin mukaan?
Hieno peli ja hieno veto hankkia se.
Kuulin työkavereitteni kautta, että olit hommannut jonkun järkyttävän kokoisen mörssärin. Olivat käyneet safarilla reilu viikko takaperin.
Nyt selvisi minullekin.
Täytyisi käydä ihastelemassa lähempääkin joskus. Lähtisiköhän tuo Sotarautakin mukaan?
Hieno peli ja hieno veto hankkia se.
"Jos ihmisellä ei ole muuta mielenharmia, ostakoon moottorin"
Re: MAZ-537G -77
Juu kiitoksia!
Olisi tietysti kiva, jos jostain löytyis tohon kuuluva vetopöytä ja lavetti.. Eriasia sitten, uskaltaako sillä yhdistelmällä tiellä ajaa. Kilpiinhän tota tuskin saa.
Pahaan maastoon en raaski tota viedä, mutta pellollahen tolla voi ajella.
t.Mika
Olisi tietysti kiva, jos jostain löytyis tohon kuuluva vetopöytä ja lavetti.. Eriasia sitten, uskaltaako sillä yhdistelmällä tiellä ajaa. Kilpiinhän tota tuskin saa.
Pahaan maastoon en raaski tota viedä, mutta pellollahen tolla voi ajella.
t.Mika
- Komissarov
- Viestit: 171
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: MAZ-537G -77
Hienoa! Tuon säilöminen on kulttuuritekoon rinnastettava asia.
Täältä muuten löytyy osaluettelo, varaosanumerot, sähkökuvia ym. 537:aan. Näyttävät tosin olevan ainakin osittain A-malliin, mutta on G-mallin kuviakin.
Saisikohan vetopöydän vielä Konel... Delta Trucksilta varaosanumeron perusteella..?
Täältä muuten löytyy osaluettelo, varaosanumerot, sähkökuvia ym. 537:aan. Näyttävät tosin olevan ainakin osittain A-malliin, mutta on G-mallin kuviakin.
Saisikohan vetopöydän vielä Konel... Delta Trucksilta varaosanumeron perusteella..?
Re: MAZ-537G -77
Kuukunan galleriasssa tieto, että vielä armon vuonna 2006 olisi tämmöinen MAZ sulatettu Stenalla:Komissarov kirjoitti:Hienoa! Tuon säilöminen on kulttuuritekoon rinnastettava asia.
http://gallery.kuukuna.net/gallery/v/Ra ... j.jpg.html
- Komissarov
- Viestit: 171
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: MAZ-537G -77
Koneen aihioita saattaa tulla myyntiin, kunhan PV luopuu BUK-kalustosta. Niitä pelastettiin muutama vuosi sitten Linnavuoresta 2-3 kpl erääseen PV:n aluevarastoon. Olivat tarkoitettu johonkin merivoimien generaattoriin, mutta jostain syystä eivät olleet menneet käyttöön.Sisu AH-45 kirjoitti:Muistikuva on että Blowerilla on tähän ainakin yksi uusi varakone?
Ainakin BUK-ajoharjoitteluvaunu kannattaa ehdottomasti pelastaa, jos on mahdollisuuksia. Muuta BUK-kalustoa ei välttämättä saa pelastettua, vaikka haluja olisikin... Se on käytännössä BUK-ohjuslavetti ilman "tornia". Moottori on perustaltaan sama, joka tuossa MAZissakin, mutta mekaanisesti ahdettuna 720 hv versiona.
Tuo 38,8-litrainen V12 on varsinainen yleismoottori, niitä on käytössä lukemattomina eri versioina mitä kummallisimmissa paikoissa ja laitteissa. Aikanaan moottori oli melko moderni kannen yläpuolisine nokka-akseleineen. Samalle perustalle tehty moottori oli käytössä jo T-34:ssa.
Viimeksi muokannut Komissarov, Ke Marras 11, 2009 2:48 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: MAZ-537G -77
Missä ne kahdeksan muuta?Blower kirjoitti:Tämä tarina alkoi, kun kuukausi sitten luin Sisua palstaa, kohdasta vanhemmet sisut ja latolöydöt..
Olihan ajoneuvo suomen puolustusvoimien vanha (10 kpl suomessa) ja tarkoitetu hyökkäysvaunun kuljetuslavetin vetoon.
Blower 1 kpl
Toyota (recirculated steel by Stena) 1 kpl
Tuon vieressä menee Hummeri-kuskiltakin tuhkat sieraimiin
Re: MAZ-537G -77
Yksi tais olla jonkun huoltamon pihassa joskus lapuan ja kauhavanpaikkeilla.
Re: MAZ-537G -77
Wikissä jotain tietoa Mazista, kaikki hyvä keksittiin (tai kopioitiin) 50-luvulla:
http://www.autowiki.fi/index.php/MAZ-537
Huom! Öljynkulutus ylittää nykyperheautojen dieselin kulutuksen
http://www.autowiki.fi/index.php/MAZ-537
Huom! Öljynkulutus ylittää nykyperheautojen dieselin kulutuksen
Re: MAZ-537G -77
Pannaan yleinen etsintäkuulutus lavetille ja vetopöydälle, elikkä tälläisistä kyse:
Tosin veikkaan lavetin joutuneen jollekin maajussille Ponssen kuljetusalustaksi?
Tosin veikkaan lavetin joutuneen jollekin maajussille Ponssen kuljetusalustaksi?