Zil 131

Muut kuorma-autot, other trucks

Valvoja: sisua

nelosnuhvi
Viestit: 294
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Zil 131

Viesti Kirjoittaja nelosnuhvi »

Tuli tosiaan tulijaisina kalkusta moinen kulkine, paikanpäällä lähti käyntiin uuden akun avulla. Nyt pari päivää myöhemmin starttirele vain naksuu. Kuljetusliikkeen miehet olivat antaneet lisävirtaa toisesta autosta, taisi zilttoni ottaa tästä nokkiinsa.. No rele naksui, putsailin sitten solenoidin kontaktit, nyt sitten solenoidi pärisee startattaessa. Itse starttimoottori ei pyöri olleskaan.

Seuraavaksi varmaan vaihtaa uudet akunkengät, päävirta katkaisija katsoa yms.. Johonkin virta nyt häviää, uusi 100ah akku joten virtaa pitäisi riittää. Oisin ottanut koko startin pöydälle huollettavaksi, mutta ylempi kiinnitysmutteri on kyllä sen verta hankalasti tavoitettavissa :?

Muuten zili toimii hyvin, kaasua painettaessa ilmaantunut moottorin hyytyminenkin ratkesi, tankin korvausilma putki oli tukossa. Pienen ajon jälkeen tankissa oli aikamoinen alipaine, ilmankos meinasi zilttoni hieman rykiä.

Mikäköhän laatikko konetilassa on eestäpäin vasemmassa reunassa tulipellissä, pari kytkintäkin siinä on??

Josko saisi startti ongelmat ratkaistua :|
nelosnuhvi
Viestit: 294
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Zil 131

Viesti Kirjoittaja nelosnuhvi »

Sainpas startin viimeisellä irti ja pöydälle tutkittavaksi. Pahaenteinen käry tuli moottorin sisältä heti avattaessa :( Mistäköhän kannattaisi uutta startti lähteä etsimään :?:
SR-300
Viestit: 157
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Zil 131

Viesti Kirjoittaja SR-300 »

Huuto 492 tais olla se lava missä oli iso kasa startteja ja latureita mm. Tarvis saada sen ostaja kiinni, olin itekkin aika pitkään mukana mut hinta tais nousta 750 asti... :roll:
nelosnuhvi
Viestit: 294
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Zil 131

Viesti Kirjoittaja nelosnuhvi »

SR-300 kirjoitti:Huuto 492 tais olla se lava missä oli iso kasa startteja ja latureita mm. Tarvis saada sen ostaja kiinni, olin itekkin aika pitkään mukana mut hinta tais nousta 750 asti... :roll:
Hä, olikos siellä tuollainenkin :shock: :D Olikos 492:kakkonen se missä luki pellissä "etuperä?" ? Nyt sen huutaja ilmoittautukoon!!
Voimanpesä
Viestit: 48
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Zil 131

Viesti Kirjoittaja Voimanpesä »

nelosnuhvi kirjoitti:
SR-300 kirjoitti:Huuto 492 tais olla se lava missä oli iso kasa startteja ja latureita mm. Tarvis saada sen ostaja kiinni, olin itekkin aika pitkään mukana mut hinta tais nousta 750 asti... :roll:
Hä, olikos siellä tuollainenkin :shock: :D Olikos 492:kakkonen se missä luki pellissä "etuperä?" ? Nyt sen huutaja ilmoittautukoon!!
:idea: Auttaisikohan Millog Oy asiassa, kun huutokaupassa otetaan tiedot huutajasta huutajasta huudon jälkeen. Voihan sitä samalla kysyä/esittää olisiko Millog Oy:llä myydä asevelihintaan harrastajille joitain kysyttyjä komponentteja esim. suoraan tai SA-kauppojen kautta kun ne eivät muutenkaan vie tilaa niin hirveästi kauppojen hyllyissä/lattialla. Auto- ja koneharrastajat ovat selvästi jääneet pienemmälle huomiolle SA-kauppojen tarjonnassa.
nelosnuhvi
Viestit: 294
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Zil 131

