SA-1389

Protojen (KB-45, A-45, AH-45) historiaa yksilöitynä SA-kilven mukaan / History of each SA-Proto

Valvoja: sisua

Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Entisen hallin pihasta vielä pari kuvaa... Auto on tosin noista ajoista jo muuttunut ja viimeistelty (ei minun toimestani).

Ps. Huomatkaa noi ensimmäisen kuvan puskurissa olevat "stepit", eli varmasti jalka yltää niihin ;) Katsastuksen riemuvoitto ;) Vähän kyllä nauratti hitsata tuollaiset askelmat :mrgreen:
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 10:59 pm. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

sisua45 kirjoitti:Oli Oerlikonin vaunu, mutta hukkasin pois, kun ei sille mitään oikein tullut tehtyä.
Vahinko ettei sitä enää ole, siitä olisit saanut hienon off-road camperin :)
Liitteet
DSC_0114.jpg
kivinen
Viestit: 753
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja kivinen »

FBW kirjoitti: On siitä jotain kuvia, en ole omistajaan ollut yhteyksissä rakentamisen jälkeen. Huhupuheet kertovat että autosta on kone "räjähtänyt" turboletkun irrottua, uusi kone on kai jo saatu Suomesta tilalle.

Uskalletaan julkaista omakuva onnistuneen katsastusreissun jälkeen, tuon jälkeen en ole projektin kanssa ollut tekemisissä. Herra Kivinenkin oli ensimmäisessä katsastuksessa täällä mukana, tosin ei mennyt silloin vielä lävitse.
Kerrotaan historiasta sen verran, että tarkoitus oli tehdä autosta juttu 4x4Maailma -lehteen. Auton omistaja halusi jutun, jossa olisi viitattu auton teknisten tietojen kohdalla tehdasvalmisteiseen suuntaan, niin katsoin parhaaksi jättää kirjoittamatta. Tavallaan hyvä asia, koska jäi luvatut rahat saamatta noista jo kirjoittamistani jutuista. Ei ollut isoista rahoista kyse, mutta ainahan niille käyttöä olisi.

Oli kyllä yksi hienoimmista "työpäivistä" ikinä olla kyydissä kun ajeltiin ympäriinsä tuolla Sisulla. :D TUV oli myös mielenkiintoinen kokemus, todella asiallista palvelua.

Auton omistaja tosiaan otti minuun yhteyttä moottorin tiimoilta ja monien mutkien kautta Saksaan lähti toinen moottori. Minun rooli tässä asiassa oli olla lähinnä tulkkina, ilman sen ihmeempää korvausta. Ei ole asiasta sen enempää kuulunut, toivottavasti olisi jo kasassa. Laitteen myyntikin tuli kyllä keskusteluissa esille, voin kysellä hintaa, mutta luulempa sen olevan suhteellisen korkea.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Siinä se Kivisen mainitsema päivä on ikuistettuna :D Museokilvet on omistaja hommannut jälkikäteen, ihmeellisiä taikavoimia(?) käyttämällä :mrgreen:
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 10:59 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Tässä esimerkiksi metallirunkoinen Unimogeissa käytetty koppi, jota käsittääkseni on käytetty ainakin sekä armeijan radio- että ambulanssikäytössä. Lähtökohtaisesti toki liian pieni Proton lavalle, mutta mielenkiintoista että koppi painaa niinkin paljon kuin 1.5 tonnia(!). Toisaalta se tarjoaa turvaa kaatumistilanteessa, eikä tuollainen koppi ihan vähästä hajoa. Minullekin helpointa olisi tehdä Proton tuleva koppi teräksestä, toki alumiinipeltiä voi käyttää suorilla pinnoilla kun vain pitää huolen ettei pääse galvaanisia pareja syntymään, ts. eri metallit eivät suoranaisesti kosketa toisiaan. Ainakin metallikehikon hyväksi puoleksi voidaan laskea sen kestävyys maastokäytössä. Toisaalta olisi hyvä hyödyntää kattoakin, eli jos sillä olisi kestävyyttä ainakin muutaman sadan kilon painolle, voisi siitä olla jossain vaiheessa hyötyäkin. Teräksestä kun tekee niin kestävyydet voi laskea ihan kokemuksen perusteella mututuntumalla, alumiinin kanssa ei ole ihan niin helppoa. Alumiiniakin olen tietysti miettinyt, mutta hitsauksia ei nykyisellä puikkokoneella kannata edes miettiä ja muutenkin murtumat jne. saattavat aiheuttaa tulevaisuudessa huolia.

