Sisua.net

Sisu kuorma-autoihin liittyvää asiaa
Sisua.net Keskustelupalsta Kuvagalleria
Tänään on Ma Heinä 23, 2018 9:55 am

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 48 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: To Tammi 04, 2018 8:11 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Heinä 09, 2017 9:21 pm
Viestit: 236
Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Hyvää työtä, on Sisu kokenut aikamoisen muodonmuutoksen vuosien saatossa. Mikä tässä on muuten vaihteistona? Onko ZF?


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Tammi 04, 2018 9:22 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Tammi 25, 2015 2:30 pm
Viestit: 19
Vaihteisto on synkronoitu 5 vaihteinen ZF. Laatikolle en tehnyt muuta kuin öljyn vaihdon ja uusin samalla sekä kytkin että pääakselin Stefat.


Ylös
   
ViestiLähetetty: To Tammi 04, 2018 11:35 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Heinä 09, 2017 9:21 pm
Viestit: 236
Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Tiedätkö monesko vaihdelaatikko autossasi on vai onko se alkuperäinen? Omassa projektissa on kolmas vaihteisto, yksi niistä oli samanlainen mikä sinulla, ei ZF aurauskäytössä oikein kestänyt sen takia omassa on vaihdettu koko vaihteisto niin useasti, en tiedä tarkemmin mikä niissä hajosi, nyt on kuitenkin alkuperäisen mallinen 7 vaihteinen ZF.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Pe Tammi 05, 2018 7:51 am 
Poissa

Liittynyt: Su Tammi 25, 2015 2:30 pm
Viestit: 19
Ei ole tietoa monesko laatikko on menossa vai onko alkuperäinen. Autolla on ajettu 350000 joten kai tuolla kilometri määrällä voisi vielä olla alkuperäinenkin kun on kuitenkin ollut vaan kappaletavara ajossa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Pe Tammi 05, 2018 3:11 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Heinä 09, 2017 9:21 pm
Viestit: 236
Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Sisu autolta voi kysyä alustakortteja valmistusnumeron perusteella, siitä näkisi vaihteiston numerot, jos ne haluaa selvittää. En tiedä kuinka vanhoihin autoihin niitä saa.


Ylös
   
ViestiLähetetty: La Tammi 06, 2018 6:50 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2907
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
Meinaatko, että neljäsylinterinen Valmet 411 AS repii vaihteiston hajalle? :wink:

Loota voisi olla ZF S5-35, sama kuin Protoissa.

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: La Tammi 06, 2018 8:23 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Heinä 09, 2017 9:21 pm
Viestit: 236
Paikkakunta: Pohjois-Karjala
En tarkoittanut että vaaraa olisi. Kerroin vain mitä omassa on käynyt vaihteistolle, moottorina siis Valmet 611 DSJ. Kuulemani perusteella ei ole mitkään parhaat välitykset ZF S6-90:ssä auraamiseen, projektissani on siis kyseinen vaihteisto ja moottori.


Ylös
   
ViestiLähetetty: La Tammi 06, 2018 10:36 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 10:33 pm
Viestit: 2907
Paikkakunta: Hämeen perukoilla
Neliveto Sisu kirjoitti:
En tarkoittanut että vaaraa olisi. Kerroin vain mitä omassa on käynyt vaihteistolle, moottorina siis Valmet 611 DSJ. Kuulemani perusteella ei ole mitkään parhaat välitykset ZF S6-90:ssä auraamiseen, projektissani on siis kyseinen vaihteisto ja moottori.


Sinänsä jännä ettei kestä. Mersussa oli samaa vaihteistoa V8 koneiden perässä. Vapaastihengittävänä maksimi taisi olla 256 hv/834 Nm? 611 välkkärinäkin antaa 227 hv/730 Nm.

Kai tuota S6-90 lootaa on erilaisilla välityksillä? Esim Protosta tutussa S5-35 looraa on ainakin viidellä eri välityksellä. Tyyppinimen 35 tarkoittaa teoreettista maksimaalista sisään meno vääntömomenttia kiloina. Tosin hyväksytty maksimi momentti on 37-50kg, riippuen välityksistä. Proton laatikolle luvataan tuo 500 Nm, mitä mikään vakiomoottori ei kehitä.

Yhdellä lapsuus toverilla oli, ja on varmaan vieläkin MB betoniauton S6-90 nurkissa lojumassa tyhjän panttina. Täytyy koittaa hakea se pois, ei ollut paha pyyntihinta, muistaakseni.

_________________
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: La Tammi 06, 2018 11:28 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Heinä 09, 2017 9:21 pm
Viestit: 236
Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Niin mikä lienee tarkempi syy rikkoutumiselle, pitää kysellä vaihteistot vaihtaneelta henkilöltä, jos sattuisi muistamaan vian, joka johti koko laatikon vaihtamiseen. Särkyminen on varmaan osittain johtunut huonokuntoisten metsäautoteiden auraamisesta, auto on siis 4x4 niin se on laitettu niihin pahoihin paikkoihin.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ti Tammi 09, 2018 6:48 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: To Helmi 09, 2017 9:33 pm
Viestit: 70
Paikkakunta: Vantaa
Nämä kuvat ovat 5-vaihteisesta Kontion lootasta. Onko tämä nyt tuo ZF S5-35 vai jokin muu? Kuka tunnistaa? Kuvassa ylimpänä vetopyörästön kardaani, vasemmalla voiman ulosoton kardaani, mutta tuo alimmainen on ylimääräinen. Onko se kenties varattu jakolaatikkoa varten (esim. neliveto-Protoissa)?

