SA-1389

Protojen (KB-45, A-45, AH-45) historiaa yksilöitynä SA-kilven mukaan / History of each SA-Proto

Valvoja: sisua

Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Muiden kiireiden takia en ole montaa päivää ehtinyt Sisulle uhraamaan. Pahinta on kelien muuttuminen epävakaiseen suuntaan, lämpötilat ovat käyneet jopa lähelle nollaa päiväsaikaan joten aikainen talvi on varmaan tulossa. Tosin huomiselle luvattu taas +17 ja tarkoitus olisi pestä Proton etupää (siis runko, akseli yms.) jotta hytti saadaan ennen lumia puhtaalle rungolle. Itseasiassa runko on hyvässä kunnossa, ainoastaan musta naamiomaali on haalistunut. Sen verran aurinkoa riitti tälle päivälle että kävin kaikki hyttiin kytkettävät letkut+johdot lävitse, yhteenliittäminen on sitten "piis ov kakku"...

Itselleni muistilistalle että ohjaustehostimen kaikki letkut pitää uusia keväällä, kaksi letkuista osoittaa jo haurauden merkkejä.

Sain sähköt asennettua hyttiin ja näillä asetuksilla kaiken pitäisi toimia - ainakaan ei jäänyt mitään "kysymysmerkki"-johtoja. Hankin asennettava on aina tuo vasemman puoleinen yhdistelmämittari, mutta näin kun kaikki oli etukäteen sykkyrältä järjestelty niin johdoissa oli ainakin 20cm lisää pituutta ja asennus oli suorastaan hauskaa. Korvasin kaikki palaneet merkkivalo yms. polttimot uusilla.

Kuvista varmaan huomaa että kytkinpoljin on yhä poissa, siirsin vastuun sen osalta tutulle koneistamolle joka tuntuu olevan tällä hetkellä kovasti kiireinen. Katsottiin kuitenkin yhdessä jo että nykypäivänä saa valmiita (hienoja) liukulaakeri-"rinkuloita" niiden alkuperäisten nylonliuskojen tilalle. Kytkinpolkimen akseli pitää tehdä uusi, eli tuumainen akseli. Olen tuossa ko. paikassa teettänyt kaikki hydrauli-, letku-, koneistus yms. asiat n. 9v ja olen tässä vuosien varrella huomannut että kun firman koko on isontunut (hienot tilat nykyään ja paljon uusia CNC-koneita) niin omistajan motivaatio on laskenut. Melkein joka kerta omistaja tarjoaa minulle että tekisin itse heidän koneillansa, olen kyllä sanonut että minulle on silti helpompi maksaa työstä kuin työskennellä vierailla koneilla (onnettomuusriski). No joo, eiköhän uuden karheat osat sieltä pian saada, varmasti ei ainakaan turhaa välystä tule olemaan.

Kojelaudan pneumaattisia kytkimiä (siis neliveto, lukot, vinssi, hidasalue) en saanut asennettua kojelautaan kun olen hukannut kiinnitysruuvit, ovat jotain tuumakokoa joten täytyy yrittää selvittää mikä kierre on kyseessä.

Löysin hyllyn perältä tuollaiset jostakin Mersusta peräisin olevat pissapojan suuttimet 2kpl, ajattelin alkuperäiset niillä korvata kun osat ovat sävysävyyn (RAL 6014) uuden pintavärin kanssa! Heh, kai nuo vanhatkin olisivat toimineet...

Tein hetken mielijohteesta kaasupolkimelle kaksijousisysteemin, normaalisti on käytössä vain yksi joka kiinnittyy hytin alaprofiiliin - tämä on tälläinen samaan levyyn kiinnittyvä. Ajattelin että on ennemminkin käynyt että jousi menee poikki joten toinen on pienenä lisäturvana. Uusi kaasuvaijeri odottelee kanssa asennusta, vanha on aika "tökötin".

Tuli tässä tänään mieleen että aika vähän on näitä military-vehkeiden harrastajia täällä suunnalla. Paljon suositumpaan on rakennella jostakin armeijan "alkulähtökohdasta" joku siviilimallin expedition-kuorkki jolla sitten käydään Afrikassa. Maastovärinen kulkine edustaa monelle jonkinlaista epäsosiaalista äärioikeistolaista, vaikka en sellaista kyllä yhtään tunnekaan harrastajien keskuudesta. Ehkä nuo asenteet hieman ovat muuttumassa kun täällä tulee TV:ssä (DMAX) aika suosittu sarja "Steel Buddies", eli tosielämän kuvasta euroopan suurimmalta armeijadiileriltä Morlock Motorsilta. Jos tuo paikka olisi vähän etelämmässä olisin sinne jo hakeutunut töihin, on sen verran asiallisia kulkuneuvoja minkä kanssa pelaavat. Toinen seurattu juttu samalta kanavalta on englantilainen "Combat Dealers", vähän kaupallisempi ohjelma mutta hauskaa katsottavaa. Kolmantena vielä enemmän kaupallisempi "Diesel Brothers" joka on enemmän siivili-pickup linjaa mutta military-akseleilla... Jos nyt uskaltaa suositella niin kannattaa koittaa netin kautta ko. sarjojen katsomista?