Joka materiaalissa on omat hyvät ja huonot puolensa, teräksen kanssa tulee välittömästi eteen kylmäsillat mutta ajattelin että voisi kopin valmistuttua täyttää jokaisen metalliprofiilin polyuretaanilla. Kylmäsiltoja se ei varsinaisesti kokonaan poista mutta parantaisi tilannetta, huonona puolena korjaushitsauksista tulee tämän jälkeen eri kokoisia tulipaloja :mrgreen:

Pakko on vaan tunnustaa että meikäläisen tarkoituksiin koppi saa olla max. 1.6m korkea - eli seisomakorkeus jää haaveeksi. Hieman kyllä kuumottaa materiaalin hankkiminen, teräksen kanssa kun olisi helppo elää ja rakentaa... Haitoista huolimatta! Käytetty armeijan kontti on menettänyt vähän kiinnostavuuttaan koska ensinnäkin hankintahinnan päälle pitää vielä laskea rahti (min. 500,-) ja sitten kaikki muutostyöt vievät kyllä nekin perhanasti aikaa - puhumattakaan että niittejä niissä on pirusti enemmän kuin nappikoppi-Sisussa! Yllätyksiäkin voi tulla kosteusvaurioiden muodossa, huutokaupassa ei ole palautusoikeutta. Uusi on aina uusi, pitää vain päättää mikä ratkaisu tehdään ja hypätä sitten ns. järven syvään päähän. Itse tekemällä saa kuitenkin vähän sinne suuntaan mitä pitäisi tulla ;)
Liitteet
Unimog-koppi
Unimog-koppi
16824414jw.jpg (65.24 KiB) Katsottu 6615 kertaa
Unimogien ja koppien hautausmaa jossain päin Saksaa(?)
Unimogien ja koppien hautausmaa jossain päin Saksaa(?)
koffer_daecher_02.jpg (80.08 KiB) Katsottu 6615 kertaa
Hautausmaa jatkuu..
Hautausmaa jatkuu..
koffer_daecher_01.jpg (60.09 KiB) Katsottu 6615 kertaa
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

FBW kirjoitti:
ralusa2006 kirjoitti:Kuinkas paljon noissa olikaan tuo lavakorkeus?
Lavakorkeus on n. 1.4-1.5metriä, riippuen jousien kunnosta :D
Nyt pitääkin tehdä pieni korjaus, omassa autossa on tuo mainitsemani korkeus mitattuna vakiorengastuksella maasta (auto on suorassa). Tehtaan antama mitta on kuitenkin 1.29m. Johtuu varmaan siitä että oma Protoni on vielä hieman keveämpi lavan ollessa puutteellinen ja vararenkaan ollessa pois paikallaan. Sorry!

Näitä Protojahan on tehty kahdenlaisilla jousilla 1 x 10mm plus 12 x 8mm lehdillä, tai sitten niin että on 1 x 10mm plus 14 x 8mm lehdet. Olisi tuo korkeampi lehtien määrä käytössä esim. VR:n malleissa? Omassa on vain 12 kpl 8mm lehtiä.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Kai sitä voi pistää vielä kuvia yhdestä n. 7 vuoden takaisesta pienemmästä projektista eräälle muuttofirmalle. Kyseessä oli lasivillalla eristetty umpilaho-koppi jolla omapainoa+kantavuutta joku yli 3.5 tonnia - kuvissa näyttää ehkä hieman pienemmältä kuin luonnossa. Minun piti kärry sitten korjata kun koppi kokonaisuudessaan heilui rungon päällä. Lähempi tarkastelu paljasti että runkokin oli murtunut juuri vääristä paikoista ja ei ollut muuta mahdollisuutta kuin heittää koko täysin homehtunut koppi pois ja tehdä kärry alusta alkaen uusiksi. Kärryn omistaja kyllä otti aika syvän nielaisun, mutta jäihän siihen vielä alkuperäiset akselit ja renkaat. Tähän hankittiin jotain erikoista muovi-polyuretaani-muovi sandwich-levyä joka kustansi muistaakseni 2200,- eur. Muovi tietysti ikävä pintamateriaali koska sen korjaus tulevaisuudessa olisi liki mahdotonta, mutta ei ollut oma valinta.

