Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on La Syys 23, 2017 4:13 am

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 203 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 110 11 12 13 14
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: Ke Touko 31, 2017 7:14 pm 
Poissa

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 567
Paikkakunta: Saksa
Jokainen Proton kytkimen kanssa pähkäillyt on varmaan käynyt tämän vaiheen lävitse. Työsylinterin laippa löytyi jemma-nimisestä paikasta. Hommasin jo varmaan yli vuosi sitten manuaalisen alipainesysteemin/pumpun jolla yleensä ilmataan jarruja. Joskus oli paineilmakäyttöinenkin, mutta joku lainaaja rakasti sitä enemmän kuin minä... Aika helvetillinen pumppaaminen tälläisellä käsipumpulla ja järjestelmä ei vuoda, mutta totesin lopulta että jos tuossa letkussa haluaa nestettä nähdä niin sitten pitää ihan itse imeä. Tutkimuksen tulos on että pumppu saa n. 17 inHg Vac aikaiseksi, kun minun huulillani posket lommolla antaa 13 inHg Vac imutehoa. Eipä ole koskaan tullut mitattua, mutta ehkä tuon voisi johonkin työhakemukseen raapustaa jos tulee tarvetta :mrgreen: Varmaan minun imuni on hieman "syvempi" kun toimii paremmin kuin imevämpi pumppu?

Aika loppui vain ilmauksesta kesken, puhdistin jo yhden tippakannun jotta nesteen voi työntää työpäästä poljinsylinterille päin. Ko. sylinterin asennuskulman takia sinne jää yleensä aika iso ilmatila. Kun kytkin toimii niin päästään testaamaan joko Protoa voisi vähän liikutellakin, hieman ikävä paikka tuossa kuusen alla työskennellä ja autokin on aina täynnä havunneulasia. Muutama paarma ja hyttynen sai tänäänkin vatsansa kylläiseksi. Naapurin kissa toi vielä hiiren minulle, mutta se hiiriparka ei kyllä enää toennut tekohengityksellä, ei edes tällä imulla. Kiva juttu että eläinmaailmakin on projektissa täysillä mukana.

Suuri tavoite on saada Proto parkkiin talon etupuolelle, nimittäin ensi viikon lauantaina on meikäläisen synttärit ja olisi jonkun verran vieratakin tulossa. Järjestelyiden takia on aika vähän kortilla, joten toivottavasti kytkin tästä herää käyttökuntoon. On muuten tulossa yksi Sisua:lainenkin Suomesta vartavasten juhlimaan, joten paineet ovat korkealla että Proto kanssa liikkuu :D

Ps. Nyt kun tuli tuosta imuttelusta mainittua niin varmaan vieraslista heti kerrasta lähti kasvuun. Valitettavasti joudun vastaamaan kaikkiin ehdotuksiin kieltävästi :lol:


Liitteet:
DSC09022.jpg
DSC09022.jpg [ 430.56 KiB | Katsottu 1924 kertaa ]

_________________
1977 Sisu AH-45
Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: To Kesä 01, 2017 7:03 pm 
Poissa

Liittynyt: To Loka 18, 2007 7:43 pm
Viestit: 392
Ottaa sen työsylinterin irti kytkinkopasta ja kääntää sopivaan asentoon niin tulee ilmat pois.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: To Kesä 01, 2017 10:42 pm 
Poissa

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 567
Paikkakunta: Saksa
Ilmaa on poljinsylinterissä, työsylinteriin ei ole jäänyt ilmataskua. Työsylinteristä käsin nestettä työntämällä on yleensä saanut poljinsylinterinkin ilmat pois.

_________________
1977 Sisu AH-45


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: To Kesä 22, 2017 7:33 pm 
Poissa

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 567
Paikkakunta: Saksa
Valitettavasti Proton ensikäynnistys ei toteutunut syntymäpäiväjuhliin mennessä kun ei yksinkertaisesti kerennyt. Nyt jälkeenpäin oli sitten jo aikaakin kokeilla, mutta taitaa olla niin että uusien akkujen osto on edessä. Pari viikkoa olen yrittänyt latailla kumpaakin, mutta jännite tipahtaa latauksen jälkeen erittäin nopeasti 13.5V > 10-12V. Sen verran oli yhden kerran virtapiikkiä että startti kytkeytyi mutta ei jaksanut oikein pyörittää, tulipa kuitenkin todistettua että sähköt toimivat oikein ja auto varmasti käynnistyisi jos virtaa riittäisi. Täytyy yrittää saada boosteri jostain lainaan.