Niin se pitää vielä sanoa että edellämainituista syistä täällä ei juuri ketään sellaista kaveria ole näihin military tai off-road hommiin, ovat enemmän keräilylinjalla. Sitä voisin sanoa kaipaavani Suomesta, eli kavereita joilla olisi sama harrastus - mutta onneksi on tämä foorumi...!
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 11:05 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

..
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 11:05 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ralusa2006
Viestit: 36
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja ralusa2006 »

FBW kirjoitti: Ehkä nuo asenteet hieman ovat muuttumassa kun täällä tulee TV:ssä (DMAX) aika suosittu sarja "Steel Buddies", eli tosielämän kuvasta euroopan suurimmalta armeijadiileriltä Morlock Motorsilta. Jos tuo paikka olisi vähän etelämmässä olisin sinne jo hakeutunut töihin, on sen verran asiallisia kulkuneuvoja minkä kanssa pelaavat. Toinen seurattu juttu samalta kanavalta on englantilainen "Combat Dealers", vähän kaupallisempi ohjelma mutta hauskaa katsottavaa. Kolmantena vielä enemmän kaupallisempi "Diesel Brothers" joka on enemmän siivili-pickup linjaa mutta military-akseleilla... Jos nyt uskaltaa suositella niin kannattaa koittaa netin kautta ko. sarjojen katsomista?
...!
Toi diesel brothers on hommannut muutaman Nasun joita kaupittelee aikas suolaiseen hintaan Ebayssä. Toivottavasti niistä jonkun tuunaisivat, olisi mielenkiintoista nähdä minkälaista pervoilua saa nasusta aikaiseksi.

Enicase, hienoa jälkee sulla, tätäkin hanketta ollut ilo seurata.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

ralusa2006 kirjoitti: Toi diesel brothers on hommannut muutaman Nasun joita kaupittelee aikas suolaiseen hintaan Ebayssä. Toivottavasti niistä jonkun tuunaisivat, olisi mielenkiintoista nähdä minkälaista pervoilua saa nasusta aikaiseksi.

Enicase, hienoa jälkee sulla, tätäkin hanketta ollut ilo seurata.
Mielenkiintoista :) Yhdessä jaksossa pimppasivat BV-206:sen joka meni jollekin firmalle pickupin lisukkeena. Ikävä että näyttivät vain aika nopeasti mitä sille piti tehdä, jonkin verran show-ajelua ja se oli siinä. Kai noiden tuottaminen USA:han vaatii tuontiluvan joten ei varmaan niin paljon kilpailua ole myyntimarkkinoilla. Tuo sarja kai kuuluu Discovery Channelin "miesten sarjassa" katsotuimmaksi, uusia jaksoja odotellessa... Mielenkiintoista että ennen tehtiin tv-sarjoja firmoista jotka tekivät autoja/pyöriä asiakkaille. Sarjojen tekemisestä on tullut kuitenkin niin kova bisnes että esim. tämä Diesel Brothers pyörii niin päin että osa autoista annetaan ilmaiseksi pois ja rahat rakentamisesta tulevat kuvauksista. Siinä samassa tulee mukavasti PR:ää ja muut bisnekset sujuvat mukavasti. Varmasti noille Sisuillekin ottaja löytyy, jokunen uudehko pickup on tuolta lähtenyt aika kovaan hintaan joten varakkaita ostajia USA:ssa kyllä riittää. Jossakin Pirate4x4:ssa tuota sarjaa ei niin arvosteta, mutta kyllä täällä kuluu ihmeesti Coca Colaa ja shipsejä kun uutta jaksoa pukkaa ;)
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Alusta olisi valmiina hyttiä varten. Useampi kilo hiekkaa ja suota sai kyytiä, alta paljastui ihan hyväkuntoinen runko, joitakin ruostetäpliä toki löytyy mutta ne hoidetaan sitten ensi keväänä. Ei olisi iso homma pistää runkokin maaliin, harmittaa kun Proto joutuu seisomaan ulkosalla eikä talvea pysty juurikaan hyödyntämään projektin merkeissä. Katkaisin kuitenkin isolla rälläkällä iskunvaimentimet pois, ihan hellästi eivät lähteneet. Myöhemmin hytin asennuksen jälkeen noiden poisto olisi ollut vaikea homma. Uudet ovat odottamassa mutta en raaski niitä pistää talveksi ulos ruostumaan - keväällä sitten asennellaan. Vanhoista oli jo vastus täysin poissa ja loputkin hävisivät kun alapäitä katkaistaessa tulivat öljyt ulos... Onhan noilla jo ikää 30 vuotta.

Uudet vaimentimet ovat muuten Suomen Vaimentimen tekemät täsmälleen alkuperäisellä reseptillä. Täytyy suositella ko. firmaa koska palvelu oli erittäin hyvää (tilasin n.2008-2009 kolme paria jotka tehtiin alkuperäisillä piirustuksilla), varmasti tekevät pyytäessä lisää ja hinta oli minusta edullinen kotimaiselle tuotteelle. Se on aina ilo toimia yrityksen kanssa joka palvelee asiakasta, toimittaa mitä pyydetään jne. Ei ole itsestään selvää tänä päivänä että lähdetään pienasiakkaiden tarpeita innokkaasti toteuttamaan.

