Runkomätä

Muu tekniikkaan liittyvä kuten sähkökytkennät, pneumatiikka, runko, hytti, maalaus, jne. / Others like el-diagrams, pneumatics, frame, cabin, painting, etc.

Valvoja: sisua

SR-300
Viestit: 157
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Runkomätä

Viesti Kirjoittaja SR-300 »

Olen tuossa kierrellyt ja tutkinu ostosmielessä 80-luvun SR -sarjan autoja. Aika monissa on valtavat ruostevauriot runkopalkeissa, mikä on tuon rungon paksuus alunperin ja miten ohkaseksi se saa "kulua" ennen kun alkaa tulla ongelmia kestävyydessä, katsastuksessa ym.?
Voiko sen pätkän missä vaurio on vaihtaa vai muuten hitsaamalla korjata, miten käy katsastuksessa? Entä mikä on paras keino irroittaa ruosteen ja irtometallin -hiekkapuhallusko?
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Runkomätä

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Tarkoitatko noilla ruostevaurioilla runkopalkkien sisäpuolisia vaurioita, sillä ainakin 80-luvulla ainoastaan 4x2/4x4 malleihin ei asennettu lisävahvikerunkoa, joka on lisätty rungon sisälle, ongelmana näissä lisävahvikkeissa on se, että ne ruostuvat ajan myötä aika rajusti.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
SR-300
Viestit: 157
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Runkomätä

Viesti Kirjoittaja SR-300 »

Juu, sisäpuolelta ruostuu, ja kymppipyöristä kyse. Eli siinä on tavallaan tupla palkit joiden väliin ruoste muhii -ko?
Onko ideaa vaihtaa runkopalkit vaikkapa hytistä taaksepäin, siinä hytin takaa ne on kuitenkin korjaushitsattu joskus, niin vois tehdä jatkos siinä kohti? Vai saako sen sisävahvikkeen irti jotenkin ja uus tilalle, ulkopuoli kun näyttää suht hyvältä??
Sattui silmään suht siisti yksilö joka muuten on aika hieno, mutta juuri tätä palkkien rajua ruostumista ongelmana.... Vaiko viisinta että suoraan kärryvärkiksi...... :roll:
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Runkomätä

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Saahan sen lisävahvikkeen pois joko purkamalla jokaisen osan joka on rungossa pulteilla kiinni tai pilkkoo rälläkällä pieniksi paloiksi ja poistaa aina muutaman pultin ja laittaa vahvikkeen poiston jälkeen pultit takaisin. Ei ole oikein vaihdettavaksi suunniteltu se lisävahvike runko. Pitäisi purkaa koko auto jotta saisi vaihdettua.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
SR-300
Viestit: 157
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Runkomätä

Viesti Kirjoittaja SR-300 »

Ei haittaa jos tarvii pultteja avata, pelkäsin jo että on hitsattu siihen. Tulee siinä kuitenkin purkaamista kun ideana on että soralavan tilalle tulee vaijerilaitteet....
NO nyt on ainakin myöhäistä katua, kun tuossa se ny seisoo pihassa. Kun kiireet vähän helpottaa niin pesen niin puhtaaksi kun mahdollista, ja sit päätetään että joutuuko kärryvärkiksi vai ei. Mahtaako saada valmiina noita palkinpätkiä jostain, -varaosana ehkä???
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Runkomätä

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Ei niitä lisävahvikkeita tarvitse välttämättä laittaa uusia jos poistaa vanhat, omassa projetissani olisi ollut lisävahvikerunko vakiovarusteena, jos alkuperäinen omistaja ei olisi kieltänyt sen asentamista, kun hän tilasi auton, eli lisävahvikkeet on joko laitettu tai sitten ne on jätetty ostajan pyynnöstä laittamatta. 80-luvun jälkeen taisivat sitäpaitsi poistua kokonaan varusteista, koska myös tehtaalla luultavasti saatiin kuulla juuri näistä pilalle ruostuneista vahvikkeista. Aikamoinen työhän siinä on kun rungon välipalkitkin joutuu irrottamaan saadakseen lisävahvikkeet irti, mutta jos osaa asiansa niin ei ole niin vaikeaa.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Runkomätä

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Jos ne vahvikkeet haluaa välttämättä uusia, niin luultavasti varaosaliikkeistä on turha kysellä, koska vahvike ei sinänsä ole mikään varaosa, sillä sitä ei ole varsinaisesti tarkoitettu vaihdettavaksi. Irrottaa mahdollisimman kokonaisena sen vahvikkeen ja tekee siitä piirustukset ja antaa konepajalla tehdä uuden, tietysti jos on tarvittavat laitteet niin voi tehdä itsekin.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
SR-300
Viestit: 157
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Runkomätä

Viesti Kirjoittaja SR-300 »

Jee, vielä jos jättäis sen kylmästi pois, niin miten paksu toi alkuperäinen raami kuului olla ettei mene veltoksi, meinaan jos toi lisä-palkki on ihan pehmee, niin luulis että varsinainen runkopalkkikin on ohentunu jonkinverran, vai onko niissä sit erilainen materiaali / pintakäsittely -terveemmältä se kyllä vaikutti...
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Runkomätä

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Yleensä itse varsinainen runkopalkki ei ole ohentunut merkittävästi, jolloin heikentyminen vaikuttaisi kestävyyteen. Omassa projektissa apurungon alta runkopalkista on paikoin ruostunut pois noin 1 mm, joka ei vaikuta tietääkseni vielä kestävyyteen. Jos olen itse oikein käsittänyt niin lisävahvikeella on lisätty rungon vääntöjäykkyyttä. Varsinaisen runkopalkin paksuus on ollut joko 8 tai 6 milliä, riippuen ostajan tilauksesta.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
SR-300
Viestit: 157
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Runkomätä

Viesti Kirjoittaja SR-300 »

Ok!
Pikainen mittaus paskan seasta näytti 7mm, niin haarukassa ollaan! :)
Suurkiitokset Neliveto Sisulle faktoista! En sit välttämättä myy tuota vielä kärryvärkiksi, vaan perusteellisen putsauksen jälkeen tutkitaan lisää.
Palaamme asiaan! 8)
Vastaa Viestiin