SKJK:n autoja

Muut armeijaan liittyvät Sisut kuten esim. Rasi, Masi , Nasu / Other Sisu-military vehicles

Valvoja: sisua

c-290
Viestit: 407
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SKJK:n autoja

Viesti Kirjoittaja c-290 »

Kyllä toi ´bordellisisustus´on ihan tehdas lisävaruste sitä sai S-sarjaan ja vielä ns.karjaan E:hen.Meidänkin´kylältä´löytyy tollasella sisustuksella oleva paloauto SK192.Aika erikoista että PV:llä on ollu tilaohjaamolla ja vielä ilmanohjainsarjalla (lisäv.)oleva Sisu.Vai onko ollut uutena siviili käytössä kun ohjaamo on ollu joskus valkonen :wink: .
Wonderi
Viestit: 528
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SKJK:n autoja

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Missäs vaiheessa muuten rauhanturvaoperaatioissa luovuttiin valkoisista UN-merkityistä ajoneuvoista?
sotarauta
Viestit: 236
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SKJK:n autoja

Viesti Kirjoittaja sotarauta »

Ei milloinkaan kun ollaan UN eli YKn tehtävissä. Nykyisin kun näitä rauhanturvaoperaatioita tehdään myös esim NATO- ja EU-johtoisina, mutta YK:n mandaaatilla. Silloin ei voida esiintyä YK:n väreissä. Samasta syystä ei esim Kosovossa käytetty sinistä barettia vaan tavallista vihreää (siis suomalaiset),sama Afganistanissa. Esim.2006-2008 ollut UNIFIL II operaatio oli taas YK:n operaatio ja siellä ollut kalusto maalattiin valkoisiksi ja UN kylkiin. Ja nyt kun näyttää että Suomi lähtee taas Lipskeihin niin taas mennään valkoisella kalustolla ja sinisillä bareteilla.
exSA-738
Viestit: 276
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SKJK:n autoja

Viesti Kirjoittaja exSA-738 »

No nythän saatiinkin vastaus siihen vanhaan kysymykseen: Mikä erottaa rauhanturvaamisen sodankäynnistä? Maalataan autot toisella värillä.
SR-300
Viestit: 157
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SKJK:n autoja

Viesti Kirjoittaja SR-300 »

Miten syltyt voi mennä mutkalle jos on käsijarru päällä?
Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SKJK:n autoja

Viesti Kirjoittaja Jasa »

Siinä tapauksessa taitaa autossa ollut itse tehdyt koukkulaitteet :D .Voimaa noissa on mutta ennemin etupää nousee ilmaan tai lavasta lähtee koukku irti sillä sylinterit on rakennettu laitteistoon siten että vaurioitumisen vaaraa ei ole tai ainakin on mahdollisimman pieni ,mutta missään nimessä käsijarrulla ei ole mitään tekemistä sylinterin taipumisen kanssa .Ensimäiseksi mieleen tulee että autolla on ajettu kippi ylhäällä siltaan tms.
Avatar
Miksu
Viestit: 83
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SKJK:n autoja

Viesti Kirjoittaja Miksu »

SR-300 kirjoitti:Miten syltyt voi mennä mutkalle jos on käsijarru päällä?
Se oli kouluttajien epäilys. Muistutettiin moneen kertaan autokoulun aikana, että koskaan ikinä ette vedä lavaa kyytiin jarru päällä, ettekä pudota. Tapahtumakulku on arvoitus, sylinteriensärkijä ei ollut käynyt tapahtumasta kertomassa. Tekijä kyllä luvattiin selvittää, on kuulemma sen verran kallis remppa...

