Häät ovat vajaan kuukauden kuluttua ja Sisu on ihan pakko saada liikuntakuntoon. Nykyisessä paikassaan talomme vieressä (puun alla vähän huonossa paikassa) se on viettänyt jo monta vuotta, viimeeksi moottori on ollut käynnissä yli 3v sitten (noin suurin piirtein muistin mukaan). Rehellisesti sanoen budjetti ei ole antanut myöten ostaa uusia akkuja kun nämä häävalmistelut kaikkine kuluineen ovat kyllä pitäneet huolen että pankissa kaikuu vain tyhjät seinät - mutta onpahan sitten isot juhlat tiedossa
No, ilman akkuja Proto ei voi saada liikuntakykyiseksi - mutta huomasin että yhdellä naapurilla oli "vanha" auton akku jossain nurkassa. Kysäisin että mikähän on sen kohtalo ja naapuri sanoi että vaihtoivat sen kun sen akun takia heidän autossaan oli ongelmia. Vikakuvauksesta kävi minulle heti selväksi että akku on varmasti hyvä - sain sen lahjaksi ja yön yli latauduttuaan se oli testauksen jälkeen ihan uuden akun veroinen... Toiseksi pariksi otin akun meidän pakusta.
Protohan räjähti kerrasta käyntiin! Tosin se piti sammuttaa nopeasti koska etupää oli pukeilla hytin irroituksen takia. Tämä johtuu siitä että kun ohjaussysteemistä on pitänyt ottaa öljyt pois, täytyy se luonnollisesti täyttää uudella öljyllä ja ilmaaminen tapahtuu kääntämällä renkaita ääriasentojen välillä. Sinne hukkui n. 3 l öljyä ja sitten uskalsi jo konetta käyttää lämpimäksi asti. Pieni pelko persiissä että kaikki sähköt kytkin hytistä varmasti oikein, samoin jarrut yms. olisi toivottavasti oikein kytketty. Mutta hitaasti paineiden kohotessa nollasta kaikki varoitusvalot toimivat oikein ja jarrutkin vapautuivat käsijarrusta. Jumankekka, sehän toimii! ...ja savua tulee just niin paljon pakoputkesta kuin muistelinkin.
Sen verran pitää mainita että kun toisessa viestiketjussa kyselin mikähän olisi Proton akkujen minimikoko, niin kyllä se iloisesti pärähtää tulille vaikka ihan vaatimattomilla henkilöauton akuilla. Voi hyvillä mielillä siirtää oikeiden akkujen hankintaan sinne tulevaisuuteen kun Protolla päästään sen tavoitteeseen, matkustamaan!
Vielä oli kytkin ilmaamatta, mutta olinhan siihen jo viime päivityksessä maininnutkin että kaikki uudet kumit oli vaihdettu sylintereihin. Raahasin huomattavalla vaivalla ison kompuran Sisun viereen ja piikkipuskien läpi sitten viemään voimavirtaroikkaa (jäljet näkyvät paljaissa säärissä vielä varmasti pari viikkoa). Kun Svetlanaa ei ole käytössä, on parhaimmaksi "imuttajaksi" osoittautunut tuollainen purkki joka paineilman avulla luo alipaineen, käsipelillä ei kyllä enää ranne kestänyt kun ilmaa oli koko putkiston täydeltä. Tämän jälkeen sitten hyvällä tippakannulla työsylinteriltä takaisin hyttiin päin nestettä ja sillä paineella kytkin tuli kerralla hyväksi. Heti konetta käyntiin ja hetken päästä vaihdetta silmään, mutta jakolaatikko pyörikin tyhjää. Tuli viime vuonna vaihdettua ne vedon kytkentäsylinterit, joten varmaan sen takia jakolaatikko ei kytkeytynyt heti päälle. No kyllä se laatikko lopulta löysi oikein kohdan ja Proto suorasta pomppasi haudastaan takaisin ihmisten ilmoille. Naapuritkin näyttivät helpottuneilta, kellään ei ollut tosin ikkuna auki... Köh.
Kaikki toimii muuten todella täydellisesti, paitsi öljynpaine anturilta tulee väärää viestiä (tai väärä johto kytketty) - paineet näyttävät täysiä koko ajan. Muuten viime viikonloppuna "kalibroin" kaasupolkimen niin hyväksi ettei koskaan ole ollut niin herkkä. Tätä varten piti tehdä uusi vaijerinjalka hytin alle, vanhan kanssa oli liikaa ongelmia. Uudella vaijerilla ja uusilla jousilla homma toimii tosi liukkaasti. Itseasiassa, ennen kuin tätä Sisua aloin laittamaan oli tuo kaasu niin säädetty ettei edes kaasu pohjassa ollut koneen päässä kaasu täysillä. Jonkinlainen rajoitin siis tullut huonon säädön takia. Nyt on taas kaikki tehot käytössä...
