SA-1389

Protojen (KB-45, A-45, AH-45) historiaa yksilöitynä SA-kilven mukaan / History of each SA-Proto

Valvoja: sisua

Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

...jatkoa :D

Ohessa kopio Nestemoottoriperävaunun ohjekirjasta, tälläinen alkuperäinen on ollut ainakin SA-INT:lle jaettu. Tämä yhdistelmä saattaa olla sama kuin ylempänä näkyvä sotilasvärinen Two-In-One yhdistelmä, mutta siviilimallisella värillä. Muistaakseni tuota perävaunua ihmeteltiin Yleistä-puolella, löysin itseasiassa kuvia alkuperäisistä piirustuksista - eli minulla on joskus ollut nekin :oops:

Alempi kuva (piirustuskuva):
Vasemmalla oleva kärrynpiirustus on Traktoriperävaunun alusta, pyörissä jarrulliset Sisu-Nestemoottorit. Renkaat 8.25-20, 10.00-20 tai 18.00-19.50. Omapaino 1350kg, pituus 5520mm. Piirustus päivätty 29.7.1965.

Oikealla oleva kärry on myös Traktoriperävaunu jossa pyörissä jarrulliset Sisu-Nestemoottorit. Kuorma 20m3 (12000kg). Omapaino 3450kg, pituus 7280mm. Renkaat 10.00-20, 8.25-20 tai 18.00-19.50. Piirustus päivätty 28.7.1965.

Piirustuksia vertaamalla voi havaita että vasempi on sama kärry kuin oikealla, ilman tuota hydraulisesti kippaavaa puurunkojen siirtoon tarkoitettua "lavaa".
Liitteet
Nestemoottoriperävaunun ajajan ohjekirja.
Nestemoottoriperävaunun ajajan ohjekirja.
Nestemoottoriperävaunun-piirustukset
Nestemoottoriperävaunun-piirustukset
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Veikkaan että Hydraulivarustetuille AH-45 protoille on tehty kaikkiaan 3kpl peräkärryjä.

1kpl tuo ylemmässä Two-In-One yhdistelmässä näkyvä Nestemoottorivetoinen "traktorinperävaunu", esittelykäyttöön. Valmistaja SISU.

2kpl Ammusperävaunuja (Ammusperävaunu I ja II), ensimmäinen kippaavalla lavalla (museoitu) ja toinen kiinteällä lavalla ja nosturilla varustettu (yksityisomistuksessa). Suunnittelija SA-INT Markku Mäkipirtti ja valmistus sama paikka.

Tykkejä on sitten varmasti tuntematon kappalemäärä varustettu nestemoottorivedolla.

Varmasti tuon Sisun-valmistaman Nestemoottoriperävaunun pohjalta on tehty sitten hankintapäätöksiä Hydraulivarustetuista Protoista ja päätetty kahden prototyyppivaunun valmistuksesta. Valitettavasti näiden prototyyppien perusteella ei perävaunujen osalta hankintapäätöstä tehty, joten asia jäi siihen.
ZAU
Viestit: 682
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja ZAU »

Arvokasta tietoa olet tallentanut ,onneksi ei päässyt tuhoutumaan , omalla kohdalla kone kans teki tepposet ja sinne jäi 2014-2015 huutokauppa kuvat,muut ovat tallessa monellakin tikulla ja dvdllä.
Sisu sk181 4x4 mil
JeeP wrangler
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Kuva

Tästä kun saisi kopioita, olisi hieno seinäjuliste alan miehille.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

sisua45 kirjoitti:Tästä kun saisi kopioita, olisi hieno seinäjuliste alan miehille.
Niin olisi, tuon voisi kyllä piirtää vaikka uudestaan mutta jatketun rungon mittoihin. Aika pitkälti kaikki mitat löytyisivät jo koneelta ja puuttuvat voisi käydä ulkona mittaamassa. Kyllä kovasti harmittaa että alkuperäinen on kateissa, mutta tilanne ei ole menetetty kun uuden printtaaminen onnistuu nykyään edullisesti vaikkapa netissä. Kyllä uuden saisi alkuperäiseltä/vanhalta näyttämään. Jos tässä ilmaantuu hieman ylimääräistä aikaa niin voisi jopa lämmitellä AutoCAD:ä, yritin jo viikolla uusinta versiota latailla valmistajan sivuilta mutta jostain syystä ei saa koko pakettia koneelle. Vanha versio joka minulta löytyy ei toimi enää Windows 10:ssä, vaikka mitä tekisi. Muut CAD-ohjelmat ovat minulle hieman vieraita ja hitaita käyttöliittymältään (olen se hidaste).

