vanaja 690 kymppipyörä
Valvoja: sisua
vanaja 690 kymppipyörä
terve vaan kaikille tasa puolisesti.
nyt on haalittu pihat täyteen kaiken laisia vanaja aihioita ja on korkea aika alottaa ensimmäisen kunnostus ja uudestaan synnytys, ja kuvat kertoo enemmän kuin tuhat sanaa joten......
koneesta ei ollut täyttä varmuutta...entinen omistaja muisteli kiertokangen kurkanneen pihalle mutta en löytänyt lohkosta reikää joten ensiksi kokeilla lähteekö kone käyntiin, pehmeät pellit plasmalla pois ja roskiin ja ehjät kohdat talteen. näin pääsee paremmin koneeseen käsiksi ettei tarvi perse pystyssä pää alaspäin viritellä.
amppeeri mittarin joku oli tarvinnut ja pätkinyt johdot noh varaosa kopista amppeeri mittari paikalleen ja jo vain alkoi virtalukolle tulla sähköä. mutta ei starttaa... vara osa autosta startti. noh perkele siirtopumppu puuttuu onneksi löytyi varaosa autosta.... ihme kyllä pumpun elementitkään ei ollut jumittanut joten löpöä jerry kannusta ja suihkut löysälle ja starttia ihmeen helposti kävi aineet nousemaan ja kone lupailemaan.... kolkotusta kuuluu..... joten öljyt alas ja rautaa seassa eli kone täytyy avata... uudesta seelannista ja englannista jo varaosakysely päällä ja näyttää siltä että sieltä saattaisi löytyä.. hyvä hyvä. loppuun taas kuvia
seuraavaksi hytti pois kone ja laatikko pois ja sumuisten saarten malmikasa purkuun.... to be continue.
nyt on haalittu pihat täyteen kaiken laisia vanaja aihioita ja on korkea aika alottaa ensimmäisen kunnostus ja uudestaan synnytys, ja kuvat kertoo enemmän kuin tuhat sanaa joten......
koneesta ei ollut täyttä varmuutta...entinen omistaja muisteli kiertokangen kurkanneen pihalle mutta en löytänyt lohkosta reikää joten ensiksi kokeilla lähteekö kone käyntiin, pehmeät pellit plasmalla pois ja roskiin ja ehjät kohdat talteen. näin pääsee paremmin koneeseen käsiksi ettei tarvi perse pystyssä pää alaspäin viritellä.
amppeeri mittarin joku oli tarvinnut ja pätkinyt johdot noh varaosa kopista amppeeri mittari paikalleen ja jo vain alkoi virtalukolle tulla sähköä. mutta ei starttaa... vara osa autosta startti. noh perkele siirtopumppu puuttuu onneksi löytyi varaosa autosta.... ihme kyllä pumpun elementitkään ei ollut jumittanut joten löpöä jerry kannusta ja suihkut löysälle ja starttia ihmeen helposti kävi aineet nousemaan ja kone lupailemaan.... kolkotusta kuuluu..... joten öljyt alas ja rautaa seassa eli kone täytyy avata... uudesta seelannista ja englannista jo varaosakysely päällä ja näyttää siltä että sieltä saattaisi löytyä.. hyvä hyvä. loppuun taas kuvia
seuraavaksi hytti pois kone ja laatikko pois ja sumuisten saarten malmikasa purkuun.... to be continue.
Re: vanaja 690 kymppipyörä
Paksumpi runkorauta näytää kohtuukuntoiselta.
Ohuemmassa korroosio iskee rajummin, jota tosin on helpompi "polven" päällä muokattavissa.
Koneen osalta kannattaa muistaa Intian valmistajat, ainakin Ashok-Leyland osista Leylandit kokevat uudesti syntymisen.
(Jaguar, Land Rover nykyään intialaisen Tatan omistuksessa, eli Britti-imperiumin aiempi autotuotanto nykyään Intiassa / intialaisten käsissä)
Onnea projektille - kyllä se 690 siitä uudesti syntyy!
Ohuemmassa korroosio iskee rajummin, jota tosin on helpompi "polven" päällä muokattavissa.
