Leyland suuttimet

Leyland, Valmet, Rolls-Royce, Cummins, Mercedes-Benz, Volvo, Scania, Caterpillar ja muut viritykset

Valvoja: sisua

Avatar
K-44SP
Viestit: 461
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Leyland suuttimet

Viesti Kirjoittaja K-44SP »

Penkasin sitten kuitenkin vanhoja kuitteja ja heti toisella yrittämällä tuli oikeanlainen lasku käsiin :D

Mäntä ja putki oli ostettu kesällä 1996 Lappeenrannan Hyötyvaraosat Oy:stä, liike on vieläkin toiminnassa. Numerot ja hinnat löytyi myös.

Mäntä: 030A 464031-000 ovh. 1070,00mk
Putki: 031 221502 ovh. 565,00mk

Omat Leyland varaosakirjat eivät tunne noita numeroita joten päättelin niiden olevan tarvikenumeroita tai jonkun muun valmistajan.

Sitten vertasin numeroita intian pojan numeroihin ja BINGO :lol:
Siellä oli seuraavat numerot.

Mäntä: HA-464031 ja tyyppi Alfin
Putki: HASJ 221502 ja molempien kohdalla merkintä 680 p.p Mki,II eli tarkoittanee luultavammin BP moottorin osia niin kuin muistelinkin niiden olevan :)

Lopuksi vähän tehtaalta kuvia:http://www.leylandsociety.co.uk/picture ... /index.htm

Kuva
Jyry1956
Viestit: 93
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Leyland suuttimet

Viesti Kirjoittaja Jyry1956 »

Komea on moottori tuossa kuvassa. Meni eilinen melko myöhään osien pesun parissa. Paljon oli hyvää tietoa pukannut palstalle sillä välin, taas kerran. Kiitos vaivan näöstä!
:lol: Männät saattaa löytyä vihdoin huomenna täältä Pirkanmaan nurkilta. Leipätyön loputtua ajelen illansuussa tarkastamaan tilanteen paikan päälle. Sylinteriputkien yläpäät ovat lohkonpinnan yläpuolella. Tosin ei paljoa mutta ovat kuitenkin, alle kymmenysosa millin. Se toivottavasti riittää? Kannentiivisteet ja pakosarjantiivisteet on löytyneet myös. Loput taidan askarrella pahvista ja lakka väliin. Silikoonista ajattelin pysyä etäämmällä tässä remontissa.
Joitakin aukkopaikkoja tiedoissani olisi...kannenpulttien momentit ja kiristysjärjestys löytyi, mutta löytyykö kiertokangen ruuvien kiristämiseen momenttiarvoa vai pitääkö ne vetää venymän mukaan? Kovin tarkkaan niitä ei saane kiristettyä jos ja kun sokan reiät pitää passata kohdalle?
Ajattelin maalata moottorin kun se nyt on kuitenkin helposti tehtävissä. Mikähän pohja/pintamaali olisi paras? Värisävy tai koodi oikealle pintamaalille :?: Niin ja miten se moottorin takapään kannatinpalkki, mihin väriin se on ollut maalattuna?
Varmasti jotain kysyttävää vielä tulee kun homma etenee, mutta palataan niihin sitten myöhemmin.
Avatar
K-44SP
Viestit: 461
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Leyland suuttimet

Viesti Kirjoittaja K-44SP »

Kiitos, aivan mukava näitä tietoja on ollut etsiä. Samalla saa itsekkin kertailtua asioita jotteivat pääse aivan unohtumaan :D Unohtui sanoa, että tuo aikaisemmin lueteltu mäntien tyypit olivat sitten vuoden 1966 tietoa. Hyvä kun männät löytyvät kotinurkilta eikä tarvitse turhaan jännittää tuleeko oikeanlaiset ulkomailta vai ei.

Kiristysmomentit ovat sitten nämä. Löyty lappu vielä ohjekirjan välistä niitattuna sivulle joka sattuneesta syystä on täynnä mustia sormenjälkiä :mrgreen:

kk 18-19 kpm
rk 30-31 kpm

kansi:
7/16" mutterit 11-12 kpm
9/16" mutterit 21-22 kpm

Muistaakseni noissa kiertokangen muttereissa ei ollut ongelmia saada sokkia kohdilleen. Sylinteriputki on riittävän ylhäällä kun se nousee 0,05 mm sylinteriryhmän yläpuolelle.

