SA-1860
Valvoja: sisua
Re: SA-1860
1100 kg saunakaljojen kanssa
Re: SA-1860
Nyt lienee aika paljastaa paino, paino saunakunnossa mutta ilman vesiä oli 2140kg, tuli "vähän" raskaampi kuin alunperin suunnittelin mutta on tuollaisessakin kopissa niin kova työ ettei kehtaa hutaisemalla pilata, ohuemmalla puutavaralla painosta olisi saanut lähes puolet pois..
Piti siirtää nosturi pihalla toiseen paikkaan ennen saunan pudottamista joten nappasin sen auton perään ja voin sanoa että akselimassat menivät "hieman" persiilleen, onneksi ei tarvitse tienpäälle lähteä kuvanmukaisella kokoonpanolla...
Myös turboprojektia viety hieman eteenpäin, saunan portaat osoittautuivat käteviksi myös turbotusprojektissa lavallepääsemisen helpottamiseksi..
Holsetin ja sisun laipat eivät olleet yhteensopivia ja ahtimen sai muutenkin parempaan paikkaan tekemällä adapterin, laippojen leikkaus cnc-plasmalla ja välipalat 3mm levystä omanpään mukaan. Vielä tasopitojen suoristus jyrsimällä jonka jälkeen käsissä valmis kappale. Pakopainemittarin voi asentaa tuohon mutta sitä ei tässä projektissa tulla tarvitsemaan ahtimen suuren koon vuoksi.
Ahdinta joutuu hieman käsittelemään jotta lähdöt asettuu oikeisiin suuntiin mutta muuten alkaa olemaan letkuja vaille valmis paketti.
Lumessa eteneminen on kyllä surkeaa 2m ja kiinni niin että tarvitsi vinssiä... Oli kyllä puunkantokin renkaan edessä mutta ei sellaiset paljoa hidastaneet kun oli nosturi painona, matalat rengaspaineet ja ketjut... Ketjuista puheenollen voisin ostaa toisenkin parin joko 14.9-24 traktorinrengas ketjuja tai 14.00-20 ketjuja (samanlaiset)
Piti siirtää nosturi pihalla toiseen paikkaan ennen saunan pudottamista joten nappasin sen auton perään ja voin sanoa että akselimassat menivät "hieman" persiilleen, onneksi ei tarvitse tienpäälle lähteä kuvanmukaisella kokoonpanolla...
Myös turboprojektia viety hieman eteenpäin, saunan portaat osoittautuivat käteviksi myös turbotusprojektissa lavallepääsemisen helpottamiseksi..
Holsetin ja sisun laipat eivät olleet yhteensopivia ja ahtimen sai muutenkin parempaan paikkaan tekemällä adapterin, laippojen leikkaus cnc-plasmalla ja välipalat 3mm levystä omanpään mukaan. Vielä tasopitojen suoristus jyrsimällä jonka jälkeen käsissä valmis kappale. Pakopainemittarin voi asentaa tuohon mutta sitä ei tässä projektissa tulla tarvitsemaan ahtimen suuren koon vuoksi.
Ahdinta joutuu hieman käsittelemään jotta lähdöt asettuu oikeisiin suuntiin mutta muuten alkaa olemaan letkuja vaille valmis paketti.
Lumessa eteneminen on kyllä surkeaa 2m ja kiinni niin että tarvitsi vinssiä... Oli kyllä puunkantokin renkaan edessä mutta ei sellaiset paljoa hidastaneet kun oli nosturi painona, matalat rengaspaineet ja ketjut... Ketjuista puheenollen voisin ostaa toisenkin parin joko 14.9-24 traktorinrengas ketjuja tai 14.00-20 ketjuja (samanlaiset)
Re: SA-1860
Eikös tuo mobiilisaunan idea vähän kärsi, jos paketin kanssa ei voi lähteä mihinkään?
Paljonko taka-akselilla on kantavuutta?
Paljonko taka-akselilla on kantavuutta?
Re: SA-1860
Tähänmennessä on kaikki päässeet ominvoimin portaita saunaan joten nosturia ei ole niin usein tarvinnut...kivinen kirjoitti:Eikös tuo mobiilisaunan idea vähän kärsi, jos paketin kanssa ei voi lähteä mihinkään?
