Sisu SM etupää

Muu tekniikkaan liittyvä kuten sähkökytkennät, pneumatiikka, runko, hytti, maalaus, jne. / Others like el-diagrams, pneumatics, frame, cabin, painting, etc.

Valvoja: sisua

razer
Viestit: 20
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Sisu SM etupää

Viesti Kirjoittaja razer »

Eli Sisu SM 300 ritiläauton etupää vetelee helvetisti ja lievää pompotusta havaittavissa. Eturenkaat uusin ja pikkusen parani mutta ei vielä täysin kuntoon. Vasemman puolen laakeria kiristin ja sen puolen pompotus loppui, oikealla ei tunnu kiristyvän. Laakeri näytti ulospäin ehjältä, eikä väljyyttä tunnu. Mistäs muista paikoista tällästä vikaa vois vielä ettiä? Ei nää kuorma-autot ole niin tuttuja.

Toisen puolen hytin jousi on vähän linassa, voisiko se luoda kuskinpaikalle tunteen pompotuksesta? Onko näitä vielä saatavilla jostain?


Minkäslaisilla arvoilla pitäis aurauskulmat olla, vois se vetelyn syy löytyä sieltä.

Kiitän jo etukäteen kaikista mahdollisista neuvoista jotka auttavat auton kuntoon saamisessa.
karitsa
Viestit: 122
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SM etupää

Viesti Kirjoittaja karitsa »

Syitä voi olla monia. Mieleen tulee ekaksi,onko jousenhenkselit löystyneet ja keskinaula poikki? Onko norra poikki? Onko jousen tapit todella väljät? Nämä viat vaikuttavat vetelyyn,oli ne sitten etu-tai vetävässä akselissa.
razer
Viestit: 20
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SM etupää

Viesti Kirjoittaja razer »

Pitää alkaa ettiä vikaa tarkemmin kun kyntöhommilta ehtii.

Mites noi aurauskulmat, tietääkö joku minkälaisia arvoja pitäs olla?
c-290
Viestit: 407
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SM etupää

Viesti Kirjoittaja c-290 »

Auraus on 0-1mm.Noissa on kiristettävät olkatapit siellä alapäässä iso mutteri nosta akseli ylös ja vaikka rautakangella heiluttelet jos väljää niin kiristä vaikuttaa myös ajettavuuteen.edellä olikin jo hyviä vinkkejä.Kunnossa ollessa SM on kyllä hyvä ja jämerä ajaa siis ikäisekseen.
razer
Viestit: 20
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SM etupää

Viesti Kirjoittaja razer »

Juu huomasin, keväällä oli todella hyvä ajaa ennen ku alko pompottaa. Tietenkään sillon ei tullu yli 60 ajettua ku ei autokoulun jälkeen oo tullu kuorma-autoa ajettua. Ja sillonki 2-akselista Volvoa...

Vaihdoin tosiaan renkaat uusiin ku meinasin että runko menny jommasta kummasta. Pitää ens viikolla ottaa työn alle ja tutkia tarkemmin.
karitsa
Viestit: 122
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SM etupää

Viesti Kirjoittaja karitsa »

Tuosta pompottamisesta. Mielestäni löysällä/huonolla laakerilla ei isommin pitäisi olla vaikutusta pompottamiseen. Renkaan epätasainen kuluminen,kumin rungon antautuminen,loppuunajetut iskarit tai vanteen vääntyminen vaikka maasto-olosuhteissa ennemminkin vaikuttaa siihen. Jos auto on trippeli niin se selittää paljon,siinä pitää olla em. asiat tip top kunnossa,muuten pompottaa varmasti.Trippeliakselin kanssa olen ainakin itse joutunut useissa autoissa touhuamaan ennenkuin on pompottaminen loppunut. Sitten kun saa taas pyörimään tasaisesti,ei tarvitse kuin yksi lukkiutuminen jarrutuksessa (minkä trippeli tekee herkästi) on kumissa tasainen kohta ja taas pompottaa...
razer
Viestit: 20
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SM etupää

Viesti Kirjoittaja razer »

Oikealla takana näky yks jousen henkseli olleen irti. Voiskohan tuolta takaa välittyä tunne että keula pomppii?

Toinen raidetangonpää näky olevan väljä. Vieläkö tällaseen autoon saa alustan osia? Mikkelissä pitäs raskoneen myydä osia jos niitä löytyy.