Tämä kuukausi ja tod.näk. seuraavakin on täynnä töitä, mutta sen jälkeen voisi olla aikaakin :) En tiedä mitä Sisu sanoo jos uudet piirustukset tekisi ja jakaisi näin harrastajille ihan ilmaiseksi? Nuohan eivät ole mitkään yksityiskohtaiset mittapiirustukset, mutta tuleeko jotain lakia rikotuksi...?
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Tämmöinen kuva hyppäsi netistä silmille. Uskallan kuvan tähän liittää koska lähde josta sen löysin ei varmasti omaa mitään oikeuksia. Veikkaan että alunperin kuva on Sisun tai jonkun aikalaisen valokuvaajan arkistosta?

Mutta tämä siis liittyy tuohon Two-in-One keskusteluun, yksityiskohdat ovat paremmin nähtävissä 8)
Liitteet
sisu-aa.jpg
sisu-aa.jpg (48.27 KiB) Katsottu 6079 kertaa
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Hieman on ollut hiljaista, mutta tänään tuli yllättäen hyvä ilma ja pääsi vetämään värin päälle taas muutamiin osiin. Tuntuu ettei kesä tule koskaan kun joka päivä on pelkkää koiran ilmaa...

Lämppäri tuli lähes valmiiksi, vielä puuttuu lämppärin etuosaan tuleva kumimatto - muuten olisi valmis. Oli siinä vähän hiomista ja puhdistamista, mutta nyt on sisältä ja ulkoa taas asiallisessa kunnossa. Tyttöystävä kävi lenkillä ja sanoi että maalin haistoi puolen kilometrin päähän ;) Minä en haista nykyisin enää mitään, edes vierestä :mrgreen: Lämppärikenno on Protossa jo letkuissa kiinni, seuraavalla hyvällä ilmalla pistetään kuoret sitten ympärille...
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 11:03 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Ei paljoa malttanut odottaa maalin kuivumista että saa palapeliä kasaan...
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 11:03 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Kuskinpenkkiä kevensin hieman, kaikki etualan osat on tiputettu pois. Penkin ylös-alas liike on käytännössä ihan turha "varuste", aika monessa Protossa on alatueksi penkkiin vielä laitettu puolikas halko ettei maastoajossa penkki tipahda alas. Hieman moukarointia kaipasi että kiskot sai pois, penkkiin kuitenkin jää eteen-taakse säätö, mitä kanssa ei välttämättä tule koskaan käytettyä...

Puhdistamista ja maalia olisi vailla, penkit päällystäisin mielellään itse vaikka jollain muulla materiaalilla kuin vinyylillä - täytyy katsoa jos saisi jostain kunnon ompelukoneen lainaan. Materiaalit ei paljoa maksa.
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 11:03 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Etupuskurin kanssa meni kanssa enemmän aikaa kuin olisi olettanut. Nyt kun ajovalot on siirretty puskurin ulkolaitoihin ja alunperin hitsasin aukkoihin samanlaiset poikittaiset suojarivat kuin alkuperäisissä valoissa oli "keskiasennuksessa" - totesin että rivat pitää pitää poistaa. Kun ajovalot ovat liian "sisällä" puskurissa niin valaistus on aika heikko siihen nähden mikä potentiaali olisi 24V heittimissä. Poistin sitten ne laittamani suojarivat ja nyt valot ovat kohtuullisella etäisyydellä puskurin ulkoreunasta. Katselin vanhoista kuvistani että alunperin VR:n protoissa ajovalot ovat olleet aivan puskurin pinnassa, katsoin kuitenkin että omassa muutama sentti taaemmaksi suojaa valoja paremmin, vaikka sitten menettäisikin valotehosta. Täytyy vielä pitää muistissa että joskus tämä varmaan pitää rekisteröidäkin ja katsastusmiehen pitäisi antaa leima max. olutkorin kokoisella erikoislahjuksella ;) Enempään ei ole varaa.

