SA-1389

Protojen (KB-45, A-45, AH-45) historiaa yksilöitynä SA-kilven mukaan / History of each SA-Proto

Valvoja: sisua

Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Vihdoinkin kelit olivat sellaiset että saatiin vihdoinkin viimeinen kerros väriä koko etuosaan. Joudun näissä olosuhteissa tasapainottelemaan sen suhteen ettei kenenkään naapurin auto ole parkkipaikalla eikä kukaan sivullinen eksy pihaan kun pahin ruiskutus on käynnissä :mrgreen: Alan yleensä heti aamusta kovalla tohinalla ensin peittelyt, sitten hionnat, pölyn poistot pinnoilta, paineilmajärj. säädöt, maalin sekoitukset, ruiskun säädöt ja itse maalaus. Pidin aika hyvänä aikana 2h kaikkine töineen tälle loppumaalaukselle, piti kuitenkin koko hytti peitellä, lattiat poistaa jne. Ehdin vielä postinkantajallekin juttelemaan pari sanaa.

Talossa on vielä 380V liittymä jota käytän lähinnä kompressorin pyörittämiseen, sen verran se käynnistyessään haukkaa tehoa että sulake pitää kytkeä 4-5 kertaa ennen kuin kompura on käynnissä. Voitte kuvitella paljonko naurattaa kun kesken maalaamisen huomaa että kompura ei käynnistykään ja sitten juostaan tallin ja sulaketaulun väliä. Kävi kuitenkin niin hyvä tuuri että tuttu kaveri oli soitettu tänne jotain sähköjä laittelemaan, kävi sitten niin että hän tekikin minulle uuden liitännän talliin ja 380V, hitailla 16A sulakkeilla. Menivät sitten maalaushommatkin kerrankin ihan putkeen. Lupasi kaveri tulla parin viikon päästä vielä katsomaan rikkinäistä Kemppiäni (sitä josta aiemmin kirjoitin tuonne yleiselle puolelle), jos vaikka saataisiin muuntaja jotenkin käämitettyä kun minulla ei siihen riitä eväät.

No, hytti on tosiaan aika lailla valmis nostettavaksi rungolle, takalattiaan en ole vieläkään osannut päättää - eli teenkö uuden vai pidänkö vanhan. Olen jo kuopannut tältä vuodelta sen mahdollisuuden että tekisin ennen lumia myös lavan. Se on yhäkin paljaalla metallilla, tosin aika vähän ruostunut. Ajattelin vain voidella sen jollain suojarasvalla talveksi ettei ruostu enempää, onko kenelläkään ideaa mikä mönjä pysyisi koko talven mutta lähtisi hyvin pois vaikkapa tinnerillä tms.?

Suunnitelmat ensi vuodeksi ovat jo melko selvät, silloin alkaa myös lavan päälle tulevan rakenteen suunnittelu ja ehkäpä jopa saisi materiaalihankinnat lavalle tulevalle "kopille" tehtyä. Aikomuksena olisi tehdä oikea "expedition"-kuorkki jossa pystyisi yöpymään, pöperöt tekemään jne. On jo kuumottanut pitkään tehdä sellainen vaihteeksi itsellekin ja kieltämättä olisi kiva joskus päästä viikonlopuksi jonnekin rantaparkkiin rentoutumaan. Noita rakennesuunnitelmia olen jo pitkään päässä pyöritellyt, kopin rakenteista/materiaaleista olisi montaakin vaihtoehtoa mutta niistä sitten enemmän kun pääsen talven aikana tietokoneella jotain tuhertelemaan. Vanhaan malliin mennään pienellä budjetilla työtä pelkäämättä eteenpäin 8)

Ps. Päätin pistää tuon Sisu-kyltin kuten vanhemmissa Protoissa, eli kuljettajan puolelle lattian laitaan. Tukin etupellistä toista kymmentä reikää, sen verran montaa rekisterikilpeä ja kylttiä tässä autossa on ollut. Kyltti on asennettu siten ettei sitä pysty ulkopuolelta varastamaan. Varmaan siksi myöhemmissä Sisuissa tuo kyltti on keskellä, koska se on sinne helpompi asentaa. Jotain pieniä lommoja etupellissä on, mutta saavat ollakin kun tämä auto on ihan käyttöön tulossa.
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 11:07 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Tojo4wd
Viestit: 178
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja Tojo4wd »

Meillä työnantaja sumuttaa maatalouskoneet jollain suoja litkulla talveksi käytönjälkeen.
Pitää käydä katsomassa ja kysymässä mitä se on jos vaikka soveltus tohon suojaukseen.
kivinen
Viestit: 753
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja kivinen »

Miten olisi konepajapohjamaali? Ohut kerros ruiskulla, ei juuri haittaa hitsaamista ja sopii hyvin myöhempien maalikerrosten alle. Tämä on sitä tavaraa, jolla kaikki maalissa olevat, esim. teräsputket tai levyt on vedetty kun ne tulevat tehtaalta.