Paljonko taka-akselilla on kantavuutta?
Ilman nosturia on aivan ajettava kampe ja on sillä tullut n.30km/suunta reissuja heitettyäkin.
5000kg on taka-akselin kantavuus ja nosturin kanssa sitä oli n.700kg jäljellä eli saunan kanssa varmaan 500kg yli?
Mutta proton alusta on niin pehmeä että ei sitä voi verrata mihinkään normaaliin kuorma-autoon..
Kenelläkään tietoa mistä saisi uuden syylärin korkin?
Re: SA-1860
Luetun ymmärtämisessä virhe. Siis nosturin JA saunan kanssa akselimassa yli.
Ihmettelinkin miten voi olla niin pienellä painolla pielessä.
Ihmettelinkin miten voi olla niin pienellä painolla pielessä.
Re: SA-1860
Juhnu kirjoitti:Tähän mennessä on kaikki päässeet ominvoimin portaita saunaan joten nosturia ei ole niin usein tarvinnut...
Re: SA-1860
Turbotusprojekti edennyt, taisitte jo lukea jostain maanjäristyksestä meilläpäin ja voinen paljastaa että taisi tulla liikaa voimaa kun mannerlaatat alkoivat liikkumaan :oops
Ensiksi protoon uusi syylärinkorkki vanhan hajonneen tilalle, ikh:lta löytyy tälläisellä numerolla.
Sitten proton diy-osa nro. 345346, vaimentimelta tuleva putki on "noin" 3" ja sen päälle tai sisään ei mene normaali pakoputkiosat joten piti tehdä itse 1-2mm pienempi putki...
Lähikuvia ahdinalueesta ei satu nyt olemaan mutta sanallisesti paljastan tarpeelliset faktat... Imu- ja paineputket 3" lokaletkua, varmasti kestää mun käytössä, pienenä miinuksena pirunmoinen jäykkyys, 102mm->76mm soviteosat silikonipätkiä kkd-motorsportilta, klemmareita ja valmis käyrä motonetistä. Öljy tulee teflonletkulla ja lähtee 16mm öljyletkulla, öljynotto 16x1,5 kierteellä lohkonkyljestä ja paluu laipalla alkup.paikkaan.
Ahtopainemittarille reikä ja kierre.
Vaparisyötöillä ahdot oli 0,3 ja savu oli muuttunut voimaksi.
Pidin hieman laimean tuntuisena joten ruuvailin lisää ruokaa ja alkoi ahdot nousemaan miellyttävemmille lukemille, turbon koosta johtuen alakierroksilla ei juuri ollenkaan eroa mutta yläkierroksilla selvä ero, edellinen 85km/h pitkän vingutuksen tuloksena saatu huippunopeusennätys rikkoontui hetkessä kelaantuneeseen 105km/h nopeuteen, rajoitin siirtyi tehoista ratin ja penkin väliin.
Hieman jäi häiritsemään pieni savutus myös ahdonalaisena, onko vaparin ja ahdetun ajoituksissa eroa? palaako minun kalliit polttoaineet myöhäisestä ruiskutusajankohdasta johtuen pakoputkessa?
Olihan se heti lähdettävä kokeilemaan uusia tehoja, pikaisesti huomattu ero oli se että alkoi sutimaan pykälää suuremmilla maastovaihteilla. Etenemiskykyyn ei ikävä kyllä vaikuttanut vaan pikainen kesämallin työhousuilla ja tennareilla suoritettu koeajoreissu muuttui sukuelimiämyöten hangessa kahlaamiseksi, sisältäen noin 10 vinssauskertaa... Pelastukseksi olisi riittänyt nosturi perään tai ketjut, mieluiten molemmat
Ensiksi protoon uusi syylärinkorkki vanhan hajonneen tilalle, ikh:lta löytyy tälläisellä numerolla.
Sitten proton diy-osa nro. 345346, vaimentimelta tuleva putki on "noin" 3" ja sen päälle tai sisään ei mene normaali pakoputkiosat joten piti tehdä itse 1-2mm pienempi putki...
