Niittikopista kyssäreitä
Valvoja: sisua
-
- Viestit: 294
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Niittikopista kyssäreitä
Sisu M162 320-rollsilla siis kyseessä ja "kuljetuskalustoa" topicissani löytyy autostani enemmänkin tietoa. Jonkinlaista vuosihuoltoa viikonlopun kunniaksi näpräilin tässä, ja muutama huomio tuli esille. Starttiongelmista kirjoittelin masinisti-puolelle jo, näyttää nekin ratkenneen, yhden piuhan elämäntarkoitus vielä tosin hämärän piilossa..
Mutta asiaan, onkohan turbolla vielä kovinpaljon vuosia edessä vai joko alkaa hyytymään, nimittäin vähän kosteana moottoriöljystä pitää imusarjaan menevää putkea? Liekkö miten vakavaa, öljyä ei tunnu syövän paljoa ajossa, 4000km jälkeen ei ole muuttunut juuri miksikään. Kone kyllä savuttaa reilusti poljettaessa, tyhjäkäynnillä ei paljoa, savu ei kesäaikaan siniseltäkään näytä.
Yksi suutinputki näytti vuotavan, irroittelin sen ja pitää viedä tinattavaksi. Josko alkaisi pitämään, näytti olevan jo paikkailtu suutinputkia jonkin verran
Sitten on vielä sähköongelmia, kattovilkut eikä töötti toimi.. No niistä vika varmasti löytyy, sähköhommat ottaa vaan aikaa.
Mutta asiaan, onkohan turbolla vielä kovinpaljon vuosia edessä vai joko alkaa hyytymään, nimittäin vähän kosteana moottoriöljystä pitää imusarjaan menevää putkea? Liekkö miten vakavaa, öljyä ei tunnu syövän paljoa ajossa, 4000km jälkeen ei ole muuttunut juuri miksikään. Kone kyllä savuttaa reilusti poljettaessa, tyhjäkäynnillä ei paljoa, savu ei kesäaikaan siniseltäkään näytä.
Yksi suutinputki näytti vuotavan, irroittelin sen ja pitää viedä tinattavaksi. Josko alkaisi pitämään, näytti olevan jo paikkailtu suutinputkia jonkin verran
Sitten on vielä sähköongelmia, kattovilkut eikä töötti toimi.. No niistä vika varmasti löytyy, sähköhommat ottaa vaan aikaa.
-
- Viestit: 294
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Niittikopista kyssäreitä
Uusi suutinputki on ny paikoillaan, diisselipajasta löytyi sopivan pituinen valmis putki päineen. Kattovilkku vikaan auttoi kytkimen uusinta ja sulakkeiden tarkistus, töötin viaksi taasen paljastui viallinen rele.. Starttikin toimii nyt oikein mallikkaasti
Eikun tienpäälle
Eikun tienpäälle
Re: Niittikopista kyssäreitä
Aiheeseen liittyen - Forssan Picknickissä komia Rollssi-koppi:
-
- Viestit: 294
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Niittikopista kyssäreitä
Jostain kun löytäisin omaankin nuo lisäpitkät ja lisäpeilit
-
- Viestit: 294
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Niittikopista kyssäreitä
Mistähän kannattaisi alkaa etsimään syyllistä kun telin nostaa ylös, mutta hiljalleen vajoaa takaisin alas. Vielä viime kesänä kesti tuntikaupalla liikahtamatta, mutta nyt vajoaa vajaassa puolessa tunnissa maanpinnalle
Mitenkä siinä toimii oikein tuo venttiili, voisiko siellä olla vuotoa?
Mitenkä siinä toimii oikein tuo venttiili, voisiko siellä olla vuotoa?
Re: Niittikopista kyssäreitä
Telinnosto paineilmalla ohjattu ja kun paine laskee tietyn verran niin se vapauttaa telin alas. Eli katso ja ennen kaikkea kuuntele ensin kaikki ilmavuodot ja korjaa ne.
Jos sulla paineet säilyy joka harvinaista näissä vanhoissa niin vika varmaan tuossa ohjainventiilissä.
Jos sulla paineet säilyy joka harvinaista näissä vanhoissa niin vika varmaan tuossa ohjainventiilissä.
