20", 21", 22.5" MSKA, KA ja maatalous rengaskoot

Kaikkea kampiakselin ja renkaiden väliltä / Everything between crankshaft and tires

Valvoja: sisua

Avatar
sisua45
Viestit: 2934
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm

Re: MSKA rengaskoot

Viesti Kirjoittaja sisua45 » La Tammi 23, 2010 1:04 am

Kuva

Kuva

Mitkä ovat kuvien etuakseleiden renkaat? Aito ei ole Volvo, vaan sen kehitelmä Terberg.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva

Tyrvää
Viestit: 314
Liittynyt: Ke Loka 10, 2007 7:00 am

Re: MSKA rengaskoot

Viesti Kirjoittaja Tyrvää » La Tammi 23, 2010 9:24 am

Renkaista mitään tierä, muutakuin komeet on ja vanteet näyttää yli 20":silta.
Mutta mihin käyttöön toi auto on rakennettu, kun ton keltahyttisen kartaanisa näyttäs olevan sähköjarru, vai -hirastinko se on, vai onko se jokin muu "vempele"? Ollako tällä liikkeellä kaivoksessa, tai muissa alamäissä?

Avatar
sisua45
Viestit: 2934
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm

Re: MSKA rengaskoot

Viesti Kirjoittaja sisua45 » La Tammi 23, 2010 10:01 am

Kuvattu jostain näyttelystä ties koska. Noita kardaaneita kans ihmettelin.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva

Napapiiri
Viestit: 566
Liittynyt: To Huhti 10, 2008 8:27 am

Re: MSKA rengaskoot

Viesti Kirjoittaja Napapiiri » La Tammi 23, 2010 10:58 am

Noissa tais olla sellaiset yli hytin korkuiset kippilavat... :shock: , taitaapa olla 10x10 vetoinen. :D

sisupastilli
Viestit: 45
Liittynyt: Ti Maalis 04, 2008 4:27 pm

Re: MSKA rengaskoot

Viesti Kirjoittaja sisupastilli » La Tammi 23, 2010 11:36 pm

Juuri tuommoisia Terbergejä on kaksi kappaletta Forssan Betonin ajossa Tampereen seudulla. Lähes viikoittain tulee bongattua. Vetotapa näissä on 10x4. Eli teliveto ja kolme ohjaavaa etuakselia. Miehekkään oloisia pelejä. Ovat tuontiautoja Hollannista.

Avatar
Vedenkeittäjä
Viestit: 32
Liittynyt: To Heinä 09, 2009 10:49 am

Re: MSKA rengaskoot

Viesti Kirjoittaja Vedenkeittäjä » Su Tammi 24, 2010 2:15 am

Olen miettinyt, mihin perustuu 14,0-20 renkaan suurempi koko kuin 14,5-20. Miten nämä koot menevät suhteuttuna profiiliin ja leveyteen. Osaatko sanoa sisua45? tai joku muu. Mitä ovat näiden koot millimetrikokoluokituksessa. Tuntuisi, että 14,5-20 kumin pitäisi olla korkeampi kuin 14,0-20 kumin.
"Jos ihmisellä ei ole muuta mielenharmia, ostakoon moottorin"

SA-1331
Viestit: 73
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 8:12 pm

Re: MSKA rengaskoot

Viesti Kirjoittaja SA-1331 » Su Tammi 24, 2010 9:08 am

http://www.trucks.nl/searchResult.asp?c ... nguageid=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
sisua45
Viestit: 2934
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm

Re: MSKA rengaskoot

Viesti Kirjoittaja sisua45 » Su Tammi 24, 2010 12:13 pm

Vedenkeittäjä kirjoitti:Olen miettinyt, mihin perustuu 14,0-20 renkaan suurempi koko kuin 14,5-20. Miten nämä koot menevät suhteuttuna profiiliin ja leveyteen. Osaatko sanoa sisua45? tai joku muu. Mitä ovat näiden koot millimetrikokoluokituksessa. Tuntuisi, että 14,5-20 kumin pitäisi olla korkeampi kuin 14,0-20 kumin.
Tätä asiaa ovat ihmiset kautta aikain pohtineet. :wink: Ja tehneet virhe arviointeja.

10.5, 12.5, 14.5 tuumaa leveät on "matalaprofili renkaita". 10.00, 11.00, 12.00, 14.00 jne ovat korkealla kyljellä. Virallinen koko merkintä on juurikin 14.5 ja 14.00.

14.5-20 on millikokoisena 365/80R20. 14.00-20 on suosittu military-koko, eikä sitä ole tietääkseni suoraan muutettu milli kooksi. Paitsi tietysti veli venäläisen 370-508. Toki melkein saman kokoisia löytyy mm mitoilla, tämän jutun ekalla sivulla niitä löytyy.