Kytkinpoljin-sylinterin purin atomeiksi ja täytyy sanoa että olipa harvinaisen likaista mössöä sisällä. Pari tuntia jälkeen päin osat puhtaana pöydällä näytti siltä ettei edes korjaussarjaa tarvita, itse sylinteri käsittämättömästi sisältä aivan koskemattoman näköinen. Varmaan keväällä pistän joka tapauksessa korjaussarjan sisään, nyt sitä ei vielä käsissä ole - kumiosien kestoa ei aina osaa ennustaa ulkonäön perusteella. Itse sylinterin runkon pintakäsittely taitaa lähes poikkeuksetta olla pelkkä raakavalu, mutta kun se ei puhdistuksenkaan jälkeen näyttänyt siistiltä niin pistin siihenkin värin päälle. Pitää vain varovasti ilmailla kytkintä että maalit myös pysyvät pinnassa.

Tuossa kytkinsylinteri-kuvassa näkyy oikealla sylinteriin kiinnittyvä kytkin/jarrrunesteputki joka valitettavasti joutui hyttiä irroitettaessa puristuksiin ja hieman vahingoittui. Teetin sille uuden letkun tilalle (vas. kuvassa) joka yhdistyy sitten tuohon keskemällä näkyvään pienempään letkuun (jälkikäteen olisi riittänyt yksi pitkä letku, mutta kun lyhyt oli jo tehty). En olisi saanut uutta putkea teetettyä tarpeeksi nopeasti koska letku oli nopeampi teettää. Tuo putki on tietysti pitkässä juoksussa parempi, sitä ei kuitenkaan pysty vaihtamaan ilman hyttiä nostaen - joten tod. näk. tuo letku sitten toimittaa putken virkaa jatkossakin. Periaatteessa koko kytkinsysteemi alusta loppuun asti on sitten uudessa tai uutta vastaavassa kunnossa, rungolla menevää nesteputkea lukuunottamatta.

Kytkinsylinteri on tässä autossa Lockheed 045, 7/8" sylinterillä, siltä varalta että joku hakee samanlaista (Sisua45:lta taisi sellainen Proto hankinnassa puuttua).

Kytkimen pitää kyllä meikäläisen autossa sitten toimia aina, legendaariset muistot ovat vielä vuodelta 2007 kun ajelin ensimmäisen Proton tänne n. 900km Autobaanaa. Vialliset akut eivät ottaneet virtaa vastaan, joten yöllä valoja tarvittaessa akut tyhjenivät jo alkutaipaleella. Sitten 600km kotoa meni juuri kytkinpojinsylinteri joten ajelin sen 600km ilman kytkintä, ihan kuin Fullerilla olisi ajanut. Eikö sitten juuri viimeisellä moottoritierampilla iskenyt ruuhka ja siihen auto sitten jäi. Ilman kytkintä ei saanut ykköstä päälle (auto sammui) ja ilman virtaa ei lähtenyt käyntiin vaihde päällä. Onneksi pitkän riidan Poliisien kanssa ja naapurin haettua rekan nupilla minut ja Proton (puomilla) kotiin, olin vihdoin perillä 27h tuntia reissun alkamisen jälkeen. Lähellä oli etten joutunut putkaan, henkiset arvet kuitenkin jäi - joten siten autossa pitää toimia aina kytkin ja akut!!
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 11:05 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
sisua45
Viestit: 3101
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

FBW kirjoitti:
Kytkinsylinteri on tässä autossa Lockheed 045, 7/8" sylinterillä, siltä varalta että joku hakee samanlaista (Sisua45:lta taisi sellainen Proto hankinnassa puuttua).
Juu, pääsylinteri puuttui omasta A-45 autosta, kun ostin sen. Sen parempaa tietoa ei ollut, mutta suuntasin lähimmälle kuorma-auto purkaamolle, ja purin teurastetusta Karhu-Sisun ohjaamosta vastaavat osat pois. Karhussa sylinteri on vaaka tasossa, joten A-45:seen täytyi keksiä 90 asteen kulma nestesäiliölle. Omien visioiden tulos ei ole loppujen lopuksi kovin kaukana tehtaan näkemyksestä. Saman kaavan kautta on tehdaskin homman tehnyt. :wink:
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Juu Karhussa ja Kontiossa taitaa olla 7/8" sylinteri. Taitaa johtua tuosta Proton sylinterin asennuskulmasta ja siitä säiliölle menevästä kulmasta (joka on alkuperäisessä osassa hieman terävä, alle 90 asteenkulma mutta suorakin kulma toki toimii yhtä hyvin) että jää sylinteriin helposti ilmatasku ja tästä syystä tulee noita ilmausvaikeuksia. Ilmaan tuon jo penkissä ennen asennusta, vaikka kyllä se muutenkin ilmaantuu. Ostin aiemmin paremmat jarrujen ilmaustyökalut ihan tätä autoa varten. Parhaiten tuntuu ilmat lähtevän kytkimen päästä "työntämällä" mutta en ole vielä sellaista öljykannua omistanut josta ei olisi kumi sisältä hajonnut lyhyen ajan sisällä jarrunesteen agressiivisuudesta johtuen. Meneehän tuo lääkeruiskullakin, mitä isompi sen parempi :) Ei saa laatua enää nykypäivänä kaupoista.

