Maalaus

Muu tekniikkaan liittyvä kuten sähkökytkennät, pneumatiikka, runko, hytti, maalaus, jne. / Others like el-diagrams, pneumatics, frame, cabin, painting, etc.

Valvoja: sisua

Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1814
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Maalaus

Viesti Kirjoittaja sisua »

Hyväksytäänkö kuvan mukainen yksivärinen vihreä museokatsatuksessa?
http://www.sisua.net/gallery/main.php?g2_itemId=41
Ja mikä on tuon värisävy (RAL tms. värikoodi)?
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Pitäisi kelvata, tuommoisiahan ne olivat sisulta lähtiessä. Maastoväri vedettiin vasta puolustusvoimissa. Samaa vihreätä olen omaan suunnitellut.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1814
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja sisua »

Maastoväritys:

by Teknos: "MAALITYYPPI SYNTAL on kiiltävä uretaanialkydipintamaali.
KÄYTTÖ Käytetään pintamaalina alkydijärjestelmissä. ERIKOISOMINAISUUDET SYNTAL on nopeasti kuivuva, joten se soveltuu hyvin konepaja- ja maalausasemamaalaukseen."

Naamiomaali Syntal:
Tummanvihreä AN11, vaaleanvihreä AN22 ja musta AN44.

Valmistetaanko Teknos sitä vielä?

by Tikkurila Temadur 20: Kaksikomponenttinen, ruosteenestopigmentoitu puolihimmeä akryylipolyuretaanimaali, jonka kovettaja on alifaattinen isosyanaatti.
Pelkkä tummanvihreä: Temadur 20 AN 11
http://www.tikkurilacoatings.fi/pdf/coa ... adur20.pdf

Kokemusta on Teknoksen "jäänmurtaja"-epoksimaalista, joka kestää todella rajua käyttöä. Temadur on myös hyvä maali. Makuasia, kumman T:n valitsee.

Itse päädyn maalaamaan Temadurilla, pohjustus Temacoatilla.
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Sellainen kiiltävä vihreä olisi mukava väri. Metsäpeleissä tietysti maasto väritystä arempi. Saiskohan sitä sävyä sisu autosta/sisu defencestä selville? Jos sillai fiksusti tiedustelisi? :wink:
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
at7
Viestit: 569
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja at7 »

naamio kuvio ei liene kovin tarkka. Ottaa mallia jostakin toisesta sisusta. Kuvia varmaan löytyy. Minä löysin 3 väritys versiota, kun poistin vanhoja maaleja.

Telalla saa muuten hyvän mattapinnan.
Avatar
at7
Viestit: 569
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja at7 »

sisua kirjoitti: Naamiomaali Syntal:
Tummanvihreä AN11, vaaleanvihreä AN22 ja musta AN44.

Valmistetaanko Teknos sitä vielä?
Joo, oulussa sitä saa ainakin pohjolan väristä.
3l vihreät taisi olla 70€
musta oli kalliimpaa. 3l 100€

Telalla tulee hyvää jälkeä. Mettässä ajelessa maali vain naarmuuntuu aika helposti.
mise
Viestit: 18
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja mise »

Meidän Sisuun on tulossa uudet lavan laidat filmivanerista.

Onkos porukalla kokemuksia filmivanerin pohjamaalaamisesta? Mikä pysyy, mikä ei? Aika hankalan ja maalia hylkivän materiaalin maineessahan tuo on.

Tällä hetkellä suunnitelmana on karhennus hiomalla, pesu ja Inerta Primer 5. Päälle Syntalit alkuperäisen naamiokuvion mukaisesti.

- Mise
Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1814
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja sisua »

Sääaltiissa ympäristössä filmivanerissa ei pysy mikään maali kiinni - pitemmän päälle. Kesäajokit on asia erikseen.

Itse olen miettinyt tuota vaneriasiaa ja filmivanerin hylkäsin aikaisempien kokemusten perusteella ensimmäiseksi.
proto
Viestit: 603
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja proto »

heip. kuulinpa sellaisen jutun että "viralliset" naamiomaalit on sen takia kalliita että niissä on joku aine mikä heijastaa huonosti tutka säteitä takaisin?? tiedä sitten.. :? syntal maleilla itse olen maalannut eikä ole kovin kallista kuten edellä oli jo juttua on kans todella riittoisaa :D
mise
Viestit: 18
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja mise »

Tosta filmivanerihommasta vielä:

Kun ne lavan kaikki laitalevyt nyt on jo tullut filmivanerista sahattua, niin kysyin Teknokselta mielipidettä. Kehottivat hiomaan pinnan hyvin ja vetämään Inerta Primer 5:sen alimmaiseksi. Sitä oli tarkoitus käyttää muutenkin. Kyseessä siis 2-komponenttinen epoksipohjamaali.

Näin tehdään ja toivotaan parasta.

- Mise
Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1814
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Viesti Kirjoittaja sisua »

Tuolla Inerta Primer 5:lla pohjaten maali pysynee hiotulla filmivanerilla. Itsellä vastaavalla käsittelyllä maalattua pintaa ulkosalla kolmessa eri materiaalissa ja hyvin on kestänyt (ei tosin filmivanerissa).
Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Maalaus

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

Minä maalasin tällaisella naamiomaalilla. Intissä opittu tämän häive tehokkuus. Eikä näy tutkissa.
Kuva

Ja maali ei maksa juuri mitään, sekä se väri on levitetty muutamassa minuutissa.
Kuva
Avatar
UN-Proto
Viestit: 1133
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Maalaus

Viesti Kirjoittaja UN-Proto »

Teknoksen lehdessä oli pieni juttu naamio maalauksesta.

http://www.teknos-group.com/.../6b1608d ... .netti.pdf -

Kuva
Kuva
Proto_Heppu
Viestit: 54
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Maalaus

Viesti Kirjoittaja Proto_Heppu »

Jep jep, itellä ei myöskään ollut ongelmia maalin kanssa, toimitus aika vaan piti varmistaa Teknokselta.
Ja sehän ei onnistunutkaan samana päivänä, kun maali oli tullut liikkeeseen ja soitto sieltä.
Tulipahan liikkeessä mieleen, että milläpähän ohennan maalia ja pesen maalaus välineet.
Myyjät olivat huuli pyöreinä koodien kanssa, mutta 15 minuutin kulutta selvisi, että
"teollisuus" maalin ohenne koodi tarkoitti TÄRPÄTTIÄ, mutta suositeltavampi vaihto ehto
oli ruiskuohenne. En ole vielä kerinnyt kokeilemaan, mutta elokuussa lava lähtee remonttiin,
hiekkapuhallukseen, pohjamaalaukseen Inertta ja AN11 pintaan ruiskulla...tarina jatkuu sitten...
Duracell_Pupu

Re: Maalaus

Viesti Kirjoittaja Duracell_Pupu »

Mistäs päin olet käynyt hakemassa maalia? Ja olisiko sieltä mahdollisesti löytynyt myös AN22 ja AN44 sävyt itse olen nyt kysellyt parista paikallisesta liikkeestä eivätkä löytäneet koneelta muita sävyjä kuin tuon AN11.
Vastaa Viestiin