Moottorin takapään kehto on maalattu tehtaalla samalla värillä kuin runko. Moottorin värinumerosta ei ole mitään hajua. Kaikki Leukut joita olen nähnyt ei yksikään ole ollut prikulleen samanvärinen. Väriltään ovat olleet harmaita vivahtaen enemmän tai vähemmän siniseen. Perinteisestihän moottorimaalina on käytetty Miranolia :mrgreen: Sinäänsä helppo maali kun ei ole pohjasta niin ronkeli ja tarttuu valurautaan ilman pohjamaaliakin ja kestää ihmeen hyvin lämpöäkin koneen kylessä :mrgreen:

Itse olen pohtinut samaa asiaa ja seuraava maali koneen kylkeen on joku veikeempi kuin Miranol. Pohjamaaliksi tulee ehkä polyuretaani myrkkymaali kun sitä nyt sattuu olemaan muutama kymmentä litraa hommattuna.
Avatar
UN-Proto
Viestit: 1133
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Leyland suuttimet

Viesti Kirjoittaja UN-Proto »

Teknokselta löytyy ainakin Teknodur 2k maaleja, kestää liuottimia ja lämpöä hyvin. Myös edullisia ostaa. Ovat ns ammattikäyttöön tarkoitettuja. Olisko 10l pönttö tarvikkeineen ollut 150e luokkaa
Jyry1956
Viestit: 93
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Leyland suuttimet

Viesti Kirjoittaja Jyry1956 »

Palasin juuri mäntäkauppiaan luota ja ihan käyttökelpoista tavaraa oli. Männän palotila on näissä halkaisijaltaan 6mm pienempi kuin alkuperäisissä. Myös palotilassa oleva "nänni" on pienempi. Tilavuus näissä palotiloissa on vain aavistuksen pienempi. Luulisin niiden olevan vaihtokelpoiset, vai mitä mieltä olette?
Luullakseni männät ovat uudempaa mallia koska ylimmäinen rengasura on teräs vahvisteinen. Alkuperäiset männät ovat ilman rengasuran vahviketta. "Tai sitten niitä halpoja kopioita joista TV Shopissa usein varoitellaan".
Avatar
K-44SP
Viestit: 461
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Leyland suuttimet

Viesti Kirjoittaja K-44SP »

Ovat sitten niitä "Alfin" mäntiä :D
Avatar
K-44SP
Viestit: 461
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Leyland suuttimet

Viesti Kirjoittaja K-44SP »

Jyry1956 kirjoitti: Joitakin aukkopaikkoja tiedoissani olisi...kannenpulttien momentit ja kiristysjärjestys löytyi, mutta löytyykö kiertokangen ruuvien kiristämiseen momenttiarvoa vai pitääkö ne vetää venymän mukaan? Kovin tarkkaan niitä ei saane kiristettyä jos ja kun sokan reiät pitää passata kohdalle?
Tässä Jyry1956 oli kyllä aivan oikeilla jäljillä vaikka itse annoin näille kiristysmomentit :oops:
Oikea tapa on vetää pultit 0,15 - 0,2 mm venymällä kiinni ja jos sokka ei satu reiän kohdalle niin mutterin hahloa viilataan tarvittava määrä jotta sokka menee hyvin paikoilleen. Lopuksi mutteria aavistuksen verran avataan jotta sokka kiilautuu paikalleen eikä jää heilumaan.

Tuo meikäläisen kertoma 18 - 19 kpm kiristysmomentti on saatu aikoinaan Sisu huollosta ja on toiminut todistetusti aivan hyvin jo yli 30 vuotta :D
Jyry1956
Viestit: 93
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Leyland suuttimet

Viesti Kirjoittaja Jyry1956 »

Taas on Jyryn Leukku voimissaan :D Koekäyttö suoritettu ja hienosti kävi. Kaikki meni lopulta ihan kivuttomasti. Moottorin ja vaihdelaatikon puhdistus maalaamista varten tuntui aluksi toivottomalta urakalta. Konetta ei varmaan oltu koskaan aikaisemmin pesty? Sitkeästi kun lohkoa raaputteli ja lopuksi antoi sille K10 ja Bräkleeni kylvyn alkoi se näyttää maalauskelpoiselta. Hankalinta olikin kokoonpanon jälkeen kaikkien ruuvinkantojen ja muttereiden viimeistely maalilla. Lopputulosta kun katselee (ja kuuntelee) oli kyllä vaivan arvoinen homma :lol:
Avatar
K-44SP
Viestit: 461
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Leyland suuttimet

Viesti Kirjoittaja K-44SP »

Hienoa, että remontti onnistui :D Seuraava moottoriremontti sitten joskus 50 vuoden päästä :mrgreen:

Sitkeästi se lika istuu moottorin kyljessä kiinni. Itse ajattelin päästä asiasta helpommin ilman suurempia raaputteluja. Päätin hankkia kunnon liuottimet pesuun jotta hankailu jäisi mahdollisimman vähälle. Marssin sitten paikalliseen K-maatalous putiikkiin ja pyysin tehokkainta liuotinpesuainetta. Mainitsin myös ettei sitten mitään pinelineä sillä nyt on tosi kyseessä :lol:

Tähän myyjä totesi mäntyöljypohjaisten liuottimien olevan lähinnä mattojen pesuun ja ojensi pönikän Polar PS-502 liuotinta. Tota kun levittää pintaan ja huuhtasee vedellä niin muuta ei tartte tehdä.