Jarrujen/sylinterien jne. kanssa on pelattu ihan riittävästi, kun aiemmin on ollut tallissa useampi 50-luvun auto niin oikeastaan koskaan ei saa sellaista tilannetta aikaiseksi että niissä olisi oikeasti hyvät jarrut. Ainakaan jos niissä on vielä alkuperäiset "kelluvat" rumpujarrut. Myin tasan vuosi sitten meidän alkuperäisen 1957 Dodge farkun pois ja siihen tein jarrut niin hyvin kuin oli mahdollista ennen myyntiä - silti eivät olleet kuin tyydyttävät. Oli kuitenkin onneksi hyvä ns. todellinen ostaja ja hän taisi sijoittaa n. 2k Eur niihin alkuperäisiin jarruihin vaihtaen aivan kaiken pienintäkin nippeliä myöten. Siitä huolimatta ei tullut täydellinen, pelkkä sään vaihtelu ja auton seisotus riittää heittämään balanssista. Onneksi Protossa ei ole nestejarruja :D
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Kytkinpoljin tuli koneistamosta ja siitä tuli parempi kuin uudesta. Nylonliuskojen tilalle asensivat pronssilaakerit ja uuden akselin mitoitus on just eikä melkein. Tämän akselin pystyi asentamaan paikalleen kiinnikkeisiinsä ilman työkaluja, vanha ei mennyt edes lekalla kovin helposti. Tuosta asennuspaikasta johtuen oli sitten parempi tehdä koko hässäkkä uusiksi. Kävi kyllä mielessä pistää vielä rasvanippa mutta ei varmaan tuo kytkinpoljin ihan niin kovassa käytössä tule olemaan... Jotain korvaavaa kaasupoljin hässäkkää olen etsinyt, mutta sillä ei ole niin hirveän kiire, olisi kuitenkin mukava kun käyttölaitteista olisi ylimääräiset väljät pois. Vaikka onkin kiva että jutut näyttävät päälle hyvältä niin kaikkein tärkeintä on saada teknisesti huippukuntoinen lopputulos.

Jouduin sitten neulontahommiin kun alunperin hytin keskellä/edessä on runkoon menevien sähköjen yms. läpivienti, alunperin tehty jonkinlaisesta pressusta ja neulottu kasaan. Minulla meni hetki opetella ennen kuin sain neulan pysymään hyvin käsissä, tuo käyttämäni materiaali on aiemmin mainittu ja aika paksua/jäykkää tavaraa. Kuitenkin molemmin puolin vedenkestävää joten sitä hyödynnettiin sitten tähän paikkaan. En ole ihan varma voiko sitä käyttää tulevaisuudessa ovien ja seinien äänieristyksen peittämiseen, hieman levottoman näköinen tuollainen BW-camo - yksivärinen ratkaisu sopisi paremmin. Tein tuon homman kahteen kertaan, tyttöystävä välissä näytti kuinka se kannattaa oikeasti neuloa kasaan joten tein sitten uudestaan. En tiedä hukkasinko pari tuntia elämästäni vai voitinko jotain uusia kädentaitoja .
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 11:05 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Yläpäästä tuo "tötterö" sitten suljetaan nippusiteellä tai vaihtoehtoisesti nurkista löytyy Scotch-tapea (sitä karvanauhateippiä tai mitä lie jota voi irroittaa ja aukaista ikuisesti). Ensi vuonna koko lattia vielä peitetään 3mm kumimatolla, joten tuosta ei niin hirveästi jää edes näkyviin, lämppärikin tulee melkein eteen.

Aiemmin mainitsinkin että tarkoitus on asentaa Kenwood Dual-Banderi, se on periaatteessa käyttämättömänä ollut koko ikänsä laatikossa mutta tuon näyttötaulun ja "keskusyksikön" välinen kaapeli puuttuu. Se on alunperin joku puhelinkaapelin tapainen ratkaisu jossa toisessa päässä 4- pinninen ja toisessa 5-pinninen liitin, Kenwoodilta ei sellaista enää saa joten pitää jotenkin tehdä itse. Ehkä puhelimen jatkojohto käy tms. pitää testata joku päivä, ei ole työkaluja uuden kaapelin tekemiseen (siis noiden liittimien puristimia).

Koska tuo radiopuhelin toimii 12V pitää alkaa miettimään minkälainen 24V > 12V konvertteri tulee asennettua. Olisi melkoinen etu jos löytyisi joku ratkaisu josta saisi vielä USB:n ulos? Siihen saisi suoraan taskulamppujen patterien laturin kiinni (on vähän erikoisemmat patterit ja laturi on hyväksi todettu matkamalli USB:llä). Tuo USB:n käyttö on muutenkin hyvä tulevaisuutta silmällä pitäen, onko kukaan tavannut sellaista tuotetta josta saisi sekä 12V että USB 5V ulos, kun syöttöjännite on 24V??
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 11:06 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Viimeiset osat maalattu joita tänä vuonna ylipäätänsä voi maalata. Ratti"putki" näyttää taas uudelta, siinä ulkopinnassa menevän kupariputken irroitin ja poistin maalit pinnasta. Näyttää paremmalta "kultainen" osa mustan kanssa...