Viesti Kirjoittaja nelosnuhvi »

Hetkellinen huoli päättyi onnellisesti, zilissä paikoillaan uusi käytetty startti ja hyvin toimii. On sillä vaan mahtavaa ajella pihassa ja metässä. Maantieseikkailut sitten asia erikseen :lol:

Nipat rasvailtu, sähköjä niputettu, konepelti suoristettu ja pientä huoltoa koneelle suoritettu. Myös millogilta tuli varaosajuttua kysyttyä, ohjasivat eteenpäin seuraavalle kaverille, mutta hän ei vastannut puhelimeensa. Ei tullut uudestaan koitettua, kun startti muualta löytyi. Epäilen suuresti että millogilta mitään osaa saisi (ei kuulu heidän tehtäviinsä siviilipuolelle myynti), sa-kauppojen kautta tosin saattaisi jotain varaosaa löytyä. Pitää seuraavalla viipurin reissulla poiketa varaosaliikkeisiin...

Mistäköhän johtuu kun parin päivän seisomisen jälkeen nihkeä lähtemään käyntiin, ei saa bensaa moottori. Ilmaantuu ilmeisesti bensalinja, saapkohan ilmaa jostain :?:
Viimeksi muokannut nelosnuhvi, Ti Loka 09, 2012 7:03 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
nelosnuhvi
Viestit: 294
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Zil 131

Viesti Kirjoittaja nelosnuhvi »

Ja kuva päiväseltä, testiajo nro.2
Liitteet
09102012650.jpg
09102012650.jpg (100.46 KiB) Katsottu 15157 kertaa
kivinen
Viestit: 753
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Zil 131

Viesti Kirjoittaja kivinen »

nelosnuhvi kirjoitti: Mistäköhän johtuu kun parin päivän seisomisen jälkeen nihkeä lähtemään käyntiin, ei saa bensaa moottori. Ilmaantuu ilmeisesti bensalinja, saapkohan ilmaa jostain :?:
Jotenkin muistelen, että sotaväen käynnistysohje alkoi sillä, että pumpataan bensa kaasarille käsilutkulla. Sitten pari pumppausta kaasusta, kaasu pohjaan, ryyppy päälle ja kaasu varovasti ylös, jotta jäi oikeaan asentoon? Ja sitten vasta startti.

Eli vika vai ominaisuus?
Avatar
Kontio
Viestit: 674
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Zil 131

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Juup, tuollaisella tuli päästeltyä Lohtajan hiekkarannoilla parinviikon verran aikoinaan. Mieletön vääntö tuntui olevan tuossa bensavinkkelissä. Päästelin menemään pehmeällä hiekalla, ja annoin mennä samalla vaihteella niin pitkällä kun vain vääntöä tuntui olevan. No kun kierrokset laski niin paljon, että moottorin ääni tuntui loppuvan, öljynpainevalo ja latauksen merkkivalot syttyivät kojelaudassa, polkaisin hieman kiroillen kytkinpolkimen pohjaan, että nytkö jo kone sammui. -Vielä mitä, niinhän se kone lähti samoilla pyörähdyksillä vielä käyntiin. Ja tosiaan sitä moottoria sai pitkään vedättää, ennenkuin tosiaan ne varoitusvalot syttyivät :mrgreen:

Ajelin erään leirin aikana, niihin vartiotorneihin niitä valvojia juuri zilttonilla. Siellä tuli tuo vääntöhomma testattua, ja sitten sen viikon aikana tuli mittariin niistä vartiokuskauksista 420km, ja tankkasin bensaa siihen viikonaikana 210litraa. No ei tässä vielä mitään, mutta kun luovutin auton pois, niin siinä luovutuksen aikana sitten kerroin jollekin autovaraston kapiaiselle tuosta kilometrimäärästä ja bensamäärästä, niin ensimmäinen kysymys oli se, että -kuinka sää noin kevyesti oot ajanu? :lol:
Itse olin tämän näköinen sillä hetkellä :shock:
nelosnuhvi
Viestit: 294
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Zil 131