Koukkulaite oli tehdastekoinen, merkkiä en muista, sama kuin kaikissa intin E11T:ssä.
-Dieselissä savu on vain voiman merkki
-niin isoa Audia ja Mersua ei ole, ettei se anna Protolle latua
---
A-45 CI-4X4/3400, vm. -78, Cat3116-kone
SR-300
Viestit: 157
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SKJK:n autoja

Viesti Kirjoittaja SR-300 »

Miksu kirjoitti:
SR-300 kirjoitti:Miten syltyt voi mennä mutkalle jos on käsijarru päällä?
Se oli kouluttajien epäilys.
Tuota vähän arvasinkin, intin kouluttajat kun puhuu sitä mitä ne on kursseilla oppinu, käytännön kokemusta kun niillä on tasan ei yhtään. Silti aina viisaampia kun muut! (lue siviilit) :roll: :roll:
ZIL1316x6
Viestit: 7
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SKJK:n autoja

Viesti Kirjoittaja ZIL1316x6 »

Miksu kirjoitti:
Defence kirjoitti:Komeita kuvia. Nämä ovat aina kivoja muistoja reissuilta. Onko "Koistinen" muuten E11, E12 vai E14? Näyttää olevan oikein korkealla rahtihytillä. Kun itse suoritin vm-palvelusta Säkylässä niin sinne oli juuri tullut E11 M-KKK 8x4 koukkulava-auto joka taisi kuitenkin olla matalalla hytillä, Fullerilla ja 420-heppainen. Tuolla ei vielä tuohon aikaan saaneet varusmiehet ajaa. Toisena maantie koukkulavavehkeenä oli Actros 3244 8x4 V6:lla. Sisu jäi erityisesti mieleen kun siinä oli kunnon törinät pystyputkesta johtuen. Muutaman kerran olin kyydissä jollain polttoainekeikoilla. Vanhemmat PorPr:n vehkeet olivat tuolloin vielä vaijerivaihtolavalaitteilla, mm. lavettia vetänyt SK250 Sisu. Nykyään taitaa suurin osa uusista olla koukkulavalaitteilla, PorPr:ssa nykyään paljon maantieautoina mm. R500 / 164 V8 Scanioita ja Artturi-Mersuja.
Koistisessa ei ollut mitään kilpeä, jossa olisi normaalitapaan lukenut tuo E-numero, en valitettavasti tiedä :( Ei valitettavasti ollut tilaisuutta ajaa koskaan kyseisellä autolla. Siinähän oli vaihtolavalaitteiden lisäksi n.9tm nosturi.

Palokunnan vesitankkeri SK:ssä oli huomiotaherättävä sisustus (ei valitettavasti kuvaa). Sitää voisi kuvailla "bordellimaiseksi". En siis ole bordellissa käynyt, mutta sisustus täsmäsi kuvauksiin. Oli väriltänsä punainen, keinonahkaa tms. ja vielä napitkin taisi olla. Kysyin Kuljun jätkiltä, onko sisustus jälkiasennusta, rohkenin epäillä, ettei Karjaalta ole sellaista tehtaalta sentään saanut. Varmaa tietoa ei ollut, mutta epäilivät, ettei tehdastekoinen ole. Kosovossa joku askarrellut. Oli kyllä hienoa työtä, SK bordellisisustuksella. Olikohan peili katossa? :wink: Harmillisesti kyseinen auto jäi Kosovoon, se lahjoitettiin Kosovo Security Forcelle (KSF).

PorPr:ssa annetiin kaikki vaihtolavakoulutus koukkulaitteella, lystikkkäänä yksityiskohtana, SKJK:n kaikki autot olivat vaijerilaitteita :roll: Säkylässä oli keväällä 2010 yksi koukkulava-Eemeli, jossa oli sylinterit lystikkäästi banaanilla. Oli joku tainnut kiskoa lavaa tai konttia päälle käsijarru päällä...

Vaikka kuinka Cat-mies kotimaassa olen, niin kyllähän sitä Eemelin käynnistyksen "kolmen valon diagnostiikkaa" ja muutaman sekunnin kestävää ruiskujen kalibrointia jää kaipaamaan :( Cumminsin raksutuksen tunnisti aina, se on hieno ääni...

Ja aina jaksaa ihmetellä, kuinka Valmet lienee ainoa diesel, josta saa uskomattoman määrän savua, vaikka sen käynnistäisi lämpimänä?! Ja millainen määrä siitä lähteä savua jo tyhjäkäynnillä? Sitä varten kai katsastusmääräyksissä on se Valmet-poikkeus, 7.0 yksikköä, kun muut dieselit saa tunkea vain 3.0 yksikköä. Kun pari pannua oli käynnistetty, koko Ollin plata oli täynnä savua. Eikä se ole ihan pieni kenttä...