No liuotinta pintaan sitten reilusti ja odottelemaan ennen huuhtomista. Haju oli jo lupaava eli juuri oikeanlainen käry jossa varmasti aivosolut saivat kyytiä. Ei muuta kuin vettä päälle niin kuin ohjeissa sanottiin ja per***e mitään ei tapahtunut. Siitä hölmistyneenä sitten taktiikan muutos. Eli perinteisesti sivellin, lasta ja muut raaputtimet käsiin. Enimmät kerrokset mekaanisesti poistettuani ja yli puoli purkkia käryävää liuotinta puolipyörryksissä hölvättyäni päätin lopettaa pelleilyn.

Viimoisena oljenkortena kokeilin sitten sitä Wurth:in pineline tehopesua jolla nyt olin lähinnä pessyt henkilöautoista pölyjä ja pikeä pois. Ei muuta kuin hieman vedellä laimennettuna koneen hölväys muutamaan kertaan ja sitten reilusti odottelua jotta aine kerkeää vaikuttaa. Sitten taas kylmää vettä letkusta ja lika lähti paksuina noroina valumaan pois :shock: Yllätys oli aika suuri kuinka hyvin tuo "mäntysuopa" pelitti ja eikä helvatunmoista liuottimen käryä ollenkaan :mrgreen:
Tällä sitten tulikin käytyä koko auto lävitse pahoissa paikoissa hieman raaputusta ja sivellintä apuna käyttäen.

No jotain ehkä tässäkin oppi eli tiedän yhden pesuainemerkin jonka kierrän tulevaisuudessa kaukaa.
Jallu
Viestit: 122
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Leyland suuttimet

Viesti Kirjoittaja Jallu »

Onko tuo Polar jotain maalinpoistoaineen tyyppista tavaraa? Käry viittaisi siihen. Omien kokemuksienikin mukaan Pineline on vallan käypänen aine, ympäristö- ja ihmisystävällinen lisäksi.
Avatar
K-44SP
Viestit: 461
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Leyland suuttimet

Viesti Kirjoittaja K-44SP »

Jallu kirjoitti:Onko tuo Polar jotain maalinpoistoaineen tyyppista tavaraa? Käry viittaisi siihen. Omien kokemuksienikin mukaan Pineline on vallan käypänen aine, ympäristö- ja ihmisystävällinen lisäksi.
Purkin kyljessä luki aineen soveltuvan rasvan ja pien poistoon eli ei sen vahvempaa. Varmaankin "normaalisti" öljyyntyneiden moottorin osien yms. puhdistuksessa toimii mutta Leukun pintaan patinoituneen hiekan ja pien sekoituksen poistoon oli hengetön aine :lol:

Nykyään olen käyttänyt ainoastaan tota Pinelineä ja viime kesänä huomasin, että aine toimii myös hyvin muovitettujen sadekourujen puhdistukseen sammaleesta, homeesta yms. 8)
Manuel
Viestit: 97
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Leyland suuttimet

Viesti Kirjoittaja Manuel »

Tämä vastaus tulee joitakin vuosia liian myöhään, mutta saattaa silti jotakuta hyödyttää.

Suuttimen reijät ja elementin halkaisija.

PowerPlus periaate tarkoittaa että tyrkätään naftaa huomattavasti äkkinäisemmin palotilaan. Siksi ne isot suuttimen reijät ja 10 mm elementit. Leylandin suuttimet olivat ainakin erilaiset rakenteeltaan kuin muilla -60 luvun alkupuoliskolla. Niiden asentamisessa tarvitaan erikoistyökalu joka tarttuu suuttimen neulaan. Sen neulan oli osuttava keskelle sitä reikää. Sen kuuli kun suuttimen neula osui siihen kartioon keskelle. Neulat ja kärjet myytiin erikseen. Silloin oli tehtävä se kärjen keskitys, koska neula sai ohjauksensa suutinrungosta eikä kärjestä. Kun näpäytti siinä erikoistyökalussa kiinni olevalla neulalla kärkeen niin kuuli oliko keskitys kohdalla. Ellei niin kärkeä siirtämällä haettava oikea kohta.

Alfin mäntä

Alfin mäntä oli pitempi kuin vanhempi. Siinä oli vahvistus ylimmän renkaan uralle 3 puristus ja 1 öljyrengas. Vanhemmassa männässä oli 2 öljyrenkaan uraa ja 3 hieman kartikasta puristusrengasta. Eivät juumiutuneet uraansa. Vaikka siinä oli 2 öljyrenkaan uraa, laitettiin alempaa vain silloin helmaan se toinen öljyrengas jos kone oli kulunut niin paljon että öljynsyönnistä oli haittaa. Eli yleensä ei koskaan.
Vastaa Viestiin