Lähikuvia ahdinalueesta ei satu nyt olemaan mutta sanallisesti paljastan tarpeelliset faktat... Imu- ja paineputket 3" lokaletkua, varmasti kestää mun käytössä, pienenä miinuksena pirunmoinen jäykkyys, 102mm->76mm soviteosat silikonipätkiä kkd-motorsportilta, klemmareita ja valmis käyrä motonetistä. Öljy tulee teflonletkulla ja lähtee 16mm öljyletkulla, öljynotto 16x1,5 kierteellä lohkonkyljestä ja paluu laipalla alkup.paikkaan.
Ahtopainemittarille reikä ja kierre.
Vaparisyötöillä ahdot oli 0,3 ja savu oli muuttunut voimaksi.
Pidin hieman laimean tuntuisena joten ruuvailin lisää ruokaa ja alkoi ahdot nousemaan miellyttävemmille lukemille, turbon koosta johtuen alakierroksilla ei juuri ollenkaan eroa mutta yläkierroksilla selvä ero, edellinen 85km/h pitkän vingutuksen tuloksena saatu huippunopeusennätys rikkoontui hetkessä kelaantuneeseen 105km/h nopeuteen, rajoitin siirtyi tehoista ratin ja penkin väliin.
Hieman jäi häiritsemään pieni savutus myös ahdonalaisena, onko vaparin ja ahdetun ajoituksissa eroa? palaako minun kalliit polttoaineet myöhäisestä ruiskutusajankohdasta johtuen pakoputkessa?
Olihan se heti lähdettävä kokeilemaan uusia tehoja, pikaisesti huomattu ero oli se että alkoi sutimaan pykälää suuremmilla maastovaihteilla. Etenemiskykyyn ei ikävä kyllä vaikuttanut vaan pikainen kesämallin työhousuilla ja tennareilla suoritettu koeajoreissu muuttui sukuelimiämyöten hangessa kahlaamiseksi, sisältäen noin 10 vinssauskertaa... Pelastukseksi olisi riittänyt nosturi perään tai ketjut, mieluiten molemmat
Re: SA-1860
Juhnu kirjoitti:Hieman jäi häiritsemään pieni savutus myös ahdonalaisena, onko vaparin ja ahdetun ajoituksissa eroa? palaako minun kalliit polttoaineet myöhäisestä ruiskutusajankohdasta johtuen pakoputkessa?
Ruiskupumpun tyyppikilvessä lukee ilmeisesti P5351/2J..? Vaikka kyseessä on alunperin vapaasti hengittävä kone, niin se on onneksi isommilla 9.5 mm elementeillä. P5349 on 8 mm elementeillä.
Laitoin alle taulukon Minimec 611 koneista, niistä näkee mitä eroa polttoainelaitteissa on.
A-45 vapaasti hengittävässä vakiokoneessa, 611 CA (Sisun kielessä CI) on ennakko 22 astetta. Ahdettu 611 CSA, (CIT) on ennakko 20 astetta. Eli jos sulla on pumppu kohdallaan, niin sulla on enempi ennakkoa kuin tehdas turbo koneissa. A-kirjain tuossa perässä (611 CA, CSA) tarkoittaa ajoneuvoa, sitä ei kaikissa yhteyksissä käytetä.
Lopuksi varoituksen sana... Sun koneessa on vapaasti hengittävän männän, puristussuhde 17:1. Ahdetuissa 611 koneissa on ylimmässä puristusrenkaassa valurautainen vahvike, ja puristussuhde 16:1. Jos vaparin mäntiä riivaa liikaa, niin ylimmäinen männänrengas nousee männän päälle.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: SA-1860
Kiitos tiedoista, en tuota pumpun tyyppikilpeä löytänyt vaikka yritin katsella, lienee pumpun moottorinpuolella piilossa?
Moottorinnumeron on käyttäjänkirjan mukaan -20492, näyttää alkuperäiseltä joten se se lienee.
Moottoreiden kanssa en velho ole vaikka rauta muuten käsissä antautuukin, joten ennakon oikeassaolosta en osaa sanoa, toki ahdin voi olla yksinkertaisesti niin iso ettei pakokaasut riitä. samaa ahdinta käytetty mm. F10 volvoissa..
Tuo 0,6-0,7bar lienee vielä aivan kohtuullisia lukemia niiille vaparin männille? eikö tehdasturboissa ole 1bar ylöspäin?