Tänään hirveä koiranilma ja huomenna tulee lumet ja pakkaset. Meille tulee huonot ilmat aina ensimmäisenä tänne vuorelle. Mutta ehdin ennen rankkasadetta aamusta saamaan hytin paikalleen, meni ns. heittämällä naapurin traktorin avustuksella. Aika ryhmätyötä tämä Proto-projekti, tyttöystävä teki eilen illalla suklaakakun jo valmiiksi naapurin farmarille - kiitokseksi tästä hytin nostosta. Hyvä kun naapurissa on kalustoa tälläisiin hommiin, yritän kyllä häiritä niin vähän kuin mahdollista - ovat nuo maajussin päivät aika pitkiä ja vapaa-aikaa ei ole nimeksikään.

Kaikki olisi siis valmiina kytkentöjä varten, lumisade ei haittaa mutta vesisateessa ei ole hauskaa joten tämä päivä menee lepäilyksi. Lähipäivinä Proton pitäisi taas olla kasassa ja ajokunnossa, täytyy sanoa että motivaatio on aika korkealla kun saadaan kaikki vihdoin takaisin kasaan. Etten sanoisi helpottuneet tunnelmat kun juuri ennen lumia tämän vuoden tavoite melkein saavutettu.

Ps. Otin tuon "hytti paikallaan" -kuvan vierashuoneen ikkunasta, sen verran myrskyä pukkaa. Tuo Caravelle on osoittautunut loistavaksi työkalupakiksi, saa aina homman viereen ja työkalut sisällä odottamassa.
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 11:06 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Tavoitteena olisi saada Proto valmiiksi n. 2 vuoden kuluessa. Ensi vuodelle jää tekniikan pikku fiksaukset, rungon ja akselien maalaukset ja tietenkin lavan maalaus. Lava on tällä hetkellä sikäli hyvässä tilanteessa että sitä voi hieman modifioida sen mukaan mitä lavalle on tulossa. Se saattaa vielä rankasti muuttuakin, eli mahdollisesti konttilukot joka kulmaan ja jätetään lavavanerit asentamatta (jotka jo ostin kesällä valmiiksi ehkä turhaan). Rakenne pidetään niin keveänä kuin mahdollista, tietenkään kestävyydestä tinkimättä.

Olen pyöritellyt erilaisia vaihtoehtoja tuon "asunto-osan" tekemiseksi, kaikista eri rakennevaihtoehdoista on kertynyt jo aika paljon kokemusta joten aika hyvin pystyy ennakoimaan kustannuksia ja arvioimaan rakenteen kestävyyttä. Rakennetta kannattaa ihan tosissaan miettiä koska yhtään ns. kylmäsiltaa ei saisi syntyä. Sillä tavalla saa itselleen vain kopin joka on aamusta sisältä kostea ja homehtuu nopeasti.

Paras rakennemateriaali on Sandwich-levy, eli yleensä joko lasikuitu-uretaani-lasikuitu, tai alumiini-uretaani-lasikuitu levy, paksuus n. 60mm. Tälläisessä rakenteessa ei yleensä tarvita tukirakennetta, vaan levyt liimataan yhteen. Kopista tulee erittäin kevyt mutta vahva, myös lämpöarvot ovat omaa luokkaansa. Haittapuolena on materiaalin ja liiman kova hinta, tälläiseen 4.35 x 2.30 m kokoiseen lavaan pyöritään näiden osalta n. 6-7000,- Eur luokassa, liimat tekevät tuosta summasta n. 4-500,- eur. Tähän päälle tarvitaan sitten alumiiniprofiilia kulmia suojaamaan jne. Vaikkakin teoriassa koppi on erittäin kestävä, olen sikäli hieman vastavirtaan että jos auto/koppi jää kallelleen esim. puuta vasten, kriittisen paineen ylitettyä koko systeemi romahtaa kasaan. Tämä on vain oma henkilökohtainen mielipiteeni, mutta nuo >250k Euron Expedition kuorkit ovat todellakin enemmän nelivetoisia matkustusvälineitä kuin kovaan puustoiseen maaston tarkoitettu. Olen päässyt kerran kokemaan tuon liiman pettämisen rakenteissa ja seinä tuli silmänräpäyksessä alas. Kaikkihan riippuu käyttötarkoitetuksesta, mutta tämä Proto pitäisi säilyttää sellaisena että sillä selvitään vaikka Zombie Apocalypsestä.

