K-auton kärrypainot+kortti

Muut kuorma-autot, other trucks

Valvoja: sisua

611-02
Viestit: 71
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

K-auton kärrypainot+kortti

Viesti Kirjoittaja 611-02 »

Eräs tuttu osti USA-avolavan 4550kg ,johon saa maailmalla laittaa 5440kg peräkärryn.Kokonaispaino 9997 kg

Kellä tietoa mitä on suomessa saatu kärryille painoa , entäs millä kortilla moista saa hinata ?
Omistajalla on kyllä "rekkakortti" mutta jos joku muu ajaisi.
4wdman
Viestit: 312
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: K-auton kärrypainot+kortti

Viesti Kirjoittaja 4wdman »

Isolla E:llä koskapa rekisteröity ka:ksi. :mrgreen:
sotarauta
Viestit: 236
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: K-auton kärrypainot+kortti

Viesti Kirjoittaja sotarauta »

Jos vetäjä kuorma-auto, niin iso E vaaditaan heti kun kärryn kokonaispaino rekisteriotteessa ylittää 750kg. Tietty voi riittää C1E jos kyseessä on tuollainen kevytkuorma-auto. Mutta yhdistelmäkortti kuitenkin.
MORSKU
Viestit: 556
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: K-auton kärrypainot+kortti

Viesti Kirjoittaja MORSKU »

Suomessa tuon painoisen auton perään saa laittaa max 3500kg 50mm kuulakytkimellä ja yhdistelmä vaatii silloin C1E kortin vähintään. Suomessa ei saa alle 12000kg painavalla autolla vetää muulla kuin 50mm kuulalla :idea: poikkeuksia on sitten vetopöydällä vedettäessä joka sallii pienemmän kokonaispainon kunhan on täysilmajarrut :shock:

Nämä on minun muistista joten saattaa olla muuttunutkin vaatimukset siitä kun olen ollut opetushommissa vuosia sitten joten kannattaa tarkistaa katsastuasemalta :idea:
Lissää paskaa housuun ja ettepäin...
611-02
Viestit: 71
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: K-auton kärrypainot+kortti

Viesti Kirjoittaja 611-02 »

Silveradon perässä näytti olevan 50x50kokoinen reikä johon varmaan löytyy 50mm kuula,valopistokekin on mutta tuskin kelpaava suomessa.
Tuskinpa kannattaa alkaa vetopöytä "kaulakärryä" rakentamaan.
3500kg kärry perään vain.
Avatar
at7
Viestit: 569
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: K-auton kärrypainot+kortti

Viesti Kirjoittaja at7 »

[quote="MORSKU"]Suomessa tuon painoisen auton perään saa laittaa max 3500kg 50mm kuulakytkimellä ja yhdistelmä vaatii silloin C1E kortin vähintään. Suomessa ei saa alle 12000kg painavalla autolla vetää muulla kuin 50mm kuulalla :idea: poikkeuksia on sitten vetopöydällä vedettäessä joka sallii pienemmän kokonaispainon kunhan on täysilmajarrut :shock:

sa-koukulla saa protolla (9500kg) vetää kenttäkeittötä (850kg).. --> kortiksi tarvitaa ABCE
Viimeksi muokannut at7, Ti Touko 10, 2011 10:14 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
LBS
Viestit: 132
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: K-auton kärrypainot+kortti

Viesti Kirjoittaja LBS »

Niin, C1E luokan ajokortilla kärryä vedettäessä vetoauton kokonaismassa enintään 7500 kg...
Avatar
at7
Viestit: 569
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: K-auton kärrypainot+kortti

Viesti Kirjoittaja at7 »

at7 kirjoitti:
MORSKU kirjoitti:Suomessa tuon painoisen auton perään saa laittaa max 3500kg 50mm kuulakytkimellä ja yhdistelmä vaatii silloin C1E kortin vähintään. Suomessa ei saa alle 12000kg painavalla autolla vetää muulla kuin 50mm kuulalla :idea: poikkeuksia on sitten vetopöydällä vedettäessä joka sallii pienemmän kokonaispainon kunhan on täysilmajarrut :shock:

sa-koukulla saa protolla (9500kg) vetää kenttäkeittötä (850kg).. --> kortiksi tarvitaa ABCE

jos kenttäkeittiön painon saa laskettua 750kg.hen, niin sitten sitä vissiin saa vetää ABC kortilla.
peevee
Viestit: 73
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: K-auton kärrypainot+kortti

Viesti Kirjoittaja peevee »

at7 kirjoitti:
at7 kirjoitti:
MORSKU kirjoitti:Suomessa tuon painoisen auton perään saa laittaa max 3500kg 50mm kuulakytkimellä ja yhdistelmä vaatii silloin C1E kortin vähintään. Suomessa ei saa alle 12000kg painavalla autolla vetää muulla kuin 50mm kuulalla :idea: poikkeuksia on sitten vetopöydällä vedettäessä joka sallii pienemmän kokonaispainon kunhan on täysilmajarrut :shock:

sa-koukulla saa protolla (9500kg) vetää kenttäkeittötä (850kg).. --> kortiksi tarvitaa ABCE

jos kenttäkeittiön painon saa laskettua 750kg.hen, niin sitten sitä vissiin saa vetää ABC kortilla.
Siitä voi olla vaikea karsia 100 kiloa pois, paitsi jos punnitsee ilman kaikkia kattiloita. :)

Onkos mahdollista rekisteröidä proto siten että sen maksimimassa olisi se 7500kg?
Wonderi
Viestit: 528
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: K-auton kärrypainot+kortti

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

peevee kirjoitti:Onkos mahdollista rekisteröidä proto siten että sen maksimimassa olisi se 7500kg?
Kokonaismassan pudotus oli ainakin ennen ja lienee vieläkin niin pyhä asia että sitä on sallittu vain esim. säiliöautolle jonka säiliöön ei määräänsä enempää kuormaa voi saada mahtumaan.
Avatar
at7
Viestit: 569
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: K-auton kärrypainot+kortti

Viesti Kirjoittaja at7 »

pakettiautojahan vaihdellaan jatkuvasti kokonaispainoa muuttamalla kuorma-autoksi tai pakettiautoksi
(yhtenä päivänä samassa autossa tarvitaan talvirenkaat toisena C-kortti).
exSA-738
Viestit: 276
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: K-auton kärrypainot+kortti

Viesti Kirjoittaja exSA-738 »

Kokonaismassaa voi muuttaa vain ajoneuvon valmistajan antamalla todistuksella. Jos sattuu olemaan rinnakkaismalli jossa eri massat niin tekniset osat (akselit, jouset yms) vaihtamalla voi saada ajoneuvoluokkaa vaihdettua. Sprintteri ja Ducato usein käy pakuksi tai ka:ksi hyvin pienillä muutoksilla. Jos sattuu tuntemaan katsureita Pohjanmaalta tai Tampereelta niin erikoisemmatkin hommat onnistuu ilman suurempia paperisotia. Sielläpäin on eri säännöt kuin muussa Suomessa.
MORSKU
Viestit: 556
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: K-auton kärrypainot+kortti

Viesti Kirjoittaja MORSKU »

SA-koukku EI OLE VIRALLINEN HYVÄKSYTTY VETOLAITE :idea: joten sillä ei ole mitään tekemistä oikeiden vetolaitteiden kans :wink: Kaikki mitä laitat SA-koukkuun on max vetonopeus AINA 60km/h.

Kokonaismassojen pudotus ei onnistu kuin eritys syystä ja pitää anoa akesta/trafita erikseen joka kerta.

Tuo paketti/kuorma-auto homma on kans taas eri asia koska trafi pärjää siinä jos muuttaa kuorma-autosta :arrow: pakuksi veroissa ja siksi se on niin helppoa :?

Tänään viimeksi sain kielteisen päätöksen 10tn kuorma-auton rekisteröinnistä työkoneeksi kun on 0,3m3 liiän suuri säiliö, no pitäköön tunkkinsa per..le... :x
Lissää paskaa housuun ja ettepäin...
MORSKU
Viestit: 556
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: K-auton kärrypainot+kortti

Viesti Kirjoittaja MORSKU »

at7 kirjoitti:
at7 kirjoitti:
MORSKU kirjoitti:Suomessa tuon painoisen auton perään saa laittaa max 3500kg 50mm kuulakytkimellä ja yhdistelmä vaatii silloin C1E kortin vähintään. Suomessa ei saa alle 12000kg painavalla autolla vetää muulla kuin 50mm kuulalla :idea: poikkeuksia on sitten vetopöydällä vedettäessä joka sallii pienemmän kokonaispainon kunhan on täysilmajarrut :shock:

sa-koukulla saa protolla (9500kg) vetää kenttäkeittötä (850kg).. --> kortiksi tarvitaa ABCE

jos kenttäkeittiön painon saa laskettua 750kg.hen, niin sitten sitä vissiin saa vetää ABC kortilla.
Minä olen tehnyt muutoksen aikoinaan M29 kenttäkeittiöön ja sen omamassaksi tuli jotain :roll: 400kg ja kokonaismassaksi 750 kg :wink:

Muutos vaatii pari päivää töitä ja muutaman satasen rahaa ja sen jälkeen sitä saa vetää 80km/h tienpäällä :shock:

Jos jollain tarvetta muutoksesta niin voin listata tarvittaessa
Lissää paskaa housuun ja ettepäin...
exSA-738
Viestit: 276
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: K-auton kärrypainot+kortti

Viesti Kirjoittaja exSA-738 »

Tuollainen perävaunun muutos voi onnistua niin että muuttaa sitä rakenteellisesti niin paljon että siitä tuleekin käytetyistä osista rakennettu omavalmiste ja massat ilmoittaa juuri se kyseinen äijä joka härvelin hitsaili. Harmina on vain se että laitteen täytyy täyttää kaikki nykypäivän määräykset mitä direktiiveissä ja Trafin ohjeissa edellytetään.
Vastaa Viestiin