Moottorinnumeron on käyttäjänkirjan mukaan -20492, näyttää alkuperäiseltä joten se se lienee.
Moottoreiden kanssa en velho ole vaikka rauta muuten käsissä antautuukin, joten ennakon oikeassaolosta en osaa sanoa, toki ahdin voi olla yksinkertaisesti niin iso ettei pakokaasut riitä. samaa ahdinta käytetty mm. F10 volvoissa..
Tuo 0,6-0,7bar lienee vielä aivan kohtuullisia lukemia niiille vaparin männille? eikö tehdasturboissa ole 1bar ylöspäin?
Re: SA-1860
Tyyppikilpi on ulkopuolella pumppua, tai ainakin pitäisi olla. Onko toki voinut pudota pois, jos on niitin katkenneet.
Jaa se oli noin iso ahdin, ei ihme jos ei ahda pikku kierroksilla
Tuota mäntä hommaa on vaikea sanoa, mitä ne oikeasti kestää... Uudemmassa 20-sarjassa käytettiin ahtamattoman mäntiä heikompi tehoisissa ahdetuissa koneissa. 420DS 85 hv nelonen vapari männillä, 95 hv ahdetun männillä. Kuutosissa samalla tavalla. Mäntävalintoihin vaikutti myös käyttökohde, matalatehoisissakin heady-duty koneissa on paremmat männät automaattisesti.
Mutta ei tuo sun ahtopaineesi miltään älyttömältä kuulosta mun korvaani.
Jaa se oli noin iso ahdin, ei ihme jos ei ahda pikku kierroksilla
Tuota mäntä hommaa on vaikea sanoa, mitä ne oikeasti kestää... Uudemmassa 20-sarjassa käytettiin ahtamattoman mäntiä heikompi tehoisissa ahdetuissa koneissa. 420DS 85 hv nelonen vapari männillä, 95 hv ahdetun männillä. Kuutosissa samalla tavalla. Mäntävalintoihin vaikutti myös käyttökohde, matalatehoisissakin heady-duty koneissa on paremmat männät automaattisesti.
Mutta ei tuo sun ahtopaineesi miltään älyttömältä kuulosta mun korvaani.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: SA-1860
Elelty hiljaiseloa sisuilun ja foorumin suhteen. Kilometrejä tullut vuodessa n. 2000 ja viimeisin erikoisempi sisuun liittyvä kuvasarja on viikonlopulta, hiab pitää lyhtyä ja sisu kuskaa ihmiskattilaa vesipisteen ja illanvietto paikan välille (20m)
http://aijaa.com/uMou1d
http://aijaa.com/AVJmsy
Josko tuolla "palkinnolla" saisin hieman vastauksia, yrittelin leimalle ja hylkyhän sieltä tuli, keskilukko päällä -> ei pysty ajamaan jarruja dynolla -> hylky
Onko näin että auto ei saa olla "nelivetoinen" leimalla? Koska ainakin isokokoisilla renkailla pystyy lakitekstin mukaan välttämään tuon jarrujen sovituksen eli se ei ole ehdottoman pakollinen....
Ja katselin hieman ongelman syytä ja nelivedon kytkennän nivelet olivat väleinä -> pariin kappaleeseen vanhojen reikien hitsaamalla täyttö ja uusien reikien poraaminen, aiemmista tosin huomasi että ne olivat todennäköisesti jonkun "kyläsepän" tekemät eli mitoitus ei välttämättä ole juuri oikein joten siksi pyydänkin josko joku voisi mitata kuinka paljon on jakolaatikon sisältä tuleva "tappi" ulkona jakolaatikosta neliveto päällä ja neliveto ei päällä
Ongelmia on ollut myös öljyä hikoilevan jakovaihteiston kanssa, ajattelin korjata sen vain kaatamalla vaihteistoon "tiivisteiden turvottajaa" (joo ihmekemikaalit on hölynpölyä mutta kun sain kesällä uskomattoman hyvän kokemuksen kaasuttimen puhdistukseen tarkoitetusta aineesta niin pakko kokeilla myös tuota öljyvuodonestäjää...) Mutta satuinpa kokeilemaan jakovaihteiston öljyntasoa sormenpäällä ja sen tehtyäni huomasin öljyn värin, vettähän sinne oli päässyt joukkoon ja mielestäni paljon erikoista koska en ole autoa uittanut ja öljyt vaihdoin viime/ toissavuonna....