Tämäkin homma olisi kannattanut hiekkapuhalluttaa, mutta tuli taas käytettyä kohtuullisen pitkä aika epäkeskolla ja käsin hionnalla. Kuten aiempana on tullut mainittua muutin nuo ajovalojen paikat vanhalla Kempin puikkokoneella. Jouduin käyttämään kompromissia virran kanssa joten ihan läpiasti eivät saumat tulleet. Tästä syystä pistin vielä varmuudeksi sisäpuolelle hitsisaumoihin korisaumamassaa. Isommilla virroilla puskurista olisi tullut kiero tai hommaan olisi mennyt pari päivää :mrgreen: Ehkä tuo massa oli hieman "ylivarmistelua"...

Lamppujen kiinnikkeet tein alkuperäisestä Proton valotelineestä, pistin niihin M12-kierteet jotta ovat irroitettavissa, mutteri ei mahtuisi puskurin sisäpuolelle, sen verran lähelle lamppuasennus tulee.

En ole löytänyt mistään sellaisia säädettäviä valojen tukia, joita Suomessa saa yleisesti lisävaloasennuksiin, taitavat olla jopa pakolliset siellä? Sellaiset pitää vielä hommata että valot pysyvät "säädöissään".

Ajovalot on Protoon ostettu 2007, ne on nyt taas kunnostettu uutta vastaaviksi. Pitkä juttu, mutta jostain syystä tähän hommaan meni tuhottomasti aikaa, metallityöt, kittaukset/pohjatyöt, saumamassat, pohjamaalaukset uretaanilla ja pintavärit. Naurattaa vieläkin että tämmöiseen saa tuhlattua näin paljon energiaa :mrgreen:
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 11:04 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Lopulta olisi pintaväri tässäkin osassa. Vasemmalla näkyy vielä vinssivaijerin jättämät jäljet puskin alaosassa, niitä en alkanut peittemään - tarkoitus olisi tulevaisuudessa saada lisää vastaavia käytön merkkejä.

Juu, ei käy ilmi tuosta kuinka älytön aika tuli käytettyä. Homma on hieman vaikeampaa kuin joutuu ulkona työskentelemään ja on säiden armoilla, samoin kaikki pintakäsittelyt vaatii aina esityöt ja kuivumisaikaa. Kannattaisi aina viedä kaikki osat kerralla hiekkapuhallukseen, sitten kerralla pohjatyöt ja värit päälle. Olis jo valmis 8)
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 11:04 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Taas muutama täyspäivä töitä Sisun parissa, vaikka ei ehkä näy päälle :D Yllättävän paljon aikaa mennyt hieroessa...

Sisusta on aikalailla kasassa, vielä pitäisi niputtaa johdot jne. Kaikki olisi muuten testikunnossa, mutta huomasin hukanneeni kytkimen työsylinterin kiinnityslaipan, prkle. Asensin sen sijaan lopun sisustan paikalleen, vaikka istuimia ei ole vielä verhoiltu. Hytin sähköt on kytketty, mutta totesin akkujen hukanneen virtansa, joten ovat nyt olleet jo useamman päivän latauksessa. Hehkutus ja käynnistys kyllä toimisi jos vain virta riittäisi. Aikaa meni kaikenlaiseen pikkunäpräilyyn, jouduin ottamaan käsikaasun pois kun vaijeri oli niin loppu. Sammutusvaijeri oli täysin jumissa mutta toimii taas kuin uusi. Kaasu"vaijerihan" on jo uusittu, mutta en ehtinyt vielä säätämään sen liikerataa viimeisen päälle.

