imavaivojako?

Leyland, Valmet, Rolls-Royce, Cummins, Mercedes-Benz, Volvo, Scania, Caterpillar ja muut viritykset

Valvoja: sisua

kartur
Viestit: 30
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

imavaivojako?

Viesti Kirjoittaja kartur »

Mikähän meni vikaan äskeisessä viestissä, toivottavasti ei tule tuplana. Kontio Sisu l-131 SVT sammui kesken käytön eli rupesi röpöttämään ja sammui kuin saunalyhty syystuulessa. Tankissa oli tietty vähän polttoainetta joten lisäsin ja otin veden eroittajan irti ja täytin senkin. Aukaisin suodattimien yläpuolella olevan ilmusruuvin ja rupesin pumppaamaan suodattimia täyteen mutta eipä käsipumppu kunnolla pumppaakaan sinne asti. Leylandissa onko kalvo pumppu se käsi pumppu ja sehän vissiin toimii myöskin siirto pumppuna? en kerennyt purkaa vielä sitä kun loppui päivän valo. Nää Leukun koneet on mulle vieraita. Onko siinä mitä niksejä miten sen ilmauksen saa tehtyä kätevästi. Jos käsipumppu ei toimi niin silloinhan se ei saa ainetta tankista asti? Varmaan huomenna pitää ottaa käsipumpun painepuolen pa putki irti ja katsoa pumppaako se ollenkaan. Onko siinä ruiskupumpun kyljessa ilmausruuvia? Täytyy nyt ottaa olut näin perjantai ehtoon kunniaksi. Päivällä tuli ropattua pojan mopon sähköjä, onneksi ne sentään sain toimimaan. Kippis T. Kari
Avatar
at7
Viestit: 569
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: imavaivojako?

Viesti Kirjoittaja at7 »

Aamulla kävi Lokomon (kaivinkone, perkins) samalla tavalla. Edellisenä päivänä sammui pari kertaa ja välillä kävi huonosti tyhjäkäyntiä.
Ei ilmannut millään. Käsipumppu pumppasi huonosti, ilmaa ja vettä oli vähän joka puolella.
Karkeasuodatin, joka oli siirtopumpussa päällä oli täynnä paskaa. Puhdistin sen ja poistin vedet ja vaihdoin polttoainesuodattimen. Ilmaus ja nyt toimii hyvin toimii..
Avatar
sisua45
Viestit: 3103
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: imavaivojako?

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Aamulla kävi Lokomon (kaivinkone, perkins) samalla tavalla. Edellisenä päivänä sammui pari kertaa ja välillä kävi huonosti tyhjäkäyntiä.
Ei ilmannut millään. Käsipumppu pumppasi huonosti, ilmaa ja vettä oli vähän joka puolella.
Karkeasuodatin, joka oli siirtopumpussa päällä oli täynnä paskaa. Puhdistin sen ja poistin vedet ja vaihdoin polttoainesuodattimen. Ilmaus ja nyt toimii hyvin toimii..
Kuinka ollakkaa, kyselin ilmavaivoista tuolla baari-osastolla. Enkä ollut edes huomannut tätä juttua. Muistelin vaan omia kokemuksia clark-trukeista, niissä oli perkinsiä. Ja oli meillä joskus VW LT perkinsillä, se oli hankala ilmattava. :wink:

Mutta tuohon varsinaiseen kysymykseen. Pumpun kyljessä on kaksi ilmausproppua. Avain väli on puoli tuumaa. Ilmaa ensin suodattimet, ja sen jälkeen pumppu. Ruiskuputket ja suuttimet ilmaantuvat yleensä starttaamalla. Jos ei, niin ruiskuputkia löysälle suuttimien päästä, ja starttausta. Kyllä rivipumppu koneen saa aina yleensä helposti ilmattua, jos vaan siirtopumppu on kunnossa. Ja kyllä, siirtopumppu on kalvopumppu, ja sama kalvo toimii myös käsipumpun kanssa. Jos käsipumppu tuntuu "veltolta", niin pyöräytä konetta hiukan. Saattaa ruiskupumpun nokka painaa kalvoa.

Kuten toveri at7 sanoi, niin ensin kannattaa katsoa mitä vedenerottimen ja putsarien pohjalta löytyy...
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Jasa
Viestit: 940
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: imavaivojako?

Viesti Kirjoittaja Jasa »

Saattaa olla siirtopumppu hajalla . Omassa Sisussa on asennettuna sähköinen siirto pumppu ja toimii kuin junan vessa .n 20 sek meni aikaa kun ilmasin polttoaíne järjestelmän sen jälkeen kun poika ajoi jyrystä tankin tyhjäksi :wink: .Eli ilma ruuvit löysälle ja hetkeks virta päälle niin se oli siinä.
Avatar
UN-Proto
Viestit: 1133
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: imavaivojako?

Viesti Kirjoittaja UN-Proto »

Joskus "eräs" ex army härveli sammui kesken matkan vaikka tankki oli täys, siirtopumppu ja käsipumppu uusia. (Kerran sammui pihalle tyhjäkäyntiä pyöriessään.) Starttaamalla ei lupaa yhtään. Käsipumpulla pumppaamalla ei tullut ainetta yhtään. Irroitin siirtopumpulle tulevan putken, niin sen päästä löytyi havunneulasia... Havun neula siirtopumpun venttiilin välissä estää tehokkaasti sen toiminnan. (bosch) Tankin pohja propusta ei ole koskaan tullut mitään p*skaa. :?:
kartur
Viestit: 30
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

imavaivojako? Ei ole enää, toivottavasti

Viesti Kirjoittaja kartur »

Terve
Nyt sunnuntaina oli aikaa perehtyä leukun p-a systeemiin. Menneellä viikolla ostin uuden siirtopumpun a 59 e. Olikin samanlainen saman tehtaan tuote ja sunnuntaina ruuvasin paikalleen kun entisestä oli kalvot kovana ja yksi ruuvi korkkasi on se kumma kun ei edes ihan täyttä neljääkymmentä vuotta kestä :lol: Siirtopumpun kun sain paikalleen niin piti sitten käydä jossain olevinaan tärkeällä asialla ja sitten kun tulin takaisin ja rupesin ilmaamaan niin ei vaan nosta. Siskon poika tuli perheineen käymäänja tarkastettiin paikat vielä ja enkö minä tollo :oops: ollut jättänyt vedeneroittajalta pumpulle tulevan juntturin löysälle. Viheltelin ja kiristin sen ja heti rupesi nostamaan ja ei kun käyntiin hirveellä savulla :shock: . Onko nuo koneet oikeasti kovia savuttamaan vai pitäiskö seuraavaksi ottaa suuttimet työn alle? Seuraavaksi olisi sitten lavan purku. Miten teillä, onko teidän vehkeet museoituja vai normaali rekisterissä?
morjens. T Kari
ADA42
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Syys 08, 2020 1:53 pm

Re: imavaivojako?

Viesti Kirjoittaja ADA42 »

Mulla Kontio vm 74 normaali käytössä. Toistaiseksi polttoaine-puolella ei ole ollut ongelmia. Mutta miten mahdolliset vedet ja roska saa tankista pois ? Uskaltaakp tulppaa avata ? Saako sen sitten kiinni. Kun dieseliä syöksyy ylos ? ---vai pitääkö tankki tyhjentää ??
Vastaa Viestiin