Homma on vain niin että kun runko tai mikä tahansa alusta on kunnossa tekee tuollaisen sandwich-kopin melko nopeasti. Pitää vain pelata liimojen yms. kanssa ja toki kaikki pitää huolella miettiä, esim. missä järjestyksessä koppi kasataan ja kuin irtopaneelit asetetaan paikoilleen niin että ne ovat täsmälleen oikeassa kulmassa jne.

Tähän kärryyn meni kyllä vähän enemmän työtunteja kuin piti, mutta nykyään se komeilee kaupungilla varmaankin jonkinlaisena liikkuvana mainoksena. En tiedä tarkoittaako se sitä että kärrystä tuli käyttökelvoton itse työkäyttöön vai liian hyvän näköinen :mrgreen:
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 11:00 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Hirveästi ei ehtinyt kuvia ottamaan kun oli kova kiire saada koko pa$ka hallia likaamasta :mrgreen:
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 11:00 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Valmiina siitä tuli tuon näköinen, kärry näyttää aika pieneltä kuvassa mutta siinä on todellakin sisällä seisomakorkeus. Kaupanpäälle upotin rekisterikilven valoineen runkoon, oli alunperin niin rujon näköinen. Ensimmäiset oven kaasupumput piti viedä vaihtoon kun totesin että tarvitaan vähän tehokkaammat versiot, alkuperäisessä versiossa oli kaksi ovea jotka aukesivat sivuille - tässä yksi joka aukeaa ylös. Muuten meni homma putkeen, tosin varmaan 85% tuosta kärrystä on tehty uudesta tavarasta...

Niin tälläisiä koppeja on niin kiva tehdä että pitää saada sellainen itsellekin, Sisun lavalle...

Tässä vuosien saatossa on tullut ikävä kyllä tehtyä projekteja aina muille, joten nyt on aika saada jotain taas itsellekin.
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 11:00 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ralusa2006
Viestit: 36
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja ralusa2006 »

Sorry, kyselin lavakorkeutta vaikka tarkoitin seisomakorkeutta tuolla lavalla. Siihen jo vastasitkin eli se on luokkaa sen 160 tms. Joka tapauksessa hieman nafti asuinkäyttöön ja kuten demosit niin ei sovi proton lavalle iso koppi.

Uskomaton tuo unimoggien hautuumaa. Onko tuo kuinkakin vanha kuva? Luullut ettei tommoisia oo ku vennäällä tai rapakon takana mutta että Saksassakin.... Tuo unimog on kuten protokin jotenkin niin symppis että ihan riipii kattella niitä tunkiolla.

Sitten itse aiheeseen; mä aina joskus huvitan itseäni kattelemalla ebaystä jenkkien rv valikoimaa. Siellä näkee mitä ihmeellisempiä ratkaisuja joiden toimivuutta ja soveltuvuutta tänne aina ihmettelee. Koska fakta on että proton lavalle ei täyskorkeaa saa niin mitäs jos mietit tommoista nostoteltta/kattojuttua jolla tilapäisesti saa asuinkorkeutta lisää. Noitahan on ollut volkkareissakin ja rumahan se on mutta on siinä puolensa.

Tai sitten mallia ulkokeittiö ja lavalle ainoastaan nukkumatila. Wheeler dealerissä ne teki humveehen tommoisen.

Ja kun ehdotin että säilytä harjamaisuus niin ei noin päin... :lol: kaikkee nekin....
Liitteet
image.jpeg
image.jpeg (27.55 KiB) Katsottu 6503 kertaa
image.jpeg
image.jpeg (48.55 KiB) Katsottu 6503 kertaa
image.jpeg
image.jpeg (28.42 KiB) Katsottu 6503 kertaa
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Pahoittelut myöhäisestä vastauksesta...!

Juu tuosta Unimogien hautausmaasta ei ole sen enempää tietoa, nappasin kuvat ihan Google-hausta. Joku tuollaista Unimogin päälle tulevaa radiohyttiä kauppasi täällä 800,- eur mutta tosiaan muutostöitä olisi Sisun mitoille niin paljon että parempi tehdä uudesta raudasta. Toki jos ilmaiseksi saisi niin ehkä sitten... :D Tosi että nuo Unimogit ovat symppiksiä - minusta etenkin vanhemmat kulmikkaat mallit muistuttavat tekotavoiltaan vähän Sisujakin, niihin kyllä törmää melkein jokaisessa Classic-meetingissä - ovat yleensä hienosti entisöityjä, kaikki pultit ruostumattomasta jne. Varsinkin vanhemmat Unimogit ovat niin näppärän kokoisia että sellaista rakentelisi jo melkein autotallissa. Täytyy sanoa että itsellä tuo päässä oleva kupla oli joskus paljon suurempi, joten oli lähellä ettei tullut 8x8 MAN Kat:a ostettua - mutta tänä päivänä olen kyllä tyytyväinen Proton kokoluokkaan, eli ainakin tälläiseen pienempään matkailukäyttöön ihan sopivan kokoinen.