Sisäpuolella on vielä aika monta saumaa jotka halusin tiivistää, sen sijaan että olisin käyttänyt kallista 17,50 eur/hylsy maksavaa ns. oikeaa koritiivistettä - ostin eräästä halpapaikasta jostain jääneen erän perus tiivisteliimaa/tiivistettä hintaa 1,-/kpl (siis sellaisia prässihylsyjä, miksi niitä kutsutaan?). Samaan hintaan sain jotain akryylitavaraa mutta huomasin että se halkeilee kuivuessa, kumpikin on kuitenkin päälle maalattavia joten tällä hintaa en jäänyt miettämään miten sisäpuolelta käsin saumoja tiivistellään. Uusi tavaraa näkyy sisäkuvissa valkoisena, vedän niihin värin päälle seuraavassa sessiossa.

Sisälämppärin asentamisessa meni tuhottomasti aikaa, sen ja etuseinän väliin tarvitaan tiivisteet, jotka "lainasin" meidän käyttöautosta Ford Fiestasta :lol: Hyvin istuu nyt paikalleen. Ulkopuolelta ei ole tuota lämppärin imuaukkoa vielä tukittu kun puuttuu sopiva tiiviste (kuin ikkunatiiviste), siitä johtuen kuvissa näkyy ilmastointiteipin rippeet etupellissä jotka ovat pitäneet vähän suojamuovia tukkeena. Varmaan joutuu tuota etuseinää sen osalta vielä ruiskulla maalaamaan, ihan helpolla eivät nuo liimat tunnu lähtevän - eli tinnerilla jatketaan...

Käynnistys olisi sitten seuraava operaatio, varmasti kyllä käynnistyy mutta pitää tehdä etuakseli pukeilla. Ohjaustehostimen öljynpintaa pitää tarkkailla ja öljyä lisätä rattia kääntäen laistaa laitaan niin tulee ilmattua samalla, ohjauspylväs kun oli tässä välissä pois paikaltaan.

Uusin päävirtakatkaisimen, en muusta syystä kuin siitä että sellainen uusi oli jo olemassa. Tämä siis muuten samanlainen kuin alkuperäinen, paitsi uuden mallisella käynnistys"avaimella". Ja niin, oli ihan kohtuu lämmin viikonloppu, lämpötilat kuulemma huidelleet parhaimmillaan 32-34 C, paino tipahti pari kiloa tämän johdosta...
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 11:04 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Ja ulkoa pari kuvaa. "Uuden" puskurin johdosta silmienväliä kuin karkuun päässeellä kalalla ;) Puskurista vielä puuttuu pultin reijät rungosta tulevilla kiinnitysputkille (jotka "roikkuvat" kuvissa), tulee heti kun kerkiää.
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 11:04 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Katiska
Viestit: 80
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja Katiska »

FBW kirjoitti:Ja niin, oli ihan kohtuu lämmin viikonloppu, lämpötilat kuulemma huidelleet parhaimmillaan 32-34 C, paino tipahti pari kiloa tämän johdosta...
Täällä Oulussa ei kyllä noihin lukemiin ole päästy, yöllä menee vieläkin melko lähelle nollaa, ja olisiko paras ollut jotkut +15 C koko keväänä? Ja tänään, sunnuntai valkeni rattoisassa viiden asteen lämpötilassa, siihen navakka tuuli vielä päälle, ja kaiken kruunasi puolilta päivin alkanut vesisade :mrgreen:

No, en minä niitä helteitä kyllä kaipaakaan, ja kun asutaan täällä hieman pohjoisemmassa, saattaa kevät joskus olla hyvinkin kolea, kuuluu mielestäni asiaan. Mielenkiinnolla odotan, saadaanko miten kylmä kesä :D


Ja täytyy kyllä kysyä: mikä mahtaa olla kissanrontin vointi tällä hetkellä? :|
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Kesä on tullut ja mennyt jo monta kertaa tänä vuonna :mrgreen: Oulun on tietysti vähän eri leveysasteilla, mutta kyllä siellä on sitten muita etuja joita ei täältä löydy 8)

Kiitos kysymästä, kissa on 110% kunnossa. Kaikkia taikavoimia käytettiin shamanismista lähtien, tai ainakin jotain sinne päin. Vaikutti jo hetken aikaa toivottomalta jos ihan rehellisiä ollaan, mutta aika sisukas kissa oli kun selvisi :)
Vastaa Viestiin