Sisu A-45 SA-604 -72

Sisu-miesten projekteja museovehkeistä tuuninkiin / Projects by Sisu-doers starting from antique trucks to tuning

Valvoja: sisua

kivinen
Viestit: 753
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu A-45 SA-604 -72

Viesti Kirjoittaja kivinen »

All show, no go.

Ei ole noi boggerit pyörähtäneet kertaakaan.
Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu A-45 SA-604 -72

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

No niin, sen siitä saa, kun menee toisia auttamaan, niin itse joutuu maksamaan. Tuli tuossa pari päivää takaperin soitto joltakin oudolta henkilöltä, joka oli jäänyt tähän lähistölle peltoon kiinni ja kävin sen sieltä vetämässä kuiville. Kiva ylläri aamulla, auto hieman kenossa ja hetken tarkastelu paljasti syynkin:

Kuva

Ei muuta kuin raskaan kaluston korjaamolle heti ensimmäisenä kesälomapäivänä.
Avatar
Joske
Viestit: 132
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu A-45 SA-604 -72

Viesti Kirjoittaja Joske »

Vöe paska. Ehitkö vaihtaa noita renkaita puolelta toiselle??
Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu A-45 SA-604 -72

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

No en ja jätin tuon seisomaan tunkin nokkaan ja palaan asiaan reilun viikon kuluttua.
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu A-45 SA-604 -72

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

-Mikä vehje siellä pellolla oli jumissa?
-Saitko vaivan palkkaa?
-Mikä tuon renkaan puhkaisi?
-Onko pisto vai viilto?
-Pitäiskö mun ottaa vielä yksi olut?
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu A-45 SA-604 -72

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

Ja pyh, minulla ei ole mitään ongelmia. :roll:

Kuva

Siinä näkymää sisu-verstaan takaa, märkää kumia. :wink: Ja kahden päällä on oikein suojavälineet. :mrgreen:
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu A-45 SA-604 -72

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

Veli sisua45 tietää, että voima ilman pitoa ei ole mitään, joten se on varautunut...tarpeeksi.

Pellossa oli kiinni Volvo ilmeisesti 850 sarjaa katselemassa sateiden jälkeen jotain ojanpenkkoja... :lol:
En saanut mitään, kun en ottanut. Se isäntä oli sellainen tynnyrin näköinen ja isoon ääneen rehvakkaasti puhuva ja elehtivä. :lol:
En ole tutkinut, mutta ilmeisesti pisto, kun tyhjenee parissa päivässä.
Ota toki. Molemmille jaloille.
Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu A-45 SA-604 -72

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

Pientä päivitystä pukkaa tälle Hirmulle. Pitää nyt valmistautua pimeän varalle ja laitoin valoja hieman joka suuntaan. Mahdollisesti tulee vielä aivan taaksekin työvalot. Kaikkea muuta pientä pitää samalla päivittää, kuten ilmanotto hieman ylemmäksi ja huohottimelle putki katolle, ettei vedä vettä henkeen mistään sieraimesta.

Kuva
kivinen
Viestit: 753
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu A-45 SA-604 -72

Viesti Kirjoittaja kivinen »

planeettanapa kirjoitti:Kaikkea muuta pientä pitää samalla päivittää, kuten ilmanotto hieman ylemmäksi ja huohottimelle putki katolle, ettei vedä vettä henkeen mistään sieraimesta.
KUINKA syvälle meinasit TML:ssä ajaa? 8) 8) 8)
Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu A-45 SA-604 -72

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

Pohojaan asti! Toivottavasti...
Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu A-45 SA-604 -72

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

Nyt tuli taas hieman puuhasteltua ja ne pitkään odottaneet turvavyöt löysivät tiensä paikoilleen. Samalla jotain muuta pikkuista tuli viriteltyä. Peilit tulivat huomattavasti isommat ja vielä pitäisi pari kappaletta niitäkin lisätä. Meinaan laittaa vänkärin puolelle ja eteen alas näyttämään, niin tietää missä mennään. Pitää vielä vinssit koeponnistaa kunnolla ennen kisakoitosta, ettei tartte sitten Juukassa ohtaa hieroa.

