SA-1389

Protojen (KB-45, A-45, AH-45) historiaa yksilöitynä SA-kilven mukaan / History of each SA-Proto

Valvoja: sisua

kivinen
Viestit: 753
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja kivinen »

Täältä myös julkiset onnittelut kihlauksesta, eipä olisi uskonut vuonna 2012 tapahtuneen ravintola-illan seurauksien kantavan näin pitkälle. ;) Vaikka ei se ihan siitä tainnut lähteä liikkeelle.

Jos tuo kopin korkeus on suurin murhe, niin tee siihen koppiin harjakatto. Keskellä voi seistä ja reunoilta on matalampi, teillähän on kokemusta sellaisesta asumuksesta.

Harjakaton lisäksi voisi miettiä joko etuosasta viistettyä koppia:

Kuva

tai jopa tyylin rikkovaa ilmanohjainta katolle. Molemmat ratkaisut parantaa ajettavuutta ja polttoainetaloutta maantiellä huomattavasti. Kulutus tosin ei taida Sisujen kohdalla olla se ensimmäinen määräävä tekijä. Tosiasia kuitenkin on, että jollain 7000km reissulla tuo alkaa vähän kiinnostamaan.

Kopin korkeus ei ole määräävä tekijä, vaan se paino. Kaikki korkealla painopisteellä olevat laitteet on järkyttävän huonoja ajettavia. Unimogin huonona puolena on porttaaliakselien tuoma lisäkorkeus(n. 20 cm), joka tuollaisessa Camper -käytössä on lähinnä haittana. Camperin kyllä ajaa perille ihan suora-akselisena, ei niillä kukaan taida niin vaikeassa maastossa ajaa(pl. Uralin valloittajat, jotta en saa taas kuulla kommentteja mielipiteistäni :roll: ). Jos saat kopista suhteellisen kevyen ja koitat laittaa kaiken painavan(akustot, lisäpolttoainesäiliöt, vesisäiliöt) alas, mielellään vaikka lavapinnan alapuolelle niin ihan hyvin se toimii.

Jos se kallistelu alkaa häiritsemään, niin kukapa estää laittamaan taka-akselin päälle ilmapusseja lehtijousien tueksi? Paineilmaa on jo valmiina.

Lämmityksestä vielä sen verran, että nestekaasupullo sitten asunto-osan ulkopuolelle, ilman pohjaa olevaan koppaan. Toinen huomio tästä, Saksassa on käytössä nestekaasussa korkeapainejärjestelmä ja Suomessa matalapainejärjestelmä. Muiden maiden osalta en muista, mutta voipi olla hankaluutta saada oikeanlaista kaasupulloa pidemmillä reissuilla.
Avatar
koowee
Viestit: 22
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja koowee »

kivinen kirjoitti:Lämmityksestä vielä sen verran, että nestekaasupullo sitten asunto-osan ulkopuolelle, ilman pohjaa olevaan koppaan. Toinen huomio tästä, Saksassa on käytössä nestekaasussa korkeapainejärjestelmä ja Suomessa matalapainejärjestelmä. Muiden maiden osalta en muista, mutta voipi olla hankaluutta saada oikeanlaista kaasupulloa pidemmillä reissuilla.
Saksakin on siirtynyt jo vuosia sitten 30 mbar järjestelmään matkailuajoneuvokäytössä (kuten muukin Eurooppa). Oikea paine tuotetaan paineensäätimellä jonka kautta kaasu menee ajoneuvon putkistoon. En ole ihan varma mutta tuo 30 mbar on ilmeisesti jonkinlainen standardi Euroopassa ainakin ajoneuvo käytössä. Venttiilin kierteetkin ovat Suomessa ja Saksassa samat mutta monissa muissa Euroopan (ja Afrikan) maissa eri, tätä asiaa ei siis ole mitenkään standardisoitu! Tämän vuoksi mm. karavaani-kaupoissa on myytävänä adaptereita joilla paikalliset pullot saadaan sopimaan Saksan ja Suomen paineenalentimiin (jotka siis ovat samat). Omat pullot saa myös näppärästi täytettyä monissa paikoissa ympäri eurooppaa jolloin välttyy adapterien tai erilaisten pullojen hommaamiselta.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

koowee kirjoitti:Ensin onnittelut kihlautumisesta!

