Defence kirjoitti:
Komeita kuvia. Nämä ovat aina kivoja muistoja reissuilta. Onko "Koistinen" muuten E11, E12 vai E14? Näyttää olevan oikein korkealla rahtihytillä. Kun itse suoritin vm-palvelusta Säkylässä niin sinne oli juuri tullut E11 M-KKK 8x4 koukkulava-auto joka taisi kuitenkin olla matalalla hytillä, Fullerilla ja 420-heppainen. Tuolla ei vielä tuohon aikaan saaneet varusmiehet ajaa. Toisena maantie koukkulavavehkeenä oli Actros 3244 8x4 V6:lla. Sisu jäi erityisesti mieleen kun siinä oli kunnon törinät pystyputkesta johtuen. Muutaman kerran olin kyydissä jollain polttoainekeikoilla. Vanhemmat PorPr:n vehkeet olivat tuolloin vielä vaijerivaihtolavalaitteilla, mm. lavettia vetänyt SK250 Sisu. Nykyään taitaa suurin osa uusista olla koukkulavalaitteilla, PorPr:ssa nykyään paljon maantieautoina mm. R500 / 164 V8 Scanioita ja Artturi-Mersuja.
Koistisessa ei ollut mitään kilpeä, jossa olisi normaalitapaan lukenut tuo E-numero, en valitettavasti tiedä

Ei valitettavasti ollut tilaisuutta ajaa koskaan kyseisellä autolla. Siinähän oli vaihtolavalaitteiden lisäksi n.9tm nosturi.
Palokunnan vesitankkeri SK:ssä oli huomiotaherättävä sisustus (ei valitettavasti kuvaa). Sitää voisi kuvailla "bordellimaiseksi". En siis ole bordellissa käynyt, mutta sisustus täsmäsi kuvauksiin. Oli väriltänsä punainen, keinonahkaa tms. ja vielä napitkin taisi olla. Kysyin Kuljun jätkiltä, onko sisustus jälkiasennusta, rohkenin epäillä, ettei Karjaalta ole sellaista tehtaalta sentään saanut. Varmaa tietoa ei ollut, mutta epäilivät, ettei tehdastekoinen ole. Kosovossa joku askarrellut. Oli kyllä hienoa työtä, SK bordellisisustuksella. Olikohan peili katossa?

Harmillisesti kyseinen auto jäi Kosovoon, se lahjoitettiin Kosovo Security Forcelle (KSF).
PorPr:ssa annetiin kaikki vaihtolavakoulutus koukkulaitteella, lystikkkäänä yksityiskohtana, SKJK:n kaikki autot olivat vaijerilaitteita

Säkylässä oli keväällä 2010 yksi koukkulava-Eemeli, jossa oli sylinterit lystikkäästi banaanilla. Oli joku tainnut kiskoa lavaa tai konttia päälle käsijarru päällä...
Vaikka kuinka Cat-mies kotimaassa olen, niin kyllähän sitä Eemelin käynnistyksen "kolmen valon diagnostiikkaa" ja muutaman sekunnin kestävää ruiskujen kalibrointia jää kaipaamaan

Cumminsin raksutuksen tunnisti aina, se on hieno ääni...
Ja aina jaksaa ihmetellä, kuinka Valmet lienee ainoa diesel, josta saa uskomattoman määrän savua, vaikka sen käynnistäisi lämpimänä?! Ja millainen määrä siitä lähteä savua jo tyhjäkäynnillä? Sitä varten kai katsastusmääräyksissä on se Valmet-poikkeus, 7.0 yksikköä, kun muut dieselit saa tunkea vain 3.0 yksikköä. Kun pari pannua oli käynnistetty, koko Ollin plata oli täynnä savua. Eikä se ole ihan pieni kenttä...
Tuo vesiauto (vanha maitoauto) ostettiin käytettynä Suomesta kiireessä silloin -99 kun tuonne Kosovoon oltiin lähdössä. Samoin hankittiin MB Vitoja, GD:tä, E12 Sisu, Komatsun kaivinkoneita ja pyöräkuormaajia yms. laitteita.