Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on Su Marras 18, 2018 6:26 am

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: maastolaatikosta
ViestiLähetetty: Ma Joulu 09, 2013 7:31 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 7:06 pm
Viestit: 160
Oliko kellään tietoa Protoissa ja neliveto Karhu/Kontioissa käytetyn Rockwell/Timken
maastolaatikon etuvedon kytkennän siirtäjä-akselin akselitiivisteen mitoista (tuumanen?)?
Sisulta vissiin tyystin loppu?Hitaan-nopean siirtäjäakselille löytyi tiiviste Sisulta (VEHO)
sika-kalliiseen hintaan.
Muuten maastolaatikon tiivistys-laakeroinnin kiristys onnistui suht helposti.
Kiristyshän tapahtuu vaihteiston takapäädystä shimmilevyjä vähentämällä,
Liian tiukalle ei varmaan kannata kiriä.Itse laitoin niin että kasassa ollessa
jaksaa vielä käsin hyvin pyöritellä . Shimmilevyjen ja laippojen väliin sopivaa tasotiivistettä!
Tiivistekeskukselta löytyi mukavasti "ylikokostefat" (73,02x101,6x12,7) johon
mittaan kardaaninkiinnityslaippojen huonot " akselikaulat " sorvattiin.
Nyt tuntuu öljyt pysyvän sisällä pitemmänkin maantietaipaleen aikana!
Huohotinhan oli laatikosta jo aiemmin "fixattu".


Viimeksi muokannut jkv66, Ma Joulu 16, 2013 8:42 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: maastolaatikosta
ViestiLähetetty: To Joulu 12, 2013 11:01 am 
Poissa

Liittynyt: To Marras 04, 2010 9:15 pm
Viestit: 17
1.13" O.D., 0.19" thick, 0.75" shaft diameter,single lip with spring.

O.D. ulkohalkaisija 1.13"
Thick paksuus 0.19"
Shaft diameter /akselin halkaisija 0.75"
yksihuulinen, jousella.

Arvin Meritor A-1805-B-522
Timken/ National 254270
SKF 7414


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: maastolaatikosta
ViestiLähetetty: Ma Joulu 16, 2013 12:41 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 7:06 pm
Viestit: 160
Paikallisesta laakerikaupasta(Työkalupiste Roppola,Kuopio) löytyi ! (19,05mmx28,57mmx4,78mm).
Tiivistekeskukseltakin löytys(19,05x28,57x6,35).Saattas mahtua sellainenkin?
Eipä vaan tullut siitä ylemmästä(Hidas/nopea) siirtäjäakselin tiivisteestä
otettua mittoja.Vois sekin ehkä edullisemmin löytyä laakerikaupasta?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: maastolaatikosta
ViestiLähetetty: Pe Joulu 20, 2013 4:02 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 7:06 pm
Viestit: 160
Mittailin mielenkiinnosta maastolaatikon pintalämpöjä pitempiaikaisessa maantieajossa.
Korkein lukema oli 105 C astetta! ja ulkolämpötila sentään nollan pinnassa.
Eli kesäkuumalla mennään varmaan aikalailla öljyjen ja stefojen ominaisuuksien äärirajoilla?
Paksukin öljy muuttuu aika "liruksi".


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: maastolaatikosta
ViestiLähetetty: Ma Joulu 23, 2013 3:26 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 7:06 pm
Viestit: 160
Yläakselille löytys mittaa (22,22x31,75x6,35),vissiin "leveämpi"kun alkuperäinen,mutta
todennäkösesti mahtuu.Kaikki tiivisteet olis parempi olla Viton materiaalia ,nuo lämpötilat
huomioonottaen,mutta tavallisia (NBR) tuumasiakin rajallinen valikoima täällä Pohjois-
euroopassa.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: maastolaatikosta
ViestiLähetetty: Ma Joulu 23, 2013 6:55 pm 
Poissa

Liittynyt: To Marras 04, 2010 9:15 pm
Viestit: 17
Jenkkivaraosaliikkeistä kuten us-parts voi kysyä. Nationalin valikoima on laaja ja yleisesti saatavana. Usein kohtuullisella toimitusajallakin, monille tulee tavaraa jenkeistä viikottain. Autokäyttöön tarkoitetut tiivisteet yleensä mietitty materiaalin suhteen oikein.

Olen ymmärtänyt että kyseinen jakolaatikko käy yleisesti aika kuumana. Öljymäärä on aika pieni eikä Sisu ole speksannut siihen öljypumppua vaikka sellainen olisi ollut saatavana. Rockwell ilmoittaa öljyn suurimmaksi sallituksi lämpötilaksi 120 astetta mikä sekin on jo todella paljon.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: maastolaatikosta
ViestiLähetetty: Ma Joulu 23, 2013 9:19 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 7:06 pm
Viestit: 160
Joo,kyllähän se tiedossa oli,että kuumana käy,mutta noin kuumana!
Aika näyttää miten tavan NBR-kumi/muovi stefat kestää aktiivi-harrasteajoa
ympäri vuoden.Lämmönkesto kyllä vähän alakanttiin (ilmoitettu 110 astetta).
Vaan jos eivät pelaa,niin pitää sitten turvautua "amerikan herkkuihin".
Tuota "lämpöongelmaa" ei varmaan mitenkään paranna se että ainakin 70-luvun alku-
puolella Kontioissa käytettiin "ylivaihde" vaihteistoa,mikä tarkoittaa että kardaani
pyörii 80km tuntivauhdissa noin 3000r/min.Miten lie Protoissa?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: maastolaatikosta
ViestiLähetetty: Ti Joulu 24, 2013 7:27 pm 
Poissa

Liittynyt: To Marras 04, 2010 9:15 pm
Viestit: 17
Eiköhän kontiossa ja protossa ole sama BVQ-vaihteisto (ZF S5-35) jossa viitosen välitys oli muistaakseni 0.695. Proton kokonaisvälitys on sen verran tiuha että moottori kiertää 90 vauhdissa sen 2600. Eli jakolaatikolla 3700...


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: maastolaatikosta
ViestiLähetetty: Ti Joulu 24, 2013 8:09 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 7:06 pm
Viestit: 160
Omassa Kontiossani 6-vaiht. BVA-vaihteisto . kuutosen välitys 0,71 ja perävälitys 7,40.
Renkaat 11x20. Näillä eväillä 85km/h noin 2200r/min moottorissa.Milloin nyt sitten jaksaa
mennä!myötäseen tai tasamaalla.
Sitä luokkaa kyllä nuo jakolaatikon kierrokset ja lämpötilat että varmaan varmempi vaihtoehto ois
ne "amerikan ajoneuvostefat".


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 9 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)