Lämppärinä toimivin ratkaisu olisi joko kaasulla tai naftalla toimiva ilmapuhalluslämmitys. Lämmin saadaan jaettua putkistolla ympäri kopperoa minne halutaan ja itse lämmitin voidaan sijoittaa melkein minne vaan "hukkatilaan", tarvittaessa vaikka kopperon ulkopuolelle. Lisäksi haluttaessa lämpimän käyttöveden lisäys systeemiin helppo. Näitä järjestelmiä löytyy valmiina paketteina matkailuajoneuvo puolelta tai raskaankaluston käytöstä (myös käytettyinä). Helppoa, halpaa ja toimivaa. Eikä tarvitse miettiä pellettien tai klapukoiden lisäystä keskellä yötä. Tietty tuoreen vaimon kanssa ainakaan ekoilla reissuilla ei niin oleellista :oops:

Kamina toimii aina käytännössä pistelämmittimenä, kaminan ympäristö polttavan kuuma, muualla kylmä (vrt. puolijoukkueteltta) Kamina pitäisi sijoittaa muutoinkin pienissä ja ahtaissa tiloissa keskeiselle paikalla ja tietty huomioida vielä suojaetäisyydet korkean pintalämpötilan vuoksi (myös hormissa). Lisäksi kopin ulkopuolelta on tuotava laitteelle polttoilma jota ei pysty ohjaamaan suoraan palopesään. Kylmää ja vetoa tulee väkisinkin melko reilusti. Noissa kaasu- ja naftalämmittimissähän paloilma johdetaan suoraan palotilaan jolloin lämppäri kierrättää vain lämmitettävää sisäilmaa.

Kopperon rakennus (umpi)puusta on mielenkiintoinen ajatus. Senhän voisi helposti toteuttaa vaikka kevythirrestä (jonka saat näppärästi harmaannettua rautaoksidilla tai -sulfaatilla). Näiden puurakenteiden yksi ongelma on varmaankin paino. Lämmin kevyt ja kestävä rakenne syntyisi esim. alumiini tai rauta profiilikehikosta, väliin 30 mm polyuretaanilevy, sisälle sisustusvaneri, paneli tms. mitä nyt vaimo haluaa :roll: Ulkopuoli ohuesta lasikuitulevystä (vrt. umpiperävaunu). Helppo korjata jos tulee osumia, pienempiä naarmuja ei edes huomaa kuten alumiiniseinässä. Korirakenteen voi toteuttaa hyvinkin kevyesti kun miettii korin sisäpuolisen jäykistämisen kalusteiden ja muiden rakenteiden avulla. Esim. seinän yläosaan kannattaa aina miettiä jonkinlaiset yläkaapit jotka sitovat seinän ja katon toisiinsa. Ilman kunnolla mietittyä kalusteiden sijoittelua korirakenteesta tulee yleensä melko hapero. Jos melkein mistä tahansa tehdastekoisesta matkailuautosta tai -vaunusta poistetaan sisältä kalusteet kori lysähtää kasaan ennen kuin laitteen saa liikkeelle.

Jos haaveilet kuusilaudan tuoksusta ja savun vienosta aromista kun köllitte vaimon kanssa porontaljoilla kaminan loimotuksessa voi ylläoleva tuntua hieman vieraalta :lol: Sori siitä. Kun jossain vaiheessa palaat todellisuuteen ja mietit miten asiat voisivat oikeesti toimia voi tilanne olla toinen.... Onnea ja menestystä sekä tulevaan avioelämään että rakennusprojektiin :wink:
Kiitos kommenteista ja onnitteluista!
Kyllä tarkoitus olisi olla myös kaasulämmitys, tuo kamiina oli lähinnä kysymys - varmaan päädyn tuohon armeijan konttiin joten kamiina ei ole edes optio.

Pientä romantiikka saa toki olla ilmassa, meinaan että olen kyllä kokenut sitä ns. oikean matkailuauton romantiikkaa vajaan 80k eur maksavan ongelma-auton omistajana. Romantiikka oli kyllä vain ostaessa. Ostin sen uutena ja jo tunnin ajomatkan jälkeen kaikki sähköt katosivat matkustusosasta (sis. äärivalot ulkona). Vuoden auto oli kovassa käytössä ja sillä tuli ajettua yli 80tkm. Mutta olivat todella kalliita kilometrejä, toiste en enää vastaavaa ruljanssia halua, aivan p**ka auto kaiken kaikkiaan. Eli sikäli yritän aika kestäviä ja yksinkertaisia ratkaisuja löytää. Tuossa aikaisemma oikeassa matka-autossa oli myös asunto-osassa ilmastointi katolla ja 230V Dometic agregaatti. Ilmastointi osoittautui huonoksi ostokseksi (äänekäs), mutta agregaatin ottaisin uudestaan - siitä on todella hyötyä. Lämmitys oli tietysti kaasulla, vesikiertolämmitys (ei mitään pahaa sanottavaa). Autossa ei ollut vain kaksoispohjaa joten kovilla pakkasilla meni kaasupullo per vuorokausi.