Viesti Kirjoittaja nelosnuhvi »

kivinen kirjoitti:
nelosnuhvi kirjoitti: Mistäköhän johtuu kun parin päivän seisomisen jälkeen nihkeä lähtemään käyntiin, ei saa bensaa moottori. Ilmaantuu ilmeisesti bensalinja, saapkohan ilmaa jostain :?:
Jotenkin muistelen, että sotaväen käynnistysohje alkoi sillä, että pumpataan bensa kaasarille käsilutkulla. Sitten pari pumppausta kaasusta, kaasu pohjaan, ryyppy päälle ja kaasu varovasti ylös, jotta jäi oikeaan asentoon? Ja sitten vasta startti.

Eli vika vai ominaisuus?
Kyllä siellä joku tukos on nytten, kaasuttimeen tulevassa putkessa ja siinä kaasuttimen messinkitulpan alla on ihan paineella polttoainetta tulossa, mutta kurkkuun asti se ei kulje, vaikka miten kaasua polkee. Kiihdytyspumpunhan pitäisi syöttää bensaa kurkkuun kaasupolinta painettaessa? Nyt sieltä ei tule mitään. Kai se on otettava kaasutin pöydälle ja puhdistukseen..
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Zil 131

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Ja sitten kun vakio ZIL-131 ei enää riitä:

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=72783
http://www.hevosvoima.com/foorumi/viewt ... p?f=9&t=71

Tuolta muuten löytyy CCCP-kalustoon kirjoja PDF-muodossa:

http://www.russianmilitarytrucks.com/downloads.htm
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
nelosnuhvi
Viestit: 294
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Zil 131

Viesti Kirjoittaja nelosnuhvi »

sisua45 kirjoitti:Ja sitten kun vakio ZIL-131 ei enää riitä:

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=72783
http://www.hevosvoima.com/foorumi/viewt ... p?f=9&t=71

Tuolta muuten löytyy CCCP-kalustoon kirjoja PDF-muodossa:

http://www.russianmilitarytrucks.com/downloads.htm
Magnumin syntytarina luettu jo monta kertaa :mrgreen: Kiitos ohjekirja vinkistä!!

Mutta asiaan, zilttoni kaasutin irroitettu ja purettu pöydälle puhdistusta varten näin mukavana saunanlämmitys ajantappona :D Vähäsen hiekkaa kohokammion pohjalla, kiihdytyspumppu takerteli melkoisesti ja näytti kuivana olevan sen kanavat joten syyllinen taisi löytyä :wink: Osat likoamassa yön yli, huomenissa paineilmalla puhaltelen röörit puhtaaksi ja kaasari kasaan..
nelosnuhvi
Viestit: 294
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Zil 131

Viesti Kirjoittaja nelosnuhvi »

Reilun tunnin aammusella hinkkasin kaasutinta, joka ruuvi ja nippeli irroitettu ja puhdistettu. Sain jopa takaisin kasaankin ja eikun zilin keulille kiinni 8) Moottori jyrähtikin heti käyntiin, ja kaasua painamalla polttoainetta suihkuaa ihan kunnolla nytten moottorille. Ajettavuuskin parani huomattavasti, kelaa kierrokset ylös paljon nopsempaan :twisted:
nelosnuhvi
Viestit: 294
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Zil 131

Viesti Kirjoittaja nelosnuhvi »

Mites kun nyt on talvi tullut, ja mielisi ketjut laittaa alle. Yksi pari ketjuja auton mukana tuli, millekköhän akselille ne kannattaisi laittaa?
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Zil 131

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

nelosnuhvi kirjoitti:Mites kun nyt on talvi tullut, ja mielisi ketjut laittaa alle. Yksi pari ketjuja auton mukana tuli, millekköhän akselille ne kannattaisi laittaa?
Kokeile eteen. Kääntyy paremmin, ja jos etupää menee esteen yli, niin menee loppukin helpommin.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Vastaa Viestiin