Joten, tähän projektiin parhaiten sopisi kustannuksiltaan ja kestävyydeltään valmis armeijan rakentama kontti. Näitähän ovat jotkut tuottaneet Suomeenkin, joten ihan uudesta asiasta ei liene kysymys. Niitä voi ostaa suoraan armeijalta (BW) huutokaupasta, taitavat hinnat liikkua tällä hetkellä 1250-2500,- Eur kappale. Kontteja on useampaan eri kokoa, mutta nyt puhutaan jatketun Proton lavalle sopivasta n. 4.2 x 2.2 x 2.1m kontista. Kontteja on valmistettu muutaman eri valmistajan toimesta ja on todella tärkeää valita oikea valmistaja. Kontteja on Saksan armeijalle valmistettu jo pitkälle yli 10.000kpl, valmistajina yleisimmin joko Dornier tai Zeppelin (sama firmarypäs tekee niitä kuuluisia ilmalaivoja). Periaatteessa kumpikin näyttävät päälle samannäköisiltä, mutta niiden soveltuvuudesta tähän käyttöön on ainoa oikea vaihtoehto Zeppelin. Zeppelin on valmistanut kontit alumiinikehikolla jossa on käytetty aiemmin mainittua Sandwhich-paneelikonstruktiota, Dornier on valmistettu perinteisesti niittaamalla ja siinä on katastrofaalisen paljon kylmäsiltoja. Silti on huonoja puolia Zeppeliinissäkin, konttilukkojen kohdalta pitää hyttiä sisältä lisäeristää ja kummankin hytin osalta pitää olla tarkkana koska kummassakin saattaa olla vuotokohtia > vettyneitä alueita, hometta jne. Kummassakin mallissa on riisuttuna etu- ja takaseinässä isoja aukkoja jotka pitää tukkia, takaseinässä on painava ja huonosti eristetty ovi. Ovi kannattaa tehdä (uusi/parempi/kevyt) jonnekin sivuseinään, helpottaa sisätilojen suunnittelua. Yksityiskohtia on aika paljon joita kannattaa miettiä. Nuo kontit tulevat yleensä melkoisen varusteltuina, mm. saattaa olla Webaston lämmitystä, pöytiä, laatikostoja jne. - hienosti "ikuiseen käyttöön" rakennettuna. Tuo lämmityslaite kyllä riittäisi lämmittämään useammankin kontin mutta se on aivan liian äänekäs matkailukäyttöön. Kummassakin kontissa on sisällä hyvä kiinnityskisko systeemi mutta kannattaa miettiä paljonko kontti saisi valmiina painaa.

Se miksi tuollainen valmis kontti päihittää uuden täys-Sandwich konstruktion, on tuo alumiininen tukirunko. Kontit on myös suunniteltu pinottavaksi päällekkäin, joten ne ovat todella kestäviä. Mutta työtä niiden kanssa on että ne saadaan riittäväen kevyeksi, seinät ehyeksi ja lämpimäksi. Tietenkin jos jollain on erilainen alusta ovat tavoitteet erilaisia, meidän Protolaisten pitää olla tarkkana painon ja korkeuden kanssa.

Omien kokemusten pohjalta maastokuorkin pitäisi olla niin matala kuin mahdollista. Olen ollut rakentamassa mm. yhtä kulkuneuvoa johon tuli yllämainittu kontti lavalle ja sinne oli katolle pistetty 14.5 x 20 rengas vanteella, sekä sitä varten nosturi. Aivan hirveä ajettava jo maantielläkin. Proton osalta ei sellaista voi edes miettiä, runko on niin vetelä että autosta tulisi ajokelvoton. Samoin, Proton lava on n. 1400mm maanpinnasta, joten tuollaisen standari kontin n. 2.1m korkeus (korkeampaakin on saatavilla) tekisi autosta hulvattoman 3.5m korkean. Jostakin pitää sitten luopua ja tässä meidän tapauksessamme se on seisomiskorkeus asunto-osassa. Nostettava katto toki on myös vaihtoehto (ja tehtykin), mutta se ei minua miellytä. Tiivistys, nostomekanismit yms. tekevät asiasta vain monimutkaisemman vaikkakin rakenteessa on hyviäkin puolia. Meille (tai ainakin minulle) riittää että kopissa voi nukkua, tehdä pöperät ja säilyttää tavaraa. Yksinkertainen on kaunista.

Tuon kontin osalta periaatteessa ainoa oikea vaihto on Zeppelin FM-II, niitä on saatavilla tällä hetkellä tuohon mainittuun n. 2200,- eur hintaan suoraan huutokaupasta, välittäjät pyytävät 2-3 x samaa hintaa(!). Se mikä kontin valintaa myös puolustaa on että tarpeen tullen sen voi nostaa lavalta ja samoin sitä voi rakentaa autosta erillään. Proton lavalle ei kontti ihan suoraan sovi koska moottorin kohdalta pitää etuseinästä ja lattiasta leikata aukko. Meidän ajoneuvoon ajattelin ulkokorkeudelta n. 1600-1700mm konttia, joka olisi siis n. 400-500mm matalampi kuin alkuperäinen. Tuossa madaltamisessa on kieltämättä aika lailla hommaa, sisältä kontin seinät yms. ovat melkoisen tiukasta niitattu miljoonasta kohdasta kiinni. Olen kuitenkin kerran tuollaisen korottanut, joten kyllä madalluskin onnistuu. Hakusessa olisi siis ikkunaton koppi, koska muuten ikkunat sattuvat ikävästi katkaisulinjalle. Alkuperäiset ikkunat ovat myös yksinkertaiset, joten parempi asentaa tuplalasit haluamilleen paikoille. Painon pitämiseksi kevyenä käytännössä yhtään alkuperäistä kalustusta tms. ei voi jättää, vaan sisusta pitää suunnitella moderneistä kevyistä materiaaleista. Jo siinä että koppi on oikean kokoinen, riisuttu ja tukittu - on paljon työtä. Kontteja ei myöskään pääse tarkastelemaan ennen ostoa, joten on vähän tuurista kiinni minkälaisia vesivaurioita niissä on, tai ei ole. Jos käy tuuri saa itselleen KFOR-kopin jota ei ole koskaan käytetty.