Perhana oli näköjään piirturiki hajonnu, kello ei enää pyöri. Mitähän keskimäärin tollasen Kienzlen mekaanisen piirturin korjaus on maksanut?
karitsa
Viestit: 122
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SM etupää

Viesti Kirjoittaja karitsa »

Ei se löysä henkseli pompottamiseen pitäisi vaikuttaa. Vetelyyn kyllä,jos löystynyt henkseli on johtanut keskinaulan katkeamiseen. Akselissa näkyy onko se elänyt henkseleitten kiinnityslappuun nähden.
Siinä pitäisi olla kiristettävä raidetangonpää.
razer
Viestit: 20
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SM etupää

Viesti Kirjoittaja razer »

Tossa ryömin auton alla ja en kyllä mitään muuta väljää etupäästä löytäny ku raidentangonpään, en vielä ehtiny perehtyä tarkemmin sen rakenteeseen.

Sitten kiertelin ja kaartelin autoa ympäri ja huomasin, että kardaanin taaimmaisin tukilaakeri oli melko väljä. Kardaani liikkuu edestakas ainakin n.pari senttiä. Etummaisessa nippa nappa huomaa mitään liikettä. Voisko tuolta tulla runkoon sellasia voimia että auto pompottais?
karitsa
Viestit: 122
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SM etupää

Viesti Kirjoittaja karitsa »

Tukilaakeri kun on väljä,silloin yleensä auto ravistaa niin pirusti isommassa vauhdissa. Joskus etsin ravistamisen syytä pitkään,tarkistin myös raudalla vääntelemällä tukilaakerit kumeineen. Vikaa ei meinannut löytyä. Sitten nostin auton vetopyörät ylös ja kaveri alkoi kiihdyttämään. Nopeus kun nousi 70 km/h,alkoi ravistus.Kardaani teki kunnon vatkausta. Syynä oli kumminkin löysät kannakkeenkumit,vaikka raudalla vääntelemällä ne tuntuivat ehjiltä. Se on iso voima kun kardaani alkaa tehdä ylimääräistä lenkkiä,koko auto tuntuu hajoavan liitoksistaan.
razer
Viestit: 20
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SM etupää

Viesti Kirjoittaja razer »

Joo en oo viittiny nyt yli 60 ajaa ku pomppiminen alkaa. Ihan käsin heiluu jo reilua parin sentin liikettä. Siinä se varmaan sit vika on. Toinen heiluu sen verran että nippa nappa tuntuu liikettä käsin. Oliskohan toiki sit hyvä vaihtaa samalla?
razer
Viestit: 20
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SM etupää

Viesti Kirjoittaja razer »

Tukilaakeri purettu. Edellinen omistaja hitsaillu jo pelti lätkiä kannattimen sisään. ihme ettei tutissu ton enempää. Huomenna saa uudet käsiin.

Ei kyllä tota raidetangonpäätä näyttäis pystyvän kiristämään. En ainakaan hahmottanu sellasta mahdollisuutta.
karitsa
Viestit: 122
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SM etupää

Viesti Kirjoittaja karitsa »

Raidepää on varmaankin vaihtunut tarvikkeeseen. Alkuperäisessä ja myös vanhemmissa tarvikkeissa on siinä nivelen motin ulkokehällä reikiä,mihinkä tulee sokka. Sokka pois ja siitä jengan vastakkaisesta päästä kiristetään. Käytännössä se on aika ryytynyt paketti mutta ensin hinkkaa teräsharjalla ryönät pois ja suihkuttaa Crc:tä päälle. Sitten hitsaa n. 35x35x6mm:n lattaraudan pätkän 1/2" hylsyyn ja päräyttää mutteripyssyllä kiristettävän päätykappaleen liikkeelle. Voi lähteä liikkeelle myös lattaraudan pätkällä,mitä vääntää jakoavaimella.
razer
Viestit: 20
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SM etupää

Viesti Kirjoittaja razer »

Tukilaakeri oli väärä. Tähän autoon on vissiin vaihdettu jostain muusta laitteesta tuo laakeri koska Sisun laakeri on täysin erilainen. Ohessa kuva autossa olleesta laakerista, osaakohan joku tunnistaa mistä laitteesta tuo vois olla.
Liitteet
20151023_151240.jpg
20151023_151229.jpg
20151023_151218.jpg
c-290
Viestit: 407
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SM etupää

Viesti Kirjoittaja c-290 »

Joo ei se Sisun alkuperäiseltä näytä.En osaa sanoa mistä vehkeestä on otettu.Onko tässä autossa niin pitkä akseliväli että on kaksi tukilaakeria?? Tuon laakerin on voinut asentaa vaikka se verstas missä ritilä on tehty ja mahdollinen akselivälimuutos.Aikamoisen tärinän se saa aikaan kun laakeri pettää kokemusta on ei siinä muuta voi kun kardaani irti ja hinaukseen tai voihan sen tietysti tienpäälläkin vaihtaa vaan on siinä askartelua :D
Vastaa Viestiin