Teli-Kontio/Karhu
Valvoja: sisua
Re: Teli-Kontio/Karhu
No niin, eihän se Valmetin kone ihan heittämällä Teli-Kontioon istu. Hitsaamalla kiinnitetyt Karhu-Sisun moottorinkannakkeet asettivat oman haasteensa, josta selvittiin rakentamalla ohutseinäputkesta ohjaimet, joiden avulla irtileikatut kannakkeet saatiin asemoitua ja hitsattua oikeille paikoilleen Kontion runkoon. Lisäksi rintapelti ja kopin rungon aisa vaativat vähän muokkausta. Alustava moottorinsovitus tehty. Paljolta turhalta työltä on kyllä säästänyt kokonainen varaosa- Karhu-Sisu, josta on saanut hyviä sovitusosia ym. (esim. moottorinkannakkeet). Lopullinen moottorin asennus tätä kirjoittaessa vielä tekemättä ja sittenhän on vielä kardaanit, kytkin, jäähdytin, ohjaustehostin, sähköt, ilmaputkitukset ym. Ohessa kuvia projektista tähän asti:
Re: Teli-Kontio/Karhu
Koekäynnistys 4.10.15
- Liitteet
-
- koekäynnistys 2 edit.jpg (84.48 KiB) Katsottu 13307 kertaa
-
- Viestit: 360
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Teli-Kontio/Karhu
Projektikuvia
- Liitteet
-
- IMG_1309.JPG (156.76 KiB) Katsottu 12759 kertaa
-
- IMG_1304.JPG (167.87 KiB) Katsottu 12759 kertaa
-
- IMG_1301.JPG (135.66 KiB) Katsottu 12759 kertaa
Re: Teli-Kontio/Karhu
Mootorin koekäytön jälkeen lava-ja kippi pois jaKarhu 4x4+2 kirjoitti:Projektikuvia
sitten vielä alle Karhu-Sisun harvempi välitteinen
taka-akseli.(kuvat tais kyllä olla vikajärjestyksessä!)Lyhyellä koeajolenkillä kaikki toimi
hyvin ja varsinkin vaihteisto yllätti äänettömyydellään lisäksi tehoa ja kierrosherkkyyttä
ihan erilailla kun Leylandissa.Kaikkinensa kuitenkin kohtuullisen työläs homma ja
vaatii kyllä melkeen yhden Karhu-Sisun "teurastuksen". Tässä tapauksessa tekniikan
luovuttaja oli kyllä pelleiltään ja muiltakin osin pahoin ruostunut (ent.Suola-auto),että silleen ei
tullut tehtyä ehkä kovin isoa "rikosta".Kyllähän se Leylandkin kuljettaa harrasteautoa ihan
riittävästi ja vaihteiston vonkuminen enempi ominaisuus kuin vika.
Mutta tulipahan nyt tämmönen härpätin rakenneltua,kun tuota Sisu- materiaalia oli
sopivasti käytettävissä ja se leyland oli jo kertaalleen poistettu konehuoneesta cumminsin
tieltä.Käyttöominaisuuksiltaan Valmet 611 CSBA/DSBA(Bosch syöttöpumppu) pesee kyllä edelliset moottorivaihto-
ehdot kyllä selkeesti.Valmetin suurin heikkous taitaa olla "alakerta",eli laakerit ja öljypumppu
vaihdettava aikanaan jos öljynpaineet huonot.Alkupään 611 moottoreissa tais olla myös
joissakin tapauksissa myös kannen-ja putkien tiivistysongelmia?
Viimeksi muokannut jkv66, To Marras 26, 2015 6:29 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Teli-Kontio/Karhu
Projektissa huomattiin,että eri vuosimallien L-sarjan(Karhu-Kontio) Sisujen osat vain osin
suoraan vaihtokelpoisia keskenään.Mutta taas toisaalta onnistuttiin risteyttämään
-70 teli Kontio ja -82 Karhu tekniikka ilman mitään "hirveitä virityksiä".
Eli varaosahankinnoissakin kannattaa olla tarkkana.Esim.Vaihteiston-ja
Taka-akselin välitykset ja pyörien pulttijako muuttuvat joskus -70luvun
puolivälissä jne.Ja joissakin tapauksissa on tullut vastaan,että varsinkin
Kuntien ja valtionlaitoksille alunperin toimitettuihin autoihin on pistetty osien puolesta
ns. "vanhaa varastoa".Eli välttämättä edes tiedetty vuosimalli ei takaa osien sopivuutta!
Mutta pääsääntöisesti harrastehommiahan nämä jutut jo ovat,jotta
pitkää pinnaa kaikille näiden asioiden kanssa askaroiville.
suoraan vaihtokelpoisia keskenään.Mutta taas toisaalta onnistuttiin risteyttämään
-70 teli Kontio ja -82 Karhu tekniikka ilman mitään "hirveitä virityksiä".
Eli varaosahankinnoissakin kannattaa olla tarkkana.Esim.Vaihteiston-ja
Taka-akselin välitykset ja pyörien pulttijako muuttuvat joskus -70luvun
puolivälissä jne.Ja joissakin tapauksissa on tullut vastaan,että varsinkin
Kuntien ja valtionlaitoksille alunperin toimitettuihin autoihin on pistetty osien puolesta
ns. "vanhaa varastoa".Eli välttämättä edes tiedetty vuosimalli ei takaa osien sopivuutta!
Mutta pääsääntöisesti harrastehommiahan nämä jutut jo ovat,jotta
pitkää pinnaa kaikille näiden asioiden kanssa askaroiville.