Saksan armeija alunperin päätyi tuohon konttiratkaisuun laskiessaan että ajoneuvo ja päällirakenne kannattaa pitää erillisinä systeemeinä. Tämähän sopii tietysti tässäkin tapauksessa, on järkevää että asunto-osa ja Sisu on toistaan erotettavia ratkaisuja.

Nyt ettei tämä juttu karkaa ihan käsistä, niin tuossa olisi vähän karkea kuva mikä antaisi kuvaa tulevista mittasuhteista. Kontin tavoitetupaino matkustusvalmiina ilman matkatavaroita pitäisi olla alle 1000kg. Tästä olisi tarkoitus tehdä kodikas matkakumppani, mutta hyvin vähillä varusteilla - eli ei missään tapauksessa mitään luksusvankkuria. Varmaan meidän käyttömme olisi enemmän sellaisia satunnaisia viikonloppureissuja n. 100-200km säteellä, ehkäpä jossain joen varrella missä voisi vähän kokata, uiskennella ja nauttia elämästä. Varalta olisi hyvä että kontti olisi mukava myös talvella, tosin meillä ei sellaisia talvia ole kuin Suomessa.

Pistän jatkossa enemmän kuvia ja teknisiä tietoja jotka selventävät mistä on kyse, mitä yritetään ollaan tekemässä jne. Jos ketään kiinnostaa :D Sori kirjoitusvirheezf, iski niin hirveä kirjoitusvimma.
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 11:06 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kivinen
Viestit: 754
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja kivinen »

FBW kirjoitti: Kaikkihan riippuu käyttötarkoitetuksesta, mutta tämä Proto pitäisi säilyttää sellaisena että sillä selvitään vaikka Zombie Apocalypsestä.
Pitäisikö laittaa The Walking Dead vähäksi aikaa hyllylle? Alkaa vaikuttamaan jo liikaa ajatuksiin?

Asuntovaunuissa on minusta ihan hyviä ne vanhat puhallinmallin kaasulämmittimet ja samalla kaasuputkituksella saa kaasuliedenkin ja -jääkaapin. :wink: Tulipa mieleen, että varastossa on yksi kaasulla toimiva uunikin. Sitä on muuten viimeksi käytetty Dana60 etuakselin C-osan lämmitykseen. :lol:
L139CV
Viestit: 48
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja L139CV »

Pistän jatkossa enemmän kuvia ja teknisiä tietoja jotka selventävät mistä on kyse, mitä yritetään ollaan tekemässä jne. Jos ketään kiinnostaa
Pistähän edelleenkin tarinaa ja kuvia tulemaan, luetaan mielenkiinnolla.

Oma Kontio ollut pari melkein viikkoa "yksinään" pihalla kun ei ole oikein inspiraatio iskenyt, ilma on kylmä ja kaikenlaista muuta tekosyytä. :oops:

Mukava lukea jos joku muu on saanut jotain aikaan. :D

Naamakirjassa näkyy olevan pääasiassa kuvia mutta sinne ei kukaan oikein kirjoita muuta.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

kivinen kirjoitti:Pitäisikö laittaa The Walking Dead vähäksi aikaa hyllylle? Alkaa vaikuttamaan jo liikaa ajatuksiin?
No pellet ovat jo kaduille ilmestyneet, joten seuraava aalto on sitten varmaan zombeja?
kivinen kirjoitti:Asuntovaunuissa on minusta ihan hyviä ne vanhat puhallinmallin kaasulämmittimet ja samalla kaasuputkituksella saa kaasuliedenkin ja -jääkaapin. :wink: Tulipa mieleen, että varastossa on yksi kaasulla toimiva uunikin. Sitä on muuten viimeksi käytetty Dana60 etuakselin C-osan lämmitykseen. :lol:
No itseasiassa tuo on ollut vähän suunnitelmana, eli uhrata joku asuntovaunu josta saisi sitten jotain käyttökelpoista sisätiloihin. Jos vähän viitsii odotella niin aina välillä vaunuja on hakijalle ilmaiseksi tarjolla. Ovat kyllä sitten jotain 1960-1985 lukuisia, niissä ei niin hirveästi mukavuuksia ole tarjolla. Vesivaurioisia uudempia vaunujakin saa melko edullisesti, yksi 6m Tabbert iski silmään - sen olisi saanut 100,-Eur. Vesivahinkoa katossa jne. korjaus kelvoton mutta hyvä osien luovuttaja. Tuollaisen vaunun lahtaaminen maksaa kuitenkin jotakin kun jätteen kierrätyksestä pitää maksaa ja tietysti kuljetella käyttökelvottomat materiaalit pois kotinurkista. Mutta jos sillä vaivalla saa toimivia juttuja, kuten lämmityksen, kaasuhellan, jääkaapin jne. niin varmaan kannattaa. Kaasulla toimiva uuni taitaa olla vielä harvinaisuus vähänkään vanhemmissa vaunuissa?