Ihan hyvä huomio nuo nostettavat katot, olin ne jo aiemmin hylännyt koska en pidä telttakankaasta - mutta sait miettimään tarkemmin että esim. ruokaa laitettaessa olisi hyvä olla seisomakorkeus. Saahan katon sitten alaskin. Ikävä puoli on tietysti että tuo telttakangas aina sitten röpsöttää katon ja seinien välissä. Hieman on noista jo kokemustakin, tässä muutama vuosi sitten tein projektina oheisen kuvan 1983 300-TDi G-Wagenia (en ole enää varma valmistusvuodesta, olisiko ollut vanhempikin '81...?). Siihen oli tehty tuollainen nostettava "telttakatto" jo lähes uutena joten sen olisi saanut täällä katsastettua museokilpiin matkailuautoksi - mikä olisi lähes lottovoitto käyttökustannusten osalta. Automalli oli mulle kuin nenä päähän mutta oli kyllä hemmetin ruosteinen lähtökohta, edellinen omistaja oli korjannut ruostepaikkoja ilmastointiteipillä ja esim. takalokasuojien uudet kaaret oli "liimattu" paikalleen jollain Bauhausin tuubiakryylillä. Autosta tuli paras hinta osina koska siinä oli todella kallis tekniikka, olen kyllä jälkikäteen monesti miettinyt että ei ehkä olisi pitänyt luopua...

Toi lähettämäsi eka kuvan harjakattoinen Camping-traileri on :lol: Toi idea että makuuosa on perävaunussa tai autossa ja ruuat tehdään ulkokeittiössä on kanssa ihan hyvä idea. Sisussa "keittiö" pitäisi tehdä lavan alle ettei se olisi liian korkealla. Ainakin täällä päin näkee paljon rekkoja joissa tauolla keittiö on puoliperävaunussa vedetty esiin kaikkine tarpeineen.
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 11:00 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Sitten olisi vähän asiaa noista Leyland-koneista ja savutuksesta. Omassa koneessa savua tulee ihan justiinsa yhtä paljon kuin pakoputkessa on läpimittaa, siihen täytyy kyllä saada muutosta koska muuten ei saa ajella kaikissa naapurimaan tunneleissa (voivat olla hyvinkin pitkiä yli 10km). Muuten pidän Leylandin koneesta jo ihan nostalgisista syistäkin - minusta kone on luotettavakin. Vaikuttaisi siltä että ainakin yksi savutuksen syy ovat Leylandin käyttämät suuttimet, jotka hieman tiputtavat jo uutenakin. Muutama on tänne palstalle ja FB:n puolelle postitellut noista vaihtoehtoisista osista Puolasta, jossa on käytössä Leylandista lisenssillä tehtyjä koneversioita. Keräsin niistä tähän vähän tietoa jotka itse netistä urkin, eli jos pistäisi tilaten Puolasta uudet suuttimet - niiden pitäisi EHKÄ käydä myös tähän O.410-koneeseen.

Eli tässä vähän lisää "Puolan Leyland"-aiheesta (tiedot netistä):

SW400-moottori jota valmistettiin Andoria Engine -tehtaalla Andrychòwissa perustui vuonna 1966 tehtyyn lisenssisopimukseen British Leyland O.400-moottoreista. Vaikkakin
moottorissa oli paljon kehityspotentiaalia, jätettiin moottorin sylinterihalkaisija, iskunpituus, palotila ja suoraruiskutus muuttumattomiksi - sama OHV-ajoitus ja ruiskupumppu systeemi jätettiin käyttöön. Moottoria (eri versioineen) käytettiin eri bussi-, kuorma-auto- ja maatalouskone-malleissa.

https://translate.google.de/translate?h ... i%2FSW-400

Moottori: SW400 r3
Sylinterimäärä: 6 rivimoottori (OHV)
Kuutiotilavuus: 6540 cm3
Sylinterin halkaisija: 107.19mm
Iskunpituus: 120.65mm
Puristuspaine: 16:1
Turbo: EI
Intercooler: EI
Max. Kierroluku: 2400
Max. Vääntö: Ei tied.
Max. Teho: 100/115 Hp