Sen verran selvennän ettei minulla tosiaan ole mahdollisuuksia pitkille reissulle vaan Sisusta tulisi max. viikonlopun pituisille matkoille - kesällä - sellainen ikivarma kesämökki. En ihan 100% tosissani ole puusta koppia tekemässä, siitä tulee äkkiä niin suuritöinen ja painava jos sen eristää ettei se kannata. Tuo armeijan kontti on kevein ratkaisu ja varmaan lopulta halvin, ja eristetty. Täällä en tiedä ketään jolla olisi oikea kesämökki kuten Suomessa on tapana, mutta monella on pieni n. 50x50m puutarha palsta joihin saa paikasta riippuen tuoda jonkun väliaikaisen rakennelman tai jonkun yksinkertaisen pikkumökin. Tälläinen puukoppi olisi sitten vastaava kuin puutarhamökki - kyllä sellaisessa kesällä jonkun joen rannassa tarkenee. Mutta kuten sanottu, oikea eristetty kontti on ihan eri luokkaa eikä välttämättä kallis. Uutena armeija on niistä pulittanut yli 30k eur (vrt. armeijalta saa käytettynä 1500-2500,-).

Noista tehdastekoisista vaunuista ja niiden kestävyydestä tuli viime aikoina kokemuksia kun tyttöystävän siskon perhe lähti 5 viikon lomalle Transportterilla ja n. 7 metrin vaunulla. Ihan alkumatkasta joku itäeurooppalainen kaveri oli nukahtanut autonsa rattiin ja raapaisi ohiajaessa asuntovaunun takakulmaan. Tuho oli sen vaunun osalta täydellinen, olin aika yllättynyt kun kävin paikalla pelastamassa perheen takaisin kotiinsa - että vaunu oli melkein styroksia ja puuta. Korjausmahdollisuus nolla. Nyt heillä on n. 9-10 metrinen Detleffs jota on jo korjattu useammalla tonnilla vesivuoto-vahinkojen takia. Uskon kyllä kaikki tarinat noiden vaunujen kestävyydestä :shock:
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

kivinen kirjoitti:Täältä myös julkiset onnittelut kihlauksesta, eipä olisi uskonut vuonna 2012 tapahtuneen ravintola-illan seurauksien kantavan näin pitkälle. ;) Vaikka ei se ihan siitä tainnut lähteä liikkeelle.

Jos tuo kopin korkeus on suurin murhe, niin tee siihen koppiin harjakatto. Keskellä voi seistä ja reunoilta on matalampi, teillähän on kokemusta sellaisesta asumuksesta.

Harjakaton lisäksi voisi miettiä joko etuosasta viistettyä koppia:

tai jopa tyylin rikkovaa ilmanohjainta katolle. Molemmat ratkaisut parantaa ajettavuutta ja polttoainetaloutta maantiellä huomattavasti. Kulutus tosin ei taida Sisujen kohdalla olla se ensimmäinen määräävä tekijä. Tosiasia kuitenkin on, että jollain 7000km reissulla tuo alkaa vähän kiinnostamaan.

Kopin korkeus ei ole määräävä tekijä, vaan se paino. Kaikki korkealla painopisteellä olevat laitteet on järkyttävän huonoja ajettavia. Unimogin huonona puolena on porttaaliakselien tuoma lisäkorkeus(n. 20 cm), joka tuollaisessa Camper -käytössä on lähinnä haittana. Camperin kyllä ajaa perille ihan suora-akselisena, ei niillä kukaan taida niin vaikeassa maastossa ajaa(pl. Uralin valloittajat, jotta en saa taas kuulla kommentteja mielipiteistäni :roll: ). Jos saat kopista suhteellisen kevyen ja koitat laittaa kaiken painavan(akustot, lisäpolttoainesäiliöt, vesisäiliöt) alas, mielellään vaikka lavapinnan alapuolelle niin ihan hyvin se toimii.