Turusta tuli yksi mies hakemaan multa 14.00-20 misukkaa unimoggiinsa. Ensimmäinen kommentti oli, kui se o noi helveti korkee...??? Hänellä oli mogissa 12.5-20 renkaat, joten tämä oli 20 cm liian korkea. Joku oli sanonut hänelle, että renkaat ovat saman korkuisia. :roll: Se reissu meni sitten maakunta matkailun piikkiin.

11.00R20, 14.5R20, ja 12R22.5 ovat kaikki saman korkuisia, reilun sentin tarkkuudella. R tuolla välissä on tietysti radial, eli vyörengas. Pelkällä viiva tarkoittaa ristikudosta. Korkeus eroja niillä ei juuri ole. Käytän omissa myynti-ilmoituksessa yleensä 14.00-20 merkintää, vaikka kaikki ovat vyörenkaita. Viisi 14.00-20 rätti-nokiaa löytyy tosin, niistä neljä on proton alla.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva

Avatar
Vedenkeittäjä
Viestit: 32
Liittynyt: To Heinä 09, 2009 10:49 am

Re: MSKA rengaskoot

Viesti Kirjoittaja Vedenkeittäjä » Ma Tammi 25, 2010 2:05 am

Kiitoksia hyvistä vastauksista.

Eli oliko "matalaprofiili" merkintä 14.5 eli yksi numero pilkun jälkeen ja normaaliprofiili 14.00 eli kaksi numeroa pilkun jälkeen.

Jos 14.5 on "matalaprofiili" eli 80 % niin miten korkea on sitten 14.00 profiiliarvo?
"Jos ihmisellä ei ole muuta mielenharmia, ostakoon moottorin"

Avatar
sisua45
Viestit: 2934
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm

Re: MSKA rengaskoot

Viesti Kirjoittaja sisua45 » Ma Tammi 25, 2010 5:47 pm

Vedenkeittäjä kirjoitti:Kiitoksia hyvistä vastauksista.

Eli oliko "matalaprofiili" merkintä 14.5 eli yksi numero pilkun jälkeen ja normaaliprofiili 14.00 eli kaksi numeroa pilkun jälkeen.

Jos 14.5 on "matalaprofiili" eli 80 % niin miten korkea on sitten 14.00 profiiliarvo?
Renkaita, ja rengas merkintöjä on niin paljon erilaisia, että tyhjentävää vastausta on hankala antaa. Mutta nuo 10.5-18, 10.5-20, 14.5-20 yms ovat noin 80% profiililla.

Mutta taas esimerkiksi 7.5-16 ja 8.25-20 ovat korkeita. :roll:

14.00-20 on varmaan noin 100% profiililla. Esim miehekäs Land Rover rengas 9.00-16 on milleinä 255/100-16.

Kuva

Loppu kevennyksenä Porsche, jossa on saman kokoiset (taka)vanteet kuin protossa. 12x20" :shock: Renkaat vähän matalemmat 325/25R20... :mrgreen:
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva

sotarauta
Viestit: 227
Liittynyt: Ma Maalis 09, 2009 9:21 am

Re: MSKA rengaskoot

Viesti Kirjoittaja sotarauta » Ti Tammi 26, 2010 9:37 am

Tuosta sitten Protoon vanteet. Pikkasen vaatii keskireijän kasvattamista ja muuta modifikaatiota, mutta hyvä siitä tulis. Tai sitten tuohon Porsaaseen noille vanteille ne Proton kumit. Ooolalaa.

Avatar
sisua45
Viestit: 2934
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm

Re: MSKA rengaskoot

Viesti Kirjoittaja sisua45 » Ti Tammi 26, 2010 6:22 pm

Eikun protoon nuo renkaat, ja jousiin 30 cm madallus. :wink:
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva

Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 7:59 pm

Re: MSKA rengaskoot

Viesti Kirjoittaja planeettanapa » Ti Tammi 26, 2010 6:25 pm

Siinähän olisi Kivisen Gifuun ripaus länsirannikkoa.

roope
Viestit: 85
Liittynyt: La Tammi 02, 2010 6:13 pm

Re: MSKA rengaskoot

Viesti Kirjoittaja roope » Ti Tammi 26, 2010 6:30 pm

:lol: sisua45 : mitkä renkaat ? eihän noilla vanteilla ole kuin reilunpaksut vannenauhat.

Avatar
sisua45
Viestit: 2934
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm

Re: MSKA rengaskoot

Viesti Kirjoittaja sisua45 » Ti Tammi 26, 2010 6:46 pm

roope kirjoitti::lol: sisua45 : mitkä renkaat ? eihän noilla vanteilla ole kuin reilunpaksut vannenauhat.
Niin, kävishän voi siihenkin hommaan maastorenkaan sisälle. :wink:
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva

Vastaa Viestiin