-
- Viestit: 294
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Niittikopista kyssäreitä
Ok, kiitos tiedoista! Paineet kyllä laskee, jopa noin puolentunnin seisonnalla sen verta että ootella saapi kun ei kompressorikaan enää uusi ole.. Mutta teli laskee jopa ajossa joten ilmanpainetta silloin kyllä riittää, joten vikaa lienee venttiilissä.
Ymmärtääkseni telikoneikko pitäisi pysähtyä kun teli on ylös noussut, no tässä se hurisee ja äänen muuttumisesta tietää vasta että nyt on ylhäällä, eli siinäkin on jotain häikkää..
Nuo paineilmavuotojen tarkastus on työlistalla, Sisu on nyt hallissa jarrukilpien vaihdossa, ei kyllä sitä kiinnipitävät pultit halua sitten millään aueta Ensi viikolla olisi katsastus sitten edessä että pääsee jatkamaan ajohommeleita
Ymmärtääkseni telikoneikko pitäisi pysähtyä kun teli on ylös noussut, no tässä se hurisee ja äänen muuttumisesta tietää vasta että nyt on ylhäällä, eli siinäkin on jotain häikkää..
Nuo paineilmavuotojen tarkastus on työlistalla, Sisu on nyt hallissa jarrukilpien vaihdossa, ei kyllä sitä kiinnipitävät pultit halua sitten millään aueta Ensi viikolla olisi katsastus sitten edessä että pääsee jatkamaan ajohommeleita
-
- Viestit: 294
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Niittikopista kyssäreitä
Uudet jarrukilvet kötöstelty telille, telinnostosylintereiden letkutusta korjailtu, vetokuula lisätty perään, yms pientä näperrystä tänään.
Ilmavuotojakin tutkailin, ohjaamon alta kuskin puolelta suhisee jostain, painesäiliön liitin fuskaa ja mittaritaulun takaakin löytyi yksi vuoto. Ilmankos paineet häviää nopiasti.
Telin vajoamisen syykin taisi löytyä juuri siitä venttiilistä, suhina vaan käy kun öljy virtaa takaisin ominlupineen Pitää tutkiskella sitä lähemmin, pystyykö sille mitään kotikonstein tekemään..
Ehkä lisäksi on vähän tutkailtava moottoripuolta, mistä öljyä tihkuttelee hiljalleen vaikka tämänikäiseen sen voisi jo salliakkin..
Ilmavuotojakin tutkailin, ohjaamon alta kuskin puolelta suhisee jostain, painesäiliön liitin fuskaa ja mittaritaulun takaakin löytyi yksi vuoto. Ilmankos paineet häviää nopiasti.
Telin vajoamisen syykin taisi löytyä juuri siitä venttiilistä, suhina vaan käy kun öljy virtaa takaisin ominlupineen Pitää tutkiskella sitä lähemmin, pystyykö sille mitään kotikonstein tekemään..
Ehkä lisäksi on vähän tutkailtava moottoripuolta, mistä öljyä tihkuttelee hiljalleen vaikka tämänikäiseen sen voisi jo salliakkin..
Re: Tuhannes käyttäjä kohta tosiasia
Siirretty toiselta alueelta:
Kiitoksia. Muunnelmien tiedot lisätty niittikoppiartikkeliin.sisua kirjoitti:Tästä http://sisua.net/forum/viewforum.php?f=21
Re: Tuhannes käyttäjä kohta tosiasia
Mun Sisu M-162 DST 6X2 4600mm. ei sovi mihinkään Model&layout kategoriaan. Se on DST mutta Wikissä on vain 4X2 malleja DST merkinnällä.
Re: Tuhannes käyttäjä kohta tosiasia
Johtuu siitä että taulukko ei ole täydellinen (mainitaan taulukon edellä). Olen merkinnyt siihen ne mallit joista olen saanut kelvolliset lähteet. Esim. M-163- ja M-168-malleista on merkitty vain yksi malli kummastakin. Artikkelissa on parantamisen varaa.karitsa kirjoitti:Mun Sisu M-162 DST 6X2 4600mm. ei sovi mihinkään Model&layout kategoriaan. Se on DST mutta Wikissä on vain 4X2 malleja DST merkinnällä.