Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on Ma Marras 19, 2018 6:11 pm

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 43 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: Pe Loka 11, 2013 9:27 am 
Poissa

Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 4:33 pm
Viestit: 269
Hieno projekti ja upea huomata että on aikaansaavissa käsissä!

Löytyykö noita konepeittoja ja lokasuojia helposti? Luulisi peräkärryiksi pätkittyjen autojen hyttejä olevan siellä täällä. Vai osaako joku leipoa sellaisen tyhjästä, liekö missään muotteja tallella?

Mistä muuten tulee tämän Sisu-mallin nimi kolonokka / lovinokka? Missä kohden nokkaa se kolo tai lovi on?


Ylös
   
ViestiLähetetty: Pe Loka 11, 2013 9:47 am 
Poissa

Liittynyt: To Huhti 10, 2008 8:27 am
Viestit: 561
Tuleeko se siinä konepeiton päällä/keskellä olevasta "lovesta"..Kyömynokaksi lienee kans sanottu.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Pe Loka 11, 2013 3:05 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Marras 21, 2012 4:33 pm
Viestit: 269
Napapiiri kirjoitti:
Tuleeko se siinä konepeiton päällä/keskellä olevasta "lovesta"..Kyömynokaksi lienee kans sanottu.

Kappas, en ollut mokomaa koloa huomannutkaan. Mutta kun katselin netistä kuvia niin hoksasin että "kolonokiksi" sanotaan sellaisiakin malleja mista mainittu läpi puuttuu. Esim. TVH:n autoissa sitä ei näytä olevan. Ja kun vertailin tarkemmin, niin noita konepeittoja näyttäisi olevan useampia eri mallisia suunnilleen samalta aikakaudelta. :shock:


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Tammi 19, 2014 4:34 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Kesä 08, 2009 7:59 pm
Viestit: 85
Kiitokset kannustuksista. Toivottavasti K-145 sisuja on 2015 2kpl museorekisterissä! Jos joltakulta löytyy tälläisen sisun(k-sarja) keulaa tms ylimääräisenä, voisin jossain vaiheessa hankkia varalle. K-145bp sisuja tiedänkin jo yhden museokilvissä, yhden projektina, yksi oli nettikoneessa myynnissä(kysyin tätä, mutta hinta pyynti..) ja tuo facebook linkin sisu(onko kaupan?). Mutta K-145bpt(urbo) malleja tiedän vain yhden romutetun.

Sisua on yritetty rakentaa joka viikko. Koekäytössä oli oma hommansa, ensin meinasi startin kanssa loppua usko, mutta se pelaa nyt kuin unelma. Sitten syöttöpumpun sisältä oli sammutin jumittunut päälle, onneksi se tokeni öljyämisellä ja heiluttelulla: Oli hieno tunne kun takaturbo leyland jyrähti käymään!!
Lisäksi hyttiin tehty sähköt ja kojelautaa ym kasailtu. Kytkimen paineilmakeventeinen pääsylinteri aiheutti myös työtä(uuden männän sorvausta ym).. Melkein kaikki työ autossa on ropellettu itse, mutta syylärin korjaus piti ulkoistaa: tähtikenno heinolasta teki kahdesta syyläristä yhden ehjän.

Eilen tuli nostettua hytti sisun päälle, tästä se etenee:

Kuva


Viimeksi muokannut Too slow, Ma Tammi 12, 2015 8:24 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Tammi 19, 2014 11:51 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ke Maalis 12, 2008 10:02 pm
Viestit: 652
Paikkakunta: Pietarsaari
ISO PEUKKU 8)
Hienoa työtä!


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Tammi 23, 2014 10:21 pm 
Poissa

Liittynyt: Ke Tammi 20, 2010 12:38 pm
Viestit: 109
Todellakin hienoa työtä! Ei se huono lähtökohta näköjään haittaa kun osaa hommansa ja on tarmokkuutta toteuttaa työ valmiiksi!


Ylös
   
ViestiLähetetty: La Tammi 25, 2014 11:07 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Helmi 10, 2008 8:34 am
Viestit: 940
Onnittelut hienosta ja mielestäni harvinaisestakin projektista . Noita n.s välimallin K-sarjalaisia kun ei liikoja ole muutenkaan säilynyt saatikka entisöity niin tämän yksilön pelastaminen/entisöinti on jo siinä määrin enenempi kuin hatun noston arvoinen suoritus ja osoitus siittä että näköjään on vielä ihmisiä jotka osaavat arvostaa Suomalaista tuotetta ja Suomalaista osaamista .Itselläni hyviä ja nostalgisia muistoja tollasesta "mono"nokkasesta Sisusta joka oli tosin vaan 6x4 mallinen ja vuosimaliltaan 1969 eli niitä viimesiä K-sarjalaisia.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Helmi 03, 2014 10:00 am 
Poissa

Liittynyt: Ma Kesä 08, 2009 7:59 pm
Viestit: 85
Joskus löytyy myös omilta kyliltä ennen romumiestä. Hain sisuun varaosa hytin, mallia k-148 vm.65 entinen lentokenttäauto. Katkaistu ilmeisesti joskus 80-luvulla, mutta tästä saan sisustan osia yms..

Perävaununmerkkivalon katkaisijan teksti puuttuu, jos joltakulta löytyy?