Tuo vesiauto (vanha maitoauto) ostettiin käytettynä Suomesta kiireessä silloin -99 kun tuonne Kosovoon oltiin lähdössä. Samoin hankittiin MB Vitoja, GD:tä, E12 Sisu, Komatsun kaivinkoneita ja pyöräkuormaajia yms. laitteita.
Butec
Viestit: 187
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SKJK:n autoja

Viesti Kirjoittaja Butec »

Ei Valmetit ole savuttajia pahimmasta päästä,omalla "Pahimmat savuttajat" listalla on takavuosien Renault dieselit (JK-sarjan alustoissa) , sininen käry joka vielä jostain syystä haisi järkyttävälle,mutta oli kuitenkin hiukkaspäästöiltään muiden koneiden päästöjä pienempi.
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SKJK:n autoja

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Butec kirjoitti:Ei Valmetit ole savuttajia pahimmasta päästä,omalla "Pahimmat savuttajat" listalla on takavuosien Renault dieselit (JK-sarjan alustoissa) , sininen käry joka vielä jostain syystä haisi järkyttävälle,mutta oli kuitenkin hiukkaspäästöiltään muiden koneiden päästöjä pienempi.
Tuo on kyllä taivaan tosi. :roll:

Armeijassa (1.ErAutoK Oulu) kun lyötiin autohallissa kaikki muona-rellut (S130) kerralla käymään ennen leirille lähtöä, niin minä en oikein takarivistä nähnyt ajaa kontiolla hallista ulos...

Veljellä oli joskus Saviem JN90, se osasi myös työntää kiitettävästi sinistä ilmoille.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Butec
Viestit: 187
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SKJK:n autoja

Viesti Kirjoittaja Butec »

sisua45 kirjoitti:
Butec kirjoitti:Ei Valmetit ole savuttajia pahimmasta päästä,omalla "Pahimmat savuttajat" listalla on takavuosien Renault dieselit (JK-sarjan alustoissa) , sininen käry joka vielä jostain syystä haisi järkyttävälle,mutta oli kuitenkin hiukkaspäästöiltään muiden koneiden päästöjä pienempi.
Tuo on kyllä taivaan tosi. :roll:

Armeijassa (1.ErAutoK Oulu) kun lyötiin autohallissa kaikki muona-rellut (S130) kerralla käymään ennen leirille lähtöä, niin minä en oikein takarivistä nähnyt ajaa kontiolla hallista ulos...

Veljellä oli joskus Saviem JN90, se osasi myös työntää kiitettävästi sinistä ilmoille.
Nuo mainitsemasi Rellut/Savinaamat oli samalla koneella malliin S150 asti. Joku viisas oli tietävinaan MAN'illa olleen jotain tekemistä näiden kanssa. Hulvattomin edellämainitulla koneilla olleista oli JK60 malli,lyhyt alustainen ,vaihdelaatikko peilikuva-kaaviolla.
Savinen
Viestit: 25
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SKJK:n autoja

Viesti Kirjoittaja Savinen »

Mukavaa että täällä oli tällainenkin osio. Hienoja kuvia vissiin aika loppu aikana otettuja kun viestiasemaa golesilta puretaan. Ja missä on suomalaisten oma nosturi kun on vissiin joku kähtävä tota konttia nostamassa.
ITS
Viestit: 28
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SKJK:n autoja

Viesti Kirjoittaja ITS »

Heiman alkuperäisen asian vierestä.
Relluissa tosiaan oli Mannin turboton kone ja käännetty vaihdekaavio, näitä oli jo 70-80 luvun vaihteessa, ite ajoin -82 sellaista tyyppi muistaakseni Jn 95. Kauhea kärytys varsinkin pienillä kierroksilla.
Sisun hytin keinonahkaverhous, oli tehtaan lisävaruste, tuli valikoimiin samoihin aikoihin kun eka ohjaamon päivityskin, mulla on ollut -91 mallinen punaisella ja -94 mallinen harmaalla keinonahkaverhouksella, samaten molemmat kotimaisella hytillä olleet Eemelit oli keinonahkaverhouksella.
Vastaa Viestiin