Jos se kallistelu alkaa häiritsemään, niin kukapa estää laittamaan taka-akselin päälle ilmapusseja lehtijousien tueksi? Paineilmaa on jo valmiina.

Lämmityksestä vielä sen verran, että nestekaasupullo sitten asunto-osan ulkopuolelle, ilman pohjaa olevaan koppaan. Toinen huomio tästä, Saksassa on käytössä nestekaasussa korkeapainejärjestelmä ja Suomessa matalapainejärjestelmä. Muiden maiden osalta en muista, mutta voipi olla hankaluutta saada oikeanlaista kaasupulloa pidemmillä reissuilla.
Kyllä se 2012 oli aikalailla virallisen seurustelun alkuaikoja, vaikka tyttöystävän tapasin eka kerran 2010 ("naapurintyttö").

Polttoaineen kulutusta en ole edes miettinyt ;) - mutta tosiaan se painopiste ylhäällä pelottaa ja pitäisi auton näyttää kanssa jotenkin sopusuhtaiselta. Korkeudesta ei ole mitään hyötyä. Ongelma on sekin, että naisihmiset tarvitsevat kiinteän vessan - sikäli normaalikorkeus olisi parempi ettei tarvitse suoraan pää edellä kemivessaan ryömiä ;)

Toi idea ilmapusseista on ihan miettimisen arvoinen.

Mulla olis tuon oikean matka-auton ajoilta jäänyt täydellinen konvertteri sarja kaasupulloille, yksi tuttu omaa kanssa mestaritittelin kaasujen asennukselle joten voi putket vetää ihan luvan kanssa.

Kiitos kommenteista!

Ps. Hääpaikalle pitää meiltä ajaa 4km alamäkeen ja sitten takaisin juhlapaikalle sama matka. Ajattelin että kuka haluaa saa tehdä matkan Sisun lavalla - sehän on hääautona. Sun pitää ehdottomasti tulla mekaanikoksi jos joudutaan huoltamaan matkalla :mrgreen: Lava pitää saada sellaiseksi että siellä voi porukka istua putoamatta ajossa (ainakaan selvinpäin). Mulle tuli jo kielto olla kotona häitä edeltävänä yönä etten näe hääpukua, joten varmaan joku teltta pitää Sisun lavalle jo silloin saada (epävirallinen versio on se että juodaan vehnäolutta koko yö puutarhassa). Suunnitelma on hyvä ja toimiva!
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

koowee kirjoitti:Saksakin on siirtynyt jo vuosia sitten 30 mbar järjestelmään matkailuajoneuvokäytössä (kuten muukin Eurooppa). Oikea paine tuotetaan paineensäätimellä jonka kautta kaasu menee ajoneuvon putkistoon. En ole ihan varma mutta tuo 30 mbar on ilmeisesti jonkinlainen standardi Euroopassa ainakin ajoneuvo käytössä. Venttiilin kierteetkin ovat Suomessa ja Saksassa samat mutta monissa muissa Euroopan (ja Afrikan) maissa eri, tätä asiaa ei siis ole mitenkään standardisoitu! Tämän vuoksi mm. karavaani-kaupoissa on myytävänä adaptereita joilla paikalliset pullot saadaan sopimaan Saksan ja Suomen paineenalentimiin (jotka siis ovat samat). Omat pullot saa myös näppärästi täytettyä monissa paikoissa ympäri eurooppaa jolloin välttyy adapterien tai erilaisten pullojen hommaamiselta.
Kiitos tiedoista 8) Hyvä kun tulee kommenttia matkailu-kulkuneuvojen osaajalta!
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Onneksi olkoon Lefa! Ja sano nuorikolle terveisiä myös :wink:

Tuohon asunto-auto politiikkaan... Matalammaksi saat, kun uhraat lavan, ja rakennat mökin suoraan runkoa vasten. Torppa saa olla melko notkea, tai sitten niin jäykkä, että se estää rungon liikkeet.