Keleistä ei ole ainakaan auton laittaminen kiinni, enemmänkin kysymys kestääkö mies. Koko viikon on ollut aikaa Sisun kanssa viilailla pikku juttuja, mutta lämpötilat ovat olleet koko viikon yli 30 C. Tänään koko päivä 38 C ja helpotusta on luvassa vasta ensi viikolla. Hermotkin ovat kuin viulunkieli kun korkeapaine puristaa ohimoita :evil: Auringossa palaa saman tien ja ei oikein jaksaisi edes mitään isompaa aloittaa. Tänään olisi muuten tekemätön päivä mutta tuli onneksi henkilöautolla ajohommia koko päiväksi, ja tulikin ajettua visusti ikkunat kiinni ja ilmastointi täysillä. No moottoritiellä kiinnitin huomiota että joku oli ostanut tai oli koeajolla (liikkeen kilvet) aivan uuden karhealla Rolls-Royce avoautolla. Mentiin samaan suuntaan ja suurinpiirtein samaa nopeutta joten mietin siinä että Rolssissa oli kanssa katto ylhäällä ja ikkunat visusti kiinni. Ostat tuollaisen talon hintaisen auton mutta sitten on niin kuuma ettei sillä voi ajaa katto alhaalla - sitten tuleekin taas sadetta ja kaikki toistuu uudestaan. Tulin siihen lopputulokseen että tälläinen kotimainen Sisu sopii minulle, hermot eivät kestäisi tuollaisen jalokiven puhtaana pitoa ja sitä hirveätä huolta että voiko sen jättää parkkiin jonnekin. Olin tyytyväinen että säästin tänään puolimiljoonaa ja voin sen kaiken investoida tähän Protoon. Juu, teoriassa :mrgreen:

Pieni päivitys kuitenkin Protoon, eli en löytänyt koskaan noita kojetaulussa olevien paineilmakytkimien (vinssi/etuveto jne.) kiinnitysruuveja. Niin pientä tulkkia ei ole että voisin sen asennuskierteestä tunnistaa, mutta varmaan se on sitten alunperin tuumainen (kuten moni muukin paineilmalaitteen kierre). Totesin että en ala tämän takia sellaisia pultteja metsästämään vaan vetäisin tylysti 4.2mm akkuporalla kierteet pois ja M5-kierre samalla koneella ja ns. viimeisellä kierretapilla suoraan tilalle. Paineilmakytkimet ovat jotain kevytvalua joten 8 kpl uusia kierteitä syntyi 5 minuutissa. Pistin nyt tuollaiset kuuskolopultit mutta varmaan joskus voi tilalle etsiä samanlaiset talttapää"ruuvit" kuin alunperin. Näissä Sisuissa saa varautua siihen että löytyy millisiä, tuumaisia ja jotain Whitworth-pultteja, varsinkin koneen kanssa pitää olla tarkkana ettei yksikään pikkuosa pääse hukkumaan. Ja sitten se arpominen sopiiko tähän millinen lenkki, tuumainen vaiko pistetäänkö suoraan jakoavain :mrgreen: Jakoavain, jota Saksassa itseasiassa kutsutaan "Engländer" eli englantilaiseksi: https://de.wikipedia.org/wiki/Engl%C3%A4nder_(Werkzeug)

Oikeasti on tullut laiteltua paljon muita pikkuasioita kuntoon, pidetään kuitenkin palstaa elossa pienilläkin päivityksillä.


Liitteet:
Tiedoston kommentti: Kojelauta olisi melkein valmis.
DSC_0494.jpg
DSC_0494.jpg [ 386.75 KiB | Katsottu 1686 kertaa ]

_________________
1977 Sisu AH-45
Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: To Kesä 22, 2017 7:57 pm 
Poissa

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 567
Paikkakunta: Saksa
Eilen ei kuumuuden takia jaksanut muuta kuin korvasin alkuperäiset paineilmasylinterit uusilla. Näiden tehtävä on varsinaisesti operoida vinssin kytkentää (1kpl) ja jakovaihteistoa (2kpl sylintereitä). Varsinaisesti isoa vikadiagnoosia ei ollut miksi nuo vaihdoin, mutta muistelin että viimeeksi muutama vuosi sitten kompura ei tahtonut jaksaa painaa niin paljon painetta mitä tarvittiin kun kaikki autossa oli kytketty (etuveto, neliveto, lukot, vinssi). Irroitellessa katselin että vanhoissa sylintereissä oli jotain ruskeaa moskaa sisällä joten varmaan tällä vaihdolla saadaan vähän ilmavuotoja vähennettyä. Normaaliajossa paineiden pidon/noston kanssa ei ole ongelmia. Toivon kuitenkin ettei vuotoja ole lukkojen puolella, vaan tällä homma sylinterien vaihdolla homma hoitui.

