Jyry-Sisu R-142BPT
Valvoja: sisua
-
- Viestit: 283
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Jyry-Sisu R-142BPT
No nyt kamerassa on uusi akku, ja sateisesta säästä huolimatta sain ihan kohtuullisia kuvia Jyryn tekniikasta eilisen pesusession jäljiltä. Kuvat löytyvät täältä: http://kuvablogi.com/blog/13208/2/ Rungon päällä on vielä rimat kiinni, oli mukavampi kävellä siinä pestessä, kun ei ollut ihan niin liukas, kuin teräspinta. Samoin siirron ajaksi sai naulattua takavalot kiinni, niin ei tarvinnut hilata Kemppiä pihalle. Kuvissa näkyy aika hyvin Jyryn tekniikan nykyinen kunto. Nyt alkaa jo uhkaavasti Jyrystä tulla se ykkösprojekti, mutta pysyn lujana itselleni: Ensin jatketaan P82M Scanian runko ja sitten entisöidään Nakkikioski M-168. Näiden pikkupuuhien jälkeen voisi sitten olla Jyryn vuoro.
Re: Jyry-Sisu R-142BPT
Komeita kuvia . Noi kannattaa aika lailla äkkiäkin laittaa nuo suihkuputkien pantaraudat jos meinaa ajella pidempäänkin.Itse joskus tuskailin kun olivat poistaneet ne ja ain mänt 5 putki poikki
Re: Jyry-Sisu R-142BPT
Joo Leylandi on oikein "hyvä" katkoon suihkuputkia ja käry aivan valtava hyttiin
Lissää paskaa housuun ja ettepäin...
-
- Viestit: 283
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Jyry-Sisu R-142BPT
Kiitokset vinkistä! Ensi viikolla teen pyhiinvaellusmatkan Ylivieskaan Erokselle, laitan pannat hankintalistalle.
-
- Viestit: 283
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Jyry-Sisu R-142BPT
Nyt oli tarkoitus siistiä Jyryn runko, ajaa öljyt lämpimiksi ja vaihtaa perän ja vaihteiston öljyt. Vettä sataa, joten taitaa siirtyä paremmille ilmoille tämä osuus . Tilasin uudet suodattimet ja muita normaalin huollon tarvikkeita. Positiivinen yllätys oli, että monenlaista osaa löytyy ja hinnatkin ovat edulliset. Jos en väärin muista, niin esim. öljynsuodatin maksaa 11€. Halpaa on tämä Jyryn huolto jos vertaa vaikka nykyisten henkilöautojen vastaaviin hintoihin. Perään ja vaihteistoon ostin normaalit Shellin Spirax 80W-90 (API GL-5) öljyt. Mainostavat, että on "axle oil" mutta eiköhän tuo sovi vaihteistoonkin? Kertokaapas paremmin tietävät, että käykö tuo ZF:ään. Joskus olen lukenut jostain, että API GL-5 öljyä ei pitäisi käyttää joidenkin GL-4:ää vaativien vaihteistojen yhteydessä. Perusteena oli, että GL-5:ssä on jokin EP-lisäaine, joka ei ole jollekin laakerimetallille hyväksi. En muista nyt, että mistä olen moisen asian päähäni saanut, liekö legendaa joka KTK:n kopeilla on sitkeästi elänyt.
Re: Jyry-Sisu R-142BPT
Itse olen ainakin huomannut traktoreissa, joissa synkroloota, niin vaihteita on hankala saada "päälle" jos on GL 5 luokan öljyt laatikossa. GL 4 luokan öljyillä menee vaihteet paljon paremmin päälle. Eli se öljy vaikuttaa synkrorenkaan kartiopintoihin.
Tosin taas onko ZF laatikossa missä kunnossa sitten synkrot, ainakaan omissa sisuissa ei ole kovin hääppöisissä kunnossa ole ne synkrot, tahtoo hampaat rasahtaa, jos ei kaksoispoljennalla ja välikaasulla ajele. Eli tässä tapauksessa on sitten sama mitä öljyä laatikossa.
Tosin taas onko ZF laatikossa missä kunnossa sitten synkrot, ainakaan omissa sisuissa ei ole kovin hääppöisissä kunnossa ole ne synkrot, tahtoo hampaat rasahtaa, jos ei kaksoispoljennalla ja välikaasulla ajele. Eli tässä tapauksessa on sitten sama mitä öljyä laatikossa.
Re: Jyry-Sisu R-142BPT
GL-5 on liian liukas öljy vaihteistoille, synkronirenkaat eivät tykkää siitä. Näin olen asian ymmärtänyt.
Onko tuo muuten millä laatikolla, fullerilla? Mites siinä, ei ole kauheasti synk renkaita?
Onko tuo muuten millä laatikolla, fullerilla? Mites siinä, ei ole kauheasti synk renkaita?
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Jyry-Sisu R-142BPT
Onkos Fullerin perässä ollut sitten kaksinopeuksista perää Ainakin noissa kuvissa perä näyttäisi olevan kaksinopeuksinen.