Mikäs ajokortti sulta löytyy? Rakenna koko pirtti peräkärryyn? Silloin yhdistelmä pysyy matalana. Yksi akselinenkin kärri kantaa koko huushollin, vaikka hieman kattiloita kaappeihin kertyisikin.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Kiitos, kiitos :)

Proton rungosta ja lavasta tuli mieleen että yhdessä vaiheessa mietin pistää suoraan konttiin 4-piste kiinnityksen runkoon, eli nuo Proton lavassa olevat edessä ja takana olevat "pyörivät" kiinnikkeet ja lavan keskellä vinssin paikkeilla olevat kiinnitykset konttiin kiinni. Itse lavaa ei tarvittaisi ollenkaan. Tällöin kontin saisi hieman matalammalle. Koska kontin rakenne on alumiinia luovuin ajatuksista koska tulin siihen tulokseen että ajan kanssa alumiini murtuu vaikka Proton runko saisikin elää. Kuorkeissa joissa on jäykkä runko voidaan rakentaa koko asunto-osa paljon matalammalle ja sitten aukaista konttiin vaikka pyörän aukot.

Proton runkohan istuu akseleiden päällä kuin koira "asioillaan" ;) Kts. kuva

Perävaunukaan ei olisi huono idea, itseasiassa aika hyvä. Hommaa rajoittaa ettei täällä saa kuin max. 1.5 tonnin kärryn Proton NATO-koukkuun. Yleisesti NATO-koukulla ei saisi vetää mitään, mutta tämän verran viranomaiset joustavat :( Mulla on A/B/C/D1/E1 kortti jossa lukee että kuorma-auton kanssa saisin vetää 7.5ton kärryä. Eri asia olisi sitten ajella Leylandilla täydellä lastilla mäkiä ylös :lol:

Sullahan oli yksi-akselinen perävaunu Proton perään?
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 11:01 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Nostettava katto on kanssa periaatteessa hyvä idea - sillä kontti jää n. 40 cm matalammaksi. Kuvassa katto osuus on tuettu hieman korkeampaan asentoon - eli pitää kuvitella katto n. 15cm matalammaksi. Ongelma on se että kontin hinta hyppää eri lukemiin koska tällöin koppi pitää tehdä Sandwich-levyistä ja sillä rahalla ostaa helposti neljä armeijan "asuntokonttia". Hyvänä puolena katto liukuessaan alas myös piilottaa ikkunat joten varkaat pysyvät loitommalla. Huono puoli on esim. vessan rakentaminen sisälle, kaikkien sisäseinien pitää myös pystyä liukumaan ylös ja alas. Rakenne aiheuttaa monimutkaisuutta ja on todellakin vähän kallis ratkaisu, tiiviys on kanssa kysymys pakkaskeleillä.
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 11:01 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Edelliseen liittyen vielä kuva katon asettelusta paikalleen. Mitta suhteet korkeuden osalta ovat merkittävät...
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 11:01 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ralusa2006
Viestit: 36
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja ralusa2006 »

FBW kirjoitti: Proton runkohan istuu akseleiden päällä kuin koira "asioillaan" ;) Kts. kuva
Ensin tuli mielikuva yhden maatalousnäyttelyn saint osasto ja proton venyttely takapyörä ison kiven päällä mutta sä tarkoititkin narttukoiraa :lol: Osuva vertaus joka tapauksessa...

Tuossa kuvassa näkyy tuo protolle/ajalle tyypillinen harjakatto ja jotenkin ois hienoo jos sen sais säilytettyä, se kun on niin jotenkin Protomainen. Kuinkas paljon noissa olikaan tuo lavakorkeus?

Kuvasta tuli mieleen myös yksi ennätyspakkastalven sotareissukeikka kun meille annettiin kaksi kappaletta puolijoukkuetelttoja jotka sitten laitettiin päällekkäin. Väliin jäävä ilma toimi eristeenä ja se oli kyllä yllättävän lämmin. Meinaan että pystyskö tuosta ajattelusta ts, useampi kangaskerros päällekkäin kehitteleen jotain mallia, riippuen tietty siitä kuinka kylmässä meinaat yöpyä?

Josta tuli mieleen että täällä ainakin myydään sellaista terassikatetta missä on ontelorakenne ja siinä on ajatuksena se että toimii eristävänä ratkaisuna..
Avatar
Tojo4wd
Viestit: 178
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja Tojo4wd »

Tää ei liity mitenkään tähän koppi asiaan mutta onko tosta pitkähytti protosta kuvia valmiina ja onko se toiminut oletetusti ja onko edelleen käytössä.
Se oli kyllä hieno projekti.
Ja onnee kihlautumisesta.
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