-
- Viestit: 360
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Teli-Kontio/Karhu
Tulipahan nyt todistetuksi että sisu tietäjä V.Kangasaho oli väärässä.aikonaan 2akselisesta kontiosta hajos leukku,kysyin kangasaholta käykö valmet kontioon...hää sanoi että kyllä käy...lavalle
Re: Teli-Kontio/Karhu
Nyt vihdoinkin siirtoajokunnossa!
- Liitteet
-
- Lapinlahdelta lähtö 1.jpg (246.55 KiB) Katsottu 11632 kertaa
Re: Teli-Kontio/Karhu
Tästä sitten vaan kohti viimeistelyhommia ja päällirakenteiden asennusta
- Liitteet
-
- Lapinlahdelta lähtö 2.jpg (203.24 KiB) Katsottu 11603 kertaa
Viimeksi muokannut jkv66, Ma Joulu 28, 2015 7:49 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Teli-Kontio/Karhu
Tässä sitten väliparkissa kotipihalla. Kulkuominaisuudet ainakin tyhjällä autolla ihan toista luokkkaa kuin aikaisemmilla "konevirityksillä"
- Liitteet
-
- Räimälle tulo 2.jpg (216.56 KiB) Katsottu 11632 kertaa
Re: Teli-Kontio/Karhu
Pitkän pohdinnan ja Sopivan 16t vaihtolavalaitteen löytymisen myötä vahvistuijkv66 kirjoitti:Tässä sitten väliparkissa kotipihalla. Kulkuominaisuudet ainakin tyhjällä autolla ihan toista luokkkaa kuin aikaisemmilla "konevirityksillä"
ajatus,että jatketaan akseliväliä 70cm(eli tulee 4800+1200),kun ei se nyt vielä
ole ihan toivoton käännyteltävä ja pystyy tarvittaessa vaikka ottamaan 7metrin
konelavan+melkein kaikki lyhyemmätkin vaijerivaihtolavat!
Saa nyt nähdä mikä sirkus tästä akselivälimuutoksesta tulee.
Katsastuskonttorilla sanoivat ,että valmistajan ohjeen mukaan.
Sisu-autolla taas sanoivat,että ei näin vanhoihin ole mitään ohjetta!
No onhan näitä tehty aiemminkin,itseasiassa yllättävänkin simppeli homma:
Huolelliset mitoitukset ja hitsaukset se tietysti vaatii.
Mikähän sitten tänäpäivänä oikeasti on se "dokumenttien "tarve?
Jos jollain varmaa tietoa,niin valistakoon!
Re: Teli-Kontio/Karhu
Trafin sivuilta löytyy tällaista.
Antopäivä:
28.9.2015
Voimaantulopäivä:
1.10.2015
Voimassa:
Toistaiseksi
Säädösperusta:
Ajoneuvolaki (1090/2002) 7 §
Ajoneuvon akselivälin jatkaminen tai lyhentäminen tai akselin poistaminen tai asentaminen
ajoneuvon tyypin puitteissa on sallittua. Muutos on tehtävä ajoneuvon valmistajan tai valmistajan
edustajan ohjeiden mukaisesti, jos tällaiset ovat saatavilla. Ajoneuvon kantavien rakenteiden
lujuus ei saa muutoksen seurauksena heikentyä.
Kuitenkin kokonaismassaltaan yli 6000 kg:n N2-luokan ajoneuvon sekä N3-, O3- ja O4-luokan
ajoneuvon akselistomuutokset edellyttävät aina valmistajan tai valmistajan edustajan luvan ja
ohjeet, jos ajoneuvo on käyttöönotettu 31.12.1979 jälkeen. Luvan ja ohjeiden perusteella
muutoksen lopputulos voi poiketa myös ajoneuvon tyypistä.
Antopäivä:
28.9.2015
Voimaantulopäivä:
1.10.2015
Voimassa:
Toistaiseksi
Säädösperusta:
Ajoneuvolaki (1090/2002) 7 §
Ajoneuvon akselivälin jatkaminen tai lyhentäminen tai akselin poistaminen tai asentaminen
ajoneuvon tyypin puitteissa on sallittua. Muutos on tehtävä ajoneuvon valmistajan tai valmistajan
edustajan ohjeiden mukaisesti, jos tällaiset ovat saatavilla. Ajoneuvon kantavien rakenteiden
lujuus ei saa muutoksen seurauksena heikentyä.
Kuitenkin kokonaismassaltaan yli 6000 kg:n N2-luokan ajoneuvon sekä N3-, O3- ja O4-luokan
ajoneuvon akselistomuutokset edellyttävät aina valmistajan tai valmistajan edustajan luvan ja
ohjeet, jos ajoneuvo on käyttöönotettu 31.12.1979 jälkeen. Luvan ja ohjeiden perusteella
muutoksen lopputulos voi poiketa myös ajoneuvon tyypistä.
Re: Teli-Kontio/Karhu
Tuli nyt sitten viimeinkin se runko jatkettua (+700mm).
Huolellisen valmistelun jälkeen hommassa ei mennyt kuin viikonloppu.
Vahvistuslatakat jäi vielä uupumaan.
Huolellisen valmistelun jälkeen hommassa ei mennyt kuin viikonloppu.
Vahvistuslatakat jäi vielä uupumaan.
- Liitteet
-
- Katkasuhoitoo!
- 1kuva.jpg (126.21 KiB) Katsottu 10024 kertaa
-
- 2kuva.jpg (122.66 KiB) Katsottu 10024 kertaa
-
- 3kuva.jpg (123.65 KiB) Katsottu 10024 kertaa
Re: Teli-Kontio/Karhu
Lisää kuvia
- Liitteet
-
- 4kuva.jpg (111.55 KiB) Katsottu 10024 kertaa
-
- 5kuva.jpg (103.06 KiB) Katsottu 10024 kertaa