Toinen vaihtoehto olisi joku vahamainen tuote, joku alustamassakin oli sellaista. Ennen kovettumista ikävä saada pois, pitää jollain liuottimella pestä, tms.
Tyrvää
Viestit: 337
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja Tyrvää »

Eiköhän vaikka "textyyli" kotelosuoja olisi hyvää vahaa ja lähtee ainakin valopetroolilla pois.
Avatar
Tojo4wd
Viestit: 178
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja Tojo4wd »

Tommosta sumutettavaa ainetta meillä työnantaja käyttää omissa maataistelukoneissa.
http://www.ikh.fi/fi/kone--ja-laitesuojaoljy-4l-wk004a
Laitteet on kyllä katoksissa talven kun toi kaiketi lähtee aikahyvin ihan painepesurilla pois joten kannatta varmaan peittää sateelta suojaan.

Estää auroissa terien ruostumisen ja muissakin koneissa maalista kuluneet kohdat ja suojaa myös sähkölaitteet kosteudelta.

Sitten löysin netistä tämmöisen vastaavan mutta tämäkin on suomalainen kai näitä on muitakin vastaavia.
http://www.tampereenoljytukku.com/cat/p ... g.php?c=28

Sitten tuommoinen Tectylin tuote.
http://www.autotarvike.fi/tectyl-kone-m ... -511m.html
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Kiitoksia paljon vastauksista! Olen yllättynyt että joku lukee tätä topiikkia :shock:

Konepajapohjamaalia en tiedä voiko laittaa kun jonkun verran pintaruostetta tuossa lavakehikossa jo on, toki se maali lähtee sitten aika helpolla poiskin. Meinaan että mahdollisesti saattaisi olla isompi homma sitten keväällä siistiä lava?

Kotelosuojan käyttäminen ei ole huono idea, sitä löytyisi riittävästi. Huonot puolet että tunkeutuu joka paikkaan missä vähänkin huokoista sen verran hyvin että pois saaminen hankalaa. Sellaiseksihan se on tarkoitettukin :mrgreen: Lähtee ainakin tinnerillä pois. Pidetään tätä kakkosvaihtoehtona sen takia että hitsaussaumojen puhdistus saattaa olla työlästä.

Tuo Tojo4WD:n suositus on kyllä ehdottomasti paras, näyttäisi olevan halpaakin. Tosin en vielä löytänyt täältä mitään vastaavaa ainetta, mutta yritin hakusanoja "Rostschutz Öl, Korrosionsschutzöl, Kriechöl, Sprühöl". Tuntuu tästä maasta löytyvän parhaiten suojaöljyjä puulle :? Jotain löytyi, tosin kolme kertaa kallimmaalla kuin Suomesta. Kiitoksia linkeistä, en tiennyt että tähän tarkoitukseen oli ihan omaa tavaraa olemassa.

Ps. Pistin vielä kuvan tuosta lavan tilanteesta. Lavan päällä on suojana yleensä alkuperäinen lavapressu, mutta toki tälläinen täysin suojaamaton metalli ruostuu siitä huolimatta ulkosalla. Aika hyvin kuitenkin kun miettii että lava on tehty n. 2008-2009 ja ei koskaan maalattu. Olen takapään siitä jo puhdistanut ja siinä on hyvät pohjamaalit, muutenkin luulen että tuo kuvien ruoste lähtee helpolla pois, lisää ei kuitenkaan tarvitsisi tulla. Yritetään välttää hiekkapuhallusta, sen verran järjestelyä kuljetuksissa yms. että siinä ajassa ruosteet lentää jo omastakin toimesta.

Kiitoksia vielä kerran vastauksista, kaikki olivat hyviä!
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 11:07 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Pari lisäkuvaa lavasta, sormet jo syyhyää että sen kimppuun päästään keväällä :D

Ps. Kuvat ovat ajalta ennen kuin hytti nostettu rungolta.
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 11:07 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Noista kuvista tuli mieleen että onko kukaan poistanut perävaunua varten tehtyä jarrupiiriä (vai miten sitä kutsutaan)? Duomatic ei ole täällä hyväksytty ja vuotaakin aika herkästi, eikä tuolle NATO-koukulle saa kovinkaan kummoista vetopainoa hyväksyttyä (n. 1500kg).

