Sisu SA-150 1983

Sisu-miesten projekteja museovehkeistä tuuninkiin / Projects by Sisu-doers starting from antique trucks to tuning

Valvoja: sisua

Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Kaato kirjoitti:Hehkusäiliöongelman kanssa päädyin siihen, että vedin suodatinasetelman ylivuodon suoraan tankkiin ja suuttimien ohivuoto menee hehkusäiliölle, sieltä paluu tankille polttoainepinnan yläpuolelle.
Onhan siellä suodattimen päällä kuristava onteloruuvi, tai joku muu vastaava, missä on noin 1 mm reikä? Muuten siirtopumpun pumppaamaa polttoainetta kuluu ehkä liian paljon, ja sitä ei riitä kaasu pohjassa ajettaessa ruiskupumpulle.

Tehtaan jäljiltä suodattimen päältä, kuristavalla onteloruuvilla, polttoaine (ja erityisesti ilma) menee suuttimien ylivuotosarjalle. Siitä sitten mustan kupin (eli thermo start hehkun säiliön) kautta tankille. Eli yksi paluuputki. Jos thermo start on oikealla korkeudella, sen letkut oikein, ja silti se tulvii, niin silloin on jotain vikaa. Paluuputki tukossa tai tankissa jotain paskaa liittimessä.

Kyllä se tuolla sinunkin kytkennällä toimii, jos vain paluukiertoa on kuristettu sieltä suodattimen päältä.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
Kaato
Viestit: 261
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Tutkailin tuota hehkuasiaa, ja lavan etulaidasta löytyi letku jonka toisessa päässä oli lyhyt pätkä muoviputkea, joka on siis katkennut hehkusäiliön kannesta.
Kuva

Eli tässäkin autossa on ollut joku "viritys" jolla todennäköisesti korjattu juurikin sitä säiliön tulvimista.
Suodatinasetelmassa on kyllä se kuristin paikoillaan. Mulla se asetelman päältä lähtevä letku menee nyt siis suoraan tankkiin.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Avatar
Kaato
Viestit: 261
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Tehostajan säiliölle piti rakennella uusi teline ja letkutukset, ne on nyt paikoillaan.
Kuva

Väliaikaisesta paisuntasäiliön telineestä tuli niin komea että harvoin moista näkee. :shock: :roll:
Kuva

Kytkinsylinteri oli vähän jumissa, irrotin sen ja täytyy katsella jostain uudet tiivisteet.
Kuva
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Avatar
Kaato
Viestit: 261
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Kytkinsylinterin tiivisteitä odotellessa korvasin oven räjähtäneet tiivisteet uusilla.

Kuva

Lattian kohdalle tuli 30x50 putkesta pätkä, tuon tarkoitus on estää tiivisteen rikkoutuminen kun sen päälle astutaan ajoneuvoon noustessa. Lattiassa oli pari ruuvinreikää, joten joku vastaava systeemi siinä on ollutkin. Pintaan tulee vielä kitkateippi, sitten ei lipponen luista.

Täytin tänään ilmajärjestelmän kompressorilla, vedenpoistoventtiilit alkuun vähän suhisi, mutta alkoivat pitää kun niitä rämppäili.
Mitään korvin kuultavia vuotoja järjestelmässä ei vaikuta olevan.

Laitoin väliaikaiset akut paikoilleen, kytkin kaapeloinnit ja käänsin päävirrat päälle. Mistään ei savua noussut joten seuraavaksi virtalukosta virrat päälle.
Kuva

Edelleenkään ei savua, pölyä tosin oli hetken ilmassa kun lämmityslaitteen puhallin oli tietysti "täysillä" asennossa.
Puhallin piti hitonmoista ujellusta, joten otin koko kotelon pöydälle.
Kuva
Toinen moottori ei ollut kunnolla paikoillaan ja hankasi koteloon pyöriessään, siitä ilmeisesti johtui ylimääräinen ääni.
Ja toisesta moottorista oli johto irti, ei pyörinyt ollenkaan.
Ilmavirtausta ohjaavien läppien säätösysteemissä oli huomattava määrä rautalankapatentteja, poistin ne kaikki, täytyy myöhemmin perehtyä asiaan ja korjata se pysyvämmin.

Sähköt vaikuttaa olevan kohtuullisen hyvässä kunnossa. Polttoainemittari tosin näyttää koko ajan täyttä, oli johdot kummin päin vaan tai kokonaan irti :) Saa ilmeisesti jostain maakontaktin.
Myös äänimerkki toimi Sisussa oikein iloisesti :lol:
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Avatar
Kaato
Viestit: 261
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Kasasin tänään kytkimen poljinsylinterin uusilla tiivisteillä ja asensin paikoilleen.

Myös kytkimen paineilmakevennin sai osakseen kevyttä huoltoa.
Kuva
Kuva

Putsailin vielä nestesäiliönkin, pohjalle oli kertynyt mustaa kuonaa.
Kuva

Lopuksi ilmasin järjestelmän kytkimeltä säiliöön päin tippakannusysteemillä, onnistui yllättävän vaivattomasti ja poljintuntuma oli napakan tuntuinen.

Sain tällä viikolla autoon akut.
Kuva

Ne hommasin erään korjaamon akkuroskiksesta (luvan kanssa). Nykyään kun huoltosopimusvehkeisiin vaihdetaan akkuja varmuuden vuoksi, voi löytää harrasteajoneuvoon ihan kuranttia tavaraa. Noissakin oli lepojännite 12,7V ja nestepinnat ok, muutenkin ehjiä.
Eikä ole iso tappio jos eivät kauan toimi kun hankintahinta oli 0e.
Kaupassa 185Ah 1150A akuista saa kuitenkin pulittaa ihan setelirahaa.

Puhaltimen moottorit meni myös takaisin paikalleen, nyt molemmat pyörii ja puhallusteho koheni reilusti.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Avatar
Kaato
Viestit: 261
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Avatar
Kaato
Viestit: 261
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Eilen käytin moottorin lämpimäksi, tänään oli vuorossa kannenpulttien kiristys ja venttiilien säätö.

Kuva

Kun tuupattiin Sisu (kaivinkoneella) takaisin halliin, testasin samalla jarruja kun järjestelmässä oli täydet paineet ja nehän toimikin niin hyvin että meinasi nenä osua lasiin.
Jarrujen kunto tulee kuitenkin tarkistettua kun otan autosta pyörät irti. Rengastus vaihtunee talven aikana hieman parempaan ja vanteet käyvät hiekkapuhalluksessa + pulverimaalauksessa, siistiytyy vähän nekin.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Välijäähdyttimenkin olet laittanut paikoilleen, moottorin nykyinen tyyppihän on siten Valmet 611 CSBJA. Oliko CS moottoreissa vielä vakiona välijäähdytintä vai oliko niitä ekan kerran vasta DS moottoreissa?
Viimeksi muokannut Neliveto Sisu, Ma Loka 15, 2018 1:54 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Avatar
Kaato
Viestit: 261
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Neliveto Sisu kirjoitti:Välijäähdyttimenkin olet laittanut paikoilleen, moottorin nykyinen tyyppihän on Valmet 611 CSBJA. Oliko CS moottoreissa vielä vakiona välijäähdytintä vai oliko niitä ekan kerran vasta DS moottoreissa?
Kysymys on sen verran vaikea että siihen osannee vastata vain nimimerkki sisua45.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Avatar
Kaato
Viestit: 261
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Tänään vaihdoin autoon moottoriöljyt ja suodattimen. Ei ollut "vanha" öljy hirveästi likaantunut reilun puolen tunnin käytön aikana.

Vaihdekepiltä laatikolle menevän vivuston laitoin paikoilleen, keppiä kun heilutteli niin systeemi näytti toimivan.
Nupista on kaavio kulunut aika lailla näkymättömiin vuosien saatossa, mutta vahva tunne että pakki on vasemmalla takana :lol:

Selvitin myös erikoisesti käyttäytyvän polttoainemittarin ongelmaa. Siinä oli asentajalle käynyt kytkentävirhe poikki leikattua johtosarjaa korjatessa. Kun johdot laittoi oikein, mittari alkoi toimia ihan normaalisti.
Kojelaudassahan oli hankintahetkellä kaikki muut mittarit paikoillaan paitsi nopeusmittari ja kaikki näyttää myös toimivan. Parista taisi olla valon polttimo pimeänä, ne täytyy vielä vaihtaa.

Alkuperäinen nopeusmittari ja vaihdelaatikon takapäässä oleva anturihässäkkä puuttuivat kokonaan.
Mittarin korvasin uudella joten ajokilometrit alkaa nyt nollasta.

"Sisu pienillä kilsoilla"
Kuva
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Avatar
Kaato
Viestit: 261
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Päävaihteiston ja jakovaihteiston välinen kardaani, malli kyläseppä.

Kuva

Kardaani kävi tasapainotuksessa, siinä yhteydessä kävi ilmi että toisen pään laippa oli millin vino, se oikaistiin.

Kuva

35g vaati lisäpainoa jotta tasapaino saavutettiin.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Neliveto Sisu
Viestit: 486
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Neliveto Sisu »

Lieneekään tuo vanhemman mallinen kardaaninristikko samanlainen mikä on Cat 980 C:ssä, kuvassa vaikuttaa aika samanlaiselta, uudemmissa, kuten Cat 972 K:ssa on sitten jo samanlainen ristikko kuin nykyisissä kuorma-autoissa, vanhempi on helpompi vaihtaa kun ei tarvitse prässiä, uudemman kanssa pitää olla sitten prässi tai vähintään puristimet.
Entisöintiprojekti: Sisu SL 170 4x4 VK 4600 -85 (1/8)
Työkone: Valtra T170 ClassicHiTech -05

You Tube -kanava: https://www.youtube.com/channel/UCBRWGY ... -LGn6NbRYQ
Avatar
Kaato
Viestit: 261
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Nivel on Protosta, joten aitoa 70-lukua.

Laipassa olevat pultinreiät on ainakin tuumaset, M12 pultti oli hieman väljä mutta 1/2unf juuri sopiva.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Avatar
Kaato
Viestit: 261
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Tänään oli hieno keli vaikka ajella vähän Sisulla.

Kuva

Aluksi kytkin ei irrottanut kunnolla, mutta siitä selvisin ihan säätötoimenpiteillä.
Tämän jälkeen peruutin Sisun tallista ja kääntelin rattia laidasta laitaan kunnes ilma poistui tehostajasta. Sitten vekslailin vähän aikaa edestakaisin, kun kaikki näytti olevan ok, kävin ajamassa noin kilometrin lenkin metsätiellä.

Aluevaihtaja toimi, samoin etuvedon kytkentä. Kun pääsin takaisin tallille, huomasin että lohkolämmittimen vastuksen alta vuotaa nestettä, joten koeajo päättyi siihen.

Mutta kaikenkaikkiaan auto vaikutti toimivan. Tulevan talven aikana on tarkoitus tehdä jotain pientä näpräyshommaa, ja kunhan kevät taas koittaa niin sitten voi suunnitella esim auton maalaamista.

Ja onhan siinä tuon kuvan perusteella vielä vähän muutakin laittoa :)
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Avatar
Kaato
Viestit: 261
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu SA-150 1983

Viesti Kirjoittaja Kaato »

Parin viime viikon aikana ei ole tapahtunut muuta kuin ensimmäisellä koeajolla havaitun nestevuodon korjaus sekä ohjaustehostimen letkujen vaihto uusiin, toinen niistä alkoi tihkumaan öljyä liittimen holkin välistä joten katsoin parhaaksi vaihtaa molemmat.
Tällä viikolla kun Sisulla ajelin, lisää vuotoja ei ilmennyt.
Tänään kytkin myös lämmityslaitteen kiertovesipumpun toimimaan, siitäkin oli johdotukset jääneet jonnekin matkalle.
Laanaaminen on taidetta
Oikealla laanilla ajoneuvot, kalusto ja muu omaisuus on sijoiteltu sopivasti pusikoihin, metsään ja pelloille
Kohteiden väleissä tynnyrit, rengaskasat ja romuröykkiöt tuovat laaniin sipauksen aistikkuutta ja terävyyttä
Vastaa Viestiin