http://aijaa.com/ZoVCXL
No, nyt siellä on kys. aine ja uudet öljyt..
http://aijaa.com/uMou1d
http://aijaa.com/AVJmsy
Josko tuolla "palkinnolla" saisin hieman vastauksia, yrittelin leimalle ja hylkyhän sieltä tuli, keskilukko päällä -> ei pysty ajamaan jarruja dynolla -> hylky
Onko näin että auto ei saa olla "nelivetoinen" leimalla? Koska ainakin isokokoisilla renkailla pystyy lakitekstin mukaan välttämään tuon jarrujen sovituksen eli se ei ole ehdottoman pakollinen....
Ja katselin hieman ongelman syytä ja nelivedon kytkennän nivelet olivat väleinä -> pariin kappaleeseen vanhojen reikien hitsaamalla täyttö ja uusien reikien poraaminen, aiemmista tosin huomasi että ne olivat todennäköisesti jonkun "kyläsepän" tekemät eli mitoitus ei välttämättä ole juuri oikein joten siksi pyydänkin josko joku voisi mitata kuinka paljon on jakolaatikon sisältä tuleva "tappi" ulkona jakolaatikosta neliveto päällä ja neliveto ei päällä
Ongelmia on ollut myös öljyä hikoilevan jakovaihteiston kanssa, ajattelin korjata sen vain kaatamalla vaihteistoon "tiivisteiden turvottajaa" (joo ihmekemikaalit on hölynpölyä mutta kun sain kesällä uskomattoman hyvän kokemuksen kaasuttimen puhdistukseen tarkoitetusta aineesta niin pakko kokeilla myös tuota öljyvuodonestäjää...) Mutta satuinpa kokeilemaan jakovaihteiston öljyntasoa sormenpäällä ja sen tehtyäni huomasin öljyn värin, vettähän sinne oli päässyt joukkoon ja mielestäni paljon erikoista koska en ole autoa uittanut ja öljyt vaihdoin viime/ toissavuonna....
http://aijaa.com/ZoVCXL
No, nyt siellä on kys. aine ja uudet öljyt..
Re: SA-1860
Sadevesi päässyt jakolaatikkoon huohottimesta? Sen tarkastaisin ensimmäisenä.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: SA-1860
Sadevesi tai paljunvesi... laskin tosiaan parivko aikaa 1500l vettä lavalle, pitääpä tutkia ennen seuraavaa vedenlaskua se huohottimen seutusisua45 kirjoitti:Sadevesi päässyt jakolaatikkoon huohottimesta? Sen tarkastaisin ensimmäisenä.
Koitin myös leimata, nyt pystyi jo testaamaan mutta etuvasen= jarruton jarrurummusta valui öljyä= navan stefan vaihto edessä
Re: SA-1860
Multa löytyy uusia hihnoja jos tarviiJuhnu kirjoitti:Sadevesi tai paljunvesi... laskin tosiaan parivko aikaa 1500l vettä lavalle, pitääpä tutkia ennen seuraavaa vedenlaskua se huohottimen seutusisua45 kirjoitti:Sadevesi päässyt jakolaatikkoon huohottimesta? Sen tarkastaisin ensimmäisenä.
Koitin myös leimata, nyt pystyi jo testaamaan mutta etuvasen= jarruton jarrurummusta valui öljyä= navan stefan vaihto edessä
Lissää paskaa housuun ja ettepäin...
Re: SA-1860
Kiitos tarjouksesta, poltin ja puhdistin vanhat ja ne alkoivat pitämään, jarrut vaikuttivat muuten täysin kulumattomilta ja leimakin saatiin, piti tosin yksi jarrukello vielä uusia kun pyöräytti koeajoreissulla tukin pyöränkotelon kautta
Jonkinaikaa sitten ostin myös toiset piikkimalliset ketjut ja tänään sovittelin paikoilleen ja kävin koeajamassa, lunta vähintäänkin riittävästi mutta hyvin kulki
Jonkinaikaa sitten ostin myös toiset piikkimalliset ketjut ja tänään sovittelin paikoilleen ja kävin koeajamassa, lunta vähintäänkin riittävästi mutta hyvin kulki