Ei ole tarvetta perävaunun vetoon, eikä myöskään kiinnostusta päivittää perävaunun kytkentäliittimiä vaikka ovatkin edullisia. Olisi kuitenkin järkeä yksinkertaistaa järjestelmää, joten tuosta perävaunupuolesta voisi kokonaan luopua. Vähentäisi myös vuotoherkkyyttä. Yhäkin on se ongelma ettei tähän päivitettyyn Proton 2-piirijarrujärjestelmään ole löytynyt paineilmakaaviota.
4wdman
Viestit: 312
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja 4wdman »

Aina tää tulee luettua jos vaan on uutta tullu vaikka en muuten kommentoikaan, mutta silti tulee luettua tarkkaan. :wink:
Avatar
Tojo4wd
Viestit: 178
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja Tojo4wd »

CRC:ltäkin löytyy vastaava suojaöljy.
Luulis löytyvän maailmalta. :roll:

https://shop.grene.com/store/agro-fi/fi/product/1186
kivinen
Viestit: 753
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja kivinen »

Jaa se olikin noin ruosteessa.

Mitenkäs Hammerite? Sehän nappaa vähän ruosteeseen kiinni ja muodostaa kosteutta läpäisemättömän kalvon johtuen seosaineena käytetystä lasijauheesta. Mekaanista rasitusta se ei juuri kestä, hyvin lähtee ihan teräsharjalaikalla pois. Kun kerran muutenkin aiot hiekkapuhallusta välttää... :wink:
roope
Viestit: 85
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja roope »

Etsi jostain sellasta ruosteenmuuntomaalia nimeltä "TRIUMPH" Valmistaja: UNITED LABORATORIES, INC
Toimii, ja maalataan suoraan ruosteen päälle, ei toimi puhtaalla raudalla. Siitä vaan irtop.ska pois ja maalia pintaan, pysyy kiinni kuin tauti,
eikä ruostu. Testikokeilu viiden vuoden takaa; rauta ulkosäilytyksessä, maali kuin eilen maalattu ( poislukien vuosien lika pinnassa)
Valokuva etiketistä on puhelimessa, mutta kun olen vanhempien koneiden käyttäjä; :oops: en osaa siirtää sitä tänne näillä nykyhienouksilla
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

4wdman kirjoitti:Aina tää tulee luettua jos vaan on uutta tullu vaikka en muuten kommentoikaan, mutta silti tulee luettua tarkkaan.
Niin aikaisemmin aloin tänne enemmän päivityksiä laittamaan kun foorumilla oli muuten niin hiljaista. Vaikka tämä Sisu-foorumi onkin, niin kiinnostaisi myös lukea venäläisestä 4x4 kalustosta, niistä ei paljoa juttua netistä löydä (kansainvälinen foorumi on tuolla, mutta sieltäkin on jo kaikki luettu http://www.russianmilitarytrucks.com/ ). Minusta tänne foorumille voisi tulla juttua linjalla Kraz/ZIL/URAL/UAZ jne. Jostain syystä noista itäpuolen vehkeistä omistajat kertovat todella vähän näin netissä. Sama vika on nykyään näiden Sisujen kanssa, aika hiljaista on - mutta tiedossa on että talleissa kyllä tapahtuu. Nämä minun päivitykseni lähinnä hävettävät, samoin olen huomannut että suomen kieli on jotenkin vähän jäätynyt. Käytännössä en täällä puhu kenenkään kanssa Suomea, mutta toki netin kautta lueskelen päivittäin Suomen uutiset ja lueskelen projekteja eri foorumeilta. Nyt on 9. vuosi täällä, mikä vähän kyllä shokeeraa itseänikin. Sikäli tänne kirjoittelu menee hyvästä kieliharjoittelusta, kirosanat kyllä ovat pysyneet ajantasalla ihan muista syistä :mrgreen:
Tojo4wd kirjoitti:CRC:ltäkin löytyy vastaava suojaöljy.
Luulis löytyvän maailmalta.
https://shop.grene.com/store/agro-fi/fi/product/1186
Kiitos, eiköhän näillä eväillä oikea suoja-aine löydy. Vähän tietysti myöhässä tämän lavan suhteen mutta ei nyt ainakaan tuosta saisi pahemmaksi päästä.
kivinen kirjoitti:Jaa se olikin noin ruosteessa.
Mitenkäs Hammerite? Sehän nappaa vähän ruosteeseen kiinni ja muodostaa kosteutta läpäisemättömän kalvon johtuen seosaineena käytetystä lasijauheesta. Mekaanista rasitusta se ei juuri kestä, hyvin lähtee ihan teräsharjalaikalla pois. Kun kerran muutenkin aiot hiekkapuhallusta välttää...
Jaa mun mielestäni lava on vain pienessä pintaruosteessa :mrgreen: Testasin kyllä että helposti lähtee rälläkällä+vahvalla teräsharjalaikalla. Tuo ruoste pinnassa itseasiassa hieman suojaa metallia, eikö :D . Hammerite ei todellakaan pysy kovin hyvin missään pinnassa, vaikka tosin jos rautakaupasta maalia hakee - kehuvat siellä olevan parasta ja kestävintä maalia kovaan käyttöön (haha). On vaan pirun kallista, muistelin että isompi purkki maksaa täällä jotain 30,- eur, olisiko ehkä litran kokoinen? Tuohon lavaan menisi varmaan muuta litra. "Oikeaa" maalia saisi puoleen hintaan tuosta, mutta se pysyykin pinnassa jo liian hyvin...