_________________
L-139CV 4100 -72


Viimeksi muokannut Kontiosusi, Ke Tammi 10, 2018 8:46 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ylös
   
ViestiLähetetty: Ti Tammi 09, 2018 8:16 pm 
Poissa
Avatar

Liittynyt: La Tammi 29, 2011 8:26 pm
Viestit: 687
Paikkakunta: Saksa
Ei tuo minun silmääni näytä yhtään S5-35 -lootalta. Normaali S5-35 on myös itseasiassa S5-35/2 eli normaali 2-vetoinen laatikko. Siitä löytyy ihan varmasti tyyppikilpi laatikon kyljestä jostain lian alta? Jotenkin tuo alin vapaana oleva paikka näyttäisi kanssa voimanulosotolta kokonsa takia (olen varmasti väärässä), epäilen että laatikko on siis vain 2-vetoinen laatikko mutta asennettu lisä-voimanulosotto kylkeen tms.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ma Tammi 29, 2018 9:57 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Heinä 09, 2017 9:21 pm
Viestit: 236
Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Ei pysty kertomaan mikä laatikossa on mennyt rikki kun on aikanaan tilattu vaihdossa Närheltä kunnostettu laatikko kun silloin halpoja olivat, särkyneet menneet avaamattomina Närhelle, harmi sillä olisi ne kai pystytty korjaamaan omallakin hallilla, minne lieneet menneet.


Ylös
   
ViestiLähetetty: Ti Tammi 30, 2018 11:35 am 
Poissa
Avatar

Liittynyt: Ke Marras 26, 2008 7:58 pm
Viestit: 374
Paikkakunta: Pukkilan Kantele
Hatun nosto täältäkin harvinaisen Kontion pelastajalle. Pistäppä lisää kuvia vaijerilaitteista.
Näyttäis -70 luvun loppupuolen vaijerilaitteilta tuon takalukon perusteella. Onko vielä sivusylintereillä?

_________________
Koneet ja vauhti viihdyttää
http://www.konttikauppa.fi
http://www.facebook.com/sutiiracing/


Ylös
   
ViestiLähetetty: La Maalis 17, 2018 11:13 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Tammi 25, 2015 2:30 pm
Viestit: 19
Noniin hiukan taas tilanne päivätystä sisu työmaalta.
Hytti nostettiin paikoilleen takaisin viime viikolla kun verhoilu ja mattoasennukset tuli valmiiksi. Penkeissä on uudet verhoilut ja täytteet ja kattoon ja takaseinään löytyi myöskin uudet pinnat. Näiltä osin kiitos kuuluu vaimolle ja naapurin Tarulle.

Auto alkaa pikkuhiljaa olla siinä kunnossa että sillä voi suorittaa ensimmäisen koeajon lähipäivinä.
Vielä pitää asentaa Syyläri ja uudet vesiletkut ja vähän liitellä vielä sähköjä jotta saa startin pyörimään.

Lavakin olis jo valmiina kun tuli hankittua valmis puulaitainen täysentisöity vanhan scanian päälle rakennettu lava. Siihen asennettiin nyt vain vaihtolavajuoksut ja hieman sidonta lenkkejä lavan pohjaan ni kelpaa sitten vedellä kuormat kiinni. Laitan tuosta kuvia myöhemmin.

Seuraava etappi olis sitten puuttuvien sähköjen loppuun saattaminen ja loppu sisustan kasaus ja sitten tarvii ruveta rakentavan lavalle ja hiabille hydrauliikkaa. Pikkuhiljaa tääkin etenee.

Tässä muutama kuva


Liitteet:
IMG_20180317_220815.jpg
IMG_20180317_220815.jpg [ 298.23 KiB | Katsottu 323 kertaa ]
IMG_20180317_220836.jpg
IMG_20180317_220836.jpg [ 349.4 KiB | Katsottu 323 kertaa ]
IMG_20180317_220843.jpg
IMG_20180317_220843.jpg [ 363.51 KiB | Katsottu 323 kertaa ]
Ylös
   
ViestiLähetetty: La Maalis 17, 2018 11:21 pm 
Poissa

Liittynyt: Su Tammi 25, 2015 2:30 pm
Viestit: 19
Tämmöstä


Liitteet:
IMG-20180317-WA0001.jpg
IMG-20180317-WA0001.jpg [ 118.04 KiB | Katsottu 323 kertaa ]
IMG-20180317-WA0000.jpg
IMG-20180317-WA0000.jpg [ 104.98 KiB | Katsottu 323 kertaa ]
IMG_20180317_220750.jpg
IMG_20180317_220750.jpg [ 377.35 KiB | Katsottu 323 kertaa ]
Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 48 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)