Kytkinongelma protossa

Kaikkea kampiakselin ja renkaiden väliltä / Everything between crankshaft and tires

Valvoja: sisua

rjk
Viestit: 14
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Kytkinongelma protossa

Viesti Kirjoittaja rjk »

Tarkoitus oli siirtää proto hieman eri paikkaan. Ajettuani normaaliin tapaan muutaman kymmenen metrin matkan jouduin pysähtymään ja
siirtään vaihteen vapaalle. Tämän jälkeen ei auto inahtanutkaan liikkeelle pantuani vaihteen päälle mille tahansa pykälälle. Siinä edelleen yritellessä kävi selville että vaihteet sai päälle ilman kytkintä minkäänlaista ylimääräistä ääntä kuulumatta, ikään kuin kytkinpoljin olisi jäänyt pohjaan ts vaihteet tuntuvat menevän päälle auton käydessä kytkintä polkematta. En ole moiseen törmännyt vaikka autolla ajoa on takana
muutamia kymmeniä vuosia. Esittäkääpä vika-arvioita ennen tulevaa remonttia, varmaan kokemuksia löytyy. :?:
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kytkinongelma protossa

Viesti Kirjoittaja FBW »

Siellä kytkinkopassa on tarkistusluukku joka on 4 pienellä pultilla kiinni. Avaamalla luukun selviää varmasti enemmän. Myös kytkimen työsylinteri on 2kpl pulteilla kiinni, helppo irroittaa (kytkinnesteletkua ei tarvitse irroittaa) ja tarkistaa toiminta.

Tuollainen veto ongelma on joskus ollut yhdessä ajoneuvossa, parani kun käytettiin kojetaulun paineilmavipuja (siis vinssi/etuvetu/hidasalue/nopea-alue). Joskus jää joku sylinteri sen verran liikkeeltään vajaaksi ettei voimansiirto kytkeydy. Tuolloin pitäisi kuitenkin edes joku ääni kuulua jos vaihdetta vaihtaa, mutta tarkista kuitenkin.
rjk
Viestit: 14
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kytkinongelma protossa

Viesti Kirjoittaja rjk »

Kiitosta vaan vinkistä. Täytyy katsastaa ko kohdat
Viipo
Viestit: 38
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kytkinongelma protossa

Viesti Kirjoittaja Viipo »

Täällä olikin sopiva ketju, niin kysytääs:

Miten tuossa proton kytkimessä toi paininlaakeri kannattas lukita haarukkaan, niin eittei se pääse pyörimään?
Kytkin rupesi siis lipsumaan ja tekään kaikkea hassua, ja aattlein vaihtaa kytkimen, mut moottorin pois nostettua paljastui, et siellä oli vaan laakeri pyörähtäny vituileen, ja kampeentui sit niin hyvin jumiin, että kytkin jäi ajossa kantamaan.

Nythän siinä on molemmilla sivuilla kaksi tasaista pintaa, mutta kovin lyhyellä matkaa, ja ajan kanssa laakeri pääsee pyörähtämään yms...

Sit tuohon vedon katoamiseen: tämä proto kans tekee sitä, et kovassa kiihdytyksessä yhtäkkiä katoaa veto kokonaan, ja kun rullaa vähän aikaa, se tulee takaisin. Ite oon epäilly, et jakolaatikko jostain syystä heittää sillontällön jostain syystä vapaalle. Sitä en tiiä, onko siellä mekaanista vikaa vai antaako paineilmapuoli sinne jostain syystä käskyn vai mikä lie.
Viipo
Viestit: 38
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Kytkinongelma protossa

Viesti Kirjoittaja Viipo »

Vastaillaas nyt tänne noita huomioita tuosta kytkimestä.
Eli tuohon painelaakerin jalan pyörimiseen en keksiny muuta, kun vaan hitsaamalla täytin kuluneita kohtia ja vähän jatkoin tasaisia pintoja laajemmalle. Vingulla ja lamellilla sitten koneistin käsivaralta palikat. Sitten kun saim moottorin takaisin paikoilleen, huomasin, et painelaakeri on melko kaukana asetelmasta, niin säädin sitten sitä haarukan alapulttia sisäänpäin silleen, et kytkinsylinterin mäntä oli pohjassa ja painelaakeri oli juuri ja juuri ottamassa kiinni paineasetelmaan. Sitten vaihoin vielä alkuperäsen kytkimen poljinsylinterin paikoilleen ja ilmasin tippakannulla työsylinteriltä päin, niin kytkimeen tuli tuntuma heti kerrasta ja muutenkin tuntuisi toimivan.
Eli jos sitä polkimen sylinterin tankoa joutuu säätämään pidemmäksi että kytkimeen tulee "esipainetta" niin silloin luultavasti haarukka siellä kytkinkopassa on väärässä säädössä. Kytkinkopan kyljessä olevasta luukusta sen toiminnan pysty hyvinkin säätämään.
Vastaa Viestiin