Eipä noiden kanssa muuta kuin puhdistaa vanhat "haarukat" metallille ja sitten spraysinkki päälle. Kuten kuvissa näkyykin. Tarkoitus olisi tänä kesänä uusia lähes kaikki paineilmapuolen laitteet. Heti kun Proto saadaan käyntiin olisi se tarkoitus siirtää etupihalle jossa on huomattavasti parempi työskennellä kuin kuusen alla. Olen varmaan maininnutkin että Sisussa asustelee tällä hetkellä useampi tuhat hämähäkkiä.

Eli lyhyesti kun Sisu on etupihalla nostetaan lava pois ja kunnostan/puhdistan/maalaan koko rungon ja käyn päältä käsin koko tekniikan lävitse. Sen jälkeen lavaa pitäisi vielä hieman jatkojalostaa/modifioida ja saada se lopulta sitten puhtaalle metallille ja maali päälle. Väriksi on ajateltu samaa vihreää kuin hytissä, yleensähän nämä ovat mattamustia. Tuosta käytetystä MIPA-maalista on tullut niin hyviä kokemuksia että ehkäpä sillä uskaltaa käsitellä sitten rungon ja lavankin.


Liitteet:
Tiedoston kommentti: Vanhojen sylinterien kuntoa voi verrata uusiin (kuvassa "haarukat" työnalla).
DSC_0487.jpg
DSC_0487.jpg [ 429.46 KiB | Katsottu 1681 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Tuolta viimeistellyt sylinterit sitten näyttävät
DSC_0478.jpg
DSC_0478.jpg [ 405.79 KiB | Katsottu 1681 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Ei Araknofobiasta kärsiville.
DSC_0499.jpg
DSC_0499.jpg [ 191.15 KiB | Katsottu 1681 kertaa ]

_________________
1977 Sisu AH-45
Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: La Kesä 24, 2017 8:23 am 
Poissa

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 567
Paikkakunta: Saksa
Kuvissa Sotamuseon omistuksessa oleva Sisu AH-45 vuodelta 1977 - siis oman Protoni sisar. Vuosina 1976-1977 puolustusvoimat hankki 27 näitä AH-malleja, ensimmäisten 13kpl lisäksi jotka oli hankittu vuonna 1970. Auton rekisterinro on SA-1603, alustanro 29050. Kyseinen yksilö oli ainakin vielä vuonna 2008 kätketty Mobilian ei näytteillä olevien autojen kokoelmaan (joita on "riittävästi"). Kävin tuolloin ottamassa satoja kuvia siitä, sekä runsaasti mittapiirustuksia ja vaikkakaan tarkoitus ei ole tätä nykyistä Protoa 100% entisöidä - on kuvista kyllä hyötyä koska jossain määrin haluasin säilyttää AH-ulkoasua. Alunperin näin ei ollut tarkoitus, mutta kun löysin näitä jo hukkaamaksi luulemiani kuvia - niin ajattelin että mikä ettei niitä voisi hyödyntää.

Alunperin näissä 1976-1977 malleissa on lavan ja hytin välissä hydraulikoneikko ja hydrauliöljysäiliö, tämän takia lava on itseasiassa vielä lyhyempi kapasiteetiltaan kun normaali lyhyt 3400mm malli. Hydrauliikka on itseasiassa pultattu hyttiin kiinni, jonka takaosassa on jonkinlainen tukirunko laitteistolle. Kaikki ko. vuosien autot ovat olleet alunperin AH-45CVT/3400-mallia, tuo Sotamuseon yksilö on säilynyt alkuperäisenä, toisin kuin omani joka on nykyään jatkettu AH-45CVT/3700. En osaa sanoa onko kaikki näiden vuosien autoja jatkettu, mutta ainakin ne 3kpl jotka minulla ovat olleet. Luulen kuitenkin että tuo Sotamuseon yksilö on aika uniikki auto, koska siinä on paljon alkuperäisyyttä jäljellä jota näissä jatketuissa on jo menetetty.