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Helmi 03, 2014 5:48 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Kesä 20, 2011 5:55 pm
Viestit: 277
Hyvä tulloo.onko tuo ihan oikee moottori,näyttää ihan kun olis muovista valettu :mrgreen: :lol:


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Joulu 29, 2014 7:37 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Kesä 08, 2009 7:59 pm
Viestit: 85
Päivitetäänpäs tätä. Alla huono kuva jyrystä. Laittelin myös vanhoja kuvia näkyviin ekalle sivulle..

Liitteet:
jyry.jpg
jyry.jpg [ 44.6 KiB | Katsottu 3836 kertaa ]


Sisu alkaa näyttää jo autolta. Kaikki verhoilut on uusittu. Jotain pientä pitää vielä tehdä: Etujarrut ilmata, astinlaudat kasaan, letkuja paremmin kiinni runkoon ym ym..Pieniä vastoin käymisiäkin matkalle on osunut mm. vesipumppu piti korjata, koneeseen vaihtaa kiertokangen/runkolaakerit, öljypumppu, kompressori kunnostaa ym ym.. Toiset etulokasuojat pitää myös kesäksi maalata ja vaihtaa, nyt kiinni oleviin tuli kesähelteillä halkeamia. Takalokasuojat ovat onneksi peltiset niin ne eivät halkeile auringossa..Etuakseli tai ainakin navat pitänee myös jossain vaiheessa vaihtaa varaosa-autoksi hankkimastani k-44 sisusta. Lähinnä siksi että saa eteen tykkipyörien tilalle lukkovanteet tai jopa tubelekset..
Viimeisin vastoin käyminen tuli eilen: Hydraulipumppu alkoi vuotaa, vaihtolavalaitteet muuten jo toimi.

Kova tavoite olisi viedä sisu tammi/helmikuussa leimalle(?)!


Viimeksi muokannut Too slow, Ma Tammi 12, 2015 8:27 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Ylös
   
ViestiLähetetty: To Tammi 01, 2015 12:51 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Joulu 19, 2011 6:16 pm
Viestit: 294
Paikkakunta: Rantasalmi
Melkoisesti Sisu on muuttunut sitten ensikuvien, hyvälle näyttää :!:

_________________
http://nelosnuhvi.kuvat.fi/kuvat/

NUHVI.NET


Ylös
   
ViestiLähetetty: Su Tammi 04, 2015 8:03 pm 
Poissa

Liittynyt: Ti Maalis 04, 2008 4:27 pm
Viestit: 43
Too slow kirjoitti:
Etuakseli tai ainakin navat pitänee myös jossain vaiheessa vaihtaa varaosa-autoksi hankkimastani k-44 sisusta. Lähinnä siksi että saa eteen tykkipyörien tilalle lukkovanteet tai jopa tubelekset..


Todella komea ja harvinainen Sisu!

Tuosta etuvanneasiasta tuli mieleen, että eikös nuo tykkipyörät ole näissä tämän ikäluokan etuvetoisissa olleet jo tehtaalta? Eräällä kuljetusliikkeellä oli ainakin kolmekymmentä vuotta piha-autona hiukan uudempi (siis ensimmäisiä lovettomalla konepeitolla varustettja) Jyry 4x4+2, jossa myöskin oli tuollaiset tykkipyörät edessä. Lisäksi nettikoneessa on sillointällöin ollut vanhempia neliveto-Kontioita, jossa myöskin on tuollaiset vanteet. Ovatko tykkipyörät jotenkin huonot tai hankalat vai miksi ne pitää vaihtaa pois? Minusta todella hienon näköiset ne ovat ainakin...


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Tammi 12, 2015 7:56 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Kesä 08, 2009 7:59 pm
Viestit: 85
Kiitokset kommentoinneista! Sisu edistyi taas viikonloppuna, nyt on ehjä hydraulipumppu paikoillaan! Työtä vain teetti, piti sorvata uusi laippa ulosotto akselille sekä tehdä uusi teline. Mutta nyt on auto tämänkin osalta enemmän museoauto, paikallaan on nyt vaihtolavaitteiden mukana uutena tullut pumppu! Paine varoa vasten on nyt 140 bar eli pikkasen enemmän kuin alunperin?
Ensi viikonlopun projekti olisi vaihtolavalaitteen vetomoottorin vaihto, nykyinen paljastui koekäytössä kieroksi. Onneksi on jo suora akselinen hiekkapuhallettuna valmiina.

Etuakselin tykkivanteet päivitän joskus tulevaisuudessa lukkovanne napoihin. Syy on se että saan lukko- tai tubeless vanteet eteen jos vanhat kolhitut tykkipyörät vispaa liikaa..lukkovanne napaa näihin on saanut uutenakin!


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ti Tammi 13, 2015 11:29 am 
Poissa

Liittynyt: Ti Huhti 08, 2008 1:27 pm
Viestit: 122
Komea on! Paahan auto kilpiin, niin lähetään Saimaalle! Tiedoksi muillekin ryhmäläisille:

http://www.vetku.fi/foorumi/index.php/topic,2202.0.html


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ke Helmi 11, 2015 1:52 pm 
Poissa

Liittynyt: Ma Kesä 08, 2009 7:59 pm
Viestit: 85
Ja sisu kilvissä+museorekisterissä! Mutta puuhaa vielä riittää..


Liitteet:
IMG_2428.JPG
IMG_2428.JPG [ 122.59 KiB | Katsottu 2872 kertaa ]
IMG_2432.JPG
IMG_2432.JPG [ 80.02 KiB | Katsottu 2872 kertaa ]
Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 43 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)