Jenkeistä on Itronix tullut ja saan sen varmaan jo maanantaina. Samalla ostin 12" kosketusnäytöllisen tietokoneen, joka on vain himan alle 2 cm paksu. Se onkin suunistushommiin kaikkein kätevin, kun ei ole näppikset tiellä. Vaatiihan se pienen näppiksen, että on helppo käyttää, mutta sen voi heittää sitten väliajoiksi sivuun. Eri asia vaan sitten kuinka pitkään tuommoinen rytyytystä kestää. No kai se kestää. Vielä pitää sitten ohjelmat asennella ja yrittää ehtiä testata niitä.
Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu A-45 SA-604 -72

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

Päivitystä tämän osalta.

Käytiin Juukassa kisailemassa ja kisa alkoi loistavasti, lähtöaika 8.10 ja suunnattiin ensimmäiseksi etelään, jossa olikin mukavan kokoista uraa ajella tällä laitteella. Parissa tunnissa saatiin 13 rastia ja 195 pistettä kasaan. Kunnes eräässä jyrkähkössä mäessä ~10.00 auto alkoi yllättäen purkautumaan.
Kuva
Kuului pamaus ja ohjaus katosi. Viaksi ilmeni työntövarrelta katkennut raidetangonpää.
Kuva
Keitettiin kahvit ja purettiin tämä työntövarsi kokonaan pois, josta nivel oli poikki. Soiteltiin huoltoon, että hakevat meidät kisakeskukseen ja soiteltiin ympäriinsä paikallisia, joilta voisi löytyä sopivaa niveltä. Metsästä jo soiteltiin Joensuuhun Raskoneelle, mutta sieltä ei saatu mitään vastausta, vaikka automaattinauhan ilmoituksen mukaan töissä ovatkin. Verrattiin team ad/hd:n kuljetusauton niveliin, joka oli SM-Sisu ja nivel oli justiinsa samanlainen. Un-proto oli katsellut varaosakirjasta tarvikenumerot selville ja niillä tiedoilla löytyisikin jo kaikki tarvittava. Hällekkin ehti metsästä soitella kyytiä odotellessa. Selvisi Varaosaliike Närhi, josta saisi tarvikkeena Sisun niveliin korjaussarjat. Lähdettiin tekemään 200km lenkki Joensuuhun ja siellä selvisi, ettei niitä olekaan varastossa. Sitten kyselemään, notta sopisko Scanian nivelet, kun näyttivät pihalla olevissa purkuosissa niin saman kokoisilta. No passasivat ja hintaa niillä valmiilla kokonaisilla kertakäyttöosilla oli murto-osa Sisun korjaussarjaan. Otin kaksi oikean ja yhden vasenkätisen, kun ne lienevät pareittain. Ajeltiin mehtään ja laitettiin työntövarsi uuden nivelen kanssa paikoilleen...
Kuva
...ja huomattiin, että vänkärin puolelta on olkatapilta kääntövarren pultit poikki.
Kuva
Siinä sitten soittoa huoltojoukolle, että tarvii apuja ja alettiin hitsaamaan pulttien kantaan lisää tavaraa, että saisi ne väännettyä pois.
Kuva
Eipä onnistunut ja olisi pitänyt heti alkujaan alkaa vain poraamaan ne sieltä ulos. Pulttia kun menee hitsailemaan, niin se kovettuu niin lasiksi, että sitten on turha yrittää porailla. No hitsattiin sitten se kääntövarsi kiinni, että päästään mehtästä pois. Pois päästiinkin, mutta pari kertaa joutui parsimaan hitsauksia, kun ne ratkesivat. Siinä laitettiin pienempää vararengasta sille vänkärin puolelle, ettei tule niin kauheat rasitukset ja käännellään rattia hyyvin varovasti auton ollessa liikkessä ja oikein pienillä liikkeillä. Kaikki kannot yritettiin kiertää ja ojan ylitettiin suorassa kulmassa ja sitten väkslättiin autoa suoraan, ettei tule niitä rasituksia. Taktiikka toimi ja 12 tunnin kuluttua rikosta oltiin jo kisakeskuksessa ja marginaalia jäi pakolliseen taukoonkin kaksi tuntia. Kyllä tuolla vielä olisi kierrellyt, mutta sitä riskiä ei vihtinyt enään ottaa, kun voitto näytti niin varmalta. Skenaariona oli kokoajan, että sieltä joku huoltojoukkojen 6x6 volvo olisi jälki-ilmoittautunut ja kerännyt voiton kotiin. Auto jäi sille sijoilleen, sillä nyt sillä ei ajella ennen kaiken alustan läpikäyntiä. Senverran kunnioitus kasvoi tuota kohtaan. Sieltä mehtästä kesti ajella yli tunti kisakeskukseen, kun vauhtia ei uskaltanut ottaa 15km/h enempää. Ei oikein ole luottoa tuon valuteräksen kestävyyteen sillä hitsauksella, jota sille tuli suoriteltua. Aggrigaatti kävi yhtenään kontallaan ja puikon nokassa kipinöi sellainen sytytystulppaa pienempi kipinä ja kuonakin johti sähköä. Oli aika toivoton fiilis hitsailla... Märästä maasta sain kokoajan sähköiskuja kun koski hajonneeseen kahvaan tai puikkoon... Ja tuo mäki oli todellakin jyrkkä, yli 45 astetta reippaasti. Ilmeisesti samassa mäessä voittaja Pylkön tiimi oli tehnyt voltin Volvollaan, kun vinssauspiste oli pettänyt ja me seistiin tässä ihan vain jarrun varassa.