Re: Jyry-Sisu R-142BPT
Mistä minä tiedän. Siviili sisuista en tiedä mitään, protoista jotain.Onkos Fullerin perässä ollut sitten kaksinopeuksista perää Ainakin noissa kuvissa perä näyttäisi olevan kaksinopeuksinen.
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218
Re: Jyry-Sisu R-142BPT
Kontio kirjoitti:Onkos Fullerin perässä ollut sitten kaksinopeuksista perää Ainakin noissa kuvissa perä näyttäisi olevan kaksinopeuksinen.
Kyllä niitä oli ainakin 70-puoleen väliin saakka Jyryissa niin R- kuin M-sarjoissa .Vastahan se joskus 70-puolivälin paikkeilla napaperän käyttö yleistyi maansiirto ja tukkilkuljetuksissa vaikka sitä jo valmistettiin aikaisemmin.
ZF vaihteisto öljyn käyttöluokitus on API GL-4 ja tilavuus 14,5 L Viskositeetti kesällä/talvella 80.
- planeettanapa
- Viestit: 1311
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Jyry-Sisu R-142BPT
http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path ... 309%2C3310
Sanoo:
"Mikä tarkoittavat vaihteistoöljyn luokitukset API GL-4 ja GL-5?
API luokitus vaihteistoöljyille määrittelee öljyn kulumisenestokykyä. Mitä suurempi numero, sitä tehokkaammat lisäaineet kulumista vastaan. Korkeimman GL-5 luokan öljyjä käytetään yleensä takavetoisten autojen taka-akselin ns. hypoidivetopyörästöissä, joissa tarvitaan mahdollisimman tehokas lisäaineistus. GL-4 -luokituksen mukaisia lievemmin lisäaineistettuja öljyjä käytetään yleensä etuvetoisten autojen vaihteistoissa.
API luokka on valittava auton valmistajan ohjeiden mukaan. Liian pienen luokan käyttö voi johtaa osien nopeaan kulumiseen ja liian suuren taas käsivalintaisessa vaihteistoissa huonoon synkronointiin."
Mullakin oli mielikuva noista, että jotkin laakerimetallit tai kevytmetalli syöpyisi gl-5 öljyn avustuksella, mutta ilmeisesti asia on kuten Neste kertoo.
Sanoo:
"Mikä tarkoittavat vaihteistoöljyn luokitukset API GL-4 ja GL-5?
API luokitus vaihteistoöljyille määrittelee öljyn kulumisenestokykyä. Mitä suurempi numero, sitä tehokkaammat lisäaineet kulumista vastaan. Korkeimman GL-5 luokan öljyjä käytetään yleensä takavetoisten autojen taka-akselin ns. hypoidivetopyörästöissä, joissa tarvitaan mahdollisimman tehokas lisäaineistus. GL-4 -luokituksen mukaisia lievemmin lisäaineistettuja öljyjä käytetään yleensä etuvetoisten autojen vaihteistoissa.
API luokka on valittava auton valmistajan ohjeiden mukaan. Liian pienen luokan käyttö voi johtaa osien nopeaan kulumiseen ja liian suuren taas käsivalintaisessa vaihteistoissa huonoon synkronointiin."
Mullakin oli mielikuva noista, että jotkin laakerimetallit tai kevytmetalli syöpyisi gl-5 öljyn avustuksella, mutta ilmeisesti asia on kuten Neste kertoo.
Re: Jyry-Sisu R-142BPT
Jyry-Sisuissa käytetyn BTR taka-akseliston öljysuositukset :
Api GL-5
Viskositeetti SAE kesällä 140
talvella 90
alle -20 c 80
Api GL-5
Viskositeetti SAE kesällä 140
talvella 90
alle -20 c 80
Re: Jyry-Sisu R-142BPT
Juu, näyttihän noita Fuller + 2-nopeuksinen perä yhdistelmiä olevan olemassa kun katsoi jyryn esitettä, näin sitä taas oppi uutta.
-
- Viestit: 283
- Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm
Re: Jyry-Sisu R-142BPT
Jyryn ZF-vaihteisto on synkronoinniltaan sellainen, että ainakin itse käytän kaksoispoljentaa ja välikaasua vaihtaessa. Ei tahdo muuten mennä pykälät päälle ja eihän siitä mitään haittaakaan ole.
Re: Jyry-Sisu R-142BPT
Olisikohan synkronointi hieman "väsynyt" Tuo ZF vaihteisto tekee minun mielestäni kuormalla ajettaessa Jyrystä hieman laiskanpulskean tai ainakin näin minä olen sen havainnut kun vertaillut noihin fuller vaihteistoihin mutta eipähän tuon ikäisillä enään tarvitse kiirettäkään pitää saati että kuorman kanssa ylen määrin ajettaisi .Rolss-Royce moottorisissahan tuo fuller oli vakio kamaa mutta olipahan niissä hv hiukan enemmän.