Koneen osalta kannattaa muistaa Intian valmistajat, ainakin Ashok-Leyland osista Leylandit kokevat uudesti syntymisen.
(Jaguar, Land Rover nykyään intialaisen Tatan omistuksessa, eli Britti-imperiumin aiempi autotuotanto nykyään Intiassa / intialaisten käsissä)
Onnea projektille - kyllä se 690 siitä uudesti syntyy!
Re: vanaja 690 kymppipyörä
Lujasti onnea ja voimia Vanajan kunnostukseen sillä työmaata riittää ,meidän takapihalla on Vanaja joka myös samassa tilassa mutta n.s edellistä mallia .
Viimeksi muokannut Jasa, La Touko 05, 2012 6:39 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: vanaja 690 kymppipyörä
Tuossa teille tavoite. Kuvattu Kalkun parkkipaikalla lokakuussa 2010.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: vanaja 690 kymppipyörä
Vanaja tutulla pihalla . Tsemppiä Markus. Nyt on pakko tulla tulosta kun projekti on julkinen. Eli päivitystä kuukausittain
Voi kun itsekkin saisin jotain aikaseks ton omani 690:sen kanssa
Voi kun itsekkin saisin jotain aikaseks ton omani 690:sen kanssa
Re: vanaja 690 kymppipyörä
ja taas vanajaa purettu ja pesty oikein olan takaa.. eli koppi ja kone pois, yllättävän hyvin noinkin vanha vehjes purkaantuu kaikki pultit ja mutterit on lähtenyt auki mitä on yritänytkin, johtunee tiheistä kierteistä... ja kuviakin tuli räpsittyä taas aimo annos ja laitetaan tänne näkyviin kaikki että jää talteen....
sinne vaan toisien 690 koppien kanssa hetkeksi lepäilemään
voi sanoa että glopalin rasvanpoisto tehopesu on hyvä pesuaine mutta pahan makuinen ja vittumainen silmässä
ja huomenna puran ja katson mitä tuo on syönyt.
sinne vaan toisien 690 koppien kanssa hetkeksi lepäilemään
voi sanoa että glopalin rasvanpoisto tehopesu on hyvä pesuaine mutta pahan makuinen ja vittumainen silmässä
ja huomenna puran ja katson mitä tuo on syönyt.
Re: vanaja 690 kymppipyörä
Tässäpä on kunnon arpeetia... Moottorista löyty vielä väriäkin. Onkos tuossa AV-691 + ZF AK6-70/80 paketti?..
Re: vanaja 690 kymppipyörä
Täs hommas on kyllä nyt tekemisen meininkiä. Hyvin kyllä lähti piet koneen kyljestä, tehokkaat oli myrkyt!
Re: vanaja 690 kymppipyörä
Loistavia kuvia, projektin haastavuutta ei tarvitse paljon arvuutella..!
Tuo teitin pihamaa vaikuttaa muuten sellaiselta, sieltä löytyisi minulle parikin kuvauskohdetta tykkään nimittäin kuvailla vanhempaa (ja vähän uudempaakin) kalustoa; mitä rumempi ja ruosteisempi, sen parempi!
Ja kuvasta vielä:
Tuo teitin pihamaa vaikuttaa muuten sellaiselta, sieltä löytyisi minulle parikin kuvauskohdetta tykkään nimittäin kuvailla vanhempaa (ja vähän uudempaakin) kalustoa; mitä rumempi ja ruosteisempi, sen parempi!
Ja kuvasta vielä:
Näyttää jo olevan asiaankuuluvasti asennuskalja korkattuna? Tai siis tässä tapauksessa irroitus-.risukärsä kirjoitti:
-
- Viestit: 294
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: vanaja 690 kymppipyörä
Asiallinen projekti , ja näyttää tapahtuvankin vauhdilla. Innolla uusia kuvia odotellen
Re: vanaja 690 kymppipyörä
ja taas nyrkit paskattu vaikka sunnuntai onkin, joo AV-691 + ZF AK6-80 paketti on, tervetuloa vaan katiska kuvailemaan kyllä kahvitkin keitellään.