Vaikka tuo lava on hieman ruosteessa, niin lähinnä tuo suojaus tulee tehtyä mielen rauhoittamiseksi. Jotenkin nauttii talvesta enemmän kun tietää että projekti on hyvin suojattu kevättä varten. Lumikengät ostin viime jouluksi tyttöystävälle joka sitten pakotti minut ostamaan samanlaiset myös itselleni (mun suunnitelma toimi siis täydellisesti). Ei kuitenkaan päästy niitä koko talvena käyttämään, nyt tästä talvesta pitää tulla sellainen että hyvin mielin voidaan tehdä joku jäätikkö-expedition kotipihassa. Talvella pitää elää kuin hamsteri, keräillä osia projektia varten ja nauttia takkatulen lämmöstä. Tai takkatulen puuttuessa me katselemme sellaista takkatuli-DVD:tä :lol:
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

roope kirjoitti:Etsi jostain sellasta ruosteenmuuntomaalia nimeltä "TRIUMPH" Valmistaja: UNITED LABORATORIES, INC
Toimii, ja maalataan suoraan ruosteen päälle, ei toimi puhtaalla raudalla. Siitä vaan irtop.ska pois ja maalia pintaan, pysyy kiinni kuin tauti,
eikä ruostu. Testikokeilu viiden vuoden takaa; rauta ulkosäilytyksessä, maali kuin eilen maalattu ( poislukien vuosien lika pinnassa)
Valokuva etiketistä on puhelimessa, mutta kun olen vanhempien koneiden käyttäjä; :oops: en osaa siirtää sitä tänne näillä nykyhienouksilla
Kiitos, varmaan tuo (spray-versiona) on kyseessä: http://www.unitedlabsinc.com/catalog/shopexd.asp?id=822 . Mielenkiintoista, olen ollut aika skeptinen näiden ruosteen konvertointimaalien suhteen. Tosin en ole sellaista koskaan kokeillut, uskon kyllä että hoitanut asiansa jos 5 vuotta on pinnassa pysynyt. Joudun myöhemmin maalaamaan tuon rungon polyuretaanimaaleilla, syystä että sitä nyt sattuu olemaan nurkissa enemmän kuin riittävästi (ja pitää käyttääkin etteivät vanhene nurkkiin). En tiedä kuinka hyvin sopii yhteen tuon Triumphin maalin kanssa. Erittäin mielenkiintoista jos homma toimii... Kiitos vinkistä!
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Tuli noista Tojo4wd:n ehdottamista suoja-aineista mieleen että noillahan luulisi olevan paljonkin käyttöä harrastajille. Aika monella ajoneuvot seisovat ulkona tai katoksessa, vuosikaupalla. Jos niitä voisi jotenkin suojata ympäristön vaikutuksilta ruiskutettavalla suojaöljyllä (tai vahalla) niin varmaan kalusto säilyisi paremmassa kunnossa pidempään. Tuossahan on ihan oikeasti ideaa, alustat, akselit, rungot jne. voi helposti suojata ja tarvittaessa suojauksen voi poistaa painepesurilla. Mikä lie ettei tuota ole enemmän markkinoitu tälläiseen käyttöön?

Ps. Olen netistä haeskellut noita vihjailtuja tuotteita, mutta nyt ei enää tarvitse. Näyttää siltä että koko internet tietää että tarvitsen tuollaista tavaraa kun jokainen netissä näkyvä mainos sellaista nyt minulle tarjoaa :lol:
Vastaa Viestiin