FBW kirjoitti:Sullahan oli yksi-akselinen perävaunu Proton perään?
Oli Oerlikonin vaunu, mutta hukkasin pois, kun ei sille mitään oikein tullut tehtyä.
Liitteet
Kuva 379.jpg
Kuva 379.jpg (359.55 KiB) Katsottu 4866 kertaa
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Tuli sen verran aukkoa taivaaseen että kävin Proton riisumassa pressuista. Laiskana miehenä tein laudasta pitkän mittatikun ja lavalle sitten seisomaan tikun kanssa tyttöystävän räpsiessä kuvat. Ei ole ehkä kovin hienoa Photoshop-jälkeä mutta tuosta kyllä käy ilmi oikeassa mittakaavassa että korkeampi "koppi"kuva (2.05m) on aivan liian korkea Protoon. Tuo 1.6m (alempi kuva) on käytännössä korkein joka vielä kohtuudella tuntuisi menettelevän. Vähän kyllä syö miestä :?
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 11:01 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

ralusa2006 kirjoitti:Ensin tuli mielikuva yhden maatalousnäyttelyn saint osasto ja proton venyttely takapyörä ison kiven päällä mutta sä tarkoititkin narttukoiraa :lol: Osuva vertaus joka tapauksessa...

Tuossa kuvassa näkyy tuo protolle/ajalle tyypillinen harjakatto ja jotenkin ois hienoo jos sen sais säilytettyä, se kun on niin jotenkin Protomainen. Kuinkas paljon noissa olikaan tuo lavakorkeus?

Kuvasta tuli mieleen myös yksi ennätyspakkastalven sotareissukeikka kun meille annettiin kaksi kappaletta puolijoukkuetelttoja jotka sitten laitettiin päällekkäin. Väliin jäävä ilma toimi eristeenä ja se oli kyllä yllättävän lämmin. Meinaan että pystyskö tuosta ajattelusta ts, useampi kangaskerros päällekkäin kehitteleen jotain mallia, riippuen tietty siitä kuinka kylmässä meinaat yöpyä?

Josta tuli mieleen että täällä ainakin myydään sellaista terassikatetta missä on ontelorakenne ja siinä on ajatuksena se että toimii eristävänä ratkaisuna..
Lavakorkeus on n. 1.4-1.5metriä, riippuen jousien kunnosta :D

No justiinsa vähän erähenkisempi ratkaisu pitäisi saada, eli teltasta parannettu versio. Olemme kerran käyneet täällä teltan kanssa joen (Rhein) varrella. Päiväsaikaan tuntui tosi rauhalliselta mutta yöllä järkyttävä taustamelu Autobaanalta n. 2km päästä. Ihan oikeasti lähdettiin yöllä takaisin kotiin kun teltassa ei vain pystynyt nukkumaan. Eli sen verran pitäisi olla seinää että vähentää äänien kuulumista sisälle, eristävyys ei ole ihan niin tärkeä - lämppäriä meinasin lähinnä siksi että joskus pitää pystyä tilat ja varusteet kuivattamaan. Itse suosin armeijan makuupussia, siinä on nukuttu kyllä todella kylmässä (kuten varmaan 99% muistakin foorumilaisista). Eli Proton armeijamaisuutta ei saa hukatta, päinvastoin kopin pitää sopia tyyliin.

Yllämainitusta syystä johtuen teltta/pressukangas ei riitä äänten eristämiseen. Hyvä idea kuitenkin, Suomessa varmasti ihan riittävä ratkaisu kun joka neliökilometriä ei ole asutettu...

Harjakaton sopivuus "rekisteröity" :D Kiitos kommenteista!
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Tojo4wd kirjoitti:Tää ei liity mitenkään tähän koppi asiaan mutta onko tosta pitkähytti protosta kuvia valmiina ja onko se toiminut oletetusti ja onko edelleen käytössä.
Se oli kyllä hieno projekti.
Ja onnee kihlautumisesta.
On siitä jotain kuvia, en ole omistajaan ollut yhteyksissä rakentamisen jälkeen. Huhupuheet kertovat että autosta on kone "räjähtänyt" turboletkun irrottua, uusi kone on kai jo saatu Suomesta tilalle. Eteen on asennettu omistajan toimesta lisäjäähdytin keulaan minkä johdosta auto ei näytä enää Protolta ainakaan minun silmään. Auto on museorekisteröity :lol:

Uskalletaan julkaista omakuva onnistuneen katsastusreissun jälkeen, tuon jälkeen en ole projektin kanssa ollut tekemisissä. Herra Kivinenkin oli ensimmäisessä katsastuksessa täällä mukana, tosin ei mennyt silloin vielä lävitse.
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 11:02 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin