Karhu-Kontio taka-akselit

Kaikkea kampiakselin ja renkaiden väliltä / Everything between crankshaft and tires

Valvoja: sisua

jkv66
Viestit: 190
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Karhu-Kontio taka-akselit

Viesti Kirjoittaja jkv66 »

Kuinka tunnistetaan näiden L-sarjan sisujen 2 nopeuksiset taka-akselit ja perävälitykset?
On jotain ATK:ta ja BTR perää. Lisäksi Pyörien kiinnitys "eurojaolla" tai sitten sillä pienemmällä.
Ja sitten vielä nestejarruilla/täyspaineilmajarruilla.Valistakoon nyt ,kuka tietää?
Avatar
Kontiosusi
Viestit: 195
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Karhu-Kontio taka-akselit

Viesti Kirjoittaja Kontiosusi »

Taitaa olla tärkeintä löytää akselin tyyppikilpi, jos on vielä niitattuna tallella. Kilvessä olevan mallinumeron perusteella ja Sisun teknisiä broshyyreja selaamalla selvinnee jostain akselin mallinimi (ATK, BTR...). Tai sitten joku varmaan tunnistaa eri akseleita ulkoisten merkkien perusteella helpomminkin. 2-nopeuksisessa lienee tunnisteena paineilmaletkuliitos, josta ohjataan hidasta / nopeaa välitystä. Mutta varmaan lukkoperääkin ohjataan paineilmalla? Jarrukellojen kiinnityskohdistahan tunnistaa paineilmajarrullisen akselin. Tämä nyt oli tällaista pohdintaa, kun en itsekään näitä muuten tunnista... :shock:
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
Avatar
Kontio
Viestit: 674
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Karhu-Kontio taka-akselit

Viesti Kirjoittaja Kontio »

ATK akselin tunnistaa siitä navasta ulospäin työntyvästä akselin tumpista. BTR perän vetoakselin laippa on sitten taas kiinteä osa vetoakselia, eli se navan pää vain sellainen pyöreäpäinen laippa. Noista nyt äkkiseltään tunnistaa erot akselien kesken. Välityksistä en pysty sanomaan mitään, ilman konekylttiä.

Kaksinopeusperässä on siellä kardaanilaipan luona melkoisen kokoinen vaihdelaatikko pultattuna kiinni akselin etupuolelle. Sen erottaa heti tavallisesta yksinopeusperästä sen suuren koon takia.

Ja nestejarrullisen akselinhan erottaa sitten helpoiten siitä, että onko akselin takapuolella paineilmajarrusylintereitä. Nestejarrullisessa sitten menee jarruletku vaan sinne jarrukilpeen.

Nämä nyt näin äkkiseltään kerrottuna, helppona erotuksena.
Lexa
Viestit: 16
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Karhu-Kontio taka-akselit

Viesti Kirjoittaja Lexa »

Eikös tuo laipasta läpi tuleva akseli ole lukollisissa perissä (tämä sen takia, ettei esim. pyöränlaakeriremontissa tarvitse vetää vetoakselia ulos, jolloin lukon holkki tippuisi)??
Ainakin vanhassa 60-luvun ATK-akselissa, jossa ei lukkoa, molemmat vetoakselit on laipalliset.


Ja mikäs perä ja missähän tälläinen on ollut?

Osa no: 144 204 3541, välitys 5,04/6,96


Passas vanhan Jyryn (-64) ATK-perän tilalle suoraan, jopa vetoakselin boorit samat!!
Avatar
K-44SP
Viestit: 461
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Karhu-Kontio taka-akselit

Viesti Kirjoittaja K-44SP »

ATK-akselissa vetoakselin laipan kiinnitys napaan on 12kpl vaarnaruuveja. BTK-akselissa vetoakselin kiinnitys 10kpl vaarnaruuveja jotka ovat isompia kuin ATK-akselissa, myös vetoakselin laipat irrotettavat. BTR melko pitkälle sama kuin BTK, mutta kierteet milliset, vetoakselin laippa 8kpl vaarnaruuveja ja vanne isosilmäinen.
Avatar
Kontiosusi
Viestit: 195
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Karhu-Kontio taka-akselit

Viesti Kirjoittaja Kontiosusi »

Viestiä päivitetty lisää...

Aiheeseen liittyen olisi pari kysymystä asiasta paremmin tietäville BTK-, BTR- ja ATK-akseleista.

Kuvan taka-akseli lienee tyyppikilven numeroiden perusteella BTR-akseli (malli 144 024 1111...perävälitys 4,72/7,06, vetoakselin laipan kiinnitys 8 pultilla, eurojako vanteessa, akseli n. 74-mallin Kontiossa)

Pystyyköhän kuvan akselin perävälitystä vaihtamaan näiden taka-akseleiden perävälityksiin:
ATK, takasilta 144 011 7161, vetopyörästö 144 211 0000 (6,78/9,35)
BTK, takasilta 144 014 2951, vetopyörästö 144 210 0312, osanumero kilvessä 144 204 2725 (6,74/10,09)

Palstan hyviä vinkkejä lukemalla on alkanut siltä vaikuttamaan, että ilmeisesti ainakin BTK ja BTR olisivat keskenään vaihtokelpoisia, paitsi milli-/tuumakierteet ja pikku-/eurojako. Eli rattaat olisivat vaihtokelpoisia näiden vetopyörästöissä? Mahtaako olla ”akselistoguruja” paikalla tätä ihmettelyä kommentoimaan...🤣
Liitteet
BTRT-perä2.jpg
L-139CV 4100 -72, LV-132CVT 6x2/4100+1200 -72, LV-131CVT 4600 -76. Mistä näitä oikein sikiää....
TapsaR
Viestit: 68
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Karhu-Kontio taka-akselit

Viesti Kirjoittaja TapsaR »

ATK akselissa lukko ei kytkeydy. Ilma mielestäni liikkuu, tosin en tiedä meneekö perille asti. Mutta voiko kalvosylinterin ottaa paikaltaan ilman erityisiä toimenpiteitä, mitään ei tipu tai lähde paikaltaan perässä?
Kun sylinterin saisi käteen, olisi helpompi todeta liikkuuko perän sisällä osat ja missä kunnossa sylinteri on.

Toinen kysymys, kardaanilaipan stefa vuotaa ajossa. Tuo laippa kiinni ilmeisesti keskeltä mutterilla ja momentti taisi olla 1000Nm luokkaa. Miten ollette laipan lukinneet jotta pääsee vääntämään mutterin auki ja kiinni, ilman että akseli pyrkii pyörimään,vai riittääkö käsijarrun teho?
LP-138 CVT
Höyrykoneita ja maamoottoreita
kivinen
Viestit: 753
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Karhu-Kontio taka-akselit

Viesti Kirjoittaja kivinen »

Olen lukinnut kardaanilaipan lattiaa vasten tuollaisella teräspalkilla, johon olen porannut laipan reikiin osuvan pulttijaon.

Tuohan on A-45 akseli, mutta aika tiukassa oli. Vieläpä irtoakseli, mutta taisi pysyä kolmella pultilla.

Screenshot_20201227-083316~2.png
TapsaR
Viestit: 68
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Karhu-Kontio taka-akselit

Viesti Kirjoittaja TapsaR »

Kardaani irti ja mutterin avaukseen ei tarvita kuin sokka pois ja mutteri sormin auki, eli on aivan löysällä. No katsotaan mitä löytyy kun ottaa enemmän auki...
https://aijaa.com/Qt8IhP
https://aijaa.com/cu8rjb
Akselin päässä numerosarja, täytyy tarkistaa kun saa purettua ja merkintä 22/9, liekkö välitystä.

Samalla huomasin, tai oikeastaan havahduin saunassa ajatukseen 😁 että perässä vetarit eriparia ja piti vielä oikein käydä kuvaamassa ne, oikealla umpilaipalla ja vasen irtolaipalla...
Vasen https://aijaa.com/f2GeRQ
Oikea https://aijaa.com/bBOPvT
Mikä lie sekasikiö yhdistelmä tuo on. Tyyppikilpi on ylimaalattu, pitää sitä yrittää puhdistaa, mutta mielestäni ulkoisesti tuo näyttää ATK:ltä.
EDIT: on nuo vetarit varmaan ihan oikeat, ainakin varaosakirjasta katsoen.
Otin kardaanilaipan irti, siinä ja laakerissa vastin pinnat kuluneet, täytyy kaivaa stefa pois ja sitten taitaa laakeri tulla ulos, näkee onko nuo pilalla.
EDIT 2: Stefa oli sitkeästi kiinni, mutta lähti. Malli on Stefa 4019, mitat 108/70/20. Kaksihuulinen, joista ulompi huoparengas, takana varsinainen tiivistehuuli. Varmaan voisi korvata kahdella 10mm paksuisella.
Laakeri on virheetön lukuunottamatta sitä että sisäkehän vastinpinta hieman kulunut, tosin niin vähän että juuri huomaa. Laippa sen sijaan reilummin, mutta kun sen laittaa paikoilleen ja mutterin kiristää ei päittäisvälystä tunnu ja eikös se säädetä laakerien välissä olevilla simmeillä. Joten uusi stefa etsintään ja nippuun noilla osilla.
LP-138 CVT
Höyrykoneita ja maamoottoreita
TapsaR
Viestit: 68
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Karhu-Kontio taka-akselit

Viesti Kirjoittaja TapsaR »

Ei löytynyt stefaa 108 ulkohalkaisijalla, holkki ja 100 stefa. Laitoin kaksi peräkkäin ja laakerirasvaa väliin. Mutterin paukutin pyssyn ja isojen putkipihtiren yhteisvoimalla kiinni.

Mites nuo kardaanilaipan pultit,ne kun on aika huonot. Nykyiset jotkut tuumaiset, ulko d noin 9,6mm ja nousu lähellä milliä,en saanut taulukoiden avulla selville mikä ja kierrekampojen nousut ei osu. Poraanko laipat 10 poralla ja M10 1,0 tai 1,25 taajakierre pultit 10.9 lujuudella tilalle, vakio nousu ja 8.8 ei taida olla hyvä näihin?
LP-138 CVT
Höyrykoneita ja maamoottoreita
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Karhu-Kontio taka-akselit

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Kuulostaa normaalilta 3/8" UNF hienokierteeltä. Siinä on 24 kierrettä tuumalle, jolloin nousi on hieman reilu milli.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
TapsaR
Viestit: 68
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Karhu-Kontio taka-akselit

Viesti Kirjoittaja TapsaR »

sisua45 kirjoitti: To Maalis 04, 2021 8:22 am Kuulostaa normaalilta 3/8" UNF hienokierteeltä. Siinä on 24 kierrettä tuumalle, jolloin nousi on hieman reilu milli.
On se 3/8 UNF. Mitenhän tuo lujuus, riittäköhän perus 8.8?
LP-138 CVT
Höyrykoneita ja maamoottoreita
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Karhu-Kontio taka-akselit

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

TapsaR kirjoitti: To Maalis 04, 2021 1:43 pm On se 3/8 UNF. Mitenhän tuo lujuus, riittäköhän perus 8.8?
Muistaakseni SL 170:ssä ainakin oli nuo UNF 3/8 pultit kardaaneissa 12.9 lujuudeltaan
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
TapsaR
Viestit: 68
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Karhu-Kontio taka-akselit

Viesti Kirjoittaja TapsaR »

10.9 3/8 UNF hankittu. Pitää laitella kasaan kunhan ensin uusii jarruputkia, nyt pääsee hyvin rungon väliin kun saa kardaanin sivuun.

Mitenhän näiden peräöljyt meneekö 80W-90 GL-5 kesällä, vai pitääkö kuumaviskositeetti olla 140 niin kuin ohjekirja pyytää?
LP-138 CVT
Höyrykoneita ja maamoottoreita
TapsaR
Viestit: 68
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Karhu-Kontio taka-akselit

Viesti Kirjoittaja TapsaR »

Mikähän lukossa voisi olla vikana kun ei toimi. Kokeiltu avatusta ilmakellosta suoraan painaa lautasta alas ja pohjaan menee, mutta lukko ei kytkeydy, kummastakaan pyörästä pyöritettynä?
LP-138 CVT
Höyrykoneita ja maamoottoreita
Vastaa Viestiin