Itseasiassa en ole ihan varma että tuleeko tuohon koppiin kaasua ollenkaan, sitä varten täytyy tehdä ulospäin hengittävä tila (mutta ei sisälle!), kaasuputkitukset täytyisi hyväksyttää (ei tosin iso ongelma). Vanhoista asuntovaunuista ei kyllä löydy muita kuin kaasulla toimivia laitteita, mutta eBaystä saattaisi löytyä jotain käytettyjä Diesel-käyttöisiä lämppäreitä yms. Koska tuolle kopille jää sisäkorkeutta n. 150cm en ole ihan varma että rakennanko suihkuakaan sisälle - ulkosuihku kävisi ihan hyvin. Kemiallisia vessoja olen nähnyt todella edullisesti saatavilla, joten sen nyt ehkä saattaa sisätiloihin rakentaa. Yhdessä kopissa joka modifoitiin oli rakennettu siten että sisälle oli isketty tavallinen pieni kamiina. Järkyttävän painava eikä oikein oltu mietitty lämmön johtavuutta muihin rakenteisiin (palovaara?), joten sen kanssa en halunnut olla missään tekemisissä. Hieman kuitenkin olen mielipidettä muuttanut puulämmityksestä nähtyäni netissä hienosti asennettuja oikeita pikkukamiinoja joilla hoituu lämmitys ja ruuan laittaminen. Siinä voisi olla järkeä erähenkiseen matkailuun, polttoaineet löytyvät ympäriltä luonnosta ja onhan kamiinassa oma hohtonsa. Jonkinlainen häkävaroitin kyllä varmaan sitten pitäisi asentaa. Ohessa kuvakin sellaisen asennuksesta, mielipiteitä?

Alla myös pari kuvaa asuntovaunuista joita olen käynyt katsomassa, hinta 0,-. Tuon ikäluokan vehkeissä ei ole juuri mitään käyttökelpoista tälläiseen projektiin :(
Liitteet
Automallin kamiina
Automallin kamiina
as1.jpg
as2.jpg
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

L139CV kirjoitti: Pistähän edelleenkin tarinaa ja kuvia tulemaan, luetaan mielenkiinnolla.

Oma Kontio ollut pari melkein viikkoa "yksinään" pihalla kun ei ole oikein inspiraatio iskenyt, ilma on kylmä ja kaikenlaista muuta tekosyytä. :oops:

Mukava lukea jos joku muu on saanut jotain aikaan. :D

Naamakirjassa näkyy olevan pääasiassa kuvia mutta sinne ei kukaan oikein kirjoita muuta.
Tuonne aiheeseen "Sisu-palstan tulevaisuus" jo vähän tuskailinkin kun täällä on niin hiljaista. Ei se minuakaan motivoi ulkona räpeltää mutta kummasti motivoi lukea muiden juttuja - ja niitä saisi tietenkin olla enemmän! Aika paljon tietotaitoa tältä foorumilta löytyy, kaikilla on omat vahvat alueensa. Minulle vahva puoli on näiden metalli yms. rakenteiden suunnittelu ja teko, mutta esim. tekniikkapuolesta moottorit/vaihteistot/akselit on aina mielenkiintoa oppia lisää. No itseasiassa ihan kaikki Sisuihin liittyvä kiinnostaa.

---

Minulla projekti nyt pysähtyikin äkillisesti kun paras kaverini tuli vaikeasti kipeäksi eilen iltana, olin jo suunnitellut saavani Proton tänään tulille. Eli meidän toinen kissamme Cara oli pakko jättää eläinlääkärille, yhtäkkisen kovan kivun ja liikuntavaikeuden takia. Epäiltiin ensin veritulppaa lonkan alueella mutta tänä aamuna tuli huonoja uutisia Röntgenin jälkeen, kissalla ollut tod.näk. syntymästään saakka palleatyrä ja sitä kautta sisäelimet ovat nyt painautuneet rintakehään painaen keuhkoja ja sydäntä. Pulssia mitattiin aamulla 400(!), mutta kissa odottelee nyt huomista leikkausta kovalla lääkityksellä. Toivo on kova että kissamme kestää leikkaukseen saakka ja sitten leikkauksesta, kuulemma vaikea leikata. Ehdottomasti paras kaverini on kyseessä, meidän pieneen talliin on hänelle laitettu mukava makuupaikka ja siellä hän käykin minua tervehtimässä kun meillä on satunnaisesti jotain erimielisyyksiä tyttöystävän kanssa, tai olen saanut muuten vaan rauhan tehdä omia projekteja. Kenellä on läheinen kotieläin tietää kyllä kuinka tälläinen lemmikin vaikea tilanne pysäyttää kaiken muun. Cara on kuin oma varjoni, arkailee muita mutta istuu aina vieressäni mitä sitten teenkin, ja rapsuttaakin täytyy kovasti. Tästä kissasta pitää sanoa että kun hänen sisarkissansa tuo meille hiiriä ja sisiliskoja, Cara on tuonut pari kertaa linnun sulan (löytänyt pihalta) ja pari kertaa innoisaan heinäsirkan jolta ei ole taittanut karvaakaan. Niin viaton luontokappale paras kaverini on. Täytyy olla toivossa että kaikki menee hyvin ja saamme kissan takaisin kotihoitoon, sitten nämä muut projektitkin saadaan jatkumaan. Pitää olla positiivinen.
Vastaa Viestiin