joskus 3 vuotta sitten kiroilin isäukon 505 vanajan pellin alla suihkuja irrotellessa että miten nää oikeen lähtee ni paikalle sattui ukkini vanha vanaja mies ja antoi vinkin että mahdollisimman pitkä sorkka rauta ja pää punasena vääntöä, niinhän ne vain irtosi ilman hiki pisaraa
näin pitkä vaan ei mahdu pellin alle
no suihkut sain irti joten ne vien huomenna pumpun kanssa savonlinnaan dieselperteille huoltoon,
venttiili kopat auki....
työntötankoja nostellessa 4 pytyn kohdalla hiukan jarrutti ja molemmat solmussa
ja tarkempaa tutkiskelua niin löytyihän sieltä alakertaan matkalla olevia kikkareitakin
kansi pois ja mäntä paskana... porakoneella ruuvi kiinni ja pihdeillä ylös (loppuviimein massa vasaralla hiki päässä takomalla nousi)
poikihan se oli
onneksi kampiakseli ja kiertokanki ehjiä joten selviää pelkällä putkella ja männällä
joskus 3 vuotta sitten kiroilin isäukon 505 vanajan pellin alla suihkuja irrotellessa että miten nää oikeen lähtee ni paikalle sattui ukkini vanha vanaja mies ja antoi vinkin että mahdollisimman pitkä sorkka rauta ja pää punasena vääntöä, niinhän ne vain irtosi ilman hiki pisaraa
näin pitkä vaan ei mahdu pellin alle
no suihkut sain irti joten ne vien huomenna pumpun kanssa savonlinnaan dieselperteille huoltoon,
venttiili kopat auki....
työntötankoja nostellessa 4 pytyn kohdalla hiukan jarrutti ja molemmat solmussa
ja tarkempaa tutkiskelua niin löytyihän sieltä alakertaan matkalla olevia kikkareitakin
kansi pois ja mäntä paskana... porakoneella ruuvi kiinni ja pihdeillä ylös (loppuviimein massa vasaralla hiki päässä takomalla nousi)
poikihan se oli
onneksi kampiakseli ja kiertokanki ehjiä joten selviää pelkällä putkella ja männällä
Re: vanaja 690 kymppipyörä
Tässä projekti etenee Suomen ennätysvauhtia (ellei peräti ME-vauhtia).
Karun näköinen mäntä...
Joko putket, männät ym. uudet varaosat löytyivät?
Karun näköinen mäntä...
Joko putket, männät ym. uudet varaosat löytyivät?
Re: vanaja 690 kymppipyörä
Joo, tässä on kyllä sellanen tahti ettei voi kuin nostaa hattua.
Re: vanaja 690 kymppipyörä
Kyllä,ei voi muutakuin hattua nostaa tälläinen harrastelija jolta jo menee yksi ilta siihen kun etsii sopivia työkaluja tuolta sekamelskasta joka hallissa vallitsee (tars varmaan siivota ,mutta kun joku sen aina sitten sotkee niin ei viitsi )
Re: vanaja 690 kymppipyörä
joo. kiitos kiitos, kyllä tuossa varmaan viellä jossain välissä sormi suuhun menee kun vanaja on 15 vuotta vanhempi kun rakentajansa eli muistikuvia kyseisistä laitteista ei kauhiasti ole mutta netistä ongittu tietoa ja vanhemmat sukupolvet viellä onneksi jotain muistaa.
koneen kohtalo tuossa ratkesi kun siitä onkin lohko halki hajonneen sylinterin kohdalta. ei auta muu kuin ottaa varaosa autosta alakerta. kuvia siitä illalla.
kannet lähtee myös koneistamoon tänään, kromiosat lähtee puolaan kromattavaksi varmaan tällä viikolla tuonne http://www.wittmann.pl/
osia koneeseen löytyy englannista ja suomestakin
koneen kohtalo tuossa ratkesi kun siitä onkin lohko halki hajonneen sylinterin kohdalta. ei auta muu kuin ottaa varaosa autosta alakerta. kuvia siitä illalla.
kannet lähtee myös koneistamoon tänään, kromiosat lähtee puolaan kromattavaksi varmaan tällä viikolla tuonne http://www.wittmann.pl/
osia koneeseen löytyy englannista ja suomestakin