Aamiaisen pääsi nauttimaan kisakeskuksessa klo 22.00 jälkeen ja päivän aikana tuli juotua yli 5 litraa vettä ja siitäkin huolimatta kuivui. Oli äijä aika huonolla hapella välillä.
Avatar
sisua45
Viestit: 3100
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu A-45 SA-604 -72

Viesti Kirjoittaja sisua45 »

No niin, siinä tuli seikkaperäinen raportti kilpailusta. Kyllä tuommoinen vääntäminen ottaa koville, kuorma-auton osat ovat isoja ja painavia. Ja joka paikkaan tunkeva suokura ei ainakaan helpota korjaamista.

Onneksi olkoon luokka voitosta..!!! :D

Ps. Mutta onneksi olitte kilpailussa, ettekä sodassa. Olisi vielä ilkeämpää korjata autoa maastossa, jos joku perkele vielä ammuskelee päin. :wink:
"Oman, kunnioitettavan porukan muodostavat alan harrastajat. Heidän ansiostaan esimerkiksi Proto-Sisuja on edelleen ajokuntoisina."

SA-1337: http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=29218

Kuva
Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu A-45 SA-604 -72

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

Kyllä siellä ammuskeltiinkin, kun saatanan hurrit tuli ottaan meijän yläpuolelta rasteja varoittamatta, kun oltiin auton alla rappaamassa. Eipä nuo ite siellä alla juoksennellut. Samoin yksi suomalaistiimi "BARK" pommitti pään kokoisilla ja isommiltakin kivillä sieltä yläpuolelta, eikä nekään tollot vaivautunut varoitteleen tai katsomaan onko ketään alla. Josko mä otan seuraavassa kisassa takaisin ja pommittelen reitillä menemään varoittelematta sitä vitaraa? Väisti tai ei.
Avatar
planeettanapa
Viestit: 1311
Liittynyt: To Huhti 30, 2020 4:14 pm

Re: Sisu A-45 SA-604 -72

Viesti Kirjoittaja planeettanapa »

Boggeri puree maahan:
Kuva

Tuossa tuo tumma kosteus renkaan pinnassa on polttoainetta. Auto oli todellakin niin pystyssä, että polttoaine valui norona tankista ulos. Ja polttoainetta oli vain puoli tankkia. Kyllä vaan se keskimoottorinen maastoauto onkin suorituskykyinen.
Vastaa Viestiin