Moottori: 6CT107
Sylinterimäärä: 6 rivimoottori (OHV)
Kuutiotilavuus: 6540 cm3
Sylinterin halkaisija: 107.19mm
Iskunpituus: 120.65mm
Puristuspaine: 16.5:1
Turbo: KYLLÄ
Intercooler: EI
Max. Kierroluku: 2600
Max. Vääntö: 432 Nm
Max. Teho: 138 Hp

Moottori: 6CT107
Sylinterimäärä: 6 rivimoottori (OHV)
Kuutiotilavuus: 6540 cm3
Sylinterin halkaisija: 107.19mm
Iskunpituus: 120.65mm
Puristuspaine: 16.5:1
Turbo: KYLLÄ
Intercooler: EI
Max. Kierroluku: 2600
Max. Vääntö: 490 Nm
Max. Teho: 150 Hp

Moottori: 6CT107
Sylinterimäärä: 6 rivimoottori (OHV)
Kuutiotilavuus: 6540 cm3
Sylinterin halkaisija: 107.19mm
Iskunpituus: 120.65mm
Puristuspaine: 16.5:1
Turbo: KYLLÄ
Intercooler: EI
Max. Kierroluku: 2600
Max. Vääntö: 600 Nm
Max. Teho: 170 Hp

Moottori: 6CT107-3
Sylinterimäärä: 6 rivimoottori (OHV)
Kuutiotilavuus: 6540 cm3
Sylinterin halkaisija: 107.19mm
Iskunpituus: 120.65mm
Puristuspaine: 16.5:1
Turbo: KYLLÄ
Intercooler: KYLLÄ
Max. Kierroluku: 2200
Max. Vääntö: 760 Nm
Max. Teho: 190 Hp

Moottori: 6CT107-3/A4
Sylinterimäärä: 6 rivimoottori (OHV)
Kuutiotilavuus: 6540 cm3
Sylinterin halkaisija: 107.19mm
Iskunpituus: 120.65mm
Puristuspaine: 16.5:1
Turbo: KYLLÄ
Intercooler: KYLLÄ
Max. Kierroluku: 2500
Max. Vääntö: 730 Nm
Max. Teho: 206 Hp

--------------------------------------------------------------------

Suuttimet:

Leyland O.400/O.401 ja O.410 -koneissa käytetty ruiskusuutin Sisun osanro: 609661. Näihin on varaosaluettelossa ilmoitettu jälkikäteen uusittuja osia, esim. vahvemmat jouset. En ole löytänyt tietoa onko O.400 ja turbollisessa O.410 -koneessa samat varaosanumerot, mutta veikkaan suurella varmuudella että samat suuttimet ovat kyseessä.

Alkuperäisiä suuttimia valmistanut:
Leyland, CAV, osanumerot..?

American Bosch
Osanro: AKN-83M-6609A
(Made in Italy)

Muita valmistajia?

...Puolaksi kannattaa vastaavia Puolan koneeseen tarkoitettuja suuttimia hakea hakusanoilla "6CT107 wtryskiwacz".

------------------------------------------
Ohessa kuvat Leyland alkuperäissuuttimista ja vielä vertailuksi Puolan 6CT107:n suutin. Pitäisi vielä selvittää onko noissa Puolan eri tehoisissa koneissa myös erilaisia suuttimia käytetty, ken tietää enemmän avatkoon sanaisen arkkunsa?!
Liitteet
Leyland alkuperäissuutin
Leyland alkuperäissuutin
leyland_410_injector_605386_3.jpg (17.5 KiB) Katsottu 6268 kertaa
Leyland-suutin osakaavio
Leyland-suutin osakaavio
Leyland_ruiskusuutin.jpg (51.34 KiB) Katsottu 6268 kertaa
Puolan 6CT107:n suutin
Puolan 6CT107:n suutin
ArticleImage.jpg (10.26 KiB) Katsottu 6268 kertaa
Avatar
FBW
Viestit: 807
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja FBW »

Sen verran hiljaista palstalla että pistetään hyvin pieni päivitys kun oikein mitään ei ole täälläkään tapahtunut. Olen jo pitemmän aikaa pähkäillyt minkälaiset peilinvarret laitan kun alkuperäiset Proton "himmelit" ovat sen verran solmussa ja uusia varsia on vain 1kpl. Yhden uuden varren tekemisen vaatisi jonkinlaisen putkentaivuttimen mitä ei tuohon kokoon ainakaan itseltä löydy. Muutenkin, nuo Protoissa käytetyt putkihässäkät eivät ole olleet tehtaalta lähtiessä ja minusta ne keräävät kaikki oksat matkaansa ja taipuvat helposti mutkalle. Alunperin peilit ovat olleet simppelit perusmallit (kts. kuva) ja sellaisia halusin itsekin.

