Sa-1394

Protojen (KB-45, A-45, AH-45) historiaa yksilöitynä SA-kilven mukaan / History of each SA-Proto

Valvoja: sisua

Avatar
K-44SP
Viestit: 461
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sa-1394

Viesti Kirjoittaja K-44SP »

karppinen kirjoitti:Arveleeko tuo käyttöohjekirja vaan että termaria ei saa poistaa koska neste kiertäisi vaan suurimmaksi osaksi sivukierron kautta eikä syylärin.
Kontio-Sisu K-137 SV:n ohjekirjassa vuodelta 1963 oli taasen kerrottu seuraavaa:"Koska termostaattia ei voida säätää eikä korjata, on ainoa mahdollinen toimenpide vaihtaa se uuteen. Kuitenkin on huomattava, että ellei välittömästi ole saatavana uutta termostaattia, voidaan autoa käyttää ilman termostaattia, mutta moottorin lämpiämisen nopeuttamiseksi on uusi termostaatti asennettava paikalleen ensimmäisessä tilaisuudessa."

Moottorina oli tässä autossa Leyland O.400 :roll:
jkv66
Viestit: 190
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sa-1394

Viesti Kirjoittaja jkv66 »

Alunperin oli samannäkönen hässäkkä kun noissa sun kuvissa,korvasin ennakkoluulottomasti
tarviketermostaatilla ilman mitään sivukiertorajoittimia.Hyvin on pelannut!
Gwafton
Viestit: 269
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sa-1394

Viesti Kirjoittaja Gwafton »

Mahtaako koko sivukiertosysteemi olla pelkästään järjestelmän ilmaamista varten :?: Tässä tapauksessa saman asian ajaa varmaankin termostaattiventtiilin viereen porattava halkaisijaltaan parin millin reikä.
nelosnuhvi
Viestit: 294
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sa-1394

Viesti Kirjoittaja nelosnuhvi »

Kyllä minäkin laittaisin normi tarviketermostaatin tuohon, niitä on tullut omiin harrastekoneisiin laiteltua useampia ja hyvin pelittää. Ja on helppo ja halpa ratkaisu. Johonkin termarikoteloon muistaakseni tein välilaipan sovitukseksi kun ei reikä passannut.
karppinen
Viestit: 38
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sa-1394

Viesti Kirjoittaja karppinen »

Ohjekirja sanoo:

"Moottorin ylikuumeneminen. Jos moottori on kuumentunut niin, että jäähdytysneste kiehuu, on moottori heti päästettävä joutokäynnille ja annettava käydä kunnes lämpötila laskee. Termostaattia ei saa poistaa lämpötilan alentamiseksi, koska tällöin suuri osa jäähdytysnesteestä kiertäisi sivukiertoputken kautta ja lämpötila nousisi vielä korkeammaksi."

ja minä päättelen että jos tuohon nyt laittas tuon oman hässäkän tilalle normaalin termarin niin sehän rajoittas vielä enemmän veden menoa syyläriin kuin kokonaan ilman termaria ajo.Siis vaikka se olisi auki, kun sehän supistaisi lähtöä joka tapauksessa. josta seuraisi että entistä isompi osa nesteestä pyöris vaan tuon perkeleen sivukierron kautta.
jkv66 kirjoitti:Alunperin oli samannäkönen hässäkkä kun noissa sun kuvissa,korvasin ennakkoluulottomasti
tarviketermostaatilla ilman mitään sivukiertorajoittimia.Hyvin on pelannut!
Mutta jos se sinun kone ei tästä ole paskaks menny niin tuskin minunkaan. Onko sulla vielä originelli termari tallessa?
Velu
Viestit: 282
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sa-1394

Viesti Kirjoittaja Velu »

Ei se jatkuva ohikierto ole vaarallista. Toki suurin jäähdytysteho pienenee, joten kone voi kuumentua raskaaasa veeossa helteellä. Minusta sinne koppaan voi laittaa tarviketermarin, eikä siitä ole mitään haittaa.

Letkutermari toimisi samoin, paitsi että se jää kauemmaksi moottorissa kiertävästä nesteestä. Voi olla, ettei kuuma neste tavoita sitä kun se on kiinnimn. Tästä voi seurata ylikuumeneminen kun termari ei aukeakaan.
jkv66
Viestit: 190
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sa-1394

Viesti Kirjoittaja jkv66 »

Noin maalaisjärjellä ja kokemusperäisen tiedon perusteella jäähdytysteho riittää suomen oloissa
eikä itselläni ainakaan ole ollut ylikuumenemisongelmia tiukassakaan vedätyksessä kesäkuumalla.
(Näin siis sillä tarviketermostaatilla)
karppinen
Viestit: 38
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sa-1394

Viesti Kirjoittaja karppinen »

Kyselin muutamasta Leyland osia myyvistä britti liikkeistä termaria. Vastailivat etteivät ole koskaan nähneet mitään vastaavaa. Arvelivat että se on näihin maani arctisiin olosuhteisiin specific modification! :lol:
IMG_0191.JPG
Tällä kone kuitenkin rupesi paremmin lämpenemään. -20 kelillä tarkeni ohjaamossa jo melko hyvin entiseen verrattuna, vaikka en sitä nyt miksikään lämpimyyden perikuvaksi vieläkään kutsuisi. Tyhjä käynnillä lämpöä riitti yhtä hyvin kuin uusissa cdi koneissa. Maantiemarssia en vielä kokeillut että kuumeneeko liikaa.
Pakin päälle saanti tuotti vain huomattavia ongelmia, ilmeisesti tämä pakkanen pahentaa vikaa

Olikos jotain netti sivua josta pysty mittojen mukaan katsomaan termaria? jos siihen siis sellaisen normaalin termarin laittaisi. Eli halkaisijahan on 69,8 mm mikä pitäisi löytää. Eivät olleet täällä kovin halukkaita liikkeissä paketteja aukomaan ja mittailemaan. Varaosa luettelot ei kuulemma mittoja kertoneet.

Tässä siis letkutermari minkä sinne nyt tungin, ei joo kalliita nämä proton osat :lol:
http://motonet.fi/fi/tuote/306015/Termo ... RenaultB14
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sa-1394

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Kajaanissa -80 luvun lopulla.
Internetin ihmeellisestä maailmasta löytyi kuva tästä autosta.
Liitteet
1620521_719458921418323_1666351886_n.jpg
1620964_719459191418296_1957104438_n.jpg
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
karppinen
Viestit: 38
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sa-1394

Viesti Kirjoittaja karppinen »

Oi kun ihanaa. On se jo parikymppisenäkin ollut niin komea!

Tahtoo lisää jos löydät!
karppinen
Viestit: 38
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sa-1394

Viesti Kirjoittaja karppinen »

Meikä lähti Sisulla iloisesti yö ajelulle, kun viimeinkin tätä lunta tännekkin tuli. Ojaan jäin jumiin, ei etes mitenkään tiukka paikka, ei ollut vain pitoa kumissa nousta penkkaa ylös. Vaijeri puuhun kiinni ja kiskomaan. Just kun alko sinkki olla tiukalla...
IMG_0195.JPG
IMG_0195.JPG (228.04 KiB) Katsottu 10183 kertaa
Onko tuo osa 1. ja 2. samaa valua, vai eri? helpottas vaihto työtä tuossa parkkiksella jos eri. ei tuosta saanut oikein selvää.
IMG_0199.JPG
Öljyä tuli aika paljon pois, mietin että tuliko sieltä nyt vaihelaatikkokin tyhjäks? Että uskaltaako tuolla nyt ajaa?

Ja jos jonkun varaosavalikoimaan kuuluu tuo kuori, ja siitä raskii luopua, niin saa tarjota!
karppinen
Viestit: 38
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sa-1394

Viesti Kirjoittaja karppinen »

IMG_0206.JPG
IMG_0206.JPG (233.21 KiB) Katsottu 10071 kertaa
Kyllä tuo näyttää olevan erillään vaihteistosta. Onnistustuskohan tuon hitsauttaminen läjään? tai varmaan onnistuu mutta tulisiko kestämään vinssausta?

Öljyäkin näytti olevan vaihelaatikossa, vähän vajaa vaan. Jos se ei "täytenä" pysy vaan tulee tuolta vinssin kautta osa pois, niin kait tuota uskaltaa muutaman kilometrin siirtää?

Mietin että mikä tuon hajotti, niin onko mahdollista että se että ilmasäiliössä ei ollut painetta?
Vedenpoistoventtiili hajosi tuossa jumitilanteessa ja päästi paineet pois.
Käyttöohjekirja sanoo: Auton voimansiirtolaitteisto vaurioituu vakavasti, jos ajettaessa etuveto ja hidas-vaihdealue kytkettynä säiliöpaine laskee alle 300kPa.

ja minä poika parituntia hinkkasin Sisulla eestaas ojassa just nuin. ja vielä päästelin siirtymän pihaan takasi. Se tosin nopealla puolella
raihna
Viestit: 48
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sa-1394

Viesti Kirjoittaja raihna »

Mulla ois proton risa vaihdeloota missä ois kyseinen osa. kiinnostaako? laatikko on Karkkilan lähellä.

0400 207719 Jesse
karppinen
Viestit: 38
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sa-1394

Viesti Kirjoittaja karppinen »

Jarrutuspaine viisari näyttää seiskaa, säiliöpaine nollaa. Varoitusvalo palaa mittarissa. Autolla pystyy ajamaan, jarrut ei siis ole päällä. Vain etujarrut jarruttaa kun poljinta painaa. Vedentyhjennysventtiilit uusin, eivät vuoda enää. Ei suhise mistään, tai ainakaan niin paljon että sitä koneen käydessä kuulisi.
Mistähän alkaisi vikaa etsimään?

Käyttöohjekirjahan kertoi että säiliöpaineen ollessa alle 3, takajarrujen pitäisi jarruttaa kokoajan.
roope
Viestit: 85
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sa-1394

Viesti Kirjoittaja roope »

SA-1335:ssa ilmeni samantyylistä temppuilua paineiden kanssa. Korjaantui kun puhdistin
nelipiiriventtiilin. Siis se venttiili mikä sijaitsee p-a-tankin ja painesäiliön välissä vasemmassa
runkopalkissa
Vastaa Viestiin