Olin juuri saanut Proton parkkiin talon etupuolelle kun aivan vierestä (tosin tiellä) menee hitaasti pitkä kolonna vanhoja kiiltäviä kuorma-autoja, perhana unohdin että joka vuotinen kokoontumisajo oli samalla päivällä! No muutama niska meni kyllä nurin siinä letkassa kun takuulla uniikki hämäkkien peittämä Sisu seisoo pihassa ja vähintään yhtä likainen äijä tuijottaa epäuskoisena silmät lautasen kokoisina hienosti entisöityjä kuorkkeja. Mutta kyllä oli hymy leveä koko päivän kun Sisu oli vihdoin etupihalla ja se toimi aivan ongelmitta!
Tänään sunnuntaina iski sitten 30 asteen helle ja päätin polttaa itseni vapaaehtoisesti tekemällä Protoon uudet lavavanerit. Olin ne jo pari vuotta sitten ostanut, itseasiassa aika pitkän shoppailun jälkeen. Yllättävän kalliilta ensin näyttivät, melkein järjestään pyydettiin 50,-/m2 vanerista, mutta lopulta löysin koko levyjä 2500x1250mm hintaan 55,-/kpl. Proton lavaan tarvitaan neljä kappaletta, joten kustannusta hieman päälle pari sataa. Voi vaikuttaa aika erikoiselta tehdä vielä maalaamattomaan ja vähän pintaruosteiseen lavaan ensin vanerit, mutta tarkoitus on pitää Sisu häissä näytillä ja kyllä siinä silloin pitää olla vanerit paikalla ettei näytä ihan projektilta. Alunperin oli tarkoitus pitää Proto jopa hääautona, mutta on käynyt ilmi että uusia siirtokilpiä ei saa ellei autoa ole rekisteröity. Proton rekisteröiminen täytyisi heti tehdä museokilpiin ja siihen on vielä niin paljon matkaa että joku muu saa meidät kuskata ja Proto saa kaunistaa niittyä sen aikaa.
Lavasta tulee viimeisteltynä periaatteessa 90% sama kuin alkuperäisestä, paitsi että se on täysin tasainen moottorikoppaa lukuunottamatta. Auton tankkaus tapahtuu lavan alta. Teen siitä asuntokopista sitten irroitettavan kopin (vähän kuin kontin), tästä on hyötyä ihan sen takia että Sisun ja asuntokopin voi rakentaa erillään toisistaan. Samoin jos myöhemmin tulee tarvetta esim. moottorin vaihtoon - voi asuntokopin nostaa pois ja koneen vaihtaa ilman lavaa nostamatta. Samoin jos asunto-osa joskus hajoaa tai vaatii vaihtoa on se itsessään helppo vaihtaa mutta auto säilyy ajokuntoisena. Eräs seikka on kanssa se että tämä Proto pitää saada 7.49 ton painoluokkaan koska lait ovat Saksassa muuttuneet ja enää ei edes yksityiskäytössä olevalla isommalla kuorkilla voi ajaa sunnuntaisin jne. Sakot siitä ovat sen verrat komeat että kieltoa on parasta noudattaa. No yleensähän tälläisellä pelillä lähdetään sitten tulevaisuudessa pikku reissulle juuri viikonloppuisin. Eli Proto itsessään pitää jäädä melko kevyksi joten lavassa ei ole mitään turhaa. Alkuperäinen konekoppa joutaa sitten pois kun asuntokoppi on tehty, eli varmaan lopulta koko koppi tehdään sitten siitä Sandwich-levystä vaikka tuleehan siitä aika arvokas. Toisaalta asuntokopista saa silloin varusteineen n. 1000kg kokonaispainoisen (ei tule mitään luxuskämppää) ja Proton saan varmasti pidettyä sen verran kevyenä että auto saadaan pienempään painoluokkaan. Katsastukseen mennään tyhjällä tankilla ilman varapyörää jne.
Lavavanerit ovat kiinni ruuveilla joten vanerit voi minuuteissa irroittaa lähitulevaisuudessa itse lavarungon puhdistusta, hitsauksia ja maalausta varten. Tämä projekti toivottavasti saa alkunsa jo ensi kuussa kun päästään takaisin arkeen. Lavaan jätin yhä huoltoaukon n. 1100 x 710mm joka normaalisti on kaksiosainen saranoitu systeemi mutta tässä tehty siten että vain yksi osa pitää nostaa paikaltaan. Saattaa olla että rakenne on myöhemmin sellainen että lavavanereita ei ole ollenkaan vaan asuntokoppi kiinnittyy suoraan lavarunkoon. Tämän takia lava pidetään myös aika selkeän yksinkertaisena ja ylimääräisiä teräshiluja ei lavan päällä saa olla.
Mutta jumalauta, se on ajokuntoinen! "Pientä" positiivisuutta ilmassa.