Vaihtoehto on ollut jotkut yleismalliset peilinvarret vaikkapa traktoreista, niitä kyllä löytyy mutta ei sellaista joka kestäisi minun vaatimukseni.

Bongailin sitten aikani erilaisia peilinvarsia ja juuri halutunlaiset ovat MB Unimog 404:ssa :D Sattumalta niitä saa sopivaan hintaan ja konstruktio on kyllä kestävin mahdollinen - vahvaa teräsputkea, puhumattakaan siitä että ne ovat jo tehtaalta oikeanväriset (RAL 6014). Hintaa erittäin edulliset 25,-/kpl - samalla hintaa saa eBaystä jotkut aivan p..skat kiinalaiset yleismallin varret. Ei ole ensimmäinen kerta kun Unimogin osiin on turvauduttu ja niiden hyvänä puolena on sekin että niitä saa sitten uudestaankin jos joskus sattuisi tarvimaan.

Näitä peilinjalkoja saa ostaa tuolta: http://www.panzermueller.de/Spiegelhalt ... Unimog-404

Samasta firmasta voi ostaa peilin ylemmän varren jota en halunnut koska se olisi äkkiä saanut auton näyttämään lepakolta. Uhrasin 2kpl 300mm pitkiä M14 pultteja joista käytin kierteettömän osan (n. 180mm - lyhempikin olisi riittänyt mutta onpahan säätövaraa...), tämä sopii tuon peilinjalan sisään. Käyttämäni yleismallin peilit maksavat n. 19,-/kpl ja niitä saa mistä tahansa traktoritarvikeliikkeestä, ne tosin pysyvät parhaiten 16mm tangossa, jonka takia uhrasin sitten kainolosauvat :mrgreen: , niissä käytetty juuri oikeankokoista 16mm putkea 14mm sisäreiällä, sopi holkiksi sitten tuohon pulttitangon päälle todella tiukkaan. Ja kyllä on nyt peilit todella tukevat, vielä kun säät paranevat niin isketään nämä paikalleen....

Tälläinen pikku päivitys täältä, suosittelen tätä vaihtoehtoa jos joku muukin haluaa vaihtoehdon niille putkihässäköille.
Viimeksi muokannut FBW, Ti Heinä 27, 2021 11:01 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
sisua
Site Admin
Viestit: 1814
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja sisua »

FBW kirjoitti: ....Näitä peilinjalkoja saa ostaa tuolta: http://www.panzermueller.de/Spiegelhalt ... Unimog-404

Samasta firmasta voi ostaa peilin ylemmän varren jota en halunnut koska se olisi äkkiä saanut auton näyttämään lepakolta. Uhrasin 2kpl 300mm pitkiä M14 pultteja joista käytin kierteettömän osan (n. 180mm - lyhempikin olisi riittänyt mutta onpahan säätövaraa...), tämä sopii tuon peilinjalan sisään. Käyttämäni yleismallin peilit maksavat n. 19,-/kpl ja niitä saa mistä tahansa traktoritarvikeliikkeestä, ne tosin pysyvät parhaiten 16mm tangossa, jonka takia uhrasin sitten kainolosauvat :mrgreen: , niissä käytetty juuri oikeankokoista 16mm putkea 14mm sisäreiällä, sopi holkiksi sitten tuohon pulttitangon päälle todella tiukkaan. Ja kyllä on nyt peilit todella tukevat, vielä kun säät paranevat niin isketään nämä paikalleen....

Tälläinen pikku päivitys täältä, suosittelen tätä vaihtoehtoa jos joku muukin haluaa vaihtoehdon niille putkihässäköille.
Olisko tälläiset ostettavissa valmiiksi tehtyinä?
Tilausta sarjavalmistukselle "Swiss Made"? Silloin olisi laatua Protossa muuallakin kuin kuskin ranteessa :D
ZAU
Viestit: 681
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: SA-1389

Viesti Kirjoittaja ZAU »

Josko löytyisi orkkis mallin peilinvarsia niin voisin käydä kysymässä tuosta naapuri firmasta mitä maksaisi teettää. www.customtruck.fi
Sisu sk181 4x4 mil
JeeP wrangler
Vastaa Viestiin