Laturin vaihdosta kysymystä...

Muu tekniikkaan liittyvä kuten sähkökytkennät, pneumatiikka, runko, hytti, maalaus, jne. / Others like el-diagrams, pneumatics, frame, cabin, painting, etc.

Valvoja: sisua

Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1814
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Laturin vaihdosta kysymystä...

Viesti Kirjoittaja sisua »

Laakerit kannattaa hakea paikalliselta laakeriliikkeeltä ja vaihtaa.
Laakerivaihto on mukavaa napertelyä, joka varmasti sujuu sinulta
Miltä näyttää hiilet ja kollektori?
Ja tarkista liitokset / maadoitukset vielä kertaalleen.

Tai sitten tuo uusi Bosch paikalle (helpoin homma). Liitännät tai niiden erot löytynevät googlettamalla? Palstan kuusaan.matti on spesialisti autosähköissä.
Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Laturin vaihdosta kysymystä...

Viesti Kirjoittaja Jasa »

Sisu AH-45 kirjoitti:Pitäisi saada tällä viikolla yksi AH-45 100% ajokuntoon ja tällä hetkellä enää vain laturi on viallinen.

En ole mikään sähköinsinööri, joten osaako kukaan jelppiä miten tuon kanssa pitäisi toimia. Vein sen hetki sitten sähkökonekorjaamoon jossa pyörittelivät päätänsä ja sanoivat että eivät ole varmoja saavatko korjattua tällä viikolla, vai pistetäänkö uusi Bosch tms. vaihto-osa.

Mitäs olette mieltä? Laturi ei enää lataa ja hieman tuntui välystä laakereissakin. Kannattaako korjata vai korvata toisella? Ja sitten jos korvataan niin mites nuo sähkökytkennät, eli tällä hetkellä ne ovat oheisen kuvan mukaiset - tuskin tulee ongelmia vaikka olisi uudempikin laturi. Laturihan on turbo-Leukun 0410-koneessa kiinni ja oli jotain "eksoottista merkkiä" jota en nyt muista mutta päättyi "C"-kirjaimeen. Päivämäärä stanssaus oli 12/90-vuodelta.

Kuva

Ohessa multa hyllystä löytyvä Boschin laturi joka on menossa toiseen koneeseen (Valmet 611). Se varmaan voisi käydä hätätapauksessa...

Kuva
Butec oli aika yleinen merkki Sisuissa joissa on Leylandin moottori .
aapo
Viestit: 7
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Laturin vaihdosta kysymystä...

Viesti Kirjoittaja aapo »

No tässä tullaan sisun ominaisuuteen, paljon eri osia samassa mallissa
( Vaihdoin yhtenä viikonloppu yönä SM sisuun kolmea eri siihen "käyvää"starttia, joista viimeinen sopi, auton alla öljyssä maaten) Mutta pistä vaan vaihto startti ja kys niiltä paikallisilta ammatti sähkäreiltä mihin ohuemmat johdot kuuluu Plus ja miinus löytyy kirjaimien perusteella.
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Laturin vaihdosta kysymystä...

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Englannin kierteet ovat BSF, eli hienokierre Whitwortheja. Muutaman sellaisen pultin olen joutunut tekemään, esim kannen vaarna. Harvakierre wittiä pystyy korvaamaan UNC:llä, se on helppo tapaus. Tuossa lisää kierteistä:

http://www.pultti.com/kierremitoitukset.html
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
proto
Viestit: 603
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Laturin vaihdosta kysymystä...

Viesti Kirjoittaja proto »

no mulla oli edellisessä protossa erillinen lataussäädin joka oli laturin lähellä ruuvvattu runkoon kiinni. no sen oli joku asentanut ylösalaisin :( ja se oli sitten vettä täys rungon pesun jälkeen.
Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Laturin vaihdosta kysymystä...

Viesti Kirjoittaja Jasa »

Säätöjännitteen tarkastus ja säätö.
Ennen säätöjänitteen mittausta on tarkastettava,että generaattori toimii ohjeiden mukaisesti ja ettei latausvirtapiirissä ole liian suuria jännitehäviöitä.
Suorita seuraavat kytkennät: Irrota päävirtajohdin generaattorin +navasta ja kytke Amperi mittari sarjaan johtimen ja navan väliin.kytke akkujen napojen väliin säädettävä hiilipakkavastus.Käynnistä moottori ja nosta kierrosluku 1000r/min . Säädä kuormitusvastuksen avulla latausvirta 5-10 A ja lue Volttimittarin osoitus.sen tulee olla 28,5-29,0 V .Tarvittaessa suoritetaan säätö säätimen kotelossa kuusiotulpan alla olevalla säätöruuvilla. Kierrettäessä ruuvia myötäpäivään (UP), jännite nousee ja vastapäivään (DOWN)l laskee .Lisää akun kuormitusta ,kunnes generaattori lataa nimellisvirralla 30A tai 60A. Lue V-mittarin osoitus . Se ei saa ylittää mainittua säätöarvoa .Jos säädin ei toimi ohjeiden mukaisesti ,se on uusittava .
Avatar
at7
Viestit: 569
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Laturin vaihdosta kysymystä...

Viesti Kirjoittaja at7 »

Toimiiko latauksen merkkivalo?
Eli pitäsi palaa kun moottori ei käy (ja sammua kun auto on käynnissä).
Heräte virta tulee joskus merkkivalon läpi ja jos merkkivalo on palanut ei laturi lataa.
tapsa
Viestit: 22
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Laturin vaihdosta kysymystä...

Viesti Kirjoittaja tapsa »

Tuo Sisun käyttämä BUTEC latturi on sellaista sotilasteknologiaa, eli tosi varma peli. Korjattavissa ilman yhtään juotettavaa liitäntää.Lataussäädin on sen heikoin lenkki (kärsii sähköhitsauksesta), Hämeen autosähköstä sellaisen uuden saa muutamalla kympillä. Jos tarviit apua laturiremppaan, niin otapa yhteyttä tännepäin.

t.Tapsa
jylhä
Viestit: 122
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Laturin vaihdosta kysymystä...

Viesti Kirjoittaja jylhä »

Piti nopeasti vaihtaa Kontioon laturi kiinnikkeineen tänään. kiinnikkeineen siksi, että autossa paikallaan oleva oli eksoottista mallia joka ruuvataan kiinteästi laturiin ja ehjä laturi "normaalilla kiinnityksellä. Vaan eipä se niin vaan käykkään, tuon erikoisen laturin kiinnitys on valettu moottorin kyljen luukkuun kiinteästi! En ole tuollaistakaan ennen nähnyt, mutta lienee kyllä tukeva. Laturi ei lataa yhtään. Vasaran varrella sitä koputtelin jos hiilet olis jumissa, mutta eipä tällä kertaa päästy helpolla. Saako noita Butecceja vielä jostain vai pitääkö se raahata talveksi johonkin autosähköön mikä talven aikana hukkaa koko möykyn ja antaa pelkän laskun? Tai jos ei hukkaa niin palauttaa yhtä viallisena laskun kera. (terveisiä siis forssaan ja pattijoelle.)
Vastaa Viestiin