Nasumanni kirjoitti:Jasa kirjoitti:Joskus ammoisina aikoina oli jonkinlainen "huhu" että autoilija Eino Pallasmaa olisi tälläisen makuuohjaamollisen 6-sarjan Vanajan tilannut mutta huhuksi on osoittautunut kun mistään ei ole dokumenttia löytynyt sellaisesta autosta eikä tehtaan väkikään muistanut sellaista autoa sen paremmin kuin nämähäntä myyntitykitkään (automyyjät).
Ei näköjään ole sitten Jasalla itellään, eikä Jasan haastattelussakaan olleilla tehtaan entisillä työntekijöilläkään sattunut olemaan sitä Hämeenlinnan Vanajatehtaan historiakirjaa Olli Blomberg:
Yhteissisusta Vanajan ja Sisun kautta Patriaan ? Sielläkin on valokuvassa tehtaan pihalla kuvattuna yksi pitkähyttisistä "kutossarjalaisista", kuvagallerian kuva 24. Kyllä se tuo muisti vaan on semmoinen hiipuva "luonnonvara", kun se tekee aina välillä jo tepposia hyvinkin nuorille, voi vain itse kukin kuvitella, miten tarkasti voisi sitten esim. kasikymppisenä jotain vielä luotettavasti muistaa esim. yli 7000:n valmistuneen ajoneuvon jostain yksityiskohdista!
Jos Jasa olet kiinnostunut tuosta Olli Blombergin Vanajatehtaan historiakirjasta, niin: ISBN 952-91-5623-8
Karisto Oy Hämenlinna 2003
Kyllä Nasumanni on oikeassa tuon muistin suhteen ,on se vaan semmonen .Tai minä ainakaan en osaa sanoa muiden kuin omasta muististani että on hyvä mutta lyhyt
Tuota kirjaa tai siis sen esittely kappaletta tuli jo lueskeltua ennen kuin se oli edes myynnissä (Hämeenlinnassa kun ollaan
) ja tuolla kirja hyllyssäkin sellainen on että luettu on
.Tuli varmaan ja tulikin hiukan epäselvästi tuo asia ilmaistua että eivät vanhat vanajalaiset muista tuollaista autoa ,täsmennän että puhuttiin turbo moottorisesta ja fuller vaihteisesta makuu ohjaamollisesta 6-sarjan Vanajasta niinkuin nimim.korparaalikin näkyy huomanneen ja maininneen asiasta joka on nähtävissä melko selkeästikkin tuossa kirjassa esiintyvässä kuvassa jossa auto on niin ei minunkaan silmiini osu turbo logoa ja tuo vaihde keppi on prikulleen samanlainen kuin zf vaihteistoissa ,mutta niin kuin edellä on tullut ilmi niin ei mahdottomuus ole että myös moottori ja vaihteisto ovat vaihtuneet vuosien aikana .Tosiaan tuo vuosimalli myös heittää kun se siinä kuvassa mainitaan 67 ja auton mainitaan olevan 68
että nyt kyllä jonkun tiedot vippaa ja paljoltihan tuonkin kirjan lähdeaineistot on ammennettu noiden tehtaalla työskennelleiden "muistista" sillä tuskin Olli Blomberg aivan kaikkea ulkoa muistaa vaikka alan spesialisti onkin kuorma-auto alan kirjallisuudessa ja historiassa
.Suunnittelu ja tuotanto puolellahan ei niinkään aina välttämättä tiedetty auton tulevasta omistajasta kuin nimi ja osoite ,mutta nämä myyntipuolen henkilöthän olivat usein jo monien vuosien takaisia tuttavuuksia näiden autojen omistajien kanssa ja heillä (oli useita myyjiä täällä "tehtaan myymälässa")
oli keskenään hyvä yhteishenki ja sen johdosta olivat tietoisia kuka kenellekkin oli myynyt minkäkinlaisen auton ja mihin käyttö tarkoitukseen.Itä Suomen suuntaan ainakin meni autoja jotka paikallinen piirimyyjä oli tehtaalta tilannut jonka tosin oli jo myynyt asiakkaalle ja sen johdosta paikallinen myyntiväki oli ehkä ulkona noista kaupoista siittä johtuen on mahdollista että noita makuuohjaamollisia 6-sarjan autoja on useampiakin valmistunut mutta yhä edelleen kummastelen tuota ahdettua moottoria ja fuller vaihteistoa autossa joka olisi tehtaalta lähtenyt ilman noita ahdetulle moottorille tyypillisiä tunnuksia ja jossa olisi nyt erään tiedon mukaan jo sitten kolmas ohjaamo ja nyt historia antaa viitteitä siittä että ainakin toinen moottori ja vaihteisto ,no ne lienee Vanajissa olleen melko yleistä ainakin moottorin osalta .