No joka tapauksessa, olen alunperin tehnyt tässä Protossa olevan lavan niin että siinä on mahdollisuus katkaista lavan etuosasta täsmälleen tuo alkuperäisen hydrauliikan vaatima määrä. Eli siellä on 60x40x3mm profiili odottamassa normaalin putken tilalla, ts. tuo profiili toimisi uutena etuseinänä. Hieman vaikea selittää :roll: Kuva ideasta löytyy skrollaamalla alaspäin.

Ajattelin nyt sitten tosiaan katkaista tuon lavan tuosta kohtaa poikki, itse keskellä menevät lavan runkopalkit 2kpl jatkuvat kyllä normaalisti jäähdyttäjälle asti josta lava on sitten yhdistetty runkoon. Tällöin hytin ja lavan väliin jää tuo n. +41cm aukko, jota en kyllä täytä alkuperäiseen tapaan hydrauliikalla vaan mietin tekeväni "valehydrauliikan", siis pelkät ulkokuoret. Optisesti Proto sitten näyttäisi alkuperäiseltä AH-mallilta, mutta noiden ulkokuorien alle voisi sitten rakentaa joko säilytystilaa työkaluille tai vaikkapa myöhempää asunto-osaa varten vaikkapa lisäaku(t), vesisäiliön tms.


Liitteet:
DSC04136.jpg
DSC04136.jpg [ 108.89 KiB | Katsottu 1604 kertaa ]
DSC04134.jpg
DSC04134.jpg [ 134.98 KiB | Katsottu 1604 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Moottoria jää jonkinverran näkyviin lavan ja hytin väliin, omaani teen jonkinlaisen sadesuojapellin päälle.
DSC03987.jpg
DSC03987.jpg [ 99.6 KiB | Katsottu 1604 kertaa ]

_________________
1977 Sisu AH-45


Viimeksi muokannut FBW, La Kesä 24, 2017 8:41 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: La Kesä 24, 2017 8:37 am 
Poissa

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 567
Paikkakunta: Saksa
Eli kuten kuvassa näkyy, tarkoitus on katkaista uusi lava nuolten osoittamista paikoista, jolloin tuo etukulmapala puuttuu kuten alkuperäisyksilössä. Tällöin seuraavana oleva profiili toimii etuseinänä (normaalisti olisi putki, mutta onneksi tuli tätä mietittyä jo etukäteen, siis joskus vuonna 2009-2010 kun lava tuli tehtyä).

Tämä tietysti vaikuttaa sitten sen verran suunnitelmiin ettei tähän autoon asenneta aiemmin esittämääni BW-konttia asunto-osaksi (olisi sitten liian pitkä, vaan täytyy sitten kehittää jotain omatekemää, josta varmaan saadaan sitten kevyempikin. Siihen on kuitenkin vielä matkaa... Minusta tämän verran vähemmän asunto-osaa ei haittaa, onpahan intiimimpi tunnelma sisällä 8)


Liitteet:
Tiedoston kommentti: Nykyinen lava
lava.jpg
lava.jpg [ 276.62 KiB | Katsottu 1596 kertaa ]

_________________
1977 Sisu AH-45
Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: SA-1389
ViestiLähetetty: La Kesä 24, 2017 8:48 am 
Poissa

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 567
Paikkakunta: Saksa
Muita vaadittavia modifikaatioita ovat moottorikopan lyhennys ja tuohon etuseinään ("headache rack") tehtävä korjausluukku koneen huoltotoimenpiteitä varten. Samoin ilmanputsari pitää asentaa kuvien mukaisesti lavan ja hytin väliin ja siihen täytyy sitten miettiä putkitusta (alunperin on ollut käytössä aika mielenkiintoinen lasikuitukäyrä jota ei tietysti minulla ole vaan pitää kehittää jotain vastaavaa.


Liitteet:
Tiedoston kommentti: Lyhyempi konekoppa
DSC03982.jpg
DSC03982.jpg [ 114.24 KiB | Katsottu 1583 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Koneen huoltoluukku
DSC03985.jpg
DSC03985.jpg [ 153.12 KiB | Katsottu 1583 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Ilmanputsari ja "käyrä" ;)
DSC03986.jpg
DSC03986.jpg [ 143.54 KiB | Katsottu 1583 kertaa ]

_________________
1977 Sisu AH